Outreach preview - Sovjetcomplottheorieën uitpluizen in de ruimte

Artikel | -

Naast alle AAA-titels die we mochten zien op E3, was er gelukkig ook tijd voor de kleinere games. Op het parkeerterrein naast de Convention Center in Los Angeles, dat was afgehuurd door indie-uitgever Devolver, gingen we aan de slag als kosmonaut in Outreach.

Het perspectief van de hoofdrolspeler is er een die we niet vaak tegenkomen. Je moet namelijk als een kosmonaut, een ruimteverkenner uit de Sovjet-Unie, een ruimtestation ontdekken en op zoek gaan naar de bemanning. De ontwikkelaar die Outreach aan ons introduceert, geeft aan dat zij het verhaal van de game zien als ‘historische fictie’. Veel onderdelen van het verhaal zijn gebaseerd op de werkelijkheid, maar deze zijn verrijkt met wat smeuïge mysteries, die de speler moet zien te ontmaskeren.

Authentieke desoriëntatie
De gameplay in Outreach draait volledig om het feit dat er geen zwaartekracht aanwezig is. Dit is in eerste instantie even wennen. In plaats van de vertrouwde manier van voortbewegen heb je nu te maken met de inertie van de beweging van de speler. Met de triggers op de controller moet je jezelf afzetten en stoppen, terwijl de analoge sticks gebruikt worden om te bepalen welke kant je opkijkt. Het is dus prima mogelijk om ondersteboven aan de ‘bovenkant’ van een kamer te zweven.

Deze nieuwe manier van navigeren kent twee kanten. De vrijheid die je ervaart en het gemak waarmee je door het ruimtestation zoeft tovert een glimlach op je gezicht. Totale gewichtsloosheid in games is nog zeldzaam, waardoor de soepele besturing ons aangenaam verrast. Iets minder prettig is de desoriëntatie die hierbij komt kijken. Voordat je het weet ben je kwijt waar je vandaan komt en waar je naartoe wilde gaan.

Je wordt ook niet geholpen door de vrij kleurloze vormgeving van het Sovjet ruimtestation. De makers hebben veel aandacht besteed aan de installatie om zo realistisch mogelijk na te maken, wat als nadeel heeft dat alles enigszins grijs is in de ruimtes die wij mochten ontdekken. Dit zorgt er echter wel voor dat je heel goed naar de omgeving gaat kijken om unieke objecten als een plant, die speelbare computer met Pong in het Russisch of een zwevende floppydisk te herkennen. Mocht dit toch niet lukken, dan kun je altijd op een knop drukken om je te gezichtsveld te draaien richting je doel.

Stressen in de ruimte
Tijdens je zoektocht naar de verloren bemanning van het ruimtestation dat je bezoekt, wordt je bijgestaan door een rauwe stem vanuit het Sovjet-kamp op Aarde. De vriendelijke man geeft je instructies, achtergrondinformatie en het geruststellende gevoel dat je niet in je eentje in een claustrofobisch ruimtestation zweeft middenin de ruimte. De paar momenten dat de verbinding lijkt te verbreken, zinkt ons de moed in de schoenen. De gedachte alleen al dat we zonder begeleiding onze missie voort moeten zetten, jaagt ons de stuipen op het lijf.

Richting het einde van de demo schiet ons stresslevel nog iets verder omhoog doordat we de buitenkant van het station noodgedwongen moeten verkennen. Hier worden dezelfde zweefmechanieken gebruikt als binnen, met het enige verschil dat er in dit geval geen andere kant van de kamer is om ons tegen te houden. Zet je je af en heb je geen hendel in zicht om je aan vast te grijpen? Dan zweef je de oneindigheid van het universum in (totdat de game wordt gereset en we nog een poging wagen). De wisseling van benauwde gangetjes naar een immense en gevaarlijke omgeving zijn bijzonder effectief. De vraag is alleen of dit trucje nog steeds werkt als je meer dan twintig minuten van de game hebt gespeeld.

Outreach belooft een mooie game te worden voor liefhebbers van iets langzamere games met de nadruk op het ontdekken van een unieke omgeving, een ijzige sfeer en een mysterieus verhaal. Dat verhaal kwam in onze speelsessie nog niet echt op gang, maar lijkt wel potentie te hebben. Onze grote zorg is alleen nog hoe de ontwikkelaar spelers hoopt te blijven intrigeren in een omgeving die vooralsnog weinig variatie prijsgeeft. Mocht het de indie-ontwikkelaar lukken om genoeg variatie in het verhaal en de gameplay te implementeren, kan dit wel eens een pareltje worden voor aspirerende kosmonauten.