FIFA 14 – Uitgebreide analyse van de gameplay

Artikel | -

Iedereen haalt FIFA 14 wel (of juist niet) in huis om andere redenen. Voor de één zijn de online functionaliteiten erg belangrijk, een ander kijkt juist uit naar specifieke modi als Ultimate Team of de carrièremodus en weer een ander wil gewoon lekker gamen met vrienden. Maar datgene dat Fifa 14 voor iedereen maakt of breekt, zijn die negentig virtuele minuten waarin tweeëntwintig spelers achter de bal aanrennen. Daarom nemen we alvast een voorschot op de review om specifiek dat gedeelte van de game uitgebreid te bespreken.

Om FIFA 14 nog meer op het echte voetbal te laten lijken, introduceert EA nu precision movement en de mogelijkheid om de bal af te schermen. Dit zijn twee vernieuwingen die heel erg met elkaar vervlochten zijn. Los klinken ze een beetje al trivialiteiten, maar samen zorgen ze toch wel voor een andere voetbalervaring. Een andere voetbalervaring resulteert overigens niet per definitie in een betere voetbalervaring, zeggen we er maar vast gelijk bij.

Precision Movement

Het idee achter precision movement is dat animaties nu veel vloeiender zijn, doordat elke stap een opnieuw berekende animatie is. Hierdoor zouden spelers niet langer op onnatuurlijke manier in een bepaalde houding moeten schieten, maar bij hun aanloop al rekening houden met hun volgende actie. In de praktijk zijn animaties inderdaad meestal vloeiender en vooral diverser, omdat spelers nu de bal, wanneer dat logisch zou zijn, ook met de buitenkant van de voet aannemen. Of met hun verkeerde been schieten, omdat de bal daar toevallig beter voor ligt. Omdat nu visueel duidelijker is dat een speler moeite heeft de bal te controleren, is het minder frustrerend als een bal de tribune invliegt – en des te bevredigender als een frommelschot tóch het net inrolt!

Nieuwe uitloopanimaties zorgen ervoor dat de remweg van een speler langer is. Het is niet veel, maar met name als je sprint is het belangrijk rekening te houden met dat extra stapje. Als verdediger kan dat stapje er net voor zorgen dat je het bos ingaat, als aanvaller loop je de bal misschien juist over de lijn als je niet op tijd naar binnen kapt. Door precision movement is het dus minder aantrekkelijk voortdurend die sprintknop te gebruiken, waardoor het gemiddelde tempo in FIFA 14 een stukje lager en daarmee dichter bij de realiteit ligt.

Precision movement heeft dus duidelijk invloed op de gameplay, maar is helaas nog niet perfect. Om te beginnen slaagt deze vernieuwing niet volledig in zijn doel: animaties zijn nog lang niet altijd natuurgetrouw. Het gebeurt nog vaak genoeg dat een speler moonwalkt om de bal precies op de slof te nemen en ze willen ook nog weleens uithalen met een onlogische voet.

Daarnaast reageren spelers soms vreemd op de aanwezigheid van andere spelers in hun nabije omgeving. Als spelers niet direct fysiek contact aan kunnen gaan met een tegenstander, dansen ze door die uitloopanimaties soms erg vreemd om de tegenstander heen in plaats van alsnog er alles aan te doen om de bal af te pakken. Aan dit minpunt heeft ook het afschermen debet.

Afschermen

Voordat we te negatief gaan doen over afschermen: afschermen is tof. Echt waar. Het kost even wat tijd om dit goed onder de knie te krijgen, maar dan is het ook echt een geweldig wapen om op cruciale momenten in te zetten. Afschermen doe je met de linker trigger. Vervolgens vertraag je licht, maar hou je belagers wel op een veilige afstand.

Dit is op allerlei momenten te gebruiken. Als de tegenstander de bal bijvoorbeeld over je verdediging heen lobt, hoef je een aanvaller die dreigt door te breken niet meteen te vloeren; gewoon voor hem gaan lopen en je breed maken kan al genoeg zijn. Maar ook als middenvelder tijdens de opbouw, als flankspeler bij het naar binnen kappen of als nummer 9 die op het punt staat uit te halen is het handig om een arm uit te steken of je rug naar de tegenstander toe te draaien, om zo net wat langer de tijd te krijgen.

Het fijne is dat afschermen niet heilig is. Een grotere of sterkere speler zal een klein ventje alsnog opzij zetten, hoe stoer hij ook zijn schouders breed maakt. Het geeft zo net even een extra laag aan het tactische verdedigen dat enkele jaren terug werd geïntroduceerd en geeft vooral de aanvallende partij een mogelijkheid om ook iets terug te doen. Ook wordt het minder noodzakelijk de bal voortdurend over te spelen en ook dat zorgt ervoor dat het tempo in FIFA 14 een tandje omlaag gaat – en dus meer lijkt op een echte wedstrijd.

We merken ook dat dankzij het lagere tempo en de mogelijkheid de bal af te schermen, het makkelijker en natuurlijker is om een wedstrijd zakelijk uit te spelen. Als je de bal rustig achterin heen en weer tikt, hoef je minder bang te zijn als de tegenstander de druk opvoert. Met name wie die veel de carrièremodus speelt, zal hier wel dankbaar gebruik van maken als een wedstrijd allang beslist is en je liever je spelers spaart voor de volgende wedstrijd.

Maar zoals gezegd werkt het afschermen soms niet ideaal, omdat het weleens botst met het wispelturige precision movement. Het eerder genoemde merkwaardige dansje ontstaat namelijk door beiden. Omdat de speler dan niet rechtdoor kan lopen en misschien al te hard loopt om één stapje opzij te doen, gaat hij dankzij precision movement meteen in een vreemde boog om de speler in kwestie heen. Het gebeurt niet vaak, maar de momenten dát het gebeurt, zijn vreselijk frustrerend.

Keepers als helden

Daar staat tegenover dat een aantal andere frustrerende punten uit voorgaande FIFA’s, flink zijn aangepakt. Het viel ons vooral op wat voor heldenrol keepers soms vervullen. Zelfs de meest doorsnee Eredivisie-keepers hebben we geweldige reddingen zien maken. We hebben het idee dat dat eigenlijk vooral te danken is aan betere animaties. Hun armen bewegen vaker onafhankelijk van elkaar, waardoor de reikwijdte van de keepers wordt vergroot.

Dat is ook wel nodig, want door vernieuwde balanimaties krult en zwabbert de bal onvoorspelbaarder dan ooit. Dat zorgt er ook voor dat áls een afstandsschot of vrije trap tegen de touwen gaat, je ook duidelijk ziet dat een keeper er gewoon echt niet bij kon. Toch zijn die verbeterde animaties en het minder voorspelbare gedrag van de bal niet tegen elkaar weg te strepen; keepers reageren per saldo gewoon attenter, maken spectaculairdere reddingen en houden meer tegen.

Van de keeper is het in FIFA altijd maar een kleine stap naar de scheidsrechter, omdat ook deze vaak voor frustratie zorgde. Ook van de arbiter hebben we een positiever beeld en dat vloeit weer voortuit andere vernieuwingen. Door het afschermen ontstaan namelijk realistischere overtredingen. Een speler valt niet ogenschijnlijk gemakzuchtig door een simpel schouderduwtje of doordat zijn shirt wordt vastgehouden, maar wordt veel duidelijker omver geduwd als hij afschermt, of juist te hardhandig weggeduwd door de speler die afschermt. Afhankelijk van de situatie zullen spelers vaak genoeg hun handen omhoog houden om te gebaren dat er niets aan de hand is, en vaak deelt de scheidsrechter die mening ook.

Dit soort kleinere duwtjes maken ook een groter onderdeel uit van de game, omdat teamgenoten beter opletten en al eerder uit zichzelf beginnen met druk te zetten. We konden nog steeds niet helemaal vertrouwen op onze computergestuurde ploeggenoten. Wij koppelden via Man Marking in ieder geval nog steeds een mannetje aan de flankspelers en spelverdeler van de tegenpartij. Maar over het algemeen zit er verbetering in. Vaak volstaan daarom kleine duwtjes en komt het minder vaak voor dat je echt aan de noodrem moet trekken. Zo wordt er over het algemeen minder gefloten en rode kaarten lijken alleen getrokken te worden als dat ook echt op zijn plaats is. Wij hebben in ieder geval nog niet met controllers gegooid – en dat zegt veel.

Gemende gevoelens, toch ruim voldoende

FIFA 14 is daarom een game met twee gezichten. Op zijn fraaist is de game een geweldige evenaring van echt voetbal, met briljante animaties, explosieve sprintjes en geweldige duels. Als alles op zijn plaats valt, zit een beetje voetballiefhebber smullend met een controller in de hand te genieten, zelfs als de bal niet of in het verkeerde doel belandt! Is de game op zijn lelijkst, dan zijn we getuige van hakkelige animaties of bizarre loopacties van verdedigers die tegenstanders een vrije doortocht geven. De vernieuwingen zijn kortom erg goed gevonden en hebben veel invloed op de gameplay, maar zijn helaas niet goed genoeg getweaked om consistent te zijn.

Gelukkig biedt FIFA 14 in de meeste gevallen een geweldige ervaring, waardoor we de gameplay toch gewoon een dikke voldoende kunnen geven. Dat is alvast een goed begin. Het eindoordeel van het totaalpakket, met dus ook de vernieuwingen bij onder andere FIFA Ultimate Team 14, het Global Scouting Network in de carrièremodus en de volledig nieuwe menu’s, hou je van ons tegoed in de recensie!

FIFA 14 werd gespeeld op de PlayStation 3. Deze tekst is daarom alleen representatief voor FIFA 14 op de PS3, Xbox 360 en PC. Op de PS4 en Xbox One wordt gebruik gemaakt van een andere engine. Die versie zullen we daarom later apart behandelen.


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.