E3: De EA-persconferentie log

Artikel | -

Na Microsoft is het de beurt aan Electronic Arts voor hun persconferentie. Deze begint om 24:00 Nederlandse tijd en voor de nachtwakers volgen wij deze ook live. En voor de rest is dit een mooi artikel in de ochtend door te nemen.

01:24 John is er weer, die de games samenvat en vindt dat hij de beste line-up heeft. Hij neemt afscheid met nog even op te noemen welke games er vandaag niet zijn getoond en dat zijn er een hoop. De persconferentie endigt en wij gaan ons opmaken voor de volgende persconferentie, Nintendo 18:00 uur!

01:22 John Carmack komt op het podium en heeft het over Rage, een game waar we al een tijd niks van hebben gehoord. EA zal deze game dus gaan uitgeven en zal op QuakeCon er veel van gaan alten zien, maar nu krijgen we een nieuwe trailer.

01:21 Hij heeft het over EA Partners, die er voor zorgt dat toffe games in de winkel komen te liggen, zoals Rock Band en Crysis, waarbij EA de uitgever is, maar niet de eigenaar van de studio. Een nieuwe ontwikkelaar wordt aangekondigd als Partner. Dit is Id Software.

01:20 Na een spetterende trailer, vooral bloedspetters, is het weer tijd voor John.

01:17 Hoe beter je de game speelt, hoe meer uitdaging je krijgt, zodat het altijd spannend blijft. Voordeel hiervan is dat je vettere dingen krijgt te zien.

01:15 Hij vertelt over wat voor soort game is. Het is Half-Life+Counter-Strike x Co-op voor vier spelers.

01:14 Gabe van Valve is de volgende die het gaat hebben over Left 4 Dead.

01:13 Jammer, geen ingame-gameplay beelden van de game, maar wel een zeer sfeervolle trailer, die duidelijk de kracht van de engine laat zien. Veel getailleerde vijanden tegelijkertijd op scherm zien we, gemixt met bloeddorstige honden, ridders, monsters en veel meer.

01:12 Iedereen in de zaal loopt foto's te worden, dit moet het voorlopige hoogtepunt worden. Vrijheid en de manier waarop de wereld op jou reageert staat centraal. Het moet een nieuwe franchise op de PC en de consoles (toekomst) worden.

01:11 Na wat gelul over een community-site met achievements, microtranstactions en mobiele games (met wat grappige Iphones-games die je ook online kunt gaan spelen) verwelkomen we Greg Zeschuk van Bioware. DRAGON AGE tijd!

01:04 Mooi, even een tijdje rusten, want we gaan kijken naar online dingen en gamer profiles... GAMES WILLEN WE ZIEN! Ach, het komt zo wel weer goed.

01:03 Moore eindigt met It's in the game en we gaan verder.

01:00 Met een Birdie tegenover een Bogey wint Moore en het publiek ligt in een deuk. Het meisje heet overigens Gulbis, google dat maar eens.

00:59 Youri let op en voegt toe dat de borsten van het meisje in de game kleiner zijn dan in het echt. Scherp Youri!

00:56 Moore gaat op All-Play-stijl spelen, waardoor hij zich alleen hoef te concentreren op de slag. Hij laat de bal op twee meter droppen en is daar erg blij mee. Met golfmeisje, de naam is me ontschoten, speelt op de echte manier en gaat dieper. Dat is dan ook de boodschap. Ben je nieuw, dan All-Play, ben je gevorderd, dan ga je voor de normale setting.

00:55 Tijd voor de Wii Sports All-Play serie met een leuk golfmeisje, die Tiger Woods All-Play gaat spelen.

00:53 Lang duurt het niet, Moore verklaart Celtics-fan te zijn en wordt uitgefloten. Bill gaat weg en krijgt applaus.

00:50 Amerikanen zijn echte stats-junkies en voor hen is dit echt fantastisch nieuws. Wij hopen dat dit een begin is van een techniek, die ook in FIFA of zo kunnen worden verwerkt. We krijgen een gameplay sessie te zien tussen Lakers en de Celtics, met fantastisch commentaar van Bill, die lekker cynisch is.

00:49 Als Parker bijvoorbeeld graag linksom aanvalt, dan wordt dat verwerkt in de game. Verandert hij in het seizoen van stijl, dan wordt dat verwerkt. Ook worden transfers verwerkt.

00:48 Er wordt gelachen over dat Bill zich niet aan het script houdt. Nieuw in NBA Live 09 maakt gebruik van dagelijkse updates, zodat dingen als blessures etc verwerkt wordt.

00:45 Wall heeft het over de goede oude tijd met Bob Dylan en zo. Zelf gamet hij niet, maar zijn zoons wel, die hij ziet genieten van de games.

00:43 Moore is verantwoordelijk voor EA Sports, met games als Madden en NBA Live. NBA Live 09 moet de serie opnieuw uitvinden. Het commentaar wordt verzorgd door Bill Walton (als ik het goed heb), een grootheid in de NBA.

00:42 Hey, het is Peter Moore. Luid applaus voor deze knakker. Geen tattoo's helaas!

00:40]/b] Met een trailer eindigt zijn fantastische gelul. Op naar de volgende ontwikkelaar.

00:38 Maxis werkt met verschillende partijen samen, zoals het SETI Institute en National Geographic.

00:36 De gebruikers hebben dingen gemaakt waarvan de Spore-ontwikkelaars had verwacht dat niemand dat kon maken. Robots, mensen en gekke monsters laat de ontwikkelaars versteld staan, net als dingen als vliegtuigen en zo.

00:32 Er is een plaats waar creativiteit en wetenschap elkaar raken en daarmee gaat hij over naar Spore, die het goed doet in de sales. Hij had gehoopt dat er 100.000 creaturen waren gemaakt, maar in 22 uur werd dat bereikt en in een week werden er 1 miljoen beesten gemaakt. Er zijn inmiddels meer Spore-beesten, dan alle beesten die er in de wereld zijn. Mooie vergelijkingen die op gelach kan rekenen.

00:31 De volgende ontwikkelaar is Will 'I am Will Wright Bitch' Wright voor Spore. Creativiteit is heel belangrijk en hij heeft het over zijn chemische set en hoe hij daar mee klooide.

00:29 Met een sprong op de helikopter eindigt de demo en krijgen we te horen dat de game op de E3 speelbar is. Met een nieuwe trailer nemen we ook hier afscheid van.

00:28 Vijanden lopen op je te schieten, maar staan er eigenlijk wat lomp bij. Als je de game uit speelt zonder een schot te lossen scoor je een achievement. Dat is goed nieuws voor mij.

00:25 De stijl van Mirror's Edge is heel apart. De rode tinten voor dingen die je kunt gebruiken is echt tof in combinatie met de oranje en blauwe tinten. Game loopt lekker soepel en voelt verfrissend aan.

00:24 Nu tijd voor iets vrolijks: Patrick Soderlund vanuit Europa. Hij werkte aan Battlefield Bad Company en nu wil hij Mirror's Edge laten zien op de PlayStation 3.

00:22 Na de gameplay-sessie krijgen we een trailer en neemt ook Glen afscheid. 21 oktober komt de game uit.

00:20 Oke, het geluid staat echt veel te hard, maar de game ziet er wel netjes uit. Het strategisch benaderen van de vijand is best wel cool en dit kan dan ook wel eens een toffe game worden. Lichteffecten zijn ook erg netjes te noemen. Met een zaklamp donkere gangen door en dan opeens besprongen worden, dat zal er veel inzitten. We zien hoe het hoofdpersonage aan zijn been wordt getrokken de dood in, waarmee de demo eindigt.

00:18 We zitten nu dus in een donkere zaal naar een enge game te kijken. Gelukkig is Youri er om mijn hand vast te houden. Het feit dat er geen HUD doet de game goed, health info is te vinden achter op het pak. Bloederige zooi levert deze game op met schreeuwende vijanden, brrrr...

00:17 Glen vertelt over het verhaal, de horror-elementen en de mogelijkheden die de ruimte biedt (ontbreken van zwaartekracht bijvoorbeeld). Zoals je in de laatste trailer zag, is het belangrijk om de vijand strategisch af te maken. We krijgen een gameplay stuk te zien.

00:16 Tijd voor Glen Schofield van EA Redwood Shores. Hij gaat het hebben over Dead Space.

00:15 De Sims 3 komt in 2009 en richt zich vooral op de mogelijkheid om alles zelf aan te passen. We krijgen een trailer te zien en Rod neemt alweer afscheid. Sims 3 lijkt vooral online een grote stap te zetten en moet meer vrijheid bieden.

00:12 We zien een beertje, een otter, een egel, een uil en dat allemaal in een mooi bos. Heel schattig. De game komt naar de DS en de Wii. De manier waarop de game wordt gespeeld is zoals je verwacht. Beesten knuffelen en voilà, er komt een baby-beest.

00:11 Hij kondigt SimAnimals aan, waarbij je beesten maakt, een omgeving creëert en vervolgens om moet gaan met hun gedrag. Beetje Sims meets Nintendogs en Spore. We krijgen een trailer te zien en dat ziet er lekker kleurrijk, maar niet echt super cartoony uit. Er wordt getracht een enigszins realistische setting te bieden.

00:10 Eerst Rod Humble met De Sims. Het vuurwerk zal dus wel later komen.

00:08 Na bijna drie minuten aan trailer geweld is het tijd voor Riccitiello die het woord neemt. Hij heet ons welkom en voorspelt een leuke show. De mensen die de games maken gaan hun games zien, dat is het motto.

00:07 Het wordt lekker donker in de bios en we beginnen gelijk met alle games van EA in een trailer. Veel bekende series daar natuurlijk bij, maar ook aandacht voor Facebreaker, Mirror's Edge, Dead Space en Casual Games.

00:06 De deuren gaan dicht en de show gaat beginnen.

00:01 Complimenten overigens voor de muziek. Wij genieten hier van Foo Fighters, Song 2 van Blur (die uit FIFA 97) en nog meer sfeervolle rockplaatjes.

24.00 Er lopen nog steeds mensen de zaal in en ook heeft nog lang niet iedereen zijn plaats gevonden. Het zal dus ietsjes later beginnen verwachten wij.

23:56 John Riccitello, de grote baas van EA is in elk geval aanwezig en hij zou de aangewezen man zijn om ons te verblijden met toffe dingen.

23:55 Wij hopen tijdens deze persconferentie vooral meer te zien van Dragon Age, Mirror's Edge, Battlefield Heroes en Saboteur, maar stiekem hopen we ook op nieuwe aankondigingen. Het bioscoopscherm waar we naar kijken staat vol met verschillende ontwikkelstudio's van EA en dat zijn er heel wat!

23:47 We zijn in het Orpheum theater, een bioscoop in hartje downtown. Het is hier een stuk donkerder en het internet is een stuk minder snel dan bij de Microsoft-persconferentie, waardoor we de foto's achterwege laten. Wel lees je hier de laatste nieuwtjes. De vraag is overigens wel of de persconferentie interessant gaat worden. Vorig jaar kregen we een uur lang belachelijk slechte casual games voorgeschoteld...


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.