1. WRC 5 preview - It’s a DiRTy world

WRC 5 preview - It’s a DiRTy world

En toen waren we terug bij af. Waar Codemasters de rallysport sexy probeerde te maken met de eerste twee DiRT-games, herintroduceerde de uitgever onlangs plots de serie als serieuze modderracer. Dat kan zomaar slecht nieuws betekenen voor WRC, dat de laatste jaren alleenrecht had op sobere natuurtochten op vier wielen.

De ontwikkeling van WRC 5 is in handen van Kylotonn. De Franse ontwikkelaar nam het kindje van Milestone (ken je van RIDE) over zonder ook maar één asset mee te krijgen. Elke autoband, elke hemelsblauwe lucht, elk blaadje aan elke boom moest de ontwikkelaar van de bosgrond af opbouwen. Het resulteert in een game met prachtauto’s, die (vooralsnog) door een korrelige wereld van modder, gravel en asfalt ploegen. Zoals het een rallygame betaamt, rijdt er maar één wagen over het circuit; vandaar dat de bolides er ook zo goed uitzien, legt de ontwikkelaar uit op de E3.

Gas doseren, licenseren, dat lijkt me een goed plan
Ook zoals een rallygame betaamt: WRC 5 is zo ingetogen als maar kan. Spartaanse gamemenu’s leiden je naar races die niet worden begeleid door knallende dubstep, maar de pacenotes van je bijrijder. Onder toeziend oog van rallykampioen Sébastien Ogier werden deze rijinstructies ontwikkeld. Dat klinkt veelbelovend, maar bij een ketting aan bochten komen de aanwijzingen vaak net te laat. Resultaat: ondergetekende en zijn collega’s belanden bij dezelfde bochten in dezelfde berm.

Daartegenover staat dat WRC 5 prima rijdt. Verschillende ondergronden vereisen verschillende rijstijlen. Wie nietsvermoedend vol op het gas trapt bij de eerste bocht verspeelt direct zijn kans op een podiumplek. Wie te oneerbiedig over het grind ragt, kan dankzij het schademodel direct zijn wagen aan de wilgen hangen. Rallyracen is een kwestie van timing en doseren, en WRC 5 weet dat concept goed te vatten.

Racen doe je in de volledige FIA-gelicenseerde carrièremodus van WRC 5. Je vindt de bekende coureurs, teams, auto’s en races allemaal terug in de game. Je carrière begin je bij de Rally School, waar je leert racen met 2WD en 2WD, en op verschillende ondergronden. Je verdient contracten en racet je via de Junior WRC, in dertien landen met ieder vijf special stages, naar de top. Tussen races klus je aan de auto, waarbij je een max van 55 minuten reparatietijd hebt, of je tunet je auto en schakelt tussen de verschillende setups die je kunt bewaren.

26 Club
En wie daar geen zin in heeft, speelt gewoon een Quick Stage, waar je direct de keuze hebt uit alle auto’s en stages. Daarnaast biedt WRC 5 online en offline multiplayer. Genoeg te doen dus voor wie rally een warm hart toedraagt. Maar is het genoeg om de nieuwe DiRT het hoofd te bieden? De game, die momenteel via Steam Early Access in bèta te spelen is, maakt indruk met zijn graphics en keiharde simulatie. Codemasters is een bedrijf met jaren race-ervaring; Kylotonn maakte alleen Motorcycle Club, dat een respectabel gemiddelde van 26 wist te scoren op Metacritic.


Gelukkig bieden in het verleden behaalde flaters geen garantie voor de toekomst. Wanneer WRC 5 deze herfst aan de start verschijnt voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One, staat er een product dat de ziel van het FIA-kampioenschap weet te vatten. Maar of dat voldoende is om het moddergevecht met DiRT te winnen…

Dit artikel delen

Over de auteur

Arthur van Vliet Eindredacteur van Gamer.nl.

Reacties

  • In mijn ogen goed om te horen dat Milestone het stokje overdraagt aan Kylotonn. Kan mij nog herinneren dat WRC 4 flink last had van framerateproblemen en (te) lange laadtijden. Zo te lezen hoeven we ons daar geen zorgen meer over te maken als alles vanaf het asfalt aan opnieuw is opgebouwd. Overigens is Milestone ook niet super bezig met MotoGP-serie, deze ook maar overhevelen naar Kylotonn?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren