1. Secret of Mana review - Een achteruitgang op alle fronten

Secret of Mana review - Een achteruitgang op alle fronten

We hadden de Secret of Mana-remake zo graag het voordeel van de twijfel gegeven, maar helaas: deze game is niet alleen een karige hervertelling, maar bevat ook nog eens veel technische mankementen.

Secret of Mana is misschien wel één van de hoogst gewaardeerde Japanse rpg's die op de Super Nintendo is verschenen. Na een poging op de Game Boy om een actiegame met een rollenspel te combineren, wist Squaresoft met Secret of Mana precies de juiste snaar te raken. In een tocht om de wereld te redden bezoek je tempels, vecht je tegen monsters en los je simpele puzzels op met de verschillende wapens in je arsenaal. Secret of Mana is daarmee een perfecte mix van een Final Fantasy en een Zelda – die uitkwam in de hoogtijdagen van die twee gamereeksen.

Een hoog tempo en nadruk op actie zorgen ervoor dat Secret of Mana zich perfect leent voor een vlekkeloze remake – en de eerste paar minuten gaven ons ook goede hoop. De klassieke sprites zijn ingeruild voor charmante 3D-modellen, die de sfeer van het origineel verrassend goed weten te vertalen. De eerste minuten van de game voelen als een sfeervolle – al wat simpele – Disney-film.

Al snel worden de gebreken echter duidelijk. Hoewel ieder personage bijvoorbeeld ingesproken stemmen heeft, zie je in de game nooit een mond bewegen. Dat voelt halfslachtig, al helemaal gezien de dialogen nog net zo kort door de bocht en emotieloos zijn als in het origineel. Op de Super Nintendo konden we dat begrijpen – Secret of Mana schurkte tegen de grenzen van wat er op een cartridge past. Maar in 2018 voelt het verhaal gehaast en is er nooit gelegenheid om je aan een personage te binden.

We waren bereid om de game bovenstaande te vergeven, als de kern van het origineel onaangetast was gebleven. Een oertrouwe remake die zelfs de koddige SNES-dialogen met wat onhandig stemwerk hanteert, kan immers zeer trouw zijn aan het origineel. Zo'n game zou lastig te benaderen zijn voor nieuwkomers die een oude klassieker willen spelen, maar kan wel de grootste fans van het origineel aanspreken. Maar helaas: achter de zielloze dialogen schuilt een game geteisterd door bugs en onhandigheden, die simpelweg niet leuk is om te spelen.

Lag
Centraal in dit probleem staat het vechtsysteem. Met een druk op de knop val je aan, of je houdt diezelfde knop ingedrukt om een sterkere slag op te laden. Een aanval doet pas volle schade als een balkje onderin het scherm weer op honderd procent uitkomt, een reliek uit het origineel dat vandaag de dag de game wat lomp en traag doet aanvoelen.

Daarnaast worden klappen niet altijd even snel geregistreerd. Soms zie je een vijand meteen wegvliegen met schadecijfers boven zijn hoofd, maar op andere momenten duurt het een seconde tot de game de klap heeft verwerkt. Het lijkt haast op lag in een mmorpg, terwijl Secret of Mana wel degelijk een offline game is.



Daarnaast raken klappen ook niet altijd op dezelfde plek. We hebben momenten gehad waarop we een vijand rechtstreeks in zijn gezicht sloegen en de game niks deed. Een andere keer mepten we hem anderhalve meter voor het 3D-model, wat wel geregistreerd werd door de game. Het is een kwestie van gokken of de game wel werkt – waar we in het origineel nooit last van hadden.

De Secret of Mana-remake is beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation Vita en pc. Wij speelden de PS4-versie.

Conclusie en beoordeling

3
De Secret of Mana-remake is vooral op één manier te beschrijven: kapot. We hadden het graag anders gezien, maar deze hervertelling weet alleen op visueel gebied een mooie stap te maken. Op alle andere fronten is het helaas een achteruitgang.
  • Mooie 3D-stijl
  • Kapot vechtsysteem
  • Karige dialogen halen alle charme uit verhaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zonde hoor om te zien dat deze remake zo slecht is. Nou ja dan maar weer eens een keer de emulator opstarten en het origineel spelen.

  • Hij staat ook op de Mini Snes ( mocht je die hebben )

  • Ik wacht wel tot ze al die mankementen hebben gepatcht.

  • Zo! Das aardig meedogenloos :P

  • Meedogenloos maar wel terecht. Nu ben ik meer van het kamp Final Fantasy, Tales of (Phantasia) en Chrono Trigger, maar ik kan niet ontkennen dat Secret of Mana ook heel erg goed is en om dan zo'n remake te zien is gewoon pijnlijk (en voor de fans er van een keiharde kick in the nuts)

  • Als ik de korte review lees begrijp ik het wel, zeker als er ook sentiment bij komt kijken. Ik zou ook aardig pissig zijn als GameFreak een compleet onspeelbare remake van Pokemon Red/Blue/Yellow zou afleveren.

  • @Bastiaan; heb je het origineel weleens gespeeld? Ik hoor hier niets over de tergende remake van de soundtrack. 80% doet onder voor het origineel. Gelukkig kan je in het optiescherm ook de oude OST opzetten, iets dat ik grotendeels de hele playthrough ook heb gedaan, maar het was wellicht .



    Wat het vechtsysteem betreft (wat niet lag is maar een manier om schade op te bouwen); het vechtsysteem is juist hetgeen wat Secret of Mana jaren geleden uniek maakte. Ik had dit zeker niet anders willen zien in deze remake.



    Met enige teleurstelling her en der heb ik me wel enorm vermaakt en het spel ook uitgespeeld. Ik heb wel een keer of 10 een game-crash gehad, maar gelukkig deed de auto-save functie zijn werk goed en kon ik direct verder waar ik gebleven was.
    Daarom was ik in hoofdzaak nieuwsgierig of je het origineel had gespeeld om zo te kijken of het bij mij niet de nostalgie is die deze game toch met een +7 zou hebben bestempeld :)

  • Ik kijk een youtuber die dit nu speelt.
    Zijn eerste klaagpunt was inderdaad de soundtrack die helemaal aan gort is gemaakt.



    Ikzelf ben te jong om deze game in gloriedagen te kunnen meemaken, maar de game ziet er niet slecht uit. Het is niet mijn smaak, maar ach.

  • Ik heb bij de remake nog meer dan het origineel het idee dat ik constant aan het babysitten was. Vanaf het begin ben ik gaan levelen, waardoor ik best wat sterker was, maar nog werd met name de sprite constant bont en blauw geslagen.

  • Enorm jammer maar dit was al te verwachten. Van mij mag de "mooie" 3d stijl ook naar de rechter kolom. Vond de sprites toch wat sfeervoller maar dat kan ook nostalgie zijn :)



    Jammer dat je niet kan switchen tussen oude en nieuwe stijl. Zoals bij bv. de monkey islands remake. Dat zou echt geweldig zijn.

  • Dit is lager dan iedere reviewer op metacritc, harsh man, haha.
    En als ik playthroughs zie van de game op youtube vind ik het er niet onspeelbaar uit zien.

  • Dit had helemaal geen 3D variant moeten krijgen. De "oude" versie had gewoon op Steam uitgebracht mogen worden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren