1. Assassin’s Creed Origins hands-on preview – Tombes raiden in Egypte

Assassin’s Creed Origins hands-on preview – Tombes raiden in Egypte

Op Gamescom mochten we een klein uur aan de slag met een nieuwe build van Assassin’s Creed Origins. Waar de E3-demo zich in een oase en de omliggende natuur en dorpen afspeelde, bezoeken we in de Gamescom-demo Memphis, ooit de hoofdstad van Egypte.

Het betreft een drukke, gevarieerde stad met talloze zanderig gekleurde huizen en enkele indrukwekkende paleizen en andere gebouwen. Door de stad lopen kalme beekjes, waarin mensen in bootjes varen en zichzelf wassen, en boeren allerlei houten molens gebruiken om water naar hun gewassen door te sluizen. De stad wordt omringd door prachtige landbouwvelden waarop werkers druk in de weer zijn en verderop uiteraard de woestijn, met enkele indrukwekkende piramides die aan de horizon lonken. Natuurlijk kunnen we hun lokroep tijdens de speelsessie niet weestaan, maar daarover later meer.

Op onderzoek voor Cleopatra
Spelers krijgen controle over Bayek, de laatste Medjay. Deze krijgers die ooit de trotste ‘geheim agenten’ van de farao’s waren hebben eigenlijk nauwelijks ruimte meer in dit ‘moderne’ Egypte, waarin Grieken en Romeinen op steeds meer plekken de dienst uitmaken. Met een bootje dat we simpel besturen door de analoge stick de juiste richting in te duwen, halen we via een rivier onze door de computer bestuurde vrouw Aya op in de binnenstad, waar de missie van start gaat.
Die missie draait om een heilige stier die op sterven ligt, waardoor de lokale bevolking denkt vervloekt te zijn door de goden. Bayek en Aya, beiden in dienst van de machtige en beeldschone Cleopatra, zoeken de omgeving af naar mogelijke oorzaken. Door een druk op de knop scan je automatisch een zogenaamd ‘onderzoeksgebied’ waarbij diverse objecten en plekken die relevant zijn voor de missie worden getagd. Bayek kan naar deze objecten en locaties lopen en vertelt vervolgens wat zijn bevindingen zijn, om zo langzaam maar zeker het raadsel op te lossen.

Lekker vliegen met Senu
We komen erachter dat het natuurlijk helemaal niet om een vloek gaat, maar dat het voedsel in de nabijgelegen opslagruimte vergiftigd is. Twee zussen zijn verantwoordelijk. Een priester dwong ze dit te doen nadat hij de broer van het tweetal ontvoerde en sindsdien gevangenhoudt in zijn tempel. We mogen er met Bayek vervolgens alleen op uit om deze broer te redden uit de klauwen van de priester en zijn wachters.

Hierbij maken we voor onze infiltratie dankbaar gebruik van Senu, de adelaar van Bayek waar je te allen tijde naar kunt schakelen. Als hem vlieg je over de omgeving en scan je alles, om zichtbare vijanden en je doelwit te vinden, in dit geval de broer die we moeten redden. Dat vliegen is wat ons betreft een van de hoogtepunten van Origins. Niet alleen is het handig om een goed overzicht te krijgen van een missiegebied en de daarbinnen gelegen gevaren (om nog maar te zwijgen over de prachtige vergezichten), maar het geeft ook een erg vrij gevoel om de spelwereld vanuit dit oogpunt te observeren en te analyseren. Het moet infiltratiemissies ook iets makkelijker maken.

Althans, is de bedoeling, maar uiteindelijk loopt het door de goede ogen van de wachters en onze achteloosheid alsnog in de soep. We worden tijdens onze infiltratie letterlijk binnen een minuut al gespot en achterna gezeten door een flinke troep soldaten, die ons met gemak uitschakelt. Het vechtsysteem, waarbij je verschillende lichte en zware aanvallen in kunt zetten en veel meer vrijheid hebt om vijanden op de door jouw gewenste plek te raken (of dus te missen), is echt even wennen, maar de pittige leercurve intrigeert. Een derde(!) infiltratiepoging geeft uiteindelijk het gewenste resultaat: we bereiken de gewonde broer, hijsen hem op onze rug en waggelen op een slakkentempo via diverse bosjes en andere schuilobjecten de tempel uit om de gevangene weer thuis te brengen. Cleopatra is ook tevreden en geeft ons toestemming om de priester te vermoorden, maar dat is voer voor een andere missie die niet in deze demo beschikbaar is.

Technisch nog wankel
Tijdens de missie viel ons op dat de game hier en daar nog behoorlijk onafgewerkt is. Dat is absoluut niet uniek voor een demo op een gamebeurs als Gamescom, maar Origins verschijnt al in oktober, dus we hopen dat Ubisoft deze ruwe randen tijdig aanpakt. Toen we Aya bijvoorbeeld met onze boot naar de missie brachten en besloten een andere weg over de rivier te kiezen dan de game voor ogen had, sprong ze in het water en konden we haar op geen manier meer meekrijgen naar het doelwit, met een herstart van het laatste checkpoint als gevolg. Personages, waaronder wederom Aya, gingen ook regelmatig met ledematen door objecten en muren heen. Hoe sfeervol de setting van Assassin’s Creed Origins ook is, dit soort bugs halen je pijlsnel uit je beleving van die wereld. Laten we dus hopen dat de laatste maanden van de ontwikkeling gebruikt worden om dit soort slordigheden weg te poetsen.

Tomb’s Creed
Na de missie hebben we nog ongeveer een kwartier over om een willekeurige zijmissie op de hals te halen of Memphis en omgeving te verkennen, en wij kiezen met veel enthousiasme voor dat laatste. Met een druk op de vierpuntdruktoets staat een trouw paard binnen luttele seconden klaar en verkennen we op een prettig drafje de ontelbare zijstraatjes van de stad en de natuur die daarachter ligt. Bij het openen van de wereldkaart zien we dat Memphis maar een gedeelte beslaat van slechts één regio van een nog veel groter gebied met minstens een dozijn soortgelijke regio’s; de spelwereld van Assassin’s Creed Origins is gi-gan-tisch. Diverse openwereldgames hebben bewezen dat dit absoluut geen garantie voor kwaliteit is, maar als Memphis tekenend is voor de complete spelwereld, dan kunnen we niet wachten om elke uithoek uit te pluizen.

Een van de piramides in de verte lijkt een uitstekende eindbestemming. Zo gezegd, zo gedaan, en aangekomen vinden we een opening in de driehoekige structuur waar we door naar binnen kunnen kruipen. Piramides en andere soortgelijke oude structuren in Origins bieden een ander soort gameplay, die zich nog het beste laat vergelijken met het verkennen van mysterieuze gebieden in de oude Tomb Raider-games. We manoeuvreren ons langs nauwe spleten in muren en diverse puzzels waarin we gewichten op stijgers leggen om ze op een gewenste hoogte te krijgen. Voordat we achterhalen wat voor schat ons in het midden van deze tombe verwelkomt, is de tijd om. Jammer, want het verkennen van deze mysterieuze ruimtes is een onweerstaanbaar nieuw element in deze franchise dat doet snakken naar meer.

Aan de setting ligt het dit keer in ieder geval niet: nog nooit was Assassin’s Creed zó sfeervol en uitnodigend voor avonturiers. Ook de combat is een stuk dieper, al hebben we daar nog te kort mee kunnen stoeien om te bepalen of dat in het voordeel van de game werkt. Poetst Ubisoft flink door om de bugs en de ruwe randjes weg te werken, dan zou Origins weleens een van de indrukwekkendste comebacks van deze tijd kunnen worden.

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.