Column: Een teleurgestelde De Sims-fan aan het woord

Artikel | -

De Sims geldt als grote guilty pleasure. Menig gamer die het speelt, zal zichzelf niet eens ‘gamer’ durven noemen. En zelfbenoemde gamers gaan het onderwerp liever uit de weg. Hoe cool is het nou om voor je plezier een stel virtuele poppetjes naar de wc te sturen en met elkaar te laten flirten. Zowel stiekeme als trotse De Sims-fans maken moeilijke tijden door.

De Sims is een gevaarlijke game. Je wilt niet in de schoenen staan van de mensen bij ontwikkelaar Maxis, die het simulatiespel graag willen vernieuwen maar zich daarin maar zelden gesteund zien door de achterban. De aarde spleet zo’n beetje in tweeën toen duidelijk werd dat er geen zwembadmogelijkheden zouden komen in De Sims 4. Voor veel mensen moet De Sims gewoon die fijne game zijn die je al jaren kent. Daar mag best grafisch wat aan worden opgepoetst, maar meer ook niet.

Alhoewel: het veranderen van de animatiestijl van het Sim-volk mag als no-go-area worden beschouwd. Zijn het mensen zoals jij en ik, of zijn het cartoonpoppetjes? De wens van de speler ligt ergens middenin. Nog een reden waarom de werknemers van Maxis niet te benijden zijn. De grootste uitdaging zit hem echter in het simpele feit dát er een nieuwe De Sims-release aankomt. Iedereen is op dat moment nog druk doende in het vorige deel, heeft relaties opgebouwd met zijn of haar Sims en is bovenal gewend aan een Sims-game die barst van de content dankzij twintig (!) uitbreidings- en accessoirepakketten.

Zelfs als je De Sims nog nooit hebt gespeeld, dan kun je je voorstellen dat het nogal een omschakeling is van de cupcakebeha’s uit Katy Perry Pakt Uit, het bowlen in De Sims Studententijd en het van je paard vallen in Beestenbende, naar een lege nieuwe De Sims-game. De reviewcijfers logen er ook niet om: De Sims 4 was weliswaar een leuke basis, maar geen robuuste. Het spel was te kaal, en EA/Maxis heeft teveel lekkers bewaard tot de expansies, zo luidden de kritieken.

Als De Sims-speler zie je het maar met lede ogen aan. Je weet dat je uiteindelijk toch veel uren in de game gaat steken en dan wil je natuurlijk niet dat ‘ie tegenvalt of dat je na een paar maanden bent uitgespeeld. Vandaar dat ik verwachtte dat EA en Maxis hun planning voor expansies al helemaal voor elkaar hadden. En dat de bedrijven, als antwoord op de teleurstelling van gamers en journalisten, iets sneller zouden zijn met een aankondiging.

In tegendeel, het bleef zelfs maandenlang stil rond de zo populaire serie. Gamers die toch al helemaal niet weten wat ze met deze vierde Sims aan moeten verliezen zo keihard hun interesse. Gelukkig kwam er aan het einde van 2014 toch een aankondiging: spelers kregen er gratis twee nieuwe carrières bij. Geen kapper, geen circusartiest, geen juwelier, geen detective, geen televisiepresentator, maar ‘atleet’ en ‘bedrijfsleven’. Veel fantasielozer wordt het niet. De Sims-spelers moesten niet alleen verwerken dat er schijnbaar nog geen uitbreiding op de planning stond, maar ook dat de content waar Maxis onderhand druk mee was, helemaal niet zo indrukwekkend was.

Gelukkig blijken de carrières leuker dan hun titels doen vermoeden. Iedereen die een kantoorbaan heeft (gehad), die zal de keuzemomenten kunnen waarderen. Zo kreeg mijn Sim de optie om een mailtje rond te sturen naar alle collega’s. Wel zo vriendelijk natuurlijk om je co-workers op de hoogte te houden, maar dan moet je natuurlijk geen mailtje met schattige kittens gaan rondsturen. Gevolg? Mijn Sim werd het pispaaltje op de werkvloer en vond zijn nietmachine de volgende dag in gelatinepudding in z’n la. En ik wilde maar doorspelen om te ontdekken wat er morgen weer op het programma stond.

Uiteindelijk blijken de minimale uitbreidingen leuke zoethoudertjes, maar het interieur van de lokale pub en gym kunnen we inmiddels wel dromen. Niet veel later in december kwam het eerste nieuws over ‘echte content’ binnensijpelen: De Sims 4 werkt met ‘Game Packs’, een accessoirepakket/uitbreidingsset-hybride. Een beetje vaag. Betekent dit dat we er een nieuwe buurt bij krijgen in elk Game Pack, of is het een kwestie van: hier zijn wat spulletjes en maak er zelf maar wat van?

Er kwam een speciaal blog online om het begrip Game Pack toe te lichten en we ontdekten daarin dat we het bos ingaan in het eerste Game Pack. Daar kan onze fantasie wat mee: marshmellows maken op een kampvuur, vissen in een beekje voor voedsel, op eekhoornsafari, uit de klauwen van beren zien te blijven…

Inmiddels is 'In de Natuur' uit en ben ik spendeer ik dit weekend met het grondig testen van deze uitbreiding. Hebben de Game Packs de kwaliteit van de uitbreidingspakketten van De Sims 3? Hoe groot(s) wordt het? Is het Granite Falls waar we heen schijnen te kunnen gaan groot, (lees: heeft het nieuwe huizen en gebouwen om te bezoeken)? Kunnen we paardrijden in dat bos (Beestenbende-fan hier)? Kortom, heeft het zin om hier 20 euro voor neer te tellen?

EA en Maxis laten maar weinig los. Hoewel ik lange tijd gefrustreerd ben geweest over het feit dat er met zo weinig informatie over de brug werd gekomen, zeker in het licht van de slechte reviews en de kaal aanvoelende ‘hoofdgame’, is mijn Sims-trek bizar genoeg niet weggeëbd. Dat er een apart blog moet zijn om uit te leggen wat een Game Pack is, voelt alsof het zowel niet uitbreidingsset- als accessoirepakket-waardig is, maar geeft ook ruimte om te hopen op iets veel beters dan dat: een nieuwe wijk met alles erop en eraan... Ik heb berenhonger en ik vraag me af of kampvuurliedjes en ANWB-wandelschoenen die kunnen stillen.

Geschreven door Laura Kempenaar

Geplaatst op 18 januari 2015 om 09:57 door


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.