IG Q&A: Waar ligt de verantwoordelijkheid voor leeftijdscontrole op games?

Artikel | -

Het najaar is aangebroken. Het is de periode waarin het kouder wordt en veel games uitkomen. Terecht ook, want het najaar is boven alles de tijd van de feestdagen en de cadeautjes. Veel ouders zijn al bezig de presentjes te verzamelen om hun kinderen mee blij te maken. Nog los van dat het soms lastig is om uit te zoeken wat kinderen leuk vinden denken veel ouders na over geweld in games en of dit kwaad kan. Maar wiens verantwoordelijkheid is het eigenlijk dat de leeftijdscontrole op games goed uitgevoerd wordt? Lees hieronder de opvattingen van onze redactie en vergeet niet om zelf ook je mening te geven in de comments.

Bert de Vries
Winkels moeten hun verantwoordelijkheid hierin nemen. De uitgever heeft zijn product al laten keuren. Dan komt de check bij de verkoper van het product te liggen. Dat werkt al jaren zo bij de bioscoop, de slijterij en de sigarenboer dus waarom niet bij een verkoper van games? Ik zou het namelijk wel goed vinden dat kinderen afgeschermd worden van games waarvoor ze nog te jong zijn. Dat maakt de multiplayer van CoD ook veel leuker. Eh, ik bedoel: dat is voor hen veel beter. Zo zijn er games die ik echt schokkend vind (Spec Ops: The Line, bijvoorbeeld) die echt totaal ongeschikt zijn voor kinderen. Ik denk ook dat veel van de kinderen die volwassen games spelen ook niet eens de essentie van zo'n game mee krijgen, wat natuurlijk ook jammer is. Laat iedereen spelen wat geschikt is voor hem of haar.

Dennis Mons
Ik ben van mening dat alle producten of diensten waar een leeftijd-restrictie aan zit een 'op straffe van'-beleid gevoerd moet worden als winkels het toch verkopen. Als een Appie een tiener een pak peuken verkoopt, of een kroeg een biertje, is de kans ook groot dat ze een flinke boete krijgen of zelfs moeten sluiten. Ik zie niet in waarom dat bij games of films niet zo is. Desalniettemin zijn er genoeg ouders die een game voor kinderen kopen en of A). Niet weten dat het een 18+-game is, of B). Er gewoon schijt aan hebben. "Het is maar een spelletje" is een veelgehoorde uitspraak waar ik me dood aan erger. Of de "mijn kind kan dat al prima hebben hoor", is een andere waar ik een broertje dood aan heb. Ben dus zeker niet van mening dat de ontwikkelaar of uitgever hier schuldig aan is. Ze maken die producten voor volwassen, zetten er waarschuwingen en wat mij betreft hebben ze dan hun plicht gedaan.

Lars Cornelis
Games krijgen een leeftijdsclassificatie, winkels hanteren die, dus wat mij betreft zit de taak van de industrie er op. Al is de ene 18+-game de ander niet, dus iets meer diversiteit in de classificaties zou niet verkeerd zijn. De verantwoordelijkheid ligt vooral bij ouders die in veel gevallen simpelweg niet weten wat hun kind speelt. Maar misschien is dát weer te wijten aan het maatschappelijk standpunt. Terwijl iedereen weet dat alcohol, tabak of pornografie niet voor kinderen zijn, ligt de Intertoys - een speelgoedwinkel gericht op kinderen - vol met 18+-games. Dan is het ook weer niet zo heel raar dat de onwetende ouder GTA en Call of Duty ziet en behandelt als 'speelgoed'. Dus misschien moeten winkels wat beter bedenken welke doelgroep ze bedienen en ouders zich wat meer verdiepen in hun kroost. Overigens speelde ik zelf al op veel te jonge leeftijd Wolfenstein en later GTA.

Eline Oosterloo
Grappig dat er zo veel gesproken wordt over '18+ games'. Spellen voor 18 jaar en ouder mogen namelijk gewoon verkocht worden aan 16-jarigen in Nederland. Alsof Nederlanders relatief volwassener zijn. Ach ja. Toen ik nog assistent-manager was bij Nedgame was ik altijd heel streng in het controleren op leeftijd. Ook bood ik aan uit te leggen om wat voor redenen dat dan zou zijn. Maar wat doe je als er ouders zijn die niet geven om of een game schadelijk kan zijn voor hun kind? Ja, die heb je veel. Als je dan vraagt of de ouder er zich van bewust is dat het hier gaat om een game of 16 jaar en ouder dan is het antwoord vaak onverschillig: "Ja, dat zal wel ja". Terwijl ouders die interesse tonen en vragen waarom dat eigenlijk zo is vaak schrikken van het antwoord en een spel zoals GTA 5 dan toch maar niet aanschaffen. Als winkels en uitgevers zich aan de regels hebben gehouden komt naar mijn mening de verantwoordelijkheid dus te liggen bij de ouders van kinderen. Geweldadige 16+ games gaan niet zo maar weg en dat hoeft ook niet. Niet alle kinderen reageren hetzelfde en dus moeten ouders betrokken zijn en misschien eerst vragen wat ze kopen.

Jacco Peek
Wat mij betreft kunnen retailers niets meer doen dan de leeftijdsclassificatie hanteren, en gestraft worden als ze zich hier niet aan houden. Dit is nu ook al het geval, waarmee het overduidelijk is dat ouders de verantwoordelijkheid hebben voor wat hun kinderen zien en spelen. Slechts een klein deel van kinderen dat een game speelt wordt hier agressief van, en dat komt vaak door bepaalde persoonlijke karaktereigenschappen en andere zaken. Merk je dat je zoon of dochter agressief gedrag vertoont? Steek er dan een stokje voor. Heeft hij of zijn gewoon plezier met vrienden (want dat is vaak de reden dat ze dit soort games spelen), kijk dan af en toe mee en praat erover. Het kan geen kwaad zolang je als ouder de situatie in de gaten houdt en zelf misschien ook nog plezier hebt!

Alicia Tai
Er worden leeftijdsclassificaties gehanteerd en winkels houden zich daar (over het algemeen) aan, omdat het verkopen van 16+-games aan jongeren strafbaar is. Op het gebied van beleid wordt er dus net zoveel gedaan als bij de verkoop van alcohol of tabak aan minderjarigen, alleen worden deze regels in de praktijk vaak niet serieus genomen. Iemand zal niet zo snel een pak sigaretten kopen voor een kind, maar het komt vaak genoeg voor dat een kind geld geeft aan een doodvreemde die vervolgens doodleuk een 16+-game voor hem of haar koopt. Als winkelier sta je dan machteloos, net als wanneer je ouders informeert over de inhoud van zo'n spel, en ze alleen terug kunnen komen met excuusjes als "Ja, maar hij wil het nou eenmaal". Toegegeven, ik speelde vroeger ook weleens games die niet geschikt waren voor mijn leeftijd, maar toen waren games niet zo realistisch en was online gamen met een microfoon nog lang niet zo toegankelijk. Ik denk dus dat we maatschappelijk beter bewust moeten worden dat die leeftijdsclassificatie echt niet voor de sier op het doosje staat. Dat de Intertoys momenteel met games als Call of Duty, Far Cry 4 en GTA 5 in hun speelgoedboek adverteert met de begeleidende tekst "Jaaaa, dit wil ik!" is, zoals Lars al zegt, een symptoom van een groter probleem.

Geplaatst op 12 november 2017 om 07:24 door


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.