1. Super Lucky’s Tale hands-on preview – Schittert in zijn eenvoud

Super Lucky’s Tale hands-on preview – Schittert in zijn eenvoud

Laten we eerlijk zijn: de Xbox One kan elke kleurrijke platformgame die het kan krijgen, goed gebruiken. Super Lucky’s Tale heeft gelukkig ook de potentie een heel goede platformer te zijn, zo merkten we tijdens onze speelsessie op Gamescom.

Geen virtual reality meer
Super Lucky’s Tale is het vervolg op het vorig jaar verschenen Lucky’s Tale, een game voor Oculus Rift. Het is absoluut geen vereiste dat je het origineel hebt gespeeld voor wanneer je dit tweede deel opstart, maar ben je er bekend mee dan valt het gebrek aan virtual reality natuurlijk als eerste op.
Dit is echter geen groot gemis. De vr in Lucky’s Tale beperkte zich door de spelwereld dicht bij je ogen te houden, wat een soort kijkdooseffect opleverde. Het had verder op geen manier invloed op de gameplay van het spel, dus een vervolg kan nagenoeg hetzelfde in elkaar steken.

Toch is het goed te zien dat er meer aandacht aan de presentatie van dit vervolg is besteed. De graphics ogen wat ‘voller’ en minder als een veredelde smartphonegame in vergelijking met het origineel. Mogelijk hangt dit ook samen met het feit dat de helft van een computerprocessor in dit geval niet bezig is met vr-ondersteuning. Op de Xbox One X waarop we de game speelden kwamen de mierzoete graphics echt goed tot hun recht.

Graven met Lucky
In Super Lucky’s Tale werk je met vos Lucky diverse levels af. Deze levels zijn, voor zover we hebben gezien, niet echt wijds van opzet. In plaats daarvan bieden ze redelijk lineaire ervaringen met hier en daar meerdere routes. Zo moesten we in het demolevel drie batterijen verzamelen om een gigantische robot aan de praat te krijgen. We konden tussen drie verschillende paden kiezen, met aan het eind van elk pad een puzzel om de batterij te verkrijgen. Je komt op die manier dus overal, maar wel op je eigen gekozen volgorde.

Die puzzels lijken vooralsnog relatief simpel, maar maken aardig gebruik van de moves van Lucky. Zo kan hij een hol in de grond graven en er door voortbewegen. Op die manier kun je bijvoorbeeld onder een kooi geraken waar de sleutel van kwijt is en de inhoud stelen. In een andere puzzel moeten we met een batterij in onze armen – waardoor we niet kunnen springen of in het rond kunnen meppen – een lang pad afleggen met diverse bewegende platforms, vijanden en vuurballen, wat nog best uitdagend blijkt.

Het platformlevel werd afgesloten met een eindbaasgevecht, waarbij een vijand de inmiddels werkende robot overnam en ons bestookte met vele vuurballen, terwijl we met de staart van Lucky een aantal rotsblokken richting de robot knalden. Uiteindelijk gebruikten we de verslagen robot om omhoog te klimmen naar een nieuw level, waar de demo helaas eindigde.

!)(@(_)*%* camera!!
Hoewel deze gameplay weinig origineel is en zeker niet al te uitdagend – in ieder geval in dit level – voelde de ervaring wel van hoge kwaliteit. Dit is hoe we vroeger 3D-platformgames op de Nintendo 64 en PlayStation speelden. Het is dat Rare dit soort spellen niet meer maakt, anders hadden we vermoed dat Super Lucky’s Tale uit de koker van de Britse studio kwam. Het enige dat – godzijdank – ontbreekt is de overdreven nadruk op verzamelobjecten, al zijn er wel muntjes en letters verstopt om optioneel te grijpen. Een level in de game doorlopen voelt over het algemeen als een ontspannen, ongedwongen wandeltocht met hier en daar een leuke uitdaging in het verschiet.

Als we dan toch ergens kritiek op moeten uiten, dan is dat op de camera. Waar in de originele Lucky’s Tale de camera automatisch beweegt, daar zijn spelers er in het vervolg zelf verantwoordelijk voor, en het leveldesign is daarop aangepast. Je moet diverse richtingen op en soms weer terug naar waar je vandaan kwam. Helaas lijkt de camera soms geen zin te hebben om te draaien, waardoor je maar moet gokken wat er zich voor je bevindt. Ook kunnen we de camera niet met één zwiep naar links of rechts bewegen. In plaats daarvan beweegt de camera zich in ‘tikjes’ naar links en rechts, waardoor je telkens opnieuw de analoge stick moet bewegen. Een opvallend irritante designkeuze die hopelijk nog voor release wordt aangepast.


Buiten dat euvel lijkt Super Lucky’s Tale een erg fijne platformer te worden die niet pretendeert het wiel opnieuw uit te vinden, maar in zijn eenvoud wel schittert. Zeker op de Xbox One valt het spel in een ondergeschoven genre, maar met deze game zou de console weleens een erg goede representatie van de platformer in handen kunnen hebben.

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • denk dat dit wel een leuke game word..!

  • Waarom wordt de PC versie niet vermeld in dit artikel? Die mag ook wel wat meer hoogstaande platformers krijgen.



    Een Mario game of een Ratchet and Clank game zijn echt wel exclusief qua beleving. Heb het nergens anders ervaren. Hopelijk wordt deze game ook van dat kaliber! :)

  • Aangezien er geklaagd wordt over de camera lijkt die kans al vervlogen. Bij een platform game moet de camera perfect zijn anders krijg je frustraties, vooral in de moeilijkere levels van het spel.



    Verder ziet het wel goed uit trouwens. Misschien een leuke pick-up voor 2 of 3 tientjes.

  • Ramirez….
    https://www.microsoft.com/nl-nl/store…

  • Bij YL waren ook al veel klachten over de camera. het lijkt wel of dat bijna geen 1 ontwikkelaar dat goed voor elkaar krijgt bij platformm games…

  • Banjo Kazooie en Tooie hadden hetzelfde probleem, en dat waren ook hele goede platformers. Je moet er maar mee kunnen spelen, ik stoor me er niet aan, zelfs niet bij YL.

  • Ah Rob Thanks. Ik ga hem dan zeker uit proberen.



    En Bert tja ik denk dat dat maken heeft dat er tegenwoordig niet meer zoveel platformers gemaakt worden.

  • Op Gamescom ook een kwartiertje gespeeld. Ziet er fraai uit en voelde erg solide. Heb me zelf niet aan de camera gestoord, helemaal niet door gehad dat er iets mis mee was maar wellicht dat dit in langere sessies pas naar voren komt.

  • Mooi dat deze game zo goed ontvangen wordt, deze wereld heeft meer goede platformers nodig tegenwoordig.

  • Zin in, en deze game ligt voor 30 euro nieuw in de winkel. Ook het vermelden waard. En camera irritant? Get skillz. Ik kan me er nooit aan storen.

  • Get skillz? Als een camera niet lekker meewerkt is dat gewoon het vermelden waard. Met een beetje geluk verbeteren ze die nog voor release.

  • Kom op man, jij als platform koning!

  • Dat heeft toch helemaal niets te maken met een camera die veel beter zou kunnen zijn?

  • Mijn 8 jarige neefje doorliep de demo zonder problemen.

  • Volgens mij zegt Michel niet dat de game moeilijk is, maar dat de camera niet fijn is.

  • Vanaf de eerste trailer al zin in!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren