1. World of Warcraft: Warlords of Draenor preview

World of Warcraft: Warlords of Draenor preview

De uitbreiding Warlords of Draenor staat voor de deur. Daarvoor zal pre-patch 6.0.2 het nodige veranderen aan World of Warcraft. Het uitgelezen moment dus om met Brian Holinka, senior game designer bij Blizzard, te praten over de nabije toekomst van de mmo.

Er zijn twee gebeurtenissen in pre-patch 6.0.2 die de brug slaan naar de daadwerkelijke uitbreiding van World of Warcraft: Warlords of Draenor. Spelers kunnen naar de Blasted Lands gaan en daar quests aannemen. Deze vertellen hen meer over wat er aan de hand is in Warlords of Draenor en zuigen hen zo het verhaal in. Er staat in ieder geval het nodige te gebeuren: Garrosh Hellscream werd wel verslagen, maar niet vermoord tijdens de Siege of Orgrimmar aan het einde van Mists of Pandaria. Hij werd gevangengenomen, maar wist te ontsnappen. Hij reist terug in de tijd naar Draenor, naar het moment voordat de orcs demonenbloed kregen toegediend (wat Bloodlust veroorzaakte).

Hierdoor geraken de spelers in een alternatieve tijdlijn, waarin Garrosh de gebeurtenissen in Draenor terugdraait en de portaal opent om de Iron Horde erdoorheen te loodsen. De orcs bestormen de lokale forten, waaronder Nethergarde Keep, en marcheren naar Blackrock Mountain. Garrosh speelt zeker een prominente rol in de pre-patch. Hij is echter niet de meest prominente antagonist, zoals je die misschien gewend bent uit Mists of Pandaria. Hij heeft de gebeurtenissen voor de uitbreiding in werking gezet, maar wordt door de verhaallijn in de uitbreiding zelf “afgehandeld”, aldus Brian.

Bij Blackrock Mountain nemen de orcs Blackrock Spire over. De pre-patch biedt een aangepaste versie van die dungeon, die speciaal voor level 90 spelers is. Er komt mogelijk ook een opgeknapte versie voor level 100-spelers. “Die zou al in 6.0.2 moeten zitten”, meldt Brian Holinka. Je kunt alleen nog geen level 100 worden in de pre-patch. Die nieuwe level cap wordt beschikbaar in de uitbreiding.

Onder andere de class- en talent-veranderingen zitten wel al in patch 6.0.2. De cijferweergaven worden hierin ook aangepast. Zo zal je geen miljarden meer over je scherm zien flitsen alsof het niets is. De aantallen van onder meer levenspunten, mana en damage zijn naar beneden geschaald.

Terugkomende en nieuwe spelers
Voor spelers die erover denken om terug te komen naar de Warcraft-wereld, zou deze patch het perfecte moment zijn, volgens Brian. Je kunt in de maand tussen de pre-patch en de uitbreiding je class weer onder de knie krijgen en je de gameplay eigen maken. Er is geen druk. Je wordt niet gedwongen iets te doen. Je kunt jezelf gewoon klaarstomen voor de uitbreiding. Vanaf dan kun je weer samen gaan levelen.

Brian sprak ook over kersverse spelers, die nog nooit World of Warcraft hebben aangeraakt. Voor hen moet Warlords of Draenor een goed instapmoment zijn. De uitbreiding begint namelijk met een gezamenlijke missie voor spelers om door de portal te reizen. Een walkthrough laat je aan skills wennen, waar je er langzaam maar zeker steeds meer van krijgt. Je start dus met een stuk of drie abilities en speelt er meer vrij door quests te volbrengen.

Mythic Raids
Ook moet de uitbreiding interessant zijn voor ervaren spelers: “We hebben nu content ontworpen die moeilijk moet zijn. We hebben verschillende modi toegevoegd om de moeilijkheidsgraad aan te passen voor dungeons en Raids. De nieuwe ‘Looking for Raid’-wachtrij kun je in je eentje joinen. Je logt dus in en kunt meteen een Raid starten. Die hebben we zo makkelijk mogelijk gemaakt, zodat je alle nieuwe content eenvoudig kunt ontdekken.”

De Heroic Mode Raids zijn serieuzer en ondersteunen een flexibel aantal deelnemers. De Mythic Mode hanteert dezelfde moeilijkheidsgraad als Heroic maar deze speel je in een groep van twintig. In Heroic en Normal kun je in totaal met dertig spelers raiden. Die cap wordt waarschijnlijk niet verhoogd in de toekomst: “Hoe groter het aantal spelers benodigd voor een raid, hoe minder spelers deelnemen”, beredeneert Brian.

PvP
Tot nu toe had je normale en rated battlegrounds. Hiermee verdien je Honor, Honor-uitrusting en Conquest-uitrusting. Zoiets bestond echter nog niet voor de arena. Het nieuwe Skirmish-systeem laat spelers in solo-wachtrijen toe tot arena’s. Het is unrated en je verdient er Honor en de bijbehorende uitrusting mee. De rated arena bestond al, die geeft Conquest-uitrusting.

Ashran Island is een nieuwe PvP-zone waarin de Horde en de Alliance elkaar bestrijden. De zone verschilt van andere zones als Alterac, omdat de PvP in Ashran persistent is. Je kunt er te allen tijde binnenwandelen en andere spelers de hersenen inslaan. Daarnaast lopen er ook gewoon monsters en bazen rond voor PvE-liefhebbers.

Titan
Op de vraag of Blizzard content of ideeën uit Titan gaat gebruiken voor World of Warcraft kwam een stamelend antwoord. “….. Oh! Ehhh…. Ik denk niet dat daar… Je bedoelt Titan-content gebruiken in World of Warcraft? Oh, okay. Ehm, nee, dat is niet echt iets waar we mee bezig zijn.

Dit artikel delen

Over de auteur

Esmee Otter Games | K-pop | Anime

Reacties

  • Hoi Esmee, paar foutjes in je artikel die mij als WoW nerd opvallen. Het is Nethergarde Keep (niet Nethergate). Het blijft ook gewoon Blackrock Mountain en niet ineens Blackhorse Mountain, haha (alinea 3 en 4).



    Ik ga met de release pas weer spelen, waarschijnlijk even twee weken inkomen met de class en beetje levelen met alts, om vervolgens naar het nieuwe gebied te gaan. Misschien dat ik over twee weken al speel, ligt aan studie.

  • Oei, geen paarden in de bergen dus! Dankjewel voor het melden :D en aangepast!

  • Hopen dat alles soepel verloopt morgen! :P Ben bang van niet….

  • De pre-patch normaal gesproken wel hoor. De release van WoD zal zoals vanouds een puinhoop zijn.

  • Bedoel ook meer extended maintenance etc! Niet zozeer overvolle servers. Ik verwacht niet dat ik morgen om 11 uur met de nieuwe patch aan de gang kan.

  • Gister heb ik de trail gedownload, om te kijken of wow iets voor mij is.. maar de werelden voelen zo leeg aan. Andere spelers die ik tegen kom zeggen niets, en ik heb het idee dat ik domweg van punt naar punt aan het lopen ben om ppoppetjesof monsters te doden. Is dit anders in het volledige spel?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren