1. Final Fantasy 14: van zak stront naar meesterwerk

Final Fantasy 14: van zak stront naar meesterwerk

Final Fantasy XIV had een nogal moeilijke start, maar is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de populairste mmorpg’s ooit. Naar aanleiding van de lancering van de uitbreiding Final Fantasy 14: Stormblood heeft Florian in Tokyo gesproken met ontwikkelaar Naoki Yoshida, die zijn kijk geeft op de ontwikkeling en groeiende populariteit van de game. Florian kijkt in deze feature hoe het staat met het verleden, heden en de toekomst van Final Fantasy XIV.

Bagger
Final Fantasy XI is de eerste Final Fantasy-mmo en de game was een gigantisch succes. Nu nog steeds wordt hij door een selecte groep hardcore gamers gespeeld en Square Enix dacht dit kunstje nogmaals te kunnen flikken met Final Fantasy XIV. Square Enix had bedacht dat Final Fantasy XIV veel toegankelijker moest zijn dan Final Fantasy XI en net zo groots opgezet als de reguliere Final Fantasy-games. Het bleek een bizar ambitieus project waar Square Enix een zooitje van had gemaakt.

Final Fantasy XIV kwam uit in september 2010 voor pc en is geproduceerd door Hiromichi Tanaka, die ook Final Fantasy XI voor zijn rekening nam. De game was eigenlijk verre van af, zat vol met bugs, had een mega saai verhaal, een chaotische HUD en ga zo maar door. De game werd afgemaakt in de pers en zelfs de roze bril-dragende hardcore fans waren massaal teleurgesteld. Het was zo erg dat de toenmalige president van Square Enix, Yoichi Wada, in december van 2010 officieel zijn verontschuldiging aanbood voor het baggerproduct dat het bedrijf had afgeleverd. Hij liet daarnaast weten niet op te geven en grote veranderingen te maken aan het ontwikkelteam.

Zo degradeerde hij de director van de game, Nobuaki Komoto, naar lead designer en verving hij Hiromichi Tanaka voor Noaki Yoshida, die vooral aan Dragon Quest-games heeft gewerkt. Yoshida-san had de ondankbare taak om op magische wijze toch nog een succes te maken van Final Fantasy XIV. Hij ging meteen aan de slag met wat toen nog bekend stond als FFXIV 2.0 en in november 2012 trok hij zelfs de stekker uit de servers van de originele game.

A Realm Reborn
In augustus 2013 kwam eindelijk de Final Fantasy XIV-game uit waar iedereen op had zitten wachten, onder de naam Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Yoshida-san staat nu bekend als de man die Final Fantasy XIV heeft veranderd van een zak stront naar een meesterlijke mmorpg. Er was zoveel mis met Final Fantasy XIV dat niemand had verwacht dat het ooit nog goed zou komen, maar Yoshida en zijn team hebben het uiteindelijk geflikt.

Final Fantasy XIV kreeg een complete make-over. A Realm Reborn had een hele nieuwe engine en serverstructuur, een gloednieuw verhaal, een zwaar aangepast battle-systeem, meer characters, omgevingen en vijanden, en nog veel meer. Het was praktisch een volledig nieuwe game die bijna niets meer te maken had met de afschuwelijke eerste versie. Omdat Yoshida-san tijdens de ontwikkeling van A Realm Reborn naar de fans toe heel open was over zijn plan van aanpak, won hij heel langzaam hun vertrouwen weer terug. Toen A Realm Reborn werkelijk een goede mmo bleek te zijn, kon Final Fantasy XIV toch nog een succes worden.

In de tussentijd is Yoshida-san met zijn team keihard doorgegaan met het aanpassen en verbeteren van Final Fantasy XIV door het uitbrengen van patches en updates. Dit gebeurt tot op heden maandelijks, maar er zijn ook grote uitbreidingen gekomen die minder frequent verschenen.

Het begon met A Realm Awoken, dat al in december van 2013 uitkwam, nog geen vier maanden na release van de game. Heavensward kwam in juni 2015 en onlangs verscheen Stormblood. Die laatste twee zijn zulke gigantische uitbreidingen dat het games op zich kunnen zijn. Ze zitten vol met nieuwe storylines, quests en omgevingen, en ze brachten grote gameplay-toevoegingen met zich mee, zoals player vs. player arena battles, grotere player raids, nieuwe character classes, nieuwe rassen, airships, mounts, nieuwe jobs en uiteraard hogere level caps met nieuwe abilities.

Community
Op dit moment is Final Fantasy XIV een van de vetste mmorpg’s die je kunt spelen. Dat komt niet alleen door de reusachtige hoeveelheid content en vette gameplay, maar vooral door de Final Fantasy XIV-community. Er zijn maar weinig mmo’s waar spelers zo betrokken zijn met de game en zo vriendelijk zijn tegenover nieuwe spelers. Yoshida-san heeft het altijd heel belangrijk gevonden dat nieuwe spelers zich welkom voelen in FFXIV en heeft daarom een mega-uitgebreide tutorial aan de game toegevoegd, maar het zijn de spelers zelf die het uiteindelijk zo leuk mogelijk maken.

Mmo’s kunnen erg overweldigend zijn voor nieuwe spelers. Je moet even wennen aan alle opties en mogelijkheden, maar gelukkig zijn er in Final Fantasy XIV veel doorgewinterde gamers die het leuk vinden je de weg te wijzen in de wereld. De sfeer online is relaxed en als je vragen hebt, heb je er binnen no-time een antwoord op. Gamers op een hoog niveau krijgen zelfs de optie een soort ‘noob helpers’ te worden, waar ze beloningen voor krijgen. Een meesterlijk systeem, waar zowel nieuwe als oude spelers wat aan hebben.

Het is alsof het idee van ‘FFXIV moet slagen’ van de ontwikkelaars is overgeslagen naar de gamers en dat zorgt voor een unieke ervaring tijdens het spelen. De passie straalt er ook bij de spelers vanaf, waardoor het net lijkt of je met een gigantische familie aan het spelen bent. Square Enix mag in z’n handjes knijpen met deze community, die niet alleen de fuck-up van Square Enix heeft vergeven, maar desondanks nog eens met hart en ziel de 2.0-versie speelt.

Levensbehoeften
De toekomst ziet er dan ook rooskleurig uit voor Final Fantasy XIV. Yoshida-san is intussen druk bezig met de eerste patches en updates voor Stormblood, en er wordt al gewerkt aan een totaal nieuwe uitbreiding, die ergens eind 2018 moet uitkomen. Voorlopig heeft Square Enix ook echt nog niet een opvolger van Final Fantasy XIV op het oog, dus als je op zoek bent naar een game waar je jaren zoet mee kan zijn, hoort deze titel hoog op je verlanglijstje te staan.

Overigens voegt Yoshida-san op zo’n hoog tempo dingen toe dat het zelfs voor de meest hardcore spelers lastig moet zijn om alle nieuwe content bij te houden. De game lijkt bijna een oneindige wereld te hebben of in ieder geval een mmo te zijn waar je waarschijnlijk nooit mee klaar bent. Begin je de game te spelen, moet je er flink wat onbelangrijke levensbehoeften zoals slaap en werk voor aan de kant schuiven, maar dan beland je wel in een van de leukste mmo’s ooit met de vriendelijkste community die je kunt bedenken. Final Fantasy XIV is officieel al zeven jaar op de markt, maar komt nu pas écht lekker op stoom en kan nog jaren vooruit.


Geschreven door Florian Houtkamp.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Klinkt wel echt heel goed! Leuk artikel ook. Heeft de game een monthly subscription fee though, of is het zoals GW2 1 keer betalen en dan gewoon spelen? Ik kan het natuurlijk Googlen maar dat vind ik soms zo saai ;)

  • De game maakt gebruik van een monthly subscription fee om zo Pay to win mechanics te voorkomen en steeds met nieuwe updates te komen.



    Als je wil kan je de game gratis uitproberen voor 14 dagen. Je hebt een soort trail sessie. dan kan je een character maken en kan je de game uitproberen voor 14 dagen. Het is een cross platform game tussen de ps4/PC/macos. als je de game voor de eerste keer koopt krijg je gratis 30 dagen.



    LET OP!!
    als je de game haalt op ps4 dan betekent het niet dat je de game ook hebt op de pc. daarvoor moet je een aparte licentie halen van de game. maar je kan wel gewoon met dezelfde account verder op de pc. dat is wel mogelijk.

  • Dit is voor mij de reden waarom ik dit soort games niet speel. Het maandelijks dokken voor deze game is terecht omdat het zich blijft vernieuwen en aanvullen, maar ik wil niet blijvend betalen voor games. Heb meer kosten in dit leven die ik belangrijker vind om te voldoen.

  • De trail sessie is ondertussen veranderd. Het spel is voor onbeperkte tijd te spelen tot aan lvl 30! ;)

  • @benjaminben
    heb je zeker gelijk in. Ik haal ook geen abbonnement elke maand. alleen wanneer ik er zin in heb.

  • ennnn daarbovenop ben ik gevoelig voor de verslavingsfactor van games als deze. Veel te bang dat die ruggegraad die ik niet heb ervoor zorgt dat ik veel te veel tijd besteedt aan gamen dan aan andere meer belangrijke dingen. Leven is te kort om te vergooien aan enkel een digitale wereld, hoewel het verrijkt kan worden door je er met een gezonde regelmaat in te bevinden ;)

  • time spent having fun is never wasted imo.. maar zoals met zoveel.. overdaad schaadt.. goed dat je de nodige zelfkennis hebt om hiermee om te gaan :)

  • @benjaminben: "Dit is voor mij de reden waarom ik dit soort games niet speel. Het maandelijks dokken voor deze game is terecht omdat het zich blijft vernieuwen en aanvullen, maar ik wil niet blijvend betalen voor games.Heb meer kosten in dit leven die ik belangrijker vind om te voldoen."



    Kijk, als de game je niet aan staat snap ik dat je er geen geld aan wilt uitgeven, maar als de game je tof lijkt, vind dat ik altijd zo'n slechte reden om geen subscription te nemen op een MMO. 10-13 euro per maand is echt alleen niet te doen voor 15/18-jarigen die een uurloon hebben van niks. Dan is zo'n bedrag een flinke inslag op je inkomsten. Voor ieder ander is het anderhalf pakkie peuken, 3 bier in een kroeg, niet eens een kwart tank of niet eens een uurtje arbeiden voor een maand gameplezier. Het zou voor gamende mensen geen rip uit hun lijf moeten wezen. Dat je geen MMO wilt starten voor de verslavingsfactor, daar kan ik me inkomen, want meestal moet je zoveel tijd in een MMO steken wil je ergens komen, dat het al je gametijd opslokt. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die werkt niet ergens 10 euro vrij heeft om een maand lang toegang te hebben tot een MMO als die game je trekt.

  • Als mensen meer interesse hebben in dit verhaal: Noclip heeft een tijd terug een geweldige driedelige documentaire gemaakt. Hier te vinden: https://www.youtube.com/playlist?list…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord