De onmogelijkheid om van SimCity te houden

Artikel | -

Afgelopen twee weken heb ik mezelf aan een project gewaagd. Project SimCity. Na de rumoerige lancering van de game, die ik voor een groot gedeelte gelukkig over heb geslagen, wil ik wel eens weten hoe het er nu met de game voor staat. Dus heb ik twee weken lang de game geprobeerd om tot de conclusie te komen dat het onmogelijk is om van SimCity te houden.

Het begin van de game is goed. Het is erg leuk om een stad vanuit het niets op te bouwen en te zien hoe jouw bewoners een onderkomen vinden, aan het werk gaan en een deel van hun inkomen in de vorm van belasting aan jou afstaan. Binnen de kortste keren verdien je zo’n 10.000 Simoleons per uur en kun je echt snel uitbouwen. De basis van je stad is meestal in anderhalf uur gezet en dat is leuk.

Maar dan wordt het al snel lastig. De stad kent problemen. Je hebt te weinig stroom, er is te veel criminaliteit, er zijn overal branden, om nog maar te zwijgen over de problemen met het verkeer op straat. Dat is op te lossen door bepaalde faciliteiten neer te zetten, maar dan moet je wel aanpassingen maken aan je bestaande infrastructuur. Dat betekent dat je soms een prachtige wijk moet vernietigen om daar een politiebureau neer te zetten en zo kom je op het eerste grote minpunt terecht: de steden zijn echt veel en veel te klein. Het irriteert me keer op keer weer als ik mijn haast perfecte stad gruwelijk hard moet verminken om zo een paar zeikerige bewoners tevreden te stellen.

En dit wordt alleen erger als je je stad wil specialiseren. Vooral wanneer je naar olie wil gaan boren en daar een industrie om heen wil bouwen, dan moet je eigenlijk al heel snel een kwart van je complete stadsruimte reserveren voor die industrie. Al met al bouw je een gemiddelde stad tussen de twee en drie uur vol en vanaf dat moment is het eigenlijk alleen maar een kwestie van problemen oplossen en bepaalde dingen wat beter te laten werken. En daar vind ik dus geen hol aan. Ik voel me dan een beetje als een Social Media Expert van ING. Je probeert er wat van te maken, maar van te voren weet je dat alles toch alleen maar gezeik oplevert.

Dan ga je maar andere steden bouwen in de regio en proberen om wat interactie op te bouwen. Het idee van een tweede stad opbouwen en daarmee bepaalde basisproducten uit een andere stad importeren klinkt leuk, maar werkt niet. Zo stuur ik mijn afval naar mijn hoofdstad tegen een mooie vergoeding. Maar dit afval wordt maar één keer per dag opgehaald en tot dat moment lopen de afvalbakken helemaal over en heb je dus weer zeikende bewoners. Steden specialiseren werkt dan in mijn geval voor geen hol.

Toch is het uiteindelijk de techniek die voor de ene na de andere rage quit zorgt. Weken na de release word je om de zoveel tijd alsnog van de server afgeflikkerd. En dat is dan altijd op de momenten dat je vlak daarvoor enorme bouwaanpassingen hebt gedaan, die natuurlijk niet bewaard zijn. Of nog erger: je spel sluit na anderhalf uur opeens af en later blijkt dat er niks is opgeslagen. Weg anderhalf uur aan werk. Weg beheersing. Hallo toetsenbord, ontmoet mijn bureau. En dan tien keer en heel erg hard.

Simcity is voor mij een pure deceptie geworden. Het eerste uur is leuk, maar daarna is het afgelopen met het bouwplezier en ben je alleen nog maar bezig met gezeik oplossen en heel lang wachten voordat je stad heel langzaam uitgroeit. En dat dan alleen als de game het je toe laat. Want na een dikke maand kom ik nog steeds gruwelijk irritante dingen tegen en dat zorgt er voor dat de game zijn beloftes niet heeft waargemaakt.


Plaats een reactie


X
Lees meer over SimCity (2013):