Fallout 3: Broken Steel

Artikel | -

Twee DLC-packs hebben we tot nu toe van Fallout 3 gezien. De eerste was niet al te best, de tweede al een stuk vermakelijker. Met de laatste, Broken Steel, wordt eens te meer duidelijk dat driemaal scheepsrecht is. Deze keer reizen we niet af naar een virtuele wereld of een locatie ten noorden van de wereldkaart, maar komen we terecht in een nieuwe burgeroorlog tussen The Brotherhood of Steel en The Enclave.

Het verrassende aan de DLC is dat hij zich afspeelt nadat de game wordt uitgespeeld. In plaats van te eindigen met de samenvatting van het leven van The Lone Wanderer, word je twee weken na het gevecht omtrent Project Purity wakker. Blijkbaar is de speler niet overleden door de blootstellingen aan radioactieve stralingen, maar leeft hij nog. Dat komt goed uit, want The Brotherhood of Steel heeft zijn handen vol aan de restanten van The Enclave en vraagt jou om hulp.

Als je Broken Steel in twee kernwoorden mag omschrijven, dan zou ik voor ‘uitdagend’ en ‘actievol’ gaan. Het begint gelijk al goed met de aanval op een basis in het zuidwesten, waar je wordt bijgestaan door dezelfde kickass robot als uit de, oorspronkelijke, laatste missie van Fallout 3. De laserstralen schieten je hierbij om de oren en je moet echt goed uitkijken. Na deze belegering, ga jij de basis in om daar op zoek te gaan naar informatie. Hierbij kom je in heel wat close-combat gevechten met de Enclave, die heel wat kogels, armor en wapens achterlaten. Een feest voor de verzamelaar die graag zijn meuk verkoopt.

Een ander sterk punt aan Broken Steel is dat de levelcap is verhoogd naar level dertig, waardoor de gemiddelde Fallout 3-speler weer experience kan verzamelen. Bij het verhogen van de levels, krijg je natuurlijk weer een aantal skillpoints die je over de verschillende vaardigheden kan verdelen, alsmede nieuwe perks. Er zitten een aantal coole bij, zoals de perk die je op level dertig krijgt en waarmee jij in een atoombom verandert als jouw health onder de twintig punten duikt. Het begrip ‘heethoofd’ krijgt dankzij deze perk een nieuwe betekenis. Het doet een beetje denken aan het eerste seizoen van de televisieserie Heroes, spectaculair!

Er is zit echter wel een ‘maar’ aan de levelcap. Om level dertig te halen, waarmee een aantal nieuwe Achievements zijn te verdienen, heb je aan de content van Broken Steel niet genoeg. Door puur de extra content te volgen ga je ongeveer vijf levels omhoog en zul je voor de andere vijf dus op zoek moeten gaan naar andere vijanden of nog niet voltooide missies. In mijn geval is dat erg moeilijk, omdat ik zo’n beetje elke Achievement die gekoppeld is aan een missie al heb gehaald.

Desalnietemin is Broken Steel een must-have. Na de eerste aanval op de Enclave-basis, leer je dat ze nog ergens anders een basis hebben, die naast Enclave-soldaten ook krioelt van de Deathclaws. Ikzelf heb er tijdens deze missie zo’n zeventig stimpacks doorheen gejaagd en heel wat kogels van mijn geliefde Alien Blaster voor opgegeven, maar de voldoening is groot. Eindelijk was ik het gevoel van onoverwinnelijk kwijt en zat ik op het puntje van mijn stoel te vechten voor mijn leven.

Vijf uur heb ik er uiteindelijk over gedaan en dat was voor mijn gevoel ruim voldoende. Bovendien heb ik er met de Tesla Cannon een prachtig nieuw wapen aan het avontuur overgehouden. Met dit wapen schiet je een gemiddelde vijand met twee rake kogels dood, maar hij heeft als nadeel dat hij net als bij een sniper rifle na één schot moet herladen. Broken Steel is ondanks zijn moeilijkheidsgraad en het feit dat je nog heel wat extra tijd in de game moet steken om level dertig te halen een heerlijke uitbreiding, die elke Fallout 3-speler in huis moet halen.

Plaats een reactie


X
Lees meer over Fallout 3: