1. Vijf vernieuwingen die Mario Kart naar een hoger niveau hebben getild

Vijf vernieuwingen die Mario Kart naar een hoger niveau hebben getild

Nog even en er komt een getunede versie van Mario Kart 8 uit op Nintendo Switch: Mario Kart 8 Deluxe. De kartfranchise van Nintendo begon ooit als spin-off van de Mario-platformers, maar is inmiddels uitgegroeid tot een grote op zichzelf staande franchise. Zo groot, dat de games al meer dan honderd miljoen keer zijn verkocht. De eerste Mario Kart-game is alweer 25 jaar oud en er is veel gebeurd in de franchise. Deze vijf vernieuwingen hebben de reeks aanzienlijk verbeterd.

Powersliden (driften)
In Mario Kart 64 werd powersliden geïntroduceerd: een manier om sneller door de bochten te gaan en in het algemeen aan snelheid te winnen door te driften. Driften speelt een grote rol in de reeks, want het beïnvloedt het spel aanzienlijk. Je boost jezelf soms in de laatste seconden nog net langs de tegenstander, als je maar goed genoeg weet te driften zonder uit de bocht te vliegen.

3D-graphics
Je kunt het je nu misschien moeilijk voorstellen, maar ooit leek Mario Kart meer op een soort Wacky Wheels. De wereld was plat en er was buiten wat achtergrondkleur weinig verschil op te merken tussen het ene of het andere circuit. Daar kwam verandering in toen de franchise op Nintendo 64 verscheen. Mario Kart 64 voegde vrolijke bolle boompjes, schreeuwerige circuitreclames en smalle touwbruggen toe. De graphics werden verbeterd in Mario Kart: Double Dash!!, waarin de personages zelf ook in 3D werden weergegeven.

Online multiplayer
Waar er in Double Dash!! nog met meerdere personen kon worden gegamed via LAN, werd dat in Mario Kart DS een echte online ervaring. De online multiplayer kon via Wi-Fi opgestart worden en zou nog veel uitgebreider worden op Wii. Mario Kart Wii is met een kleine 37 miljoen verkochte exemplaren niet alleen de bestverkochte Mario Kart-game: het is de bestverkochte racegame aller tijden. Dat komt grotendeels door de online multiplayer, iets dat Nintendo tot dan toe niet vaak in zijn games mogelijk maakte.

Mario Kart is tof in je eentje, maar wanneer je eenmaal alle races met alle personages en voertuigen hebt gereden of je simpelweg meer uitdaging wilt dan dat je van de computer krijgt, dan is het heerlijk om online op te zoek te gaan naar uitdaging. Zeker als je in gedachten houdt dat ergens in een andere huiskamer op deze wereld iemand scheldend zijn controller laat vallen na op op het laatste moment te hebben verloren.

Niet alleen karts
Wat bovendien zo tof is aan Mario Kart op Wii, is dat er voor het eerst motoren werden toegevoegd aan de franchise. Ze maken een groot verschil in besturing en racegevoel en zijn dan ook teruggekomen in Mario Kart 8. Vooral de vrouwelijke personage in de games zien er tof uit in hun motorpak, al was er wat kritiek van mensen die niet begrepen waarom Wario zijn motorpak niet aan had. Hij heeft immers in eerdere games wel een speciale motor-outfit. Niet dat je voor de motor kiest vanwege het uiterlijk van je personage: motoren zijn lichter en gaan dus sneller dan de wat stuggere karts. Fijn dat er verder wordt gekeken dan alleen vierwielvoertuigen. Sowieso kijkt Nintendo altijd naar hoe de karts kunnen worden uitgebreid. In Mario Kart 7 kregen ze bijvoorbeeld gliders zodat ze een stuk konden zweven en in Mario Kart 8 kunnen ze zelfs ondersteboven rijden.

Super Horn
Iedereen zal beamen dat de toevoeging van de Super Horn van grote invloed is op de game Mario Kart. De power-up werd in Mario Kart 8 geïntroduceerd. De reden dat iedereen er zo gelukkig van wordt, is omdat het verdediging biedt tegen het meest irritante item ooit: het blauwe schildje. De Super Horn maakt een hels kabaal dat vijanden en hun power-ups uit de weg ruimt. Het is het eerste en enige item dat ervoor kan zorgen dat het blauwe schild verdwijnt. Hij hoort met recht thuis in dit rijtje, want nu voelt het eindelijk weer alsof je Mario Kart helemaal zelf in de hand hebt.

Elke Mario Kart-game komt met zijn eigen toevoegingen, waaronder nieuwe personages die nog niet eerder speelbaar waren. De vijf verbeteringen hierboven gaan verder dan dat. Zijn er andere toevoegingen die jij als heel belangrijk ziet voor de serie? De manier waarop je met zijn tweeën op een kart kunt rijden in Double Dash!!, de anti-zwaartekrachtgameplay uit Mario Kart 8 of toch de dual-screen speelmogelijkheden op DS? Laat het weten in de reacties.

Door: Laura Kempenaar

Dit artikel delen

Over de auteur

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.

Reacties

  • Anti zwaartekracht is er geen van? Ik vind dat zelf echt een hele toffe toevoeging. Waar je eerst niet tegen een ander aan wilt botsen, doe je dat nu juist wel. Daarnaast geeft het banen een uniek gevoel (behalve Baby Park, die ze in mijn ogen slecht "vernieuwd" hebben).

  • De anti-zwaartekrachtgameplay vind ik een leuk concept, maar in realiteit vind ik niet dat het zo veel toevoegt. Vaak merk ik niet eens dat ik ondersteboven aan het racen ben. Dat je een mini boost krijgt wanneer je tegen iets of iemand bots voegt dan weer wel iets toe, maar naar mijn idee maakt dat in een race niet zo heel veel verschil.

  • Lees je teksten eens na alvorens je een artikel online gooit…



    ''motoren zijn lichter en gaan dus dan de wat stuggere karts. Fijn dat er verder wordt gekeken dan alleen vier-wielvoertuigen.''

  • Merci!

  • Extace, anderen zullen zeggen dat je niet moet zeuren, maar ik zeg:



    WELL DONE!



  • Waarom zouden anderen zo op hem moeten reageren? Het is altijd fijn dat lezers het hier kunnen aanstippen als wij iets gemist hebben.

  • Jules, ik heb er helaas ervaring mee. Tof dat jullie members nu iig vaker bedanken voor het doorgeven van foutjes.

  • Mario Kart Wii vond ik echt heel matig, de rest steengoed. En Wacky Wheels ja, sow, right in the childhood. Ook wel geinig voor die tijd!

  • Wii is ver uit de slechtste inderdaad

  • Ja dat word 2 keer de zelfde game kopen voor de Switch..
    Nintendo hoort dat te compenseren..

  • Of gewoon niet kopen.

  • Niks hoort. Het zou wel netjes zijn

  • Ik koop hem ook nog en keer. Nintendo's schuld dat de game zo goed is dat wij dat doen. Kun je ze niet kwalijk nemen dat ze een goede game maken. Jij en ik zijn zo gek het ervoor neer te leggen. Zeker geen slechte zet van Nintendo dus imo.

  • Newgamesuck ; jij bekijkt de wereld wel heel erg krom lol

  • De Switch mee nemen naar vrienden en dan op de bank spelen met 5 personen dat is de reden waarom ik hem weer haal..
    Ik denk dat heel veel mensen dit gaan doen..
    Dus ja een slimme zet weer..
    Maar de vaste klant moet wat korting krijgen hoor…

  • Werd men ook gecompenseerd voor de gta heruitgaven?
    Of skyrim?



    Compensatie is echt lariekoek. Jij bepaald zelf of je het spel opnieuw koopt. Als je de Wii u versie nog hebt stel ik voor dat je hem nog inruilt. Zodra de Switch versie komt is de Wii u versie qua waarde gekelderd.



    Daar heb je je compensatie.

  • Nintendo wilt geld verdienen, net als alle andere bedrijven. Als men het ook koopt zonder korting, dan……..Dan is het RiRi juist de wereld op zijn kop als ze WEL korting zouden geven.



    "Jij wilt er 20 voor neerleggen? Hier neem hem voor een tientje, vinden onze aandeelhouders leuk"

  • Hoop dat ze in mario kart 9 (die ze hopelijk ook een beter naam mee geven) iets doen aan de item balans en het vast kunnen houden achter je kart.
    Het is bijna onmogelijk iemand die iets achter zijn kart houd in te halen. Je moet namelijk aanvallen maar kan dan dus niet zelf verdedigen.

  • Hoop dat ze in mario kart 9 (die ze hopelijk ook een beter naam mee geven) iets doen aan de item balans en het vast kunnen houden achter je kart.
    Het is bijna onmogelijk iemand die iets achter zijn kart houd in te halen. Je moet namelijk aanvallen maar kan dan dus niet zelf verdedigen.

  • Hopelijk doen ze in 9 (die ze hopelijk ook een betere naam geven) iets aan de item balans en het vast houden achter je kart. Het is bijna onmogelijk iemand in te halen die de hele tijd iets vast houd. Je moet namelijk zelf aanvallen en kan daardoor niet verdedigen.



    Of te wel, sta je in de eerste 30 sec vooraan dan is de kans zeer groot de je ook wint.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord