Dead Island 2 preview - Hardlopers zijn doodlopers

Artikel | -

I’m the bomb and I’m about to blow up’

Zonder enige twijfel de beste trailer die tijdens Sony’s persconferentie werd getoond was die van Dead Island 2. De aankondiging van de eerste game was nog heel artistiek verantwoord – een zombieaanval achterstevoren afgespeeld onder begeleiding van droevige pianomuziek – maar die toon wordt met Dead Island 2 volledig losgelaten.

Het scenario is als volgt: een nietsvermoedende jogger gaat helemaal op in het sporten en zijn muziek, terwijl alle mensen om hem heen veranderen in zombies. Iets met hardlopers zijn doodlopers.

Dead Island 2 geeft zo een belangrijke boodschap af: er mag best gelachen worden. En dat is maar goed ook, want veel anders zit er niet op. Zo zijn er nog geen gameplaybeelden openbaar gemaakt. Maker Yager, ook de ontwikkelaar van Spec Ops: The Line, is nog niet ver genoeg om deze aan het grote publiek te laten zien. Gelukkig konden wij achter gesloten deuren wel een voorproefje krijgen.

Demo uit 2013
De demo die daar te zien was kwam uit 2013 en was inderdaad verre van af. Het leek op Dead Island vanwege het first-person perspectief en de vele zombies, maar daar bleef het dan ook bij. Het ging echt om een hele vroege versie van het spel. Wel was het wapensysteem al geïmplementeerd. Door de juiste onderdelen te vinden kun je met een kruisboog elektrisch geladen pijlen afvuren op zombies of een zwaard bevestigen aan een grasmaaier om jezelf zo door een massa heen te werken.

We zeggen bewust massa, want alle zombies leken op elkaar, terwijl in de uiteindelijke game geen enkele ondode er hetzelfde uit mag gaan zien. Met die belofte moesten we het eigenlijk doen, al kregen we alvast wel wat inspirerende momenten voorgeschoteld. Wellicht dat je na het horen van ’t nummer liever je eigen oren afhakt, maar het slachten van zombies onder begeleiding van John Paul Young’s Love is in the Air bleek toch best aanstekelijk.

Het kan allemaal nu Dead Island definitief zijn komische karakter lijkt te omarmen. Ook de setting past er veel beter bij. Het tweede deel speelt zich af in Californië (voor de onwetenden: dat is een Amerikaanse staat en geen eiland) en de cultuur daar moet natuurlijk flink op de hak genomen worden. Daarnaast is de staat bijzonder kleurrijk en afwisselend, met de Golden Gate Bridge in het noordelijke gedeelte en veel gezellige suburbs in het zonnigere zuiden. Een ideale plek, op al die zombies na dan.

Als een van de personages heb je wel het geluk dat je immuun bent voor het virus, net als al je medespelers. Dit keer kun je met in totaal zeven andere mensen online aan de slag. Daarbij ben je niet verplicht elkaar constant te helpen. Iedere speler kan gewoon zijn eigen gang gaan.

Motion capture kat
Wie juist wel houdt van een beetje teamwork kan terecht bij Max & Rick Furry. Deze kerel en zijn trouwe kat zijn niet bestand tegen het virus en blijven daarom veilig binnen in hun bus. Vanuit daar geeft Max missies en blijkt Rick Furry vooral gewoon een kat. Sterker nog: het beest is zo realistisch mogelijk overgezet naar het spel via motion capturing. Helaas kunnen we niet bevestigen of daarvoor ook zo’n wetsuit met pingpongbolletjes is gebruikt.

Het klinkt misschien gek, maar misschien hadden we liever alleen de trailer van Dead Island 2 gezien. De game is nog lang niet af en nieuwere beelden worden pas op de Gamescom getoond. Tot die tijd blijven we sceptisch. Behalve over die kat natuurlijk.