Vijf redenen om uit te kijken naar Kingdom Come: Deliverance

Artikel | -

Wat in het vat zit, verzuurt niet. Dat gaat voor heel veel dingen op, maar helaas niet voor altijd voor games. Kijk naar The Last Guardian en No Man’s Sky. Laten we hopen dat dat niet geldt voor het diverse malen uitgestelde Kingdom Come: Deliverance, want er is een heleboel om naar uit te kijken.

De game is realistisch
Ontwikkelaar Warhorse Studios heeft veel tijd nodig om de game te maken, omdat hij aanzienlijk meer onderzoek behoeft dan de meeste Middeleeuwse rpg’s. De game is al sinds 2011 in ontwikkeling. Meestal wordt er gekozen voor een fantasy-insteek, maar in Kingdom Come: Deliverance is het juist de bedoeling dat er een zo realistisch mogelijk beeld wordt gegeven van de Middeleeuwen. Het verhaal speelt zich af in de Bohemen, een staat binnen het Heilige Roomse Rijk waarvan Praag de hoofdstad was. De muziek komt zelfs uit Middeleeuwse boeken van Tsjechische componisten. Maar het tofste is dat alle kastelen eruitzien zoals ze er echt uit hebben gezien in 1403, mede dankzij de hulp van architecten en historici. Bijvoorbeeld kasteel Tomburg in Bonn, dat er al sinds de vierde eeuw AD schijnt te staan.

Het ziet er geweldig uit
Het klinkt als een non-argument: anno 2017 (en in dit geval zelfs 2018) mag je verwachten dat een game er geweldig uitziet, toch is dat lang niet altijd het geval. Zeker als een game al zo lang in ontwikkeling is, dan kan het zijn dat de ontwikkeltechnieken van toen niet helemaal passen bij de wereld anno nu. Hoewel er een extreem grote wereld van 16 vierkante kilometer wordt geschapen in Kingdom Come: Deliverance, zijn de eerste geluiden van geluksvogels die er al mee aan de slag zijn geweest dat elke grasspriet er prachtig groen en vooral realistisch bijstaat. Het lijkt net alsof iemand buiten in een bos wat kiekjes is gaan schieten, in plaats van dat een heel team aan ontwikkelaars keihard heeft gewerkt aan deze natuurlijke weergave van de game.

Meer mensen zien er brood in
‘Realistische single-player rpg die zich afspeelt in Middeleeuws Europa. Openwereld-sandbox met melee combat die past bij die tijd. Dungeons and no Dragons.’ Dat is hoe deze game zichzelf op Kickstarter zette en dat beviel gamers. Meer dan een miljoen pond werd er binnengeharkt in de Kickstarter campagne van Kingdom Come: Deliverance, door maar liefst 35.000 mensen. Dat is aanzienlijk meer dan de 300.000 pond waar om gevraagd werd. Backers konden laatst met de gesloten bèta van de game aan de slag, dus dat zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met het grote aantal mensen dat een steentje wilde bijdragen aan de productie van deze monsterlijk grote game. Mooi om te zien dat iemand die met een goed idee komt zo veel mensen achter zich krijgt dat er een game kan ontstaan die je echt kan laten ervaren hoe het was om in de tijd van builen en pest te leven.

Jij bepaalt hoe het verhaal verloopt
We spelen de laatste jaren veel games waarin je keuzes invloed hebben, maar in Kingdom Come schijnen ze nog veel grotere invloed te hebben. Niet alleen in de grote lijnen, ook in kleine dingen: komt iemand erachter dat jij tijdens het dobbelen valsspeelt, dan kan het zijn dat je de rest van de game dit minispelletje niet meer kan doen. Kies je er bijvoorbeeld voor om niet deel te nemen aan bijvoorbeeld de aanval op een dorpje, dan is het niet zo dat de aanvallers AYE! roepen en verdwijnen. De kans is groter dat ze hun schouders ophalen en alsnog hun plan ten uitvoering brengen, wat uiteindelijk ook invloed op jou heeft. Dat heeft niet alleen te maken met keuzes, want ook je gedrag speelt een rol. Ben je vriendelijk tegen anderen, dan doen anderen ook vriendelijk tegen jou. Je kunt dus ook een heleboel beïnvloeden door de houding van je personage.

Een avontuur voor jezelf alleen
Nu games steeds vaker ‘sociaal’ en multiplayer zijn, is het lekker om weer eens onvervalst op solo-avontuur te gaan. Kingdom Come: Deliverance is een singleplayer-game in een open wereld waarin je Henry bent, de zoon van een smid, en een van de mannen die op pad moet om de gekidnapte koning Wenceslas IV te redden. Je kiest bovendien zelf hoe je die geschiedenis ervaart: ga je zelf mee strijden in de vele veldslagen of kies je een makkelijkere weg? Strijd je wel mee, dan kies je zelf of je een helm op doet (met minder zicht) of niet. Vervolgens gaat het los met knotsen, pijl-en-boog, schilden en natuurlijk zwaarden, waarbij je van alle kanten wordt aangevallen en wordt geacht van alle kanten te verdedigen. Gelukkig voel je nog net niet die zware maliënkolder op je ledematen rusten, want verder lijkt Kingdom Come: Deliverance helemaal echt.

Fingers crossed
In dit artikel concentreren we ons op de redenen om naar Kingdom Come: Deliverance uit te kijken, maar daarbij moet een kanttekening worden gemaakt. Mensen die de game al hebben gespeeld, klagen over grote hoeveelheden bugs en problemen met animaties. Zo vliegen personages in zwaardgevechten vijftien meter door de lucht en veel spelers kampen met wegvallende audio. Wij hebben deze titel nog niet uitgebreid kunnen spelen, dus laten we hopen dat Deliverance straks toch kan bezorgen wat wij hierboven hebben beschreven


Op 13 februari 2018 verschijnt Kingdom Come: Deliverance op Xbox One, PlayStation en pc.

Geschreven door: Laura Kempenaar.

Geplaatst op 12 oktober 2017 om 10:03 door


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.