Vijf vernieuwingen die Mario Kart naar een hoger niveau hebben getild

Artikel | -

Nog even en er komt een getunede versie van Mario Kart 8 uit op Nintendo Switch: Mario Kart 8 Deluxe. De kartfranchise van Nintendo begon ooit als spin-off van de Mario-platformers, maar is inmiddels uitgegroeid tot een grote op zichzelf staande franchise. Zo groot, dat de games al meer dan honderd miljoen keer zijn verkocht. De eerste Mario Kart-game is alweer 25 jaar oud en er is veel gebeurd in de franchise. Deze vijf vernieuwingen hebben de reeks aanzienlijk verbeterd.

Powersliden (driften)
In Mario Kart 64 werd powersliden geïntroduceerd: een manier om sneller door de bochten te gaan en in het algemeen aan snelheid te winnen door te driften. Driften speelt een grote rol in de reeks, want het beïnvloedt het spel aanzienlijk. Je boost jezelf soms in de laatste seconden nog net langs de tegenstander, als je maar goed genoeg weet te driften zonder uit de bocht te vliegen.

3D-graphics
Je kunt het je nu misschien moeilijk voorstellen, maar ooit leek Mario Kart meer op een soort Wacky Wheels. De wereld was plat en er was buiten wat achtergrondkleur weinig verschil op te merken tussen het ene of het andere circuit. Daar kwam verandering in toen de franchise op Nintendo 64 verscheen. Mario Kart 64 voegde vrolijke bolle boompjes, schreeuwerige circuitreclames en smalle touwbruggen toe. De graphics werden verbeterd in Mario Kart: Double Dash!!, waarin de personages zelf ook in 3D werden weergegeven.

Online multiplayer
Waar er in Double Dash!! nog met meerdere personen kon worden gegamed via LAN, werd dat in Mario Kart DS een echte online ervaring. De online multiplayer kon via Wi-Fi opgestart worden en zou nog veel uitgebreider worden op Wii. Mario Kart Wii is met een kleine 37 miljoen verkochte exemplaren niet alleen de bestverkochte Mario Kart-game: het is de bestverkochte racegame aller tijden. Dat komt grotendeels door de online multiplayer, iets dat Nintendo tot dan toe niet vaak in zijn games mogelijk maakte.

Mario Kart is tof in je eentje, maar wanneer je eenmaal alle races met alle personages en voertuigen hebt gereden of je simpelweg meer uitdaging wilt dan dat je van de computer krijgt, dan is het heerlijk om online op te zoek te gaan naar uitdaging. Zeker als je in gedachten houdt dat ergens in een andere huiskamer op deze wereld iemand scheldend zijn controller laat vallen na op op het laatste moment te hebben verloren.

Niet alleen karts
Wat bovendien zo tof is aan Mario Kart op Wii, is dat er voor het eerst motoren werden toegevoegd aan de franchise. Ze maken een groot verschil in besturing en racegevoel en zijn dan ook teruggekomen in Mario Kart 8. Vooral de vrouwelijke personage in de games zien er tof uit in hun motorpak, al was er wat kritiek van mensen die niet begrepen waarom Wario zijn motorpak niet aan had. Hij heeft immers in eerdere games wel een speciale motor-outfit. Niet dat je voor de motor kiest vanwege het uiterlijk van je personage: motoren zijn lichter en gaan dus sneller dan de wat stuggere karts. Fijn dat er verder wordt gekeken dan alleen vierwielvoertuigen. Sowieso kijkt Nintendo altijd naar hoe de karts kunnen worden uitgebreid. In Mario Kart 7 kregen ze bijvoorbeeld gliders zodat ze een stuk konden zweven en in Mario Kart 8 kunnen ze zelfs ondersteboven rijden.

Super Horn
Iedereen zal beamen dat de toevoeging van de Super Horn van grote invloed is op de game Mario Kart. De power-up werd in Mario Kart 8 geïntroduceerd. De reden dat iedereen er zo gelukkig van wordt, is omdat het verdediging biedt tegen het meest irritante item ooit: het blauwe schildje. De Super Horn maakt een hels kabaal dat vijanden en hun power-ups uit de weg ruimt. Het is het eerste en enige item dat ervoor kan zorgen dat het blauwe schild verdwijnt. Hij hoort met recht thuis in dit rijtje, want nu voelt het eindelijk weer alsof je Mario Kart helemaal zelf in de hand hebt.

Elke Mario Kart-game komt met zijn eigen toevoegingen, waaronder nieuwe personages die nog niet eerder speelbaar waren. De vijf verbeteringen hierboven gaan verder dan dat. Zijn er andere toevoegingen die jij als heel belangrijk ziet voor de serie? De manier waarop je met zijn tweeën op een kart kunt rijden in Double Dash!!, de anti-zwaartekrachtgameplay uit Mario Kart 8 of toch de dual-screen speelmogelijkheden op DS? Laat het weten in de reacties.

Door: Laura Kempenaar

Geplaatst op 20 maart 2017 om 10:30 door


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.