1. Gran Turismo Sport preview (hands-on) - Gooit het stuur om

Gran Turismo Sport preview (hands-on) - Gooit het stuur om

Gran Turismo Sport wordt anders dan zijn voorgangers. Behoorlijk anders. En dat allemaal om aan de nieuwe, torenhoge ambities van bedenker Kazunori Yamauchi te kunnen voldoen. Een verslag van een exclusief bezoek aan ontwikkelstudio Polyphony Digital in Tokio.

Gran Turismo 6, dat nota bene met de PS4 vers in de schappen nog op de vorige console van Sony uitkwam, was een relatieve tegenvaller. De verkoopsuccessen van zijn illustere voorgangers werden ditmaal verre van behaald. Dus moest het in de toekomst anders, wist ook Yamauchi. Waarvan akte.

Wereldkampioenschap
Een cruciaal element in de afweging om van GT Sport meer een echte racegame te maken, in plaats van een game waarin vooral het verzamelen van auto’s centraal staat, kwam door benadering van de internationale autosportfederatie FIA. Uit die hoek kwam de vraag of Yamauchi wilde bijdragen aan ‘de toekomst van de racerij voor de komende honderd jaar’, zoals zijn trouwe tolk het voor ons formuleerde.

Om het anders te formuleren: GT Sport moest en zou helemaal gemaakt worden voor e-sports. Naar een carrièremodus zoals we die sinds de allereerste editie op de eerste PlayStation kennen, kun je dit keer fluiten. Onlineracen moet het kloppende hart van GT Sport vormen. Of dat ook zal lukken, hangt natuurlijk voor een belangrijk deel af van de online infrastructuur die Polyphony en Sony opzetten. De geschiedenis heeft ons geleerd dat de combinatie van Gran Turismo en racen via internet niet altijd even gelukkig is. GT6 had het aardig voor elkaar, maar in GT5 was multiplayer een grote bron van frustratie.

Tijdens onze speelsessie bij Polyphony hebben we dan ook zowel individueel als competitief tegen anderen geracet – probleemloos, al is dat in een afgesloten studio-omgeving weinig representatief. Wél gaf het de gelegenheid om diverse mogelijkheden te bekijken en ervaren. Alle gangbare hostingopties zijn aanwezig om onlinewedstrijden interessant te maken. Vooral op het gebied van matchmaking moet GT Sport zich onderscheiden: middels twee aparte graadmeters wordt niet alleen je vaardigheid, maar ook je netheid achter het stuur bijgehouden. Om daaraan te werken zijn er diverse cursussen en speciale uitdagingen, opgetuigd als singleplayerstand, los van de mogelijkheden om losse races te rijden.

Offers
Verreweg het grootste offer dat Gran Turismo maakt met de nieuwe aanpan is te vinden in de autoselectie. De status van GT als racegame met een catalogus van pakweg duizend modellen is verleden tijd. Ditmaal zal je het met zo’n honderdvijftig moeten doen, waarvan bijna alle modellen ook nog eens recent zijn. Een noodzakelijk compromis voor Yamauchi, die erop staat dat elk model tot in de fijnste details door zijn eigen medewerkers virtueel wordt vastgelegd – een proces dat per wagen zes maanden duurt. Keerzijde van het verhaal: er is ditmaal geen onderscheid meer tussen verouderde standaard- en prachtige premiumauto’s. Ook qua circuits worden om dergelijke reden concessies gedaan.

Daarom komt het zwaartepunt des te meer te liggen op het rijgedrag van de auto. Verwacht van GT Sport nog steeds niet het toppunt van simulatie, zoals in iRacing. Wel benadert de Japanse game het gevoel van spellen als Project Cars: niet alleen op de asfaltcircuits, maar ook in de (eigenlijk wel veel te brede) onverharde rallyparcoursen. Bovendien moet de schaalbaarheid van het rijgedrag, met tal van niveaus voor de diverse hulpmiddelen, de instapdrempel laag houden, waardoor GT Sport als ‘semi-e-sports-simracer’ een bredere doelgroep kan aanspreken.

Passie
Los van de opzet en content valt vooral weer op hoezeer de passie van Yamauchi en zijn mensen voor auto’s en doorklinkt in het virtuele. Niet alleen door de vormgeving van auto’s en omgevingen, maar ook door de manier waarop het licht valt (ook met dank aan de HDR-functionaliteit van de PS4 Pro), auto’s die op tempo over hobbels een vonkenregen achterlaten en zelfs het motorgeluid dat aanzienlijk verbeterd is ten opzichte van het verleden. Over een dynamische dag- en nachtcyclus, veranderende weersomstandigheden, autoschade en mechanische pech is echter nog geen duidelijkheid. Ook van de vr-functionaliteit hoeven we in eerste instantie waarschijnlijk niet veel te verwachten.


Dat maakt Gran Turismo Sport nu, pakweg een kwartaal voor de release eind oktober, wel tot een gefocust spel. We hoeven niet te rekenen op een overload aan content en verschillende soorten ervaringen achter het stuur, maar een gepolijst, doelgericht racespel dat de pure sensatie van competitie wil overbrengen. Een gewaagde nieuwe richting voor de franchise, maar wel een die veelbetekenend kan zijn voor de toekomst van games én autosport.

Gran Turismo Sport is vanaf 17 oktober beschikbaar op PlayStation 4.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Releasedatum?

  • 17 oktober ;)

  • 18-10-2017

  • Kan niet wachten schiet op met deze game!

  • Ik vind het weglaten van de campaign modus een gemis. Online racen werkt nooit goed imo, omdat er altijd wel een paar kleuters zijn die iedereen van de baan tikken, of een slechte connectie hebben.

  • Een campaignmodus is er wel degelijk. In deze video laten ze precies zien wat daar gedaan kan worden:
    https://www.youtube.com/watch?v=XpJYt…



    Bij het online racen hebben ze een sportiviteits systeem waardoor je veel sneller bij iemand van jouw eigen niveau en sportiviteit wordt ingedeeld:
    https://www.gtplanet.net/gran-turismo…

  • Dit is ook geen Gran Turismo 7, die ook wel gaat komen. Zoals gezegd is, is deze GT geproduceerd in samenwerking met de Fia en zover ik weet moet dit iets in de richting moet gaan worden als een everybody's GT Academy maar dan virtueel, e-sport op zijn meest zuivere, virtueel de autosport beoefenen op competatief niveau tegen de rest van de wereld.

  • @Kramni
    Die campaignmodus is een verkapte tutorial als ik het zo begrijp. Bij een campaign denk ik aan raceseries e.d. tegen AI, niet aan het trainen van je raceskills. Overigens werken die matchmakingsystemen nooit zo heel goed, dat is bij elk ieder ander spel al gebleken waar je op basis van skill wordt gematched.



    @Fukushu
    Met alle respect, GT is zeker geen slecht spel, maar een echte simracer is het niet en blijkbaar wordt dit deel dat ook niet. Enorm realistische simracers zijn er amper, omdat men te moeilijke spellen vaak links laat liggen. Daarom zijn Forza en GT (Project Cars al minder) niet enorm realistisch, er moet namelijk wel geld verdiend worden en dat kan niet met een enorm moeilijk spel.

  • Even copy-paste van een ander gamewebsite, daar schreef ik het ook:



    Er is een Online mode, Campaign mode, Sport mode en Arcade mode.
    In Arcade mode kun je een Single Race doen of een Time Trial.
    Die Single Race is onder te verdelen in Beginner, Intermediate of Professional difficulty, met 19 computer gestuurde tegenstanders.



    Hier een willekeurig weggeplukt filmpje van Youtube (edit: beter filmpje):
    https://www.youtube.com/watch?v=FCfed…

  • Ookal heb ik nu geen Xbox in huis, heb ik altijd Forza boven GT gezet (heb wel Forza 4&5 op de 360 gespeeld), juist vanwege de campaign.
    Racespellen (of in dit geval simulators) moeten mij boeien door de campaign, langzaam betere auto's vrijspelen, het gevoel hebben dat je steeds beter begint te rijden. Anders vind ik er geen bal aan.

  • @Kramni
    Dat is alsnog geen campaign, maar een quick race. Een echte campaign modus waar je in steeds hogere autoklasses rijdt en auto's moet kopen om daar aan mee te kunnen doen ontbreekt dus. ;)

  • Dat klopt, dat komt omdat ze meer de aandacht hebben verlegd naar het online racen.
    Die 'Sport'mode is ook niet meer dan een sportiviteitsmode. Alleen op bepaalde momenten op de dag kun je racen, aan de hand van het ranking systeem.

  • Ja joh, Forza boven GT vanwege de campaign? Ik heb Forza 5 gespeeld en heb me nog nooit zo verveeld in een racegame. :P

  • "ook met dank aan de HDR-functionaliteit van de PS4 Pro"



    HDR zit op zowel PS4 als Pro.

  • Mwaaaaa… 8-bit HDR blijft een lastig verhaal! Voor de juiste ervaring zul je wel voor 10-bit moeten gaan.

  • Dat is hetzelfde als je zou zeggen dat 720p niet onder de HD standaard valt en dat je alleen de beste ervaring met 1080p hebt (is ook zo), maar het beide nog steeds High Definition.

  • Heb er een beetje onderzoek naar gedaan, en ik zie dat ze wat trucs hebben uitgehaald om wel volwaardig HDR10 te kunnen leveren. Destijds was dat niet bekend. Ik neem het dus terug en bied mijn excuses aan!

  • Erg benieuwd naar de game. Gelukkig is het geluid aangepakt maar dat had ik al door aan de hand van sommige gameplayfilmpjes waarin het over het algemeen wel lekker klonk. Weet nog niet of ik echt blij ben met de volledige competitie focus en de manier hoe men nu met content om gaat. Maar goed zal em vast niet kunnen laten liggen.

  • "Keerzijde van het verhaal: er is ditmaal geen onderscheid meer tussen verouderde standaard- en prachtige premiumauto’s." Ik snap deze zin niet. Hoe zo is het een keerzijde dat dat onderscheid er niet meer inzit. Het kan zijn dat ik 'keerzijde' verkeerd interpreteer, maar het is toch juist positief dat dit onderscheid niet meer aanwezig is?



    In ieder geval houd ik een slag om de arm bij deze game. Hoewel ik mij heb vermaakt met GT6 en ik nu verrassend positieve punten lees, verwacht ik toch dat het tegenvalt. Ze kunnen de matchmaking nog zo goed opgezet hebben, dat neemt niet weg dat de online ervaring afhankelijk zijn van hoe serieus men racet. Daarnaast oogt het me nog steeds te klinisch

  • Zin in !

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren