Ubisoft-baas Yves Guillemot over de PS4 - Interview

Artikel | -

Na de presentatie van de PlayStation 4 in New York kreeg InsideGamer de kans om een half uur te spreken met de grote baas van Ubisoft: Yves Guillemot. IWe hebben hem gevraagd naar zijn visie voor de toekomst, zijn plannen voor de Vita en PlayStation 3 zodra de PS4 in de winkels ligt, en nog veel meer.

Ubisoft is altijd een uitgever geweest die bij de lancering van een nieuwe console groots aanwezig is. Wat zijn jullie plannen voor de PlayStation 4-lancering?

Yves: We zullen in een later stadium meer informatie geven over wat we gaan doen met de verschillende consolelaunches. Uiteraard willen we het beste uit de spelcomputers halen en zien we heel veel potentie voor onze games op de nieuwe spelcomputer.

Zo zien we het sociale aspect van de PlayStation 4 helemaal zitten. Het brengt een nieuwe dimensie aan de console aan. Ik kan uiteraard nog geen andere games hier aankondigen, maar ik denk dat je met een game als Watch Dogs een goed idee krijgt van wat er mogelijk is.

Wanneer kregen jullie informatie over de PlayStation 4-hardware

Yves: Ik kan niet echt ingaan op wanneer we de devkits precies kregen, in verband met onze relatie met Sony. Maar we zijn al een tijd bezig. We konden redelijk voorspellen met wat voor soort hardware we aan de slag konden gaan. Wel hebben we natuurlijk met een partij als Sony om de tafel gezeten en onze ideeën gepitcht. Daar werd positief op gereageerd en dan weet je als uitgever wat je ongeveer van het uiteindelijk product kan verwachten.

Zo zijn we nu al twee a drie jaar bezig met games die bij de lancering aanwezig zijn.

Als je naar de specificaties van de PS4 kijkt, dan zie je dat het redelijk op een PC lijkt. Is het porten van games naar de PC en de PS4 en vice versa makkelijker daardoor?

Yves: We hebben naar mijn mening maar één game gehad die echt problemen had met een port en dat is Ghost Recon: Future Soldier. Het PC-project had beter gemanaged kunnen worden. Maar met de andere merken wordt er heel veel tijd en moeite gestoken in dat alle platformen de perfecte game hebben.

We verwachten ook minder problemen met het porten van games naar de PS4 dan bij de PS3, die een compleet andere infrastructuur had. Het wordt nu makkelijker. Vroeger ontwikkelden we games eerst op de Xbox 360 en die werden vervolgens vertaald naar de PS3. Het kostte veel tijd en geld om die port te maken. Nu ontwikkelen we vanuit de PC en worden die versies vertaald naar een console als de PlayStation 4.

Hoeveel moeten jullie per game afstaan aan Sony?

Yves: Helaas kan ik hier niks op zeggen. Het is ongeveer hetzelfde als dat we afdragen bij de PlayStation 3.

De PlayStation 4-presentatie leek vooral te draaien om het idee achter de spelcomputer en niet zo zeer om de hardware. Het gaat meer om content. Zo zien we bijvoorbeeld dat Ubisoft sinds kort zijn games aanbiedt op het Origin-platform van EA. Waarom zou je niet zelf een spelcomputer uitbrengen en de markt naar jou toe trekken?

Yves: Ha, die vraag had ik vandaag wel verwacht. Je bent wel de eerste die het vraagt.

Het is niet ons doel. We hebben goede partners. Ik denk dat het lanceren van een spelcomputer erg moeilijk is. Ik ben gelukkig met de positie die wij innemen. We hebben de vrijheid om met verschillende partners in zee te gaan en hebben ook nog een open platform als de PC.

Ik denk wel dat meer partijen gaan proberen de huiskamer te veroveren.

Laten we het dan hebben over Watch Dogs en zijn sociale features. Wat zijn jullie plannen?

Yves: Op de E3 hebben we natuurlijk al laten zien dat je met je iPad en iPhone met de game kunt connecten en zo ziet wat andere spelers aan het doen zijn. Dat gaan we nog steeds doen.

Kijken we naar de mogelijkheden van de PS4, zoals de mogelijkheid om vanaf een bepaald punt gelijk verder te gaan of jouw gameplay naar vrienden te sturen, dan kan ik daar over zeggen dat ik het fantastisch vind. Bovendien is het makkelijk om in een game te implementeren. Hetzelfde geldt voor het downloaden van user generated content op de achtergrond terwijl je speelt.

De PlayStation Vita werd via Remote Play tijdens de presentatie getoond. Denk jij dat er met die nieuwe strategie nog ruimte is voor games die speciaal voor de Vita worden gemaakt?

Yves: Het hangt heel erg af van het aantal verkochte PlayStation Vita’s. Als er daar meer van worden verkocht, dan gaan er nieuwe deuren open.

De Remote Play-opzet kan ervoor zorgen dat er meer Vita’s worden verkocht en als dat het geval is, dan zal Ubisoft zich ook meer inzetten om unieke features voor de Vita Remote Play-mogelijkheid te maken.

Het kan nog een positief verhaal worden.

Komen jullie dan nog met games in de categorie Assassin’s Creed: Liberation?

Yves We zijn nog met een aantal Vita-games bezig. Ik kan nog niks aankondigen, maar het komt er aan. De Vita is nog niet dood voor ons.

Wat zijn jouw verwachtingen voor de overgangsperiode tussen de PlayStation 3 en PlayStation 4? Gaan we PlayStation 3-ports krijgen op de PlayStation 4?

Yves: Ik denk niet dat je veel opgepoetste games gaan zien. Bij onze games maken we echt volledig gebruik van de mogelijkheden die de PlayStation 4 biedt. Daar wordt veel tijd en moeite in gestoken.

Wat is dan het verschil tussen de PS3- en PS4-versie van Watch Dogs?

Yves: Op dit moment werkt het team hard aan de versie voor de volgende generatie spelcomputers en de PC. Daarna gaan andere teams kijken hoe ze het kunnen brengen op de huidige generatie spelcomputers. Misschien dat we op de E3 de twee verschillende versies kunnen laten zien.

We hebben een tijd niks gezien van Rainbow Six. Is dat nog een game voor deze generatie of voor de volgende?

Yves: Ik kan daar helaas niet veel over vertellen. Het is een goed team dat eraan werkt en ze hebben goede ideeën. Het kost ons wel wat tijd om alles goed uit te zoeken en het juiste gevoel in de game naar voren te brengen.

Wat ga je met de PS3 doen als de PS4 uit is?

Yves: Het hangt een beetje af van hoe snel de PS4 grote aantallen verkoopt. Ik heb daar deze keer meer vertrouwen in en het kan de industrie naar mijn mening ook echt helpen. Het hangt natuurlijk ook beetje af van de prijs waarvoor de spelcomputer wordt gelanceerd, maar over die prijs durf ik geen uitspraak te doen. Wel verwacht ik dat er minder tekorten gaan zijn ten opzichte van de lancering van de PlayStation 3.

In 2015 verwacht ik ook veel minder PS3- en Xbox 360-games.


Plaats een reactie