1. Call of Duty: Infinite Warfare review - Te vertrouwd

Call of Duty: Infinite Warfare review - Te vertrouwd

Eerst de multiplayer, dan Zombies en dan pas de singleplayer: dat is de volgorde van meest gespeelde Call of Duty-modi. Dat is al langer bekend, wat het des te vreemder maakt dat juist de populairste modus, de multiplayer, in Infinite Warfare zo teleurstelt. Zeker omdat de basis van Call of Duty anno 2016 nog altijd vermakelijk kan zijn. Kijk maar naar de Zombies-modus.

Als je ‘lazerschietende oogballen en ontploffende clowns’ zegt, zeg je óf ‘dat was goede lsd’, óf ‘Zombies in Spaceland’. Een tikkeltje psychedelisch en na de eerste paar waves verrassend spannend; de nieuwe Zombies-map in Infinite Warfare verraste ons met zijn diepgang, maar dat vergt een kanttekening.

In de recensieperiode zijn we namelijk niet zo ver in Zombies gekomen als we graag hadden gewild. Het is voor een recensent een van de grootste nadelen van Zombies: zonder hulp van je teammaatjes is overleven taai, maar zonder hulp van het internet ben je kansloos. Natuurlijk schuilt er een hoop plezier in ’t met z’n viertjes rondlopen en ontdekken, maar we hebben nog altijd het gevoel dat Zombies in Infinite Warfare enkele geheimen kent die aan ons voorbij zijn gegaan.

Wat we in elk geval zeker weten, is dat veel easter eggs, geheimen en puzzels vrij simpel van aard zijn. Ze worden zelfs mondjesmaat geïntroduceerd. In die zin is het met neon overgoten pretpark waarin deze Zombies zich afspeelt een stuk vriendelijker voor nieuwkomers dan we van zijn voorgangers gewend zijn. Het inruilen van te vergaren spelkaartjes, het aanpoten met combinaties van verkrijgbare coins om items te verkrijgen, de arcadehal waar je heengaat als je sterft om jezelf terug in het spel te spelen; het wijst zichzelf. De rol van de rondrijdende robot en dj David Hasselhoff laat zich daarentegen nog steeds een beetje raden.

Als het om rariteiten en diepgang gaat, spreken de details voor zich. Bloedrituelen. Zombies met laserstraaloogbalmaskers. Ontploffende clownrondes. Personages die ook in The Breakfast Club hadden kunnen zitten. In stijl en opbouw is dit een van de leukste Zombies-modi die we hebben gespeeld. De map is bovendien groot, en je moet zeker een uurtje zombies afslachten voordat je alle poortjes naar nieuwe gebieden met je bijeengesprokkelde punten kunt openen. In dat opzicht is Zombies het perfecte toonbeeld van hoe een schietspel met waves aan vijanden wél leuk kan zijn.

Geen filler
Black Ops 3 durfde een singleplayer met vier-speler-coöp aan, en dat resulteerde in een singleplayer die te vaak niet leuk genoeg was omdat coöp in principe complexe scripting uitsluit. En laat scripting nou net een van de kwaliteiten van de singleplayer van Call of Duty zijn. Afijn, zelfs vergeleken met de basale actie van Black Ops 3 is generieke knalactie in Infinite Warfare het meest prominente speerpunt. Er zijn zelfs momenten dat je de rechtertrigger beter in kunt houden dan loslaten. Zelfs als je voetjes de bodem verlaten en je plaatsneemt in je ruimtevliegtuigje de Jackal, is knallen je enige input. De introductie van de grappling hook verandert daar helemaal niets aan.

Het is vrij rechttoe-rechtaan allemaal. In de thematiek keert het futuristische thema bijvoorbeeld nauwelijks terug. Wie verantwoorde sciencefiction een warm hart toedraagt, hoeft Call of Duty allerminst om die reden aan te schaffen. Nee, de Melkweg wordt in Infinite Warfare gebruikt zoals alle locaties in Call of Duty gebruikt worden: om dingen in kapot te knallen. Spectaculaire setpieces die we zeker niet willen verklappen geven de singleplayer de flow en feel van een popcornfilm. Soms is die film goed, soms niet. Wanneer je in je ruimteschip, dat min of meer als hub fungeert, wacht op de voorbereidingen op de volgende missie, voelt het meermaals alsof Infinite Warfare zijn lengte kunstmatig probeert te verlengen.

Nog wel leuk om aan te kaarten is dat de singleplayer enige vrijheid kenmerkt. Zo is het voorafgaand aan iedere missie weer mogelijk om je uitrusting samen te stellen, waar je vervolgens kritiek op krijgt door diegene die je je spulletjes overhandigt. Nog vrijer ben je in het kiezen van de volgende missie: op een kaart van het Melkwegstelsel kies je de missie die jij op dat moment wilt doen. Een handjevol zijmissies maakt het mogelijk om voor even afscheid van de hoofdverhaallijn te nemen, wat meer impact op de structuur heeft dan je zou denken. Met name omdat de zijmissies geen filler zijn en ze het spektakel bieden dat je ook van de hoofdmissies gewend bent.

De singleplayer is net als Zombies meer dan een zoethoudertje naast, tot of voorbij de multiplayer. Sterker nog, als we moeten kiezen, prefereren we met name Zombies boven het competitieve spelelement. En da’s eigenlijk voor het eerst in de serie zo.

Wending
Natuurlijk is de multiplayer dit jaar niet opeens ‘slecht’. De maps zijn uitstekend, met het symmetrische Mayday als uitblinker. De maps zijn daarnaast vrij compact, wat betekent dat je die sniper met een ‘diepe’ scope kan laten voor wat-ie is. Grijp liever naar je submachinegun of assaultrifle; red dot sight erop en gaan met die banaan. Het zijn meestal korte afstanden waarop de duels in Infinite Warfare online worden uitgevochten. Maps kennen veel chokepoints waar beide teams elkaar op ongeveer hetzelfde moment treffen. Omdat de maps klein zijn, liggen spawns bovendien nooit erg ver uit elkaar.

Waar je in Black Ops 3 vaak al wallrunnend lange afstanden overbrugde, lijkt het belang van de wallrun in Infnite Warfare een beetje te zijn teruggeschroefd. Wel zagen we her en der al mogelijkheden om ‘de buitenkant’ van de map al wallrunnend te belopen, zodat je in bijvoorbeeld Uplink mooi de confrontaties met tegenstanders kunt vermijden. Ook in Defender, de nieuwe modus die een exacte kopie is van Oddball uit Halo, werpt die tactiek haar vruchten af.

Defender is welbekend (houd de ‘drone’ zo lang mogelijk vast en scoor zo punten), maar werkt prima binnen de Call of Duty-formule. Bovendien is Gungame teruggekeerd, waar we onmogelijk niet enthousiast over kunnen zijn. De maps zijn daarnaast mooi vormgegeven en doen net als de singleplayer veel verschillende locaties aan. Door hun compacte aard zijn ze competitief ingestoken. De guns zelf zijn ook tof: zelfs de experimentele lazerwapens voelen als getrouw militair schietgerei

De personages en hun persoonlijkheden uit Black Ops 3 zijn vervangen met zes Combat Rigs. Iedere Rig leunt op een eigen speelstijl en is in Payload en Traits aan te passen. Hoewel er tientallen combinaties denkbaar zijn, spelen de Payloads vrijwel hetzelfde als de personages in Black Ops 3. Natuurlijk zijn er verschillen en natuurlijk kun je de Payloads tot in de puntjes eigen maken, maar in de kern komen ze overeen. Dat kan ook niet anders, gezien ook het movement-systeem erg lijkt op dat van Black Ops 3. Als gevolg voelt Infinite Warfare met name online niet echt als een unieke Call of Duty; het leunt gevoelsmatig te veel op de basis van zijn voorganger.

Balans
Waarom keert de grappling hook bijvoorbeeld niet terug? Waarom speelt de modus niet met zwaartekracht? Waarom blijft het futuristische thema sowieso grotendeels onbenut? Daar liggen niet alleen gemiste kansen voor een leuker, meer eigen Call of Duty-deel, het zou er ook voor zorgen dat de serie online weer een beetje toegankelijk wordt. De skill gap in een Call of Duty is nog nooit zo groot geweest, want vanwege de kleine maps leunt de gameplay nog meer op richtvaardigheden. Wie goed is in Black Ops 3, is na een dagje gewenning ook goed in Infinite Warfare.


Enkel de nieuwe maps en verse uitrusting vormen een struikelblok. De basis is grotendeels identiek. Een groot cliché in het geval van Call of Duty is het benadrukken van ’t feit (of mening, kies je invalshoek) dat ‘de nieuwe wel heel erg op de vorige lijkt’. Soit, maar Call of Duty is een formule. De serie heeft sinds Call of Duty 4 een typerende console-feel en met die feel heeft het de gehele industrie veranderd. Dat Call of Duty niet van zijn kwaliteiten afwijkt is niet meer dan logisch. Tegelijkertijd is stilstand achteruitgang. Helaas heeft Infinity Ward daar in deze multiplayer geen goede balans gevonden.

Call of Duty: Infinite Warfare is nu beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Conclusie en beoordeling

None

Call of Duty: Infinite Warfare is een compleet en afgewerkt product. Waar de schoen wringt is de multiplayer, die ten opzichte van Black Ops 3 nauwelijks knopen doorhakt. Minieme aanpassingen moeten het verschil maken ten opzichte van vorige delen, maar daar slaagt de aanpak van Infinity Ward enkel deels in. Het resultaat is niet matig, maar met name in de multiplayer wel te vertrouwd, wat ook nog eens een onaantrekkelijk grote skill gap tussen nieuwe en oude spelers oplevert.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Zombies
  • Competitieve insteek
  • Enkele toffe maps
  • Minpunten
  • Multiplayer verrast niet
  • Thema blijft onbenut
  • Skill gap wordt nu wel erg groot

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Waar het dus omdraait grotendeels dat faalt enigszins. Altijd graag COD gespeeld maar ik vermaak mij nu meer dan prima met Battlefield. Hopelijk de remaster een keer oppikken als dat mogelijk is.

  • Vandaag ophalen en heb er zin!

  • Ik haat het als mensen hun zin niet af

  • Haha geweldig!

  • Hm, ik ben benieuwd wat ik ervan ga vinden. Als iemand die niet veel met de serie heeft, denk ik dat er wat meer lol uit valt te halen dan iemand die dat wel al is.

  • Kutspel



    Wie koopt dit nou nog anno 2016, behalve pre-teens :lol:

  • Pre-teens vinden het cool , maar zien niet dat het alweer hetzelfde is. Ik heb het nooit begrepen. (ik ben niet volwassen ofzo hoor )

  • 25 jaar en gekocht met m'n maten voor de remastered versie! Dat jij het een kutspel vind betekent niet dat het een kutspel is, probeer eens positief in het leven te staan frituurtalent :)

  • Ik sta niet positief in het leven, ik lig positief in het leven. In bed. Met een broodje frikandel, een controller en 201kg op de teller.



    In de remaster ben ik overigens ook geïnteresseerd, maar ik ga niet extreem veel meer betalen en dit IW-gedrocht erbij kopen om een game die ik al heb met iets minder lelijke textures te kunnen spelen. Ik wacht wel tot 'ie apart uit komt…

  • @Laguna
    Maar ga je IW zelf wel spelen? Want als ik 't goed begrijp koop je nu IW voor de MW Remaster.

  • Klopt! En als ik na een avondje drinken thuis kom kan ik wel lachen om IW, hoop ik haha.



    @frituurtalent
    Kraak dan een bepaalde doel groep niet af, geef het goede voorbeeld :)

  • Ik heb ook IW gekocht alleen voor MW Remaster gewoon omdat ik geen zin heb om te wachten of deze ooit los verkocht gaat worden.

  • Er zijn ook pre-teens die Halo, Uncharted of Battlefield 1 kopen

  • @frituurtalent
    Jij bent een grote jongen…, neerkijken op een jongere doelgroep. Ben je vergeten dat jij ook begonnen bent als gamer in je, ik gok, jongere jaren? Of ja misschien ben je wel iemand die pas een paar jaar aan het gamen is en voel je, je zo stoer en volwassen, dat je maar een bepaalde groep gamers moet bashen en over één kamp scheren?



    Mensen van alle leeftijden spelen games en die spelen ook shooters als COD en BF.

  • -Multiplayer verrast niet.



    Dit puntje snap ik niet. Hadden ze dan nog gekker en futuristischer moeten gaan om het 'verrassend' te maken? Ik haal COD omdat de game gewoon een vertrouwde shooter is die ik zo nu en dan gewoon even wil spelen. Ik vind juist dat ze te ver gaan met die gekke fratsen om iedereen te verrassen. Maar ieder zijn ding.

  • Ik snap je punt, maar de vraag die ik me stel is: Wat maakt deze multiplayer anders/leuker/mooier waardoor ik Black Ops III/Advanced Warfare in mijn kast laat liggen en deze ga spelen.
    Ik speel al sinds Advanced Warfare geen COD meer, deze serie is dood voor mij.

  • Ik had ook de hoop (ik denk net als de reviewer) dat er extra veel veranderd zou worden. Hoewel ik ook verveeld aan COD begon te raken speelde het elk jaar in MP nog best lekker maar bij BO3 merkte ik al dat ik me meer en meer er toe moest zetten om te spelen. Ook bij mij is het repetetieve gevoel toegeslagen.



    Ik hoopte dus op meer scifi wapens, lasers, gravity shit, meer sci-fi toepassingen in gadgets etc. Tuurlijk is dat ook al eens in andere games gedaan maar het zou COD een andere lading geven. Deze keer pas ik.

  • Dit is niet echt een directe reactie op een van jullie, maar ik vind het sowieso altijd wel vreemd dat Call of Duty de afgelopen jaren tegelijkertijd werd afgebrand omdat het elk jaar "dezelfde" game is, maar dat elke wijziging die ze maken ook weer gezeur opleverde. Kijk maar naar alle kritiek op Advanced Warfare. Wat mij betreft was dat een van de beste Call of Duty's in een lange tijd en het speelde heerlijk snel. Nu komen ze, waarschijnlijk als reactie op al het gezeur met Advanced Warfare, juist weer met een erg iteratief voelend vervolg en dan is het ook weer niet goed.



    Call of Duty was, tot deze game blijkbaar, juist de grote shooter franchise die nog een beetje wilde experimenteren met de formule. Dat kan je van Battlefield al jarenlang niet zeggen. Battlefield 1 ziet er enorm tof uit en speelt prima, maar het is ook super standaard Battlefield en doet letterlijk niets nieuws. Blijkbaar is dat bij de ene franchise wel goed en bij de ander niet?

  • @Chicago Ted, Ik geef ook aan dat ik altijd nog met plezier gespeeld had tot aan BO3 waar ik echt het gevoel kreeg dat ik het zat werd. Ik vind het zeker geen slechte game maar ik was toe aan wat anders. We zijn het eens met AW daar heb ik me erg mee vermaakt. Uitgerekend de game waarin het meest veranderd werd tot dan aan toe. Samen met BOII vond ik dat de prettigste van de laatste 7 jaar.

  • @ Chicago Ted, ik snap je punt, maar BF1 "voelt" door de nieuwe setting en andere wapens toch echt fris. Weapon handling is ook echt anders, en ook door de (weliswaar kleine) veranderingen in de beschikbare classes is het ondanks dat de game op en top Battlefield is toch een andere game geworden. En ook de nieuwe Operations modus geeft de MP een nieuwe, frisse impuls. En ook het level van detail is ongekend, wat de game ook weer een nieuwe dimensie geeft (voorbeeld: ik was in een windmolen, en vermoedde dat er iemand op de trap boven liep, maar ik kon hem niet horen. Ik zag uiteindelijk waar hij zat door stof dat van de traptreden kwam als hij liep. Wow!). En hier ligt denk ik de uitdaging voor developers - hoe zorg je ervoor dat je je fanbase niet verloochent, maar het toch "fris" genoeg laat voelen dat spelers niet moe raken van de franchise. In mijn optiek is DICE hierin geslaagt, en als ik bovenstaande lees IW een stuk minder. Ik heb echter al geen CoD meer aangeraakt sinds MW2, dus moeilijk om persoonlijk over te oordelen. Wel geinterreseerd in de remaster, hoop dat die snel apart beschikbaar word!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren