Op Verzoek – de raarste instanties van product placement in games

Artikel | -

In films en tv-series is het vaste prik: product placement. Of het nou James Bond is die in de nieuwste Aston Martin rijdt of Laura uit GTST die een Nespresso naar binnen klokt, we kijken er niet echt meer van op. Wist je echter dat reclame in games ook meer dan eens voorkomt? En niet altijd op een geslaagde manier, zo blijkt. Daarom ook deze week in Op Verzoek: de raarste instanties van product placement (mede mogelijk gemaakt door Dreft Wasverzachter).

Marlboro in Pole Position
In Nederland is het sinds 2002 verboden om reclame te maken voor sigaretten. In Amerika was dat het al sinds de jaren 70, maar enkel alleen op televisie en radio. Videogames waren een nog te nieuw medium toen Pole Position in 1982 in de arcadehallen verscheen. Ontwikkelaar Namco (van Namco-Bandai) kon in zijn game enkele billboards langs de weg opvullen met reclame en sigarettenfabrikant Marlboro speelde daarop in. Wel vreemd dat dergelijke reclame in een game zit die voornamelijk kinderen naar de arcadehallen trok.

Bijna alles in Pikmin 2
Vreemd genoeg was het vervolg op de Gamecube-exclusieve strategiegame Pikmin het slachtoffer van bakken aan schaamteloze product placement. Veel van de schatten uit de game zijn namelijk gelicenseerde producten. Wat dacht je bijvoorbeeld van Duracell-batterijen, Skippy-pindakaas, Sun Luck-noten, Underwood-ham, et cetera. Veel van deze producten zijn vervangingen van Japanse producten, die te ‘vreemd’ werden geschat voor de westerse markt. Blijkbaar was het echter geen probleem om een game vol met Amerikaanse merken in Europa uit te brengen.

Playboy in Dead Rising 2
Je kon in Dead Rising 2’s Fortune City geen stap zetten zonder te struikelen over de talloze posters, advertenties en billboards van Playboy. De ontwikkelaars vonden het blijkbaar een goed idee om het bekende magazine als partner te strikken om de game een iets meer volwassen toon mee te geven. Ze sloegen echter iets te ver door, door Playboys ook een in-game collectible te maken die je extra XP geven bij het redden van vrouwelijke overlevenden. Dat werkt in het echte leven toch heel anders …

In-game pizza bestellen in EverQuest 2
Veel mmo’s zijn precies zo ontworpen om spelers te laten blijven spelen, en zo ook Sony’s EverQuest 2. Helaas moet er tussen het questen, grinden en looten nog geslapen en gegeten worden. Op het tweede probleem dacht Amerikaanse fastfoodketen Pizza Hut een oplossing te hebben, en ging een samenwerking met de ontwikkelaar aan. Vanaf dat moment hoefden gamers slechts ‘/pizza’ in de chatbar te typen, en binnen een halfuur stond er een bezorger met een verse pizza voor de deur. Helaas moest de game alsnog op pauze om de pizza in kwestie in ontvangst te nemen. Niet helemaal doorgedacht, Pizza Hut.

Obama in achttien EA-games
EA mag de product placementbokaal mee naar huis nemen, want zij plakten in 2008 wel achttien van hun games vol met Obama-billboards. In onder andere Burnout Paradise, NBA Live 08, Need for Speed: Carbon en Pro Street en Guitar Hero waren banners en billboards te zien van de toen kersverse presidentskandidaat. Kans is echter klein dat je die hier hebt gezien, want wij kunnen nou eenmaal niet deelnemen in de Amerikaanse verkiezingen, dus liet EA ze achterwege in niet-Amerikaanse uitgaven van de games.

Pepsi Invaders
Product placement in games is al aan de gang sinds ons favoriete tijdverdrijf nog maar bestond uit enkele pixels en bliepjes. In 1983 besloot Coca-Cola ‘voor de grap’ een game voor de Atari 2600 te ontwikkelen onder de naam Pepsi Invaders. Dit was een variant op het toen onwijs populaire Space Invaders, met als enige verschil dat de aliens waren vervangen door de letters P, E, P, S, en I. Wanneer alle letters waren neergeschoten kreeg de speler heel groot ‘Coke Wins!’ op zijn scherm te zien. Op zich een leuk idee, ware het niet dat de game alleen maar averechts werkte. Mensen gingen meer PEPSI kopen: ze zaten tenslotte 90 procent van de speeltijd naar het woord PEPSI te kijken.

Mocht jij Pepsi Invaders ook eens willen proberen dan heb je pech: er zijn er maar 125 exemplaren van gemaakt (de game was niet bestemd voor verkoop), en de game is tegenwoordig goud geld waard onder verzamelaars.

Spyware in Battlefield 2142
De reclame in Battlefield 2142 maakte twee grote fouten. Ten eerste braken de billboards in de game de immersie volledig, aangezien de gebeurtenissen in de game zich pas over dik honderd jaar afspelen. Wanneer je dan een banner voor ‘I Am Legend’ tegenkomt is dat niet helemaal logisch. Ten tweede scande de game je browsergeschiedenis om gepersonaliseerde advertenties te kunnen tonen. Battlefield 2142 bevatte dus letterlijk spyware, een feit waar je alleen achter kwam als je de ellenlange EULA eerst doorlas. En wie doet dat nou?

Dat waren de vreemdste instanties van product placement in videogames. Vergeet zoals elke week ook niet te stemmen op de volgende Op Verzoek! Mocht je zelf ook een leuk onderwerp weten, laat vooral een reactie achter. Tot volgende week!


Plaats een reactie