1. Vijf redenen om uit te kijken naar Kingdom Come: Deliverance

Vijf redenen om uit te kijken naar Kingdom Come: Deliverance

Wat in het vat zit, verzuurt niet. Dat gaat voor heel veel dingen op, maar helaas niet voor altijd voor games. Kijk naar The Last Guardian en No Man’s Sky. Laten we hopen dat dat niet geldt voor het diverse malen uitgestelde Kingdom Come: Deliverance, want er is een heleboel om naar uit te kijken.

De game is realistisch
Ontwikkelaar Warhorse Studios heeft veel tijd nodig om de game te maken, omdat hij aanzienlijk meer onderzoek behoeft dan de meeste Middeleeuwse rpg’s. De game is al sinds 2011 in ontwikkeling. Meestal wordt er gekozen voor een fantasy-insteek, maar in Kingdom Come: Deliverance is het juist de bedoeling dat er een zo realistisch mogelijk beeld wordt gegeven van de Middeleeuwen. Het verhaal speelt zich af in de Bohemen, een staat binnen het Heilige Roomse Rijk waarvan Praag de hoofdstad was. De muziek komt zelfs uit Middeleeuwse boeken van Tsjechische componisten. Maar het tofste is dat alle kastelen eruitzien zoals ze er echt uit hebben gezien in 1403, mede dankzij de hulp van architecten en historici. Bijvoorbeeld kasteel Tomburg in Bonn, dat er al sinds de vierde eeuw AD schijnt te staan.

Het ziet er geweldig uit
Het klinkt als een non-argument: anno 2017 (en in dit geval zelfs 2018) mag je verwachten dat een game er geweldig uitziet, toch is dat lang niet altijd het geval. Zeker als een game al zo lang in ontwikkeling is, dan kan het zijn dat de ontwikkeltechnieken van toen niet helemaal passen bij de wereld anno nu. Hoewel er een extreem grote wereld van 16 vierkante kilometer wordt geschapen in Kingdom Come: Deliverance, zijn de eerste geluiden van geluksvogels die er al mee aan de slag zijn geweest dat elke grasspriet er prachtig groen en vooral realistisch bijstaat. Het lijkt net alsof iemand buiten in een bos wat kiekjes is gaan schieten, in plaats van dat een heel team aan ontwikkelaars keihard heeft gewerkt aan deze natuurlijke weergave van de game.

Meer mensen zien er brood in
‘Realistische single-player rpg die zich afspeelt in Middeleeuws Europa. Openwereld-sandbox met melee combat die past bij die tijd. Dungeons and no Dragons.’ Dat is hoe deze game zichzelf op Kickstarter zette en dat beviel gamers. Meer dan een miljoen pond werd er binnengeharkt in de Kickstarter campagne van Kingdom Come: Deliverance, door maar liefst 35.000 mensen. Dat is aanzienlijk meer dan de 300.000 pond waar om gevraagd werd. Backers konden laatst met de gesloten bèta van de game aan de slag, dus dat zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met het grote aantal mensen dat een steentje wilde bijdragen aan de productie van deze monsterlijk grote game. Mooi om te zien dat iemand die met een goed idee komt zo veel mensen achter zich krijgt dat er een game kan ontstaan die je echt kan laten ervaren hoe het was om in de tijd van builen en pest te leven.

Jij bepaalt hoe het verhaal verloopt
We spelen de laatste jaren veel games waarin je keuzes invloed hebben, maar in Kingdom Come schijnen ze nog veel grotere invloed te hebben. Niet alleen in de grote lijnen, ook in kleine dingen: komt iemand erachter dat jij tijdens het dobbelen valsspeelt, dan kan het zijn dat je de rest van de game dit minispelletje niet meer kan doen. Kies je er bijvoorbeeld voor om niet deel te nemen aan bijvoorbeeld de aanval op een dorpje, dan is het niet zo dat de aanvallers AYE! roepen en verdwijnen. De kans is groter dat ze hun schouders ophalen en alsnog hun plan ten uitvoering brengen, wat uiteindelijk ook invloed op jou heeft. Dat heeft niet alleen te maken met keuzes, want ook je gedrag speelt een rol. Ben je vriendelijk tegen anderen, dan doen anderen ook vriendelijk tegen jou. Je kunt dus ook een heleboel beïnvloeden door de houding van je personage.

Een avontuur voor jezelf alleen
Nu games steeds vaker ‘sociaal’ en multiplayer zijn, is het lekker om weer eens onvervalst op solo-avontuur te gaan. Kingdom Come: Deliverance is een singleplayer-game in een open wereld waarin je Henry bent, de zoon van een smid, en een van de mannen die op pad moet om de gekidnapte koning Wenceslas IV te redden. Je kiest bovendien zelf hoe je die geschiedenis ervaart: ga je zelf mee strijden in de vele veldslagen of kies je een makkelijkere weg? Strijd je wel mee, dan kies je zelf of je een helm op doet (met minder zicht) of niet. Vervolgens gaat het los met knotsen, pijl-en-boog, schilden en natuurlijk zwaarden, waarbij je van alle kanten wordt aangevallen en wordt geacht van alle kanten te verdedigen. Gelukkig voel je nog net niet die zware maliënkolder op je ledematen rusten, want verder lijkt Kingdom Come: Deliverance helemaal echt.

Fingers crossed
In dit artikel concentreren we ons op de redenen om naar Kingdom Come: Deliverance uit te kijken, maar daarbij moet een kanttekening worden gemaakt. Mensen die de game al hebben gespeeld, klagen over grote hoeveelheden bugs en problemen met animaties. Zo vliegen personages in zwaardgevechten vijftien meter door de lucht en veel spelers kampen met wegvallende audio. Wij hebben deze titel nog niet uitgebreid kunnen spelen, dus laten we hopen dat Deliverance straks toch kan bezorgen wat wij hierboven hebben beschreven


Op 13 februari 2018 verschijnt Kingdom Come: Deliverance op Xbox One, PlayStation en pc.

Geschreven door: Laura Kempenaar.

Dit artikel delen

Over de auteur

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.

Reacties

  • ziet er goed uit

  • Het Heilige Roomse Rijk, niet het Romeinse Rijk.

  • Yes, aangepast. Thanks

  • ik heb zo ontzettend veel zin in deze game!
    een goede opwarmer voor mount and blade bannerlord =D

  • Dit stond helemaal niet op mijn radar, maar vanaf vandaag wel!

  • Mark my words: dit wordt een flop. De glitches en audio-problemen zijn real. Bedenk: een studio die iets groters neer probeert te zetten dan de mannen van Rockstar doen, maar dan met nul ervaring wat eerdere games betreft. En dan: bijna 7 jaar ontwikkeling en nog geen game af. Invloed van 2K Czech zit erachter (Mafia-II en III zijn de enige recente games met status, en geen hoogvliegers!).



    De trailer van Kingdom Come laat zien dat de face-animaties al niet meer van nu zijn. En dan dit "maak je eigen verhaal"-systeem, waarbij CD-Project Red/ Bioware/ etc hier met opzet bepaalde vrijheidslimieten hanteren. Alsof iemand je herinnert (als het echt realistisch is) als je niet ergens aan meedeed? Who cares. Persoonlijk denk ik dat men de invloed van religie en vooroordelen sterker in de game kan laten verweven dan wat ik er tot nu van gezien heb.
    De middeleeuwen waren niet episch, het was geen leuke tijd en als ze echt ons willen laten spelen zoals het echt was, dan wordt het sowieso een kutgame.



    Dus forget it. Het zal een niche groep mensen vast en zeker aanspreken, maar meer dan een leuke 7+ scoren en verder in de uitverkoopbak van de game-winkels belanden bereikt het spel niet, IMO.

  • Beetje zuur niet? Ik juich dit soort initiatieven graag toe, al was het maar omdat het (hopelijk) aantoont dat niet alleen grote studies met tientallen miljoenen budget dit kunnen/mogen doen.
    Dat deze game niet de strakke afwerking zal behalen van een gigantische studio zoals Rockstar spreekt voor zich. Als gamer zouden we juist daar niet over moeten vallen omdat anders de gameindustrie volledig beheerst wordt door eerder genoemde commerciële molochen zonder dit soort interessante (maar niet perfecte) initiatieven ooit mogelijk worden.

  • Als gamer val ik persoonlijk over een matige ervaring van een game, meestal veroorzaakt door matige gameplay en onbalans. And I sense much onbalans for this game… .



    Met name geniale indies laat zien dat er ruimte genoeg is voor alternatieven, de games naast de games van de grote studio's.



    Jij juicht dit soort initiatieven toe? Dat kan; wordt backer van dit Kickstartproject. Anders is het ook maar geblaat vanaf de zijkant.

  • Als ik ieder project waar ik achterstond meteen financieel moest gaan ondersteunen dan was ik daar al lang op leeggelopen. Zinloze opmerking dus.
    Het gaat er om dat je dit soort projecten niet direct moet vergelijken met grote studio's (zoals jij doet).

  • Deze game loopt via crowdfunding. Juist omdat er bijna geen vergelijkbare games zijn op dit vlak binnen crowdfunding zou ik juist verwachten dat een initiatieftoejuicher dit tot uiting brengt. Welke games heb je dan wel ondersteund, waar je deze dan voor laat schieten?



    Raar dat je niet wil vergelijken, want IMO als iets verstandig is, dan is het juist vergelijken! Ik leef maar 1x en de tijd die ik in een game steek van deze grootte is veel. Dan moet het wel een bepaalde ervaring en kwaliteit brengen. Ik verwacht er dus geen topgame van.. Ik laat me graag verrassen uiteraard, maar ipv dit zelf te gaan uitzoeken vanaf moment 1 laat ik deze game van mijn radar glijden. Een verpletterend goeje recensie kan dit weer erop krijgen. Maar enige voorpret ga ik er niet aan beleven.

  • ik hou van solo play adventures in de middeleeuwen. Ik had me al goed beziggehouden met Skyrim maar heb deze dan ook al lang op mijn lijstje staan maar toch even afwachten of de bugs er idd uit zijn.
    hoop dat je zelf kan craften (eigen kleren en wapens maken, lekker gifpijltjes of zo maken voor stealth). Een pet (bvb.) hond die je volgt zou ook leuk geweest zijn. En zoals in Skyrim je eigen huisje kopen/bouwen en handeltje opzetten.
    hopelijk is het ook zo realistisch dat als je iemand verslaat/dood je zijn wapens en uitrusting kan nemen…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren