1. Overwatch: Een jaar later – Heroes never die

Overwatch: Een jaar later – Heroes never die

Een jaar geleden was ik er heilig van overtuigd dat ik wel klaar was met shooters. Online gaan met de jaarlijkse Call of Duty’s en Battlefields was voor mij eigenlijk niet meer bij te houden door de veel betere spelers die iedere server bevolkte. De kleurrijke online shooter van Blizzard schaarde ik onmiddellijk tot diezelfde groep, niet wetende wat voor effect Overwatch op mijn gamende leven zou hebben.

Ik kan mij geen recente game herinneren die zo lang mijn aandacht heeft weten vast te houden. Bijna een jaar na dato begeef ik mij nog steeds vrijwel dagelijks in de onlinewereld van Overwatch.

Overwatch is niet alleen een geniale shooter, maar ook een game die samenwerken en een goede rollenverdeling beloont. Als je met maar één personage Overwatch speelt, doe je het daarom eigenlijk verkeerd. Je moet in staat zijn om op ieder moment te kunnen wisselen naar een tank, healer of offensive hero die het tij kan keren. De halve lol van Overwatch zit hem daarom ook in het leren van de verschillen tussen alle personages.

Het spel is echter nooit vijandig als het aankomt op verkeerde keuzes. Een ongebalanceerd team kan nog steeds winnen als spelers maar goed samenwerken door op elkaars speciale vaardigheden in te spelen. Geen twee potjes voelen hierdoor hetzelfde aan en de balans is zo strak dat een perfecte samenstelling eigenlijk niet bestaat.

Nieuwe helden
Dat is best knap, aangezien Blizzard nog steeds trouw het spel blijft updaten. In het eerste jaar van Overwatch zijn er drie nieuwe personages toegevoegd die de balans enigszins hebben weten op te schudden. Het eerste en veruit populairste personage is de healer Ana, die tegelijkertijd als uitstekende sniper functioneert. Iets minder veelvoorkomend zijn de hacker Sombra en de meest recente toevoeging Orisa. Deze figuren zijn absoluut niet slecht, maar ze voelen op dit moment nog niet cruciaal voor hun team.

Dat nieuwe personages niet meteen enorme impact hebben op het spelverloop is ongetwijfeld een bewuste keuze. Het is vast geen gemakkelijke klus om het spel in balans te houden met 24 (!) compleet verschillend spelende personages. Iedere kleine aanpassing heeft weer zo zijn effect op de rest. Met de toevoeging van ieder nieuw figuur kan een oud lid van Overwatch ineens behoorlijk nutteloos worden.

Dat Blizzard daar ook voor waakt blijkt wel uit het feit waarop de support hero Symmetra aandacht heeft gekregen. Niet alleen heeft zij een sterkere versie van haar wapen gekregen, de heldin uit India beschikt sinds een uitgebreide update ook over een speciaal schild die ze voor zich uit kan werpen en een compleet nieuwe ultimate. Symmetra was voorheen vooral nuttig op de achtergrond, nu kan ze ook prima op de aanval functioneren.

Er wordt dus constant aan de bestaande helden gesleuteld en zo nu en dan wil Blizzard daar nog een beetje in doorschieten. Zo kreeg Bastion een broodnodige buff die er ook voor zorgde dat de vrolijke robot zo goed als onverslaanbaar werd. Inmiddels is die update grotendeels teruggedraaid, maar het geeft goed aan hoe fragiel de balans in Overwatch eigenlijk is.

Community en contentstroom
Als er ook maar iets verandert zit de community er meestal bovenop. Er wordt genoeg gediscussieerd over hoe overpowered vrijwel iedere hero is, maar er kruipen tussen het vele geklaag ook genoeg geniale grappen naar boven. Overwatch-producent Jeff Kaplan is in een jaar tijd een heuse meme geworden door de remixes van zijn verschijningen in de Developer Update video’s. Vooral de onderstaande video is verplicht kijkmateriaal.


De community houdt wel van een grapje, maar is tegelijkertijd bijzonder kritisch over de dingen waar Overwatch steekjes laat vallen. Twee nieuwe maps in een jaar tijd (Echopoint Antartica telt nauwelijks mee) is best wel weinig en de nadruk op sprays, victory poses en profielplaatjes in de lootboxes begint op zijn tijd ook behoorlijk te irriteren. Een uitgerekte teaser zoals bij Sombra wordt ook niet meer op prijs gesteld. Hinten naar een nieuwe personage is leuk, maar laat die vooral niet weken op zich wachten.

De events maken gelukkig aardig wat goed. Voor de die-hards zijn de nieuwe skins genoeg om een lading lootboxes te kopen, maar de nieuwe aankleding van bekende maps zoals tijdens Halloween of Kerst en de speciale speelmodi stelen echt de show. Deze events zijn de ideale gelegenheid om te experimenteren met nieuwe opties en dat doet Blizzard dan ook volop. De Capture the Flag-modus van het Chinese nieuwjaar-event leent zich helaas niet zo goed voor Overwatch, maar de horde-achtige modus van het nieuwste Uprising-event toont aan dat verhalende missies zich ook prima lenen voor de uitstekende gameplay van Overwatch. De Arcade-sectie in het hoofdmenu is in ieder geval een prima plaats voor wie de traditionele speelstanden een beetje zat is.


De toekomst van Overwatch
Wat er in de toekomst van Overwatch ligt is, geheel in de stijl van Blizzard, grotendeels een raadsel. Meer events, maps en veranderingen in de balans liggen natuurlijk voor de hand en een nieuw personage doemt al enige tijd aan de horizon. Met de schurk Doomfist zou het aantal speelbare personages op 25 uitkomen. Een ideaal moment om de focus iets meer te leggen op nieuwe maps en andere speelstanden. Als een consolespeler zou een mogelijkheid om trollen en andere vervelende spelers aan te kunnen geven ook een welkome toevoeging zijn.

Competitief Overwatch gaat in het tweede jaar van het spel ook steeds serieuzere vormen aannemen. De plannen op het gebied van eSports van Blizzard zijn ambitieus met teams die steden binnen de grootste regio’s representeren. Als iemand die nou niet bepaald op de hoogte is van de eSports-scene lijkt het mij oprecht tof om te zien hoe dat in zijn werk gaat. Ik kan mij tegelijkertijd eigenlijk ook geen groter compliment bedenken voor een competitieve shooter met een overdaad aan personages.


Als er een ding is dat Overwatch in een jaar tijd wel heeft laten blijken, is het wel dat de formule niets aan kracht heeft verloren. Zelfs de matigste speler kan zichzelf nuttig maken én voelen in Overwatch. Die status van moderne klassieker voelt daarom nog steeds volledig terecht. Zo, mag ik nu weer verder met Overwatch spelen?

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Na veel Destiny gespeeld te hebben is dit nu de game waar ik de meeste tijd in steek. De stijl van de game, en het balans vind ik helemaal geweldig. Het beste vind ik nog dat deze game ondersteund blijft zonder dat hiervoor betaald moet worden door de spelers. Hier kunnen andere ontwikkelaars nog wat van leren.



    Wat ik minder vind aan de game (en haar omgeving) is de community. Het vijandige gedrag tussen platformen is gewoonweg belachelijk, en op de ps4 heb je in low diamant teveel smurf accounts. Maar goed, ik blijf de game toch spelen!

  • Ik blijf er vandaan, zuig tering zooi die geen Ultra wide ondersteund.. Dat is meteen de prullebak in voor mij

  • wut?

  • Game heeft geen ultrawidescreen support vanwege dat het niet eerlijk zou zijn voor de trust gamertjes

  • Dat is ook zo. Als de FOV daar flink mee vergroot wordt. Dus terecht dat ze dit niet doen. Ultrawide heeft ook niet zo veel met Trust gamertjes te maken, er zijn ook mensen die geen Ultrawide willen en voor 4K gaan. Die mogen wel fullscreen op 4K spelen.

  • Lol trust gamertjes. Je bent mijn nieuwe favoriete member Zorewin.

  • Ja is toch zo.. het hele argument van oh nee ze hebben dan voordeel en zien meer is bullcrap.. Mensen met goedkope hardware, lees trust. die hebben zo en zo nadeel tegen mensen met razer 5k dpi muizen, eye targeting tobii, 120 fps draaiende games etc.. dan maak die paar extra pixels geen bal uit.. slaat helemaal nergens op.. maar ja zo verliezen ze klanten, fine by me

  • Goed artikel en terecht ook. Kan mij niet heugen dat een game zoveel impact gehad heeft. Had een periode niet gespeeld, maar sinds het nieuwe evenement toch weer veel plezier gehad.

  • Vraagje: spelen jullie competitief of via quick play? Ik speel op PC, maar vind die community in competitive zoooo zuur… Weerhoudt mij steeds weer, ook al gaat het wel goed.

  • Ik heb samen met een vriend wel competitief gespeeld, maar dat is op de console. Heb je wat minder mogelijkheden tot chatten. De keren dat ik alleen heb gespeeld, gebruikte ik geen headset om maar geen scheldkanonnades aan te horen. Wel merk ik in algemenere zin dat competitief spelen van games vaak op een onvriendelijke manier gaat. FIFA, Rocket League, Paragon, DiRT Rally (gekickt worden omdat ik te langzaam rij, maar niemand verder tot last ben: wat?!).

  • Overwatch is daar wel echt erg in inderdaad. Vandaag werd ik uitgescholden door kindjes van 11 (stond in de beschrijving van hun profiel) omdat ik ze niet hielp op de point. Wat ze vergaten was dat ze allemaal flankers hadden genomen en ik niet door de chokepoint kwam bij eichenwalde. Leuk zo'n potje overwatch.



    Tip van mij: gewoon niet luisteren naar toxic mensen. Zodra ze niks nuttigs te melen hebben ga ik altijd terug in partychat zodat ik het niet hoef aan te horen.

  • De community is soms inderdaad wat zuur, al doe ik daar zelf soms ook weleens aan mee. Ik wil elk potje winnen en als sommige mensen rare keuzes maken kan mij dat weleens irriteren. Ik vloek dan weleens een keer maar probeer in mijn achterhoofd te houden dat het maar een spel is…



    Irritante mensen kun je gelukkig muten op de console.



    Op de pc zul je ze volgens mij moeten blokkeren zodat je hun teksten ook niet meer ziet.



    Verder is en blijft het een tof spel! Ik speel het al bijna een jaar en vermaak mij er nog steeds mee.



  • Ik ben niet de enige dus ;) Vind het heel tof om soms op een iets hoger niveau te spelen, maar die gillende idioten… Heel vervelend! Ik vraag me wel af of dat wellicht alleen in het begin is.

  • Het ligt nooit aan hen zelf, het ligt altijd aan een ander. Gewoon negeren zou ik zeggen. :)

  • Ik speelde van de week een potje comp op de console en toen zei een teamgenoot dat wij niet hard genoeg ons best deden en dat ie er zo geen zin in had. Bizar om te horen gewoon.

  • Haha gelukkig weet hij dat beter dan jijzelf Thijs;)

  • Zo is dat!

  • Mijn probleem is altijd dat ik dat soort figuren heel erg moeilijk kan negeren. Ik denk dat ik maar bij quickplay blijf :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord