Project CARS 2 preview (hands-on) - Raceafstelling voor topprestaties

Artikel | -

De ontwikkelaar van Project CARS en de sequel, Slightly Mad Studios, heeft last van wat we het Calimero-syndroom noemen. Meermaals hebben we – op preview-events, E3 en Gamescom – van de Britse makers zelf moeten aanhoren dat hun racegames toch echt wel heel goed zijn. En dat studio’s zoals Polyphony Digital (Gran Turismo) en Turn 10 Studios (van Forza Motorsport) weliswaar bekender zijn, maar niet meer ervaring hebben – de mensen van Slightly Mad werkte immers in 2005 al aan het vermaarde pc-racespel GTR, toen nog als SimBin Studios.

Dit terwijl het juist Slightly Mad zou sieren om wat minder nadrukkelijk in elke derde zin vergelijking tussen anderen en zichzelf te trekken, en gewoon te vertrouwen op eigen kunnen. Want laat er geen vergissing over bestaan: Project CARS is een van de beste racegames van de huidige generatie videogames tot nu toe. Immers: iRacing is als ‘übersim’ van een andere categorie, terwijl Assetto Corsa weliswaar een streepje voor heeft op Project CARS qua physics, maar niet qua algeheel design. Gran Turismo en Forza Motorsport zijn door de opkomst van deze ‘nieuwe simracegames’ zelfs opgeschoven tot een meer arcade deel van het spectrum.

Bekende merken
De uitgesproken ambitie van de Britse ontwikkelaar om met deel twee een breder publiek aan te spreken door een stukje toegankelijkheid toe te voegen, merken we aan de nieuwe, meer overzichtelijke menustructuur van de bijna voltooide versie – Project CARS 2 komt op 22 september al uit. Belangrijker nog is de gegroeide selectie auto’s (honderdtachtig stuks) en circuits (veertig, en dat is nog exclusief variaties in lay-out!) Bovendien treffen we niet eerder aanwezige, bekende sportautomerken aan, die we nog niet allemaal mogen noemen. Wel bevestigd is de aanwezigheid van zowel Ferrari als Porsche. En dat is mooi, want op het preview-event waar we deze nieuwe build spelen, zijn voor de gelegenheid ook vier échte auto’s neergezet die eveneens te besturen zijn in de game. Ideaal om te merken hoe nadrukkelijk de ontwikkelaars de individuele rijeigenschappen van elk model behoorlijk waarheidsgetrouw hebben vastgelegd: de ‘racy’ Porsche 911 GT3 gaat als een strijkijzer over het asfalt en heeft een zeer directe gasrespons; de brute maar zware Mercedes-AMG GT beweegt behoorlijk bij het aansnijden van chicanes; in de voorwiel-aangedreven Renault Mégane RS vechten we tegen onderstuur door de bochten in te remmen; en de ouderwetse, amper 90 pk sterke Ford Escort Mk 1 uit de jaren zestig laat je lekker gooien en smijten. We overdrijven niet als we zeggen dat al die karakteristieken duidelijk terugkomen in de game. Natuurlijk is Project CARS 2 niet de eerste game die zich op de borst klopt over het nauwgezet overbrengen van specifieke rijeigenschappen, maar als onderdeel van het totaalpakket van de game is het toch weer knap.

Rally
In onze eerste kennismaking met de game afgelopen februari mochten we al proeven van het rijden in de sneeuw. Ditmaal konden we ook even met de nieuwe rallycross-stand aan de slag. Project CARS 2 ontbeert helaas rallysport als feature, maar met alleen al het rallycross-onderdeel (waarin hevig opgevoerde auto’s op korte, deels onverharde circuits enkele rondjes keihard tegen elkaar strijden) vormt de game een geduchte concurrent voor het recent verschenen DiRT 4.

Slightly Mad Studios’ beste werk lijkt echter wederom het meest tot z’n recht te komen wanneer je plaatsneemt in virtuele serieuze raceauto’s, zoals GT3’s of formulebolides. Niet alleen omdat deze zich het scherpst laten besturen tijdens snelle rondjes over het circuit, maar ook omdat de race-ervaring versterkt wordt door features die we nogal missen in de eerste game. Denk daarbij aan de juiste begeleiding (zowel op het scherm als over de teamradio) tijdens het uitvoeren van een heuse opwarmronde en de start, maar ook het respecteren van een snelheidslimiet in de pitstraat en zelfs een volledig gemodelleerde pitcrew die je auto snelle service geeft.

Maar los van het feit dat Project CARS 2 belooft toegankelijker (merkbaar in bijvoorbeeld de verbeterde besturing met de controller), beter afgewerkt (in de previewversie kwamen we amper bugs tegen – in tegenstelling tot het ‘voltooide’ eerste deel) en completer te worden, zijn we nog steeds helemaal benieuwd naar de extra functionaliteit om de game te laten leven in een grote (eSports-)community. Helaas moeten we nog even geduld hebben tot we de geavanceerde matchmaking, uitgebreide online kampioenschappen en het regisseren van live-uitzendingen en replays zelf aan de tand kunnen voelen.

Wat dat betreft kunnen we ons niet voorstellen dat deze game zich niet voldoende onderscheidt van de Gran Turismo’s, de Forza’s en wellicht zelfs de iRacings van deze wereld. Dus als alles mooi op z’n plek valt, zou het de ontwikkelaars van Project CARS 2 sieren om voortaan gewoon te vertrouwen op hun eigen kunnen – dit belooft namelijk een hele grote game te worden.