It’s-a-Michel! Het accepteren van next-gen edities

Artikel | -

Tomb Raider en Rayman: Legends verschijnen respectievelijk deze en volgende maand op de PlayStation 4 en Xbox One. Games die vorig jaar al op de Xbox 360 en PS3 uitkwamen. Is het dan echt noodzakelijk dat ze nog eens uitgegeven worden? Op het eerste gezicht misschien niet, maar het is een begrijpelijke actie van uitgevers.

Allereerst is het natuurlijk een vrij gemakkelijke manier om geld te verdienen. Natuurlijk, Tomb Raider en Rayman: Legends worden wat bijgeschaafd om er mooier uit te zien. Er komt een nieuw, verbeterd model van Lara Croft en Rayman: Legends moet nog soepeler lopen (al liep de game wat ons betreft al behóórlijk soepel, maar goed). We verwachten echter niet dat het de ontwikkelaars in kwestie meer dan twee druppels zweet kost om deze overzettingen te fabriceren. Dat resulteert dus in een goedkope ontwikkeling, waardoor elk verkocht exemplaar mooi meegenomen is voor de uitgever.

Hoewel ik hier niet ga ontkennen dat dit voor de uitgevers het belangrijkste doel van next-gen ports is (voor bedrijven is geld verdienen altijd het belangrijkste doel), komt er meer bij kijken. Het is ook simpelweg overleven door er snel bij te zijn. Het eerste jaar van een console is cruciaal voor een franchise om mee te maken en een aanwezigheid voor zichzelf te creëeren (uitzonderingen daargelaten). Lara Croft en Rayman zullen nu onderdeel worden van de next-gen. En dat is héél belangrijk wanneer uitgevers een nieuw deel klaarstomen. Laten we het zo stellen: door de games van vorige generatie te porten naar deze nieuwe generatie, hebben we meer kans om nieuwe delen uit deze series te krijgen. Een fijne bijkomstigheid, vooral als het dergelijke kwalitatief hoogstaande reeksen betreft.

Daarnaast vind ik de reacties hier en daar eigenlijk best hypocriet. Dat viel mij vooral op bij het nieuwsbericht over een next-gen versie van The Elder Scrolls: Skyrim. Nu blijkt dit uiteindelijk nep te zijn (al geloof ik pas dat next-gen Skyrim niet bestaat wanneer het volgende deel op mijn deurmat ligt, maar dat terzijde), maar onder het bericht was de helft van de reacties vrij negatief. Verzin eens wat nieuws, hebben we al gespeeld, dat soort opmerkingen. Natuurlijk werkt Bethesda ondertussen aan iets nieuws. Natuurlijk hebben velen van jullie deze game al van voor naar achter en weer terug gespeeld. Maar zou het niet fijn zijn, vooral voor console-only gamers, om hem in de hoogst mogelijke settings te spelen? Of dat mensen die er nog niet aan zijn begonnen er nu alsnog mee aan de slag kunnen?

Waarom ik dergelijke reacties hypocriet vind? Als het om de langverwachte next-gen port van Grand Theft Auto 5 gaat, staat iedereen wel in de rij. Ah, GTA 5 op de PlayStation 4 of Xbox One, ja, dát willen we wel graag! Daar trekken we zonder twijfel nog eens onze portemonnee voor. Logisch natuurlijk, ik waarschijnlijk ook. Maar je kunt je voorstellen dat sommige gamers dat ook bij andere games hebben. Ik zou graag nog eens betalen voor een Rayman Legends of Skyrim (alsjeblieft, Bethesda!). Ben ik dan een sucker eersteklas die door een uitgever in de val gelokt wordt? Absoluut niet. Ik kan als consument nog altijd voor mijzelf nadenken en stem met mijn portemonnee. Ik stel voor dat jullie hetzelfde doen.


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.