Column - Zo maakt Nintendo de Switch online service het geld waard

Artikel | -

Vorige week donderdag werd bekendgemaakt dat de betaalde online dienst voor de Nintendo Switch in september van dit jaar lanceert. Vanaf dan kost het 19,99 euro per jaar om online te kunnen gamen op de console. De online service voor de Switch is nu echter nog behoorlijk primitief. Hoe kan Nintendo ervoor zorgen dat je straks toch met alle liefde die twee tientjes naar het Japanse bedrijf overmaakt?

Betalen voor een online service op je console is al lang niet meer bijzonder. Op PlayStation 4 en Xbox One betaal je jaarlijks een hoger bedrag om online tegen anderen te kunnen spelen via PlayStation Network en Xbox Live. Op Nintendo-consoles is dit vooralsnog niet het geval, maar daar zijn de online opties dan ook een stuk beperkter. Op de Switch kun je vrienden toevoegen met friend codes en online tegen elkaar gamen, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Er missen nog veel opties die op andere consoles vanzelfsprekend zijn, of waarmee het zich zelfs zou onderscheiden van de concurrentie. Het bedrijf zou, wanneer het in september zijn betaalde service lanceert, er goed aan doen er de volgende extra’s tegenover te zetten.

Een Netflix-model voor de Virtual Console
Nintendo laat weten dat er maandelijks gratis Virtual Console-games beschikbaar komen voor mensen die betalen voor de Switch online service, maar in hoeverre deze games in je bezit blijven en om hoeveel titels het gaat is nog niet volledig bekend. Wat ons betreft is het tijd dat deze dienst – die op de Switch vooralsnog niet eens beschikbaar is - behoorlijk op de schop gaat. Niet meer geld neerleggen om Super Mario Bros. of Donkey Kong Country voor de zoveelste keer binnen te halen, maar een met Netflix vergelijkbare dienst. Nintendo voegt elke maand tussen de vijf en tien klassieke games toe aan de service die je zolang je betaalt voor de online service kunt blijven spelen.

Deze dienst moet ook bedoeld zijn voor de lange termijn. Op de Wii, Wii U en 3DS moesten we klassiekers telkens opnieuw kopen en wachten tot spellen die we op de vorige console al konden spelen, op het nieuwe systeem beschikbaar kwamen. Spellen die op de nieuwe Virtual Console verschijnen, moeten daar altijd beschikbaar op blijven. Deze ‘Netflix van klassieke Nintendo-games’ moet ook niet exclusief zijn voor de Switch, maar op elke nieuwe Nintendo-console beschikbaar komen. Wat mij betreft is een dergelijke service al een behoorlijke selling point voor mensen die nog twijfelen over het afsluiten van een betaald online abonnement.

Meer opties voor online gamen
Als je dan toch betaalt om online te kunnen gamen op je console, dan verwacht je wel dat je alles kunt doen wat bij deze moderne tijd hoort. Voice chat via een microfoon die je aan je controller koppelt dus, partychat om met vrienden te babbelen tijdens het gamen en de mogelijkheid om mensen uit je vriendenlijst uit te nodigen voor een potje Splatoon 2. Elementen die echt de normaalste zaak van de wereld zijn op Xbox Live of PSN moeten dat ook op Nintendo’s online dienst worden. En eerlijk is eerlijk: de smartphone app die Nintendo vorig jaar heeft gelanceerd is geen goede vervanging. Kunnen ze die niet gewoon doodzwijgen en offline halen?

Gratis ‘moderne’ games
Mensen die voor PlayStation Plus of Xbox Live Gold betalen, zijn gewend om maandelijks gratis games in ontvangst te mogen nemen. Dan hebben we het niet over oude klassiekers, maar titels die de afgelopen jaren zijn uitgekomen. Zolang je lid bent van de betreffende dienst, mag je al je binnengehaalde games houden en spelen. Het zou tof zijn als Nintendo met zijn tijd meegaat en een soortgelijke actie bewerkstelligt. Wanneer de betaalde dienst in september lanceert en iedereen die lid wordt bijvoorbeeld gratis Zelda: Breath of the Wild kan downloaden, is dit meteen een geweldige manier om mensen geïnteresseerd te krijgen. De nieuwskoppen die de aandacht van de consument trekken schrijven zichzelf!

We vermoeden dat Nintendo hier niet zo positief tegenover staat. Nintendo-games staan erom bekend jaren na dato nog goed te verkopen en het bedrijf stelt de prijzen van zijn eigen games de eerste paar jaar na release dan ook zelden naar beneden bij. Om ze gratis weg te geven gaat dus misschien een stap te ver. Maar toch, als Nintendo van zijn betaalde online service echt een groot succes wil maken, wordt het misschien tijd om dergelijke wervingsacties in te zetten.

Stabiliteit
Nintendo’s online netwerk is lang niet zo groot als die van Sony en Microsoft, dus het is misschien oneerlijk om ze te vergelijken, maar Nintendo’s netwerk gaat een stuk minder vaak ongepland offline dan PSN of Xbox Live. Dat moet Nintendo vooral vasthouden, ook al groeit het vanaf september mogelijk behoorlijk. Gamers houden er – terecht – niet zo van wanneer een service waar ze voor betalen regelmatig offline is. Nintendo moet er dus voor zorgen dat het voldoende servers in huis heeft en ook de juiste maatregelen treffen tegen potentiële hackers.

Een killer app
Naast alle bovengenoemde punten is misschien de belangrijkste factor voor een succesvolle online dienst wel het gameaanbod dat er gebruik van maakt. Nu zijn er al diverse games op de Switch verkrijgbaar waarbij online gameplay een belangrijk speerpunt is (denk aan Splatoon 2 en Mario Kart 8 Deluxe), maar Nintendo zou er goed aan doen om intern een game te ontwikkelen die puur op online gaming is gericht om mensen die twijfelen over de betaalde online dienst toch overstag te laten gaan.

Nintendo kan als geen ander een toffe game bouwen om een bepaald aspect dat het populair probeert te maken. Denk aan Super Mario 64 en de analoge joystick, Wii Sports en de Wii-controller en Lylat Wars en de Rumble Pack. Dus waarom niet hetzelfde doen voor de online service van de Switch? Blaas ons maar weg met een titel waar we niet anders bij kunnen dan die twintig euro van onze bankrekening af te laten schrijven!

Afwachten
Switch’s betaalde online dienst had eigenlijk vorig jaar al moeten lanceren, maar is meerdere malen uitgesteld. Laten we hopen dat dit komt omdat Nintendo zelf ook wil zorgen dat de service perfect is voordat het geld verlangt van gamers. Als het bedrijf bovenstaande tips gebruikt, zou de service op de Switch wel eens een succes kunnen worden. Hopelijk leren we de komende maanden, of wellicht op E3 in juni, meer. Misschien heb jij zelf ook nog wel verwachtingen van de service. Deel ze dan vooral hieronder in de reacties met ons.


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.