Wat vinden wij van de PS4?

Artikel | -

De PlayStation 4 is, zoals we inmiddels allemaal weten, vorige week officieel aangekondigd. Geen fancy titel voor de nieuwe spelcomputer van Sony omdat het getal vier in het Japans “dood” betekent. Ook geen games in 4K-resolutie, zoals de geruchten ons deden vermoeden. Maar wél een controller met lichtbalk en touchpad en ook een flinke nadruk op streaming via de techniek die Gaikai heeft ontwikkeld. Inmiddels heeft de show van Sony een beetje in kunnen zinken en geven wij onze meningen over het evenement. Er heerst enthousiasme op de redactie, maar velen zijn ook sceptisch. Wat vond jij van de show? Laat het hieronder weten of schrijf een memberartikel over de PS4. De beste verhalen plaatsen we op de frontpage!

Chris Glerum

Wat een gelikte show. Sony heeft duidelijk gekeken naar de vele persconferenties van de afgelopen jaren en ervoor gezorgd dat alle belangrijke boodschappen kraakhelder overgebracht werden. Net als bij de onthulling van de PS Vita ben ik erg enthousiast over wat Sony aan mogelijkheden overbrengt. Vooral het direct spelen van PS4-games uit de PS Store via de Gaikai-technologie is veelbelovend. Hier ben ik heel benieuwd naar, zeker in combinatie met de opmerking dat je alleen zou hoeven te betalen voor de games waar je van houdt. Betekent dit een abonnement model? Free to play? In ieder geval een interessante stap van Sony! Daarnaast heeft Sony ongeveer 2683 keer benadrukt hoe gemakkelijk het is om voor de PS4 te ontwikkelen, dus ontwikkelaars zullen veel happiger zijn de PS4 op te pakken.

Tegelijkertijd houd ik wel twee slagen om de arm: gaat Sony alle - dat moet gezegd worden - uitstekende ideeën waarmaken? Ook de PS Vita gaf het gevoel een weelde aan mogelijkheden te bieden, maar dat is nog niet gebeurd. Sony gaf op de PS4-onthulling zelfs aan dat de potentie van de PS Vita nog verder gebruikt zal worden. Oftewel: dat is nog niet gebeurd. Daarnaast vraag ik me af hoe duur de PS4 gaat worden, want de prijs zou wel eens een stukje hoger kunnen uitpakken dan me lief zou zijn.

De interessantste games in mijn ogen zijn inFamous: Second Son, Watch Dogs en Deep Down. Waarom inFamous? Omdat het er super stijlvol uitziet en een interessante insteek lijkt te kiezen. Waarom Watch Dogs? Omdat het concept geniaal is en de game me vorig jaar op de E3 al overtuigde. Waarom Deep Down? Omdat het zo maar de spiritueel opvolger van Dragon's Dogma zou kunnen zijn, een game die voor mij aanvoelde als het wereldrecord gemiste kansen.

Op grafisch gebied heeft vooral Capcom me aan het denken gezet. Panta Rhei. Alles stroomt. De werktitel van Capcoms nieuwe engine geeft aan waar ik tot nu toe de grootste sprong op grafisch gebied heb gezien: alles stroomt. Alles beweegt. Er dwarrelt in al die gamedemo's zoveel zooi door de lucht dat de smog van Shanghai er niets bij is. Zal dat de grootste grafische vooruitgang bieden? Samen met de angstaanjagend overtuigende oude man van David Cage natuurlijk... brr...

Marcel Vroegrijk

Over de PS4-onthulling kan ik vrij kort zijn: het zat goed in elkaar. Het was een fijne mix van toekomstmuziek en concrete aankondigingen, zoals een releasedatum dit jaar, enkele veelbelovende games/projecten en connectiviteit via Gaikai. Sony heeft ook duidelijk enkele grote partijen achter zich staan en lijkt zich helemaal te concentreren op gamen. De integratie van social media zag je aankomen, maar de PS4 gaat het op een manier doen die aansluit bij hoe we tegenwoordig games beleven. Zelf en via gameplay van anderen, die je op de PS4 zonder oponthoud kunt delen.

Daarmee kan Sony zich een sterke positie aanmeten de komende jaren. Microsoft had vorige generatie de beste banden met derde partijen, maar neigt ondertussen steeds meer naar entertainment in brede zin. Daar is de schoen ongetwijfeld een beetje gaan wringen voor giganten als Electronic Arts en Activision, die plotseling de schijnwerpers moesten delen met interactieve televisie en advertenties op het Xbox 360-dashboard. Samen met de notie dat het heel makkelijk wordt voor de PS4 om op te ontwikkelen, zet Sony de deur wagenwijd open voor uitgevers om vervolgens met open armen ontvangen te worden. En de Vita? Daarvoor zullen we maar moeten wachten tot de E3.

Jelle van Es

Ik zat in de zaal en zat daar met gemengde gevoelens. Het idee dat je voor een bak met geld naar New York over wordt gevlogen schept bepaalde verwachtingen. Sony zou dat toch niet doen als zij voor de aanwezigen niets extra's zouden laten zien ten opzichte van de livestream. Het blijkt echter anders te zitten. Ik heb geen extra presentatie gehad of een spelcomputer van dichtbij kunnen zien. Dat is jammer.

Daarnaast ben ik enigszins teleurgesteld in de games die getoond werden. Het was allemaal niet zo knallend als je had gehoopt. De stap tussen de PS2 en de PS3 is duidelijk groter dan de stap van de PS3 naar de PS4. De kracht van de nieuwe spelcomputer op gebied van games lijkt zich vooral in de details af te spelen. De licht- en rookeffecten, de blur-geintjes en de rondwaaiende bloesemblaadjes van de nieuwe Killzone maakten indruk, maar bij het zien van een game als Watch Dogs had ik niet echt het gevoel dat er een enorme stap wordt gezet. Maar dat laatste komt waarschijnlijk door de presentatie van vorig jaar, die er al fantastisch uitzag.

En misschien is dat ook maar goed. Ik denk dat de PlayStation 4 hierdoor een stuk betaalbaarder gaat worden en misschien wel voor onder de 350 euro in de winkel komt te liggen. En dat ik hem op dag 1 ga halen staat vast. De gedachte achter de spelcomputer klopt. Het snel opstarten van een game, het streamen van demo's en de remote play van de Vita (doorgaan in je bed!) zijn dingen waar ik echt heel erg enthousiast over word.

Rob van der Leek

Als ik weer eens een good ol´ fashioned discussie heb over Xbox 360 vs. PlayStation 3, dan zijn er altijd twee argumenten die ik gebruik om mijn voorkeur voor de Xbox 360 uit te leggen: het solide online netwerk (Xbox Live), en de superieure controller. Na gisteravond lijkt het erop dat Sony deze argumenten (bijna) nietig maakt. Hoewel ik het nog steeds betreur dat de linker controlstick onderop de controller zit, ben ik wel aangenaam verrast over het kuiltje op de controlsticks en de verbeterde triggers. Die zijn namelijk echt verschrikkelijk op de Dualshock 3.

Ook de beloofde online functies klinken mij als muziek in de oren. De headset die standaard geleverd gaat worden hebben ze goed afgekeken van Microsoft en is in mijn ogen ook een must; negen van de tien keer dat ik game ben ik met vrienden aan het chatten. Als Sony het presteert om een solide online netwerk te leveren, dan zou ik best bereid zijn om daar (net zoals bij Xbox Live) voor te betalen.

Maar het interessantste vind ik de streamingtechnologie. Eén druk op de knop en verder gaan waar je gebleven was: briljant. Ook je beelden het web op slingeren, vrienden om hulp vragen als je niet verder komt en doorgaan op de Vita door middel van Remote Play zijn vernieuwingen waar ik tot nu toe eigenlijk nooit aan gedacht had maar waar ik wel erg enthousiast van word. Dat de grafische stap wat minder groot is dan die van zeven jaar geleden is begrijpelijk, maar het lijkt er vooralsnog op dat Sony echt een 'games console' voor ogen heeft, en dat kan ik in een tijd van motion gaming, onnodige functies, stomme gimmicks en commerciële randprullaria alleen maar toejuichen.

Kevin Eyken

Gezien de hype en de enorme vracht aan internationale pers die Sony heeft overgevlogen, had ik iets meer verwacht. Dat de console nog enigszins in mysterieuze nevelen gehuld is, vind ik prima, maar er werd wel heel veel gepraat. Sony beweert een console te maken die zich focust op gamers en game-ontwikkelaars. Awesome. En wat is het exacte bewijs hiervoor? Een paar enthousiaste developers die echt heel blij zijn met de PS4 - nee echt waar - en een paar demonstraties van spellen die me niet bepaald van mijn sokken bliezen. Daarnaast vind ik niet dat Sony bewezen heeft dat ze hun ontwikkelaars ondersteunen, met een stevig gebrek aan marketing en het afkappen van samenwerkingen.

Ik ben blij dat Sony zich volledig richt op games en dat dit centraal stond in de presentatie. Met die reden alleen al scoren ze punten bij mij. Ze hebben hun visie gedeeld en dat klonk heel tof. Eindelijk gaan zij de 'online strijd' aan met Microsoft en dat is goed; concurrentie zorgt meestal voor innovatie. Daarom vind ik het juist zo jammer dat ze dit niet hebben opgevolgd met harde bewijzen. Een paar particles die neerregenen op een omgeving en het gezicht van een oude man die, dankzij de vele polygonen, duidelijk zijn emoties kon tonen. Maar dit zijn losse tech-demo's. Ik had graag willen zien hoe dit concreet in een game verwerkt kan worden. Iedereen lult over oneindige mogelijkheden, maar niemand liet echte innovatie zien die het bewijs leverde. De enige game die mij direct overtuigde was Watch Dogs, en dat is een multiplatformgame. Geen directe reden om een PS4 te kopen.

Er werd meerdere malen gesproken over prachtige potentie en toekomstige aankondigingen. Typisch voor dit soort vertoningen: praten over games in plaats van laten zien. Leren we het nou nooit? Meest schrijnende voorbeeld hiervan was Square Enix. Ze tonen een oude trailer en vervolgens komt een Japanse man op leeftijd het podium op. "Kijk uit naar de E3, dan laten we meer zien." Ik vind het tof dat ze de moeite nemen, maar blijf dan weg.

Ondanks dit alles ben ik alsnog een beetje enthousiast en nieuwsgierig, al klink ik vrij sceptisch. Wellicht houdt Sony behoorlijk veel achter de hand. De afgelopen tijd heeft Sony het rustig aan gedaan qua uitgaven en ze blijven een beetje op de achtergrond, tot deze presentatie aan toe. Het kan zomaar zijn dat ze het bewijs - dat ik in deze meeting miste - gaan leveren op de E3. Als dat zo is, heeft Microsoft nog een hele kluif aan Sony.

Thijs Barnhard

Ik was vast niet de enige die hier en daar wat moest gniffelen bij Sony's persconferentie. Eerst aankondigen hoe tof het wel niet is dat de PlayStation 4 je gedrag bestudeert en je games aanraad op je persoonlijke voorkeuren om vervolgens iemand van Sucker Punch het podium op te laten die met een ernstig gezicht orakelt over de gevaren van camera's en afluisterapparatuur. De ironie was om van te smullen.

Ik was ook vast niet de enige die zuchtend naar de trailer van de nieuwe Killzone zat te kijken. Natuurlijk, die game ziet er mooi uit, maar wordt er iemand echt nog warm van alleen maar knappe graphics? De opbouw van de getoonde demo deed mij denken aan de presentatie van vrijwel iedere First-Person Shooter op E3. Rustig begin, plotselinge explosies, geschiet in rook en een ritje op, of hangend aan een voertuig. Allemaal dingen die ik al net iets te vaak heb gedaan op de huidige generatie consoles.

Hetzelfde gevoel had ik ook bij Evolution’s Drive Club. Ik kan maar moeilijk bevatten waarom deze game, op de graphics na, alleen maar mogelijk is op de PS4. Doen games zoals Need for Speed: Most Wanted met Autolog eigenlijk niet al precies hetzelfde? Waarom zou dat niet mogelijk zijn op de huidige generatie van consoles?

Al het bovenstaande mag misschien wel heel erg kritisch klinken, Sony’s persconferentie zorgde ook voor wat voorzichtig optimisme. De PS4 overtreft zijn voorganger op een heleboel kleine manieren. Niet meer lang wachten op updates dus. Ook de beloofde snelheid bij het opstarten zie ik wel zitten. Ook niet verkeerd: er wordt nauwelijks een woord gerept over extra diensten zoals ESPN of Xbox Music. De PlayStation 4 werd gepresenteerd als een apparaat voor games en dat is, met het oog op Microsoft, eigenlijk best geruststellend om te horen.

Jules Schlicher

Sony heeft me aangenaam verrast met de persconferentie. Vroeger praatten ze louter over cijfertjes en wat voor dingen ze wel niet allemaal gedaan en bereikt hadden. Ditmaal spraken ze een duidelijke visie uit met stijl en kleur. Elke spreker vulde het op zijn eigen manier in, maar de boodschap was hetzelfde: Sony richt zich tot de makers en genieters van games. De PlayStation 4 wordt een echte gameconsole zonder (al te veel) fratsen.

Daarentegen ben ik sceptisch tegenover sommige van de plannen. Gaikai is een mooi initiatief en het direct kunnen delen van gamebeelden met vrienden is tof en praktisch, maar daar moet het wel voor werken. Ik speel het liefst offline. Als zo veel van mijn internetverbinding afhankelijk is, ben ik huiverig voor wat ik allemaal uit mijn PlayStation kan halen. De verbinding die ik heb wil nogal eens roet in het eten gooien namelijk. Bovendien wordt het nog interessant hoe het allemaal uitwerkt in de Verenigde Staten, waar snelheid nog bij internet geïntroduceerd moet worden.

Daarbij ben ik erg benieuwd naar wanneer het apparaat gaat verschijnen. De manier waarop "Coming holiday 2013" werd getoond, komt niet op mij over als een echte belofte. Wij Europeanen zien 'm sowieso al niet meer dit jaar uitkomen. Dat Sony ook de hele show over het ding gepraat heeft en hem nog niet eens heeft laten zien, begrijp ik eigenlijk niet. Mystiek behouden, spanning opbouwen, of simpelweg de plaaggeest uithalen; ik begrijp het niet.

In ieder geval kijk ik erg uit naar de E3. Ik hoop dat Sony de lijn van deze persconferentie doorzet naar die van de beurs en dat er veel meer duidelijk gaat worden. Wat voor games kunnen we verwachten? Wat voor speciale dingen kan dit apparaat voor games betekenen dat een moderne PC niet kan? Hoe ziet het ding er uit? Wanneer komt hij uit in Europa? Daarbij kijk ik ook enorm uit naar het antwoord van Microsoft en Nintendo. Het startschot is gegeven.

Lars Cornelis

Ik snap eigenlijk niet waarom sommige mensen teleurgesteld zijn. Aan de andere kant snap ik ook niet waarom anderen weer enthousiast zijn. De PlayStation 4 is exact wat de naam doet vermoeden: gewoon de volgende PlayStation. Niets meer, niets minder. Dat het apparaat zelf krachtiger is en mooiere plaatjes op het scherm tovert mag voor zich spreken, maar ook vrijwel alle andere features heeft Sony al op de één of andere manier getest, of afgekeken bij de concurrentie. Wie een beetje had opgelet de afgelopen jaren, had de PlayStation 4 zoals 'ie nu is al in grote lijnen kunnen uittekenen.

De DualShock 4? Een combinatie van de DualShock 3, een Vita en een Move. De nieuwe PlayStation Eye, of hoe die sensor ook gaat heten? Half PS Eye, half Kinect. Volledige games via Gaikai uitproberen, in plaats van demo-versies? Via PlayStation Plus zijn al volledige games één uur te spelen, verschil is alleen dat het nu via Gaikai gestreamd wordt. Hulp van je vrienden inroepen bij een game? Deed Nintendo in essentie al met MiiVerse, verschil is alleen dat het op de PS4 allemaal geavanceerder is. Dit is overigens geen kritiek op Sony, ik heb liever dat bestaande diensten van Sony of de concurrentie beter, slimmer, gestroomlijnder worden, dan dat er een of andere geforceerde 'innovatie' bedacht wordt. Noem me conservatief, maar geef mij maar gewoon een controller zonder teveel poespas eromheen.

Wat games betreft ben ik nog niet weggeblazen, maar dat hoeft van mij ook niet op zo'n evenement. De lancering is nog redelijk ver weg en in de tussentijd hebben we nog de E3, Gamescom en Tokyo Game Show. Dat soort evenementen lijken me een stuk geschikter om de eerste lading games te tonen en mogelijk ook meteen speelbaar te hebben staan.

Bottomline is dat ik op het moment niet bijzonder enthousiast of teleurgesteld ben. Het is zoals gezegd 'gewoon' een nieuwe PlayStation. De logische volgende stap, waarin gamen centraal staat en alle toeters en bellen naar achteren worden geschoven. Als gamer ben ik dan tevreden.


Plaats een reactie