IndieWatch #2 – 7 indie-game toppers van 2015

Artikel | -

Onlangs lieten we zeven indie-games de revue passeren en zo zijn we langzaamaan begonnen met het opstellen van een indiewatchlist voor 2015. In deze nieuwe rubriek stellen we jullie voor aan een aantal indie-games waarvan wij denken dat ze grote indruk gaan maken en dus absoluut in de gaten gehouden moeten worden. Samen met de community lichten we toffe indie-titels uit en maken we een watchlist waar iedereen dit jaar aan moet geloven. Ken je nog een toffe indie-game? Laat het ons weten in de reacties!

Inside – Titan Souls – Mighty No. 9
Een van de eerste indie-games die massaal werd opgepikt was Limbo en de makers van die originele titel komen nu met Inside. Wederom betreft het een 2D-puzzelplatformer waarin alles zich afspeelt in een duistere wereld, dit keer met een iets breder kleurenpalet dan het zwart-witte Limbo. Wat het jongetje in de game precies moet doen is nog niet duidelijk, maar we zien enorm veel bekende elementen uit de voorganger van Inside. Misschien niet enorm innovatief, maar meer van hetzelfde kan in dit geval geen kwaad!

Tussen onze wereld en het hiernamaals liggen de Titan Souls, zowel spirituele bron als de som van alle levende wezens. Gewapend met een boog en één onverwoestbare pijl verken jij een desolaat gebied op zoek naar Titans. Waarom jij deze giganten bevecht is niet geheel duidelijk. De gevechten zijn in ieder geval intens aangezien één klap jouw leven beëindigt. Elke Titan is uniek en vraagt een andere manier van aanpak. Eén schot op de zwakke plek van de Titan zorgt voor een vernietigend eindresultaat.


Mega Man-bedenker Keiji Inafune is terug en heeft een nieuw personage bedacht. In alles lijkt Beck op Mega Man en datzelfde geldt voor de gameplay. Net als Mega Man is ook Mighty No. 9 een tweedimensionale actie-platformer waarin je van de ene na de andere uitdaging schiet en springt. In deze spirituele opvolger is het wederom mogelijk om wapens en krachten van vijanden te stelen. Dit zorgt voor variërende gameplay doordat Beck verschillende vormen kan aannemen.

Dé indiegame volgens Nino (PU.nl): Axiom Verge
Nu raak ik al snel opgewonden van een goede Metroidvania, maar Axiom Verge weet de Metroidiaanse synapsen wel héél goed te strelen. Zowel grafisch- als gameplaytechnisch draagt Axiom Verge zijn liefde aan de genredefiniërende serie van Nintendo met trots. De inspiratie komt overigens niet alleen bij de Metroid-serie vandaan, ook games als Contra, Bionic Commando en Blaster Master hebben duidelijk hun stempel op Axiom Verge achtergelaten.

Ontwikkelaar Tom Happ heeft gezegd dat hij glitches en speedruns een essentieel onderdeel van Axiom Verge wil maken en als iemand die uren aan (Super) Metroid-speedruns heeft gekeken klinkt dat als muziek in mijn oren. Ik kan niet wachten om elk hoekje en elk gaatje van de wereld van Axiom Verge te gaan afspeuren naar manieren om te sequence breaken.

Axiom Verge moet ergens dit voorjaar naar PS4 en Vita komen. Ik hoop dat cross-saves in de planning staan want ik voorzie de nodige uurtjes Axiom Verge in het openbaar vervoer. Als alles goed uitpakt kan dit nog wel eens gaan doen wat Shovel Knight voor het platformgenre deed. Zeker in de smiezen houden dus!

Superhot - Rime - Below
Superhot heeft een uiterst originele twist: in het spel bewegen de vijanden en de omgeving alleen als jij als speler ook beweegt. Dat levert niet alleen zenuwslopende shoot-outs op, maar ook interessante puzzels. De game oogste veel lof toen het in 2013 als prototype speelbaar was (die kun je hier spelen!), en een volledige game rondom dit concept komt ergens van de zomer uit.


Tequila Works ­– bekend van horrorgame Deadlight – laat zichzelf met Rime van een hele andere kant zien. De schitterende graphics en gameplay doen denken aan een combinatie tussen ICO en The Legend of Zelda: The Wind Waker. In Rime ben je alleen op een eiland en ga je op verkenningstocht om een manier te vinden om van het eiland af te komen. Vijanden zal je niet tegenkomen tijdens het spelen, want het draait in Rime volledig om exploratie en oplossen van puzzels.

Ontwikkelaar Capybara Games (bekend van Critter Crunch, Superbrothers: Sword & Sworcery EP en Super Time Force) heeft onze harten jaren geleden al veroverd. Met Below lijkt aan de verliefdheid geen einde te komen. Vanuit een isometrisch perspectief beleef jij de actie door als held een mysterieuze wereld te verkennen. De omgevingen in Below worden willekeurig gegenereerd en bevatten op sommige punten zelfs multiplayerelementen. Ook zijn we geïntrigeerd door de permadeath in de game en hoe dit precies uitpakt.


We hopen dat jullie iets wijzer zijn geworden en een aantal van deze indie-titels hebben toegevoegd aan jullie eigen indie-watchlist. Laat vooral jullie lijstjes achter in de reacties en geef dan gelijk aan welke titels zeker voorbij moeten komen!


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.