1. Monster Hunter: World hands-on preview - Een wereld van verschil

Monster Hunter: World hands-on preview - Een wereld van verschil

Dino’s tot moes slaan of tot baconlapjes snijden met letterlijk uit de klauwen gegroeide wapens – tenzij je lid van PETA bent zou dit als muziek in de oren moeten klinken van iedere gamer. Monster Hunter biedt al jarenlang precies die ervaring, maar wist nooit een groot publiek aan te boren in het Westen. Monster Hunter: World heeft alles in zich om daar verandering in te brengen.

Hoewel de stap naar huidige generatie consoles op grafisch gebied ook welkom is, hebben we het daarbij vooral over de inhoudelijke aanpassingen. De Monster Hunter-formule is al jaren onveranderd gebleven, waardoor iedere game in de serie voor veteranen vertrouwd aanvoelt, maar nieuwkomers juist afschrikt. Het niet kunnen gebruiken van items zonder stil te staan, de maps die zijn opgebroken in zones en het geforceerd moeten verzamelen van suffe planten als onderdeel van de tutorial: stuk voor stuk elementen die kenmerkend zijn voor de Monster Hunter-serie. Elementen die Capcom in dit nieuwe deel uit het raam heeft gegooid.

Toegankelijk dan ooit
Monster Hunter: World maakt de serie namelijk toegankelijker dan ooit. Paddenstoelen plukken en potions drinken doe je nu al lopend of rennend, de levels zijn één groot geheel waar je in kunt fast travel’en en parcour’en, en handelingen zijn efficiënter gemaakt. Je kunt nu tijdens een missie van uitrusting wisselen of een maaltijd nuttigen, en als je je geüpgradede wapen weer terug naar zijn basisvorm verandert, krijg je de gebruikte materialen terug. Het zijn kleine quality of life-aanpassingen die de Monster Hunter-serie beter en logischer maken, maar gelukkig niet eenvoudiger.

Dat blijkt anders wel als we het in een multiplayer-demo met drie andere spelers tegen de Anjanath opnemen. Deze reusachtige wyvern, die wel erg doet denken aan een T-rex met veren, stampt ergens rond in het Jurassic Park-achtige bos waar we in zijn beland. Een kijkje op de kaart leert ons dat deze map zo gigantisch is dat opsplitsen en zoeken naar de ronddwalende dino onbegonnen werk is. Daarom schakelen we de hulp in van de Scoutflies: vuurvliegjes die sporen van dieren oppikken en ons naar hun locatie leiden. In een mum van tijd hebben ze de Anjanath gevonden, en wij dus ook. Misschien werken de Scoutflies wel te goed, want het is op deze manier wel heel simpel om een beest op te sporen. Een alternatieve manier die meer inspanning van de speler vereist zou welkom zijn.

Nieuw maar vertrouwd
Vechten in Monster Hunter: World voelt precies hetzelfde als in de vorige games en niemand hoeft zich buitengesloten te voelen, want het is Capcom gelukt om alle veertien wapensoorten uit de serie ook in World te verwerken. Ondergetekende is een fanatiek Great Sword-gebruiker en het rondzwaaien van een enorm zwaard voelt net zo vertrouwd in Monster Hunter: World als in de andere delen. De verschillende Hunting Styles die in de laatste 3DS-delen zijn geïntroduceerd, lijken wel gesneuveld te zijn in World, maar in hun plaats introduceert Capcom nieuwe combo’s.

Ook nieuw is de Slinger, waarmee je opgeraapte bessen en noten kunt afvuren. Het effect hiervan is afhankelijk van de gebruikte ammunitie. Zo kun je je vijand belagen met verlammende of exploderende projectielen. Een andere toevoeging aan de standaarduitrusting is de grappling hook, die niet alleen het beklimmen van muren sneller maakt, maar je ook terug op de rug van een monster kan lanceren als die je van zich af schudt.

Vechten tegen monsters voelt in Monster Hunter: World veel sneller en dynamischer door dit soort kleine aanpassingen. Naast je eigen arsenaal kun je ook de omgeving tot je voordeel gebruiken, of zelfs andere monsters. Schiet bijvoorbeeld de lianen kapot die een groot rotsblok op z’n plek houden, zodat die bovenop de harses van een monster valt, of leidt een op hol geslagen Anjanath naar de broedplek van de gevreesde Rathalos, waarna jij alleen maar toe hoeft te kijken terwijl een gevecht tussen titanen losbarst. De wereld van Monster Hunter: World staat volledig tot je beschikking en kan zowel een hulpmiddel als een obstakel zijn. Zo is de natuur immers ook.

Zo’n levend en bruisend ecosysteem herbergt wel een diepe valkuil, namelijk repetitie. In bijna iedere demo die we zagen kwam de Anjanath toevallig een Rathalos tegen, en werd een rondbanjerende Barroth in een wurggreep genomen door de slangachtige Jyuratodus. Het is logisch dat Capcom de demo zo heeft toegespitst dat er allerlei spannende confrontaties plaatsvinden zodat de game er zo spectaculair mogelijk uitziet, maar het is nog even afwachten hoe diepgaand en gevarieerd dit systeem daadwerkelijk is.

Monster Hunter: World breekt tradities, maar vanbinnen is het nog steeds de Monster Hunter waar we al jarenlang van houden, en tegelijkertijd de Monster Hunter-game die het gemakkelijker dan ooit gaat maken om verliefd te worden op de serie. Zolang Capcom genoeg variatie weet te stoppen in World, zou dit weleens een heel bijzondere game kunnen worden.

Monster Hunter: World komt 26 januari uit voor PlayStation 4 en Xbox One. Een pc-versie volgt later.

Alicia Tai Houdt van allerlei soorten games op alle platforms, maar zal altijd een zwakte hebben voor Nintendo. Is nog altijd verslaafd aan Neko Atsume.