1. FIFA 14 – Uitgebreide analyse van de gameplay

FIFA 14 – Uitgebreide analyse van de gameplay

Iedereen haalt FIFA 14 wel (of juist niet) in huis om andere redenen. Voor de één zijn de online functionaliteiten erg belangrijk, een ander kijkt juist uit naar specifieke modi als Ultimate Team of de carrièremodus en weer een ander wil gewoon lekker gamen met vrienden. Maar datgene dat Fifa 14 voor iedereen maakt of breekt, zijn die negentig virtuele minuten waarin tweeëntwintig spelers achter de bal aanrennen. Daarom nemen we alvast een voorschot op de review om specifiek dat gedeelte van de game uitgebreid te bespreken.

Om FIFA 14 nog meer op het echte voetbal te laten lijken, introduceert EA nu precision movement en de mogelijkheid om de bal af te schermen. Dit zijn twee vernieuwingen die heel erg met elkaar vervlochten zijn. Los klinken ze een beetje al trivialiteiten, maar samen zorgen ze toch wel voor een andere voetbalervaring. Een andere voetbalervaring resulteert overigens niet per definitie in een betere voetbalervaring, zeggen we er maar vast gelijk bij.

Precision Movement

Het idee achter precision movement is dat animaties nu veel vloeiender zijn, doordat elke stap een opnieuw berekende animatie is. Hierdoor zouden spelers niet langer op onnatuurlijke manier in een bepaalde houding moeten schieten, maar bij hun aanloop al rekening houden met hun volgende actie. In de praktijk zijn animaties inderdaad meestal vloeiender en vooral diverser, omdat spelers nu de bal, wanneer dat logisch zou zijn, ook met de buitenkant van de voet aannemen. Of met hun verkeerde been schieten, omdat de bal daar toevallig beter voor ligt. Omdat nu visueel duidelijker is dat een speler moeite heeft de bal te controleren, is het minder frustrerend als een bal de tribune invliegt – en des te bevredigender als een frommelschot tóch het net inrolt!

Nieuwe uitloopanimaties zorgen ervoor dat de remweg van een speler langer is. Het is niet veel, maar met name als je sprint is het belangrijk rekening te houden met dat extra stapje. Als verdediger kan dat stapje er net voor zorgen dat je het bos ingaat, als aanvaller loop je de bal misschien juist over de lijn als je niet op tijd naar binnen kapt. Door precision movement is het dus minder aantrekkelijk voortdurend die sprintknop te gebruiken, waardoor het gemiddelde tempo in FIFA 14 een stukje lager en daarmee dichter bij de realiteit ligt.

Precision movement heeft dus duidelijk invloed op de gameplay, maar is helaas nog niet perfect. Om te beginnen slaagt deze vernieuwing niet volledig in zijn doel: animaties zijn nog lang niet altijd natuurgetrouw. Het gebeurt nog vaak genoeg dat een speler moonwalkt om de bal precies op de slof te nemen en ze willen ook nog weleens uithalen met een onlogische voet.

Daarnaast reageren spelers soms vreemd op de aanwezigheid van andere spelers in hun nabije omgeving. Als spelers niet direct fysiek contact aan kunnen gaan met een tegenstander, dansen ze door die uitloopanimaties soms erg vreemd om de tegenstander heen in plaats van alsnog er alles aan te doen om de bal af te pakken. Aan dit minpunt heeft ook het afschermen debet.

Afschermen

Voordat we te negatief gaan doen over afschermen: afschermen is tof. Echt waar. Het kost even wat tijd om dit goed onder de knie te krijgen, maar dan is het ook echt een geweldig wapen om op cruciale momenten in te zetten. Afschermen doe je met de linker trigger. Vervolgens vertraag je licht, maar hou je belagers wel op een veilige afstand.

Dit is op allerlei momenten te gebruiken. Als de tegenstander de bal bijvoorbeeld over je verdediging heen lobt, hoef je een aanvaller die dreigt door te breken niet meteen te vloeren; gewoon voor hem gaan lopen en je breed maken kan al genoeg zijn. Maar ook als middenvelder tijdens de opbouw, als flankspeler bij het naar binnen kappen of als nummer 9 die op het punt staat uit te halen is het handig om een arm uit te steken of je rug naar de tegenstander toe te draaien, om zo net wat langer de tijd te krijgen.

Het fijne is dat afschermen niet heilig is. Een grotere of sterkere speler zal een klein ventje alsnog opzij zetten, hoe stoer hij ook zijn schouders breed maakt. Het geeft zo net even een extra laag aan het tactische verdedigen dat enkele jaren terug werd geïntroduceerd en geeft vooral de aanvallende partij een mogelijkheid om ook iets terug te doen. Ook wordt het minder noodzakelijk de bal voortdurend over te spelen en ook dat zorgt ervoor dat het tempo in FIFA 14 een tandje omlaag gaat – en dus meer lijkt op een echte wedstrijd.

We merken ook dat dankzij het lagere tempo en de mogelijkheid de bal af te schermen, het makkelijker en natuurlijker is om een wedstrijd zakelijk uit te spelen. Als je de bal rustig achterin heen en weer tikt, hoef je minder bang te zijn als de tegenstander de druk opvoert. Met name wie die veel de carrièremodus speelt, zal hier wel dankbaar gebruik van maken als een wedstrijd allang beslist is en je liever je spelers spaart voor de volgende wedstrijd.

Maar zoals gezegd werkt het afschermen soms niet ideaal, omdat het weleens botst met het wispelturige precision movement. Het eerder genoemde merkwaardige dansje ontstaat namelijk door beiden. Omdat de speler dan niet rechtdoor kan lopen en misschien al te hard loopt om één stapje opzij te doen, gaat hij dankzij precision movement meteen in een vreemde boog om de speler in kwestie heen. Het gebeurt niet vaak, maar de momenten dát het gebeurt, zijn vreselijk frustrerend.

Keepers als helden

Daar staat tegenover dat een aantal andere frustrerende punten uit voorgaande FIFA’s, flink zijn aangepakt. Het viel ons vooral op wat voor heldenrol keepers soms vervullen. Zelfs de meest doorsnee Eredivisie-keepers hebben we geweldige reddingen zien maken. We hebben het idee dat dat eigenlijk vooral te danken is aan betere animaties. Hun armen bewegen vaker onafhankelijk van elkaar, waardoor de reikwijdte van de keepers wordt vergroot.

Dat is ook wel nodig, want door vernieuwde balanimaties krult en zwabbert de bal onvoorspelbaarder dan ooit. Dat zorgt er ook voor dat áls een afstandsschot of vrije trap tegen de touwen gaat, je ook duidelijk ziet dat een keeper er gewoon echt niet bij kon. Toch zijn die verbeterde animaties en het minder voorspelbare gedrag van de bal niet tegen elkaar weg te strepen; keepers reageren per saldo gewoon attenter, maken spectaculairdere reddingen en houden meer tegen.

Van de keeper is het in FIFA altijd maar een kleine stap naar de scheidsrechter, omdat ook deze vaak voor frustratie zorgde. Ook van de arbiter hebben we een positiever beeld en dat vloeit weer voortuit andere vernieuwingen. Door het afschermen ontstaan namelijk realistischere overtredingen. Een speler valt niet ogenschijnlijk gemakzuchtig door een simpel schouderduwtje of doordat zijn shirt wordt vastgehouden, maar wordt veel duidelijker omver geduwd als hij afschermt, of juist te hardhandig weggeduwd door de speler die afschermt. Afhankelijk van de situatie zullen spelers vaak genoeg hun handen omhoog houden om te gebaren dat er niets aan de hand is, en vaak deelt de scheidsrechter die mening ook.

Dit soort kleinere duwtjes maken ook een groter onderdeel uit van de game, omdat teamgenoten beter opletten en al eerder uit zichzelf beginnen met druk te zetten. We konden nog steeds niet helemaal vertrouwen op onze computergestuurde ploeggenoten. Wij koppelden via Man Marking in ieder geval nog steeds een mannetje aan de flankspelers en spelverdeler van de tegenpartij. Maar over het algemeen zit er verbetering in. Vaak volstaan daarom kleine duwtjes en komt het minder vaak voor dat je echt aan de noodrem moet trekken. Zo wordt er over het algemeen minder gefloten en rode kaarten lijken alleen getrokken te worden als dat ook echt op zijn plaats is. Wij hebben in ieder geval nog niet met controllers gegooid – en dat zegt veel.

Gemende gevoelens, toch ruim voldoende

FIFA 14 is daarom een game met twee gezichten. Op zijn fraaist is de game een geweldige evenaring van echt voetbal, met briljante animaties, explosieve sprintjes en geweldige duels. Als alles op zijn plaats valt, zit een beetje voetballiefhebber smullend met een controller in de hand te genieten, zelfs als de bal niet of in het verkeerde doel belandt! Is de game op zijn lelijkst, dan zijn we getuige van hakkelige animaties of bizarre loopacties van verdedigers die tegenstanders een vrije doortocht geven. De vernieuwingen zijn kortom erg goed gevonden en hebben veel invloed op de gameplay, maar zijn helaas niet goed genoeg getweaked om consistent te zijn.

Gelukkig biedt FIFA 14 in de meeste gevallen een geweldige ervaring, waardoor we de gameplay toch gewoon een dikke voldoende kunnen geven. Dat is alvast een goed begin. Het eindoordeel van het totaalpakket, met dus ook de vernieuwingen bij onder andere FIFA Ultimate Team 14, het Global Scouting Network in de carrièremodus en de volledig nieuwe menu’s, hou je van ons tegoed in de recensie!

FIFA 14 werd gespeeld op de PlayStation 3. Deze tekst is daarom alleen representatief voor FIFA 14 op de PS3, Xbox 360 en PC. Op de PS4 en Xbox One wordt gebruik gemaakt van een andere engine. Die versie zullen we daarom later apart behandelen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Fifa is net als call of duty, elk jaar weer een nieuwe maar je ziet bijna geen verschil met het deel ervoor.

  • Het gaat er ook niet om hoe het er uitziet, maar hoe hij speelt. Elk jaar speelt het toch weer een stuk anders. Dit in tegenstelling tot CoD, waar alleen de omgevingen anders zijn.

  • Cultheld, ik weet niet hoe het met jou zit. Maar dat is vaak een uitspraak voor iemand die niets tot weinig met deze games heeft. Ik kraamde dat namelijk ook altijd uit, maar nu ik de games wat vaker met mijn broer speel (die kerel is er verzot op), Merk je toch echt wel het verschil. De grafische pracht verandert bij Fifa vaak per nieuwe generatie consoles, en houdt dan vaak een zelfde soort stijl aan. De volgende generatie verwacht ik dat na Fifa '14, er wat Fifa's gaan komen die grafisch weer wat sterker worden.



    Maar qua speelstijl en spelerbesturing zie ik toch in iedere Fifa van de laatste tijd weer verbeteringen.



    Zitten die gare Joeri en Evert er ook weer in? Die gasten moeten weg…

  • In Ghost kun je nu sliden, al schietend over muurtjes klimmen, en leanen. Nieuwe wapens, nieuwe perks, nieuwe killstreaks. Dus nee, niet alleen omgevingen.

  • Got_Owned, het is toch wel het minimale wat ze konden doen. Nieuwe maps, killstreaks, wapens en sliden en leanen, daar ben je geen 2 jaar mee bezig, eerder een maandje.
    Ik wil cod niet afkraken, en ik snap wel waarom mensen het leuk vinden, maar je moet niet zeggen dat ze dingen veranderd hebben, want dat is gewoon niet zo.

  • €A sports,



    its all the same

  • Voor de buitenstaander is het dezelfde game, maar voor de insider is het echt wel anders. Ik mag mijzelf wel een vrij ervaren FIFA speler noemen en ik durf te zeggen dat ik ook goed ben. (Speel altijd in divisie 1 met seasons en win regelmatig ook die divisie). Ieder jaar wanneer er een FIFA is dan moet ik echt weer helemaal opnieuw beginnen. Want het speelt anders en wordt met het jaar steeds realistischer. Duurt vaak een paar maanden voordat ik weer op mijn oude niveau ben. Als voetbalfan gaat een game als FIFA nooit vervelen. Wel als je een paar uur achter elkaar door speelt. Maar iedere dag heb je weer zin in FIFA. Daarbij komt kijken dat FIFA elk jaar weer de nieuwste selecties heeft waarbij alle voetbaltransfers zijn doorgevoerd, wat ook een grote reden is voor mij om ieder jaar een nieuwe FIFA te kopen.
    Ja, het lijkt het zelfde. Maar als je erin verdiept dan voelt het aan als een compleet nieuwe game.

  • Ja het zijn kleine verbeteringen, maar die wel tijd nodig hebben onder de knie te krijgen. Mensen verwachten jaarlijks iets totaal nieuws, en dat gaat niet.



  • Wat TomadNL inderdaad beschrijft.

  • Het gaat om het verschil dat je voelt niet dat je ziet.



    Al vind ik van de afgelopen 3 jaren wel dat FIFA 14 de minste aanpassingsvermogen nodig is. Ik speel het eigenlijk al alsof ik het al een jaar speel (op enkele details na, zoals het afschermen juist gebruiken).

  • TomadNL 100% gelijk!

  • @remmetje ik had het verschil tussen 12 en 13 juist minder. was in FIFA13 juist meteen net zo goed als in 12. meest verwarrende vind ik nu wel dat je dus geen trigger hoeft in te houden wanneer je een truckje wilt doen. Zit teveel ingebakken hihi

  • Dan moet je eerst eens veel FIFA 13 gaan spelen en dan deze opstarten, wedden dat je het verschil ziet ;) En voelt, vooral.

  • je moet fifa 14 een maandje spelen en dan fifa 13 spelen, dan voel je het pas echt.

  • Yep

  • Ik moet zeggen hoe vaker ik de demo speel hoe beter ie wordt (al weet ik wel dat de demo natuurlijk niet de echte versie is, het kan dus alleen nog maar beter). Dat het tempo lager ligt komt mijn spel zeer ten goede, ik speel zo nu en dan fifa 13 echt met de gedachte wat doe ik hier het is alleen maar rennen en vliegen. Wel spectaculair niet echt realistisch, nu het tempo lager ligt kan je veel beter de goede voetballende oplossing vinden dan gewoon te gaan rennen. Al hoop ik wel dat de spelers in de echte game iets sneller aan voelen want zelfs Aubameyang komt Maxwell nooit op snelheid voorbij.

  • Daar heb ik al meerdere fifa's last van, verdedigers met 50 sprintsnelheid zijn net zo snel als aanvallers met 95 sprintsnelheid, ik snap wel dat je met bal iets minder hard kan rennen, maar zon verschil is een beetje te gek

  • Ik ga voor pes dit jaar, demo van fifa 14 pakte mij totaal niet. Heb fifa 13 wel grijs gespeeld btw.

  • Ook al op de Next Gen gespeeld?

  • @ Dons,



    Heb je PES al weten te bemachtigen. Ik heb em nu in mijn xbox zitten, haha, en hij speelt beter dan de demo. Overigens Skip ik dit jaar currentgen Fifa. Nextgen fifa heb ik wel al gepreorderd samen met de PS4. Effies wachten dus.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren