IG-members over PROTOTYPE

Artikel | -

Op 12 juni komt PROTOTYPE uit, maar nog vóór de E3 konden wij drie gelukkige leden van InsideGamer uitnodigen om de game bij ons op kantoor te komen checken. Op 29 mei reisden Gulli, Eend en Cjr Stone af naar Amsterdam Bijlmer en gingen ze in ons gamehok aan de slag met Alex Mercer. Hieronder lees je hun impressies.

Gulli

Vrijdag 29 mei kwam ik rond half 2 (half uur te vroeg) aan bij Insidegamer. Ik werd rond geleid door Arthur. Gamer.nl en Games Guide zitten blijkbaar dus op dezelfde afdeling als InsideGamer wat het echt een hele vette sfeer geeft. Toen kwamen er magische woorden uit Arthur’s mond toen hij zei dat het slim was dat ik te vroeg was gekomen zodat ik even in mijn eentje Prototype kon spelen. Arthur start het spel op en de intro begint. En dan loopt het spel vast. Arthur kijkt op de disc en ja hoor… dikke kras op de disc. Zal Jelle weer geweest zijn, die heeft het spel het meest gespeeld en als je ziet hoe hij tekeer gaat op het drumstel bij de Guitar Hero: Metallica videorecensie dan begrijp je wat ik bedoel. Maar gelukkig, de game laden kan nog wel. En nog een voordeel: ik kon meteen kutten met al die krachten die Jelle vrijgespeeld heeft.

Mijn eerste indruk van het spel: overal mensen, militairen en jij schiet er werkelijk voorbij. Zo snel gaat dit spel. Ik vond dat ik al lekker snel ging, het spel was al sneller dan InFamous en toen Jelle eraan kwam was het alsof ik de hele tijd stil had gestaan. Hij vloog serieus van gebouw naar gebouw sneller dan dat ik een gebouw opgekomen was.

Alex Mercer is ziek. Zowel positief als negatief. Volgens het verhaal heeft hij een virusje opgelopen, maar vet is hij zeker!!! Iedere kracht heeft tientallen manieren om iemand om het leven te brengen. Het spel gaf mij zeker een soort van San Andreas gevoel. Ik vermaakte me prima zonder ook maar één missie te spelen. Maar na een tijdje ben ik toch maar een missie gaan doen. Ik moest het DNA aannemen van een bepaalde soort militair zodat ik een helikopter kon gaan besturen. Vet, ook dus vehicles in deze game.

Afwisselend speelden we nog even en telkens meer redacteurs van InsideGamer kwamen de kamer binnen om mee te genieten van het heerlijk grove spel. Rob pakte na een tijdje zelfs de controller af om zelf even te kunnen spelen (haha). Kort samengevat: ik vond de game serieus heel erg goed. Er zijn genoeg verschillende krachten om je niet te gaan vervelen, en dus is er genoeg afwisseling. Het was al bijna tijd we konden nog een kwartier ongeveer verder spelen. Nu met zijn drieën want een heel stuk later was er ook nog een derde persoon aangekomen. Toen werd mij ook duidelijk waarom ze geen fris hadden. Want rond 6 uur lag er een krat pils (volgens mij Hertog Jan als ik het me goed herinner) dus volgende keer weet ik wat ik op de vraag van Arthur moet antwoorden. Thee of koffie? Doe mij maar een lekker pilsje!!

Cjr Stone

Prototype, Prototype, twee maanden geleden wist ik niet van het bestaan van deze game af.Een vriend vertelde me dat hij er erg naar uitkeek en dat het zich in New York zou afspelen. Ik ben dus wat gaan graven en na wat informatie te hebben gelezen en trailers te hebben gekeken (o.a. op InsideGamer) raakte ook ik onder de indruk van deze game. Toen ik uiteindelijk door Arthur en IG uitgenodigd werd om Prototype bij hen op kantoor te komen spelen wist ik niet wat ik moest verwachten…

We werden om 2 uur ’s middags verwacht op het kantoor van SMM in Amsterdam, naast de Arena (voor mij als Rotterdammer natuurlijk minder). Toen ik aankwam zat er al een andere IG’er (Julien) op de bank Prototype te spelen. Ik werd eerst rondgeleid door het kantoor waar InsideGamer zit (het is natuurlijk leuk om te zien waar alles wat we op het beeldscherm zien gemaakt wordt). Na een korte uitleg van Arthur en Julien kon ik zelf met Prototype aan de slag. Gelukkig op de Xbox 360!

Het begon allemaal rustig, waarbij ik gelijk opmerkte dat de stad echt leefde. Er lopen veel mensen op de stoep, er rijden auto’s over straat en als er iets gebeurt rennen mensen in paniek weg en blijven ze niet wezenloos vooruit staan kijken. We begonnen een missie waarbij we, vermomd als soldaat, een helikopter moesten stelen. Met deze helikopter (die overigens erg fijn bestuurde) moesten we een “Strike Team” van hot naar her brengen om tegen de “Infected” te vechten met als einddoel naar het hoofdkwartier van die militairen gaan om informatie te krijgen. Natuurlijk wordt je ontdekt en volgt er een episch gevecht!

Dat brengt me gelijk bij de vraag waarom Prototype nou zo’n ongelooflijk goede game is - het vechten, de wapens en vooral het bloed, heel veel BLOED. Na het spelen van Prototype werd gelijk duidelijk waarom deze game een 18+ rating zal krijgen. Je hakt mensen zonder moeite horizontaal, verticaal of diagonaal doormidden, waarna de lichaamsdelen in al hun bloederigheid gewoon blijven liggen. Je rukt koppen af, knijpt ze fijn, of je consumeert mensen. Dit consumeren is een leuke feature in de game waarmee je, één: aardig wat health krijgt en twee: de gedaante van de geconsumeerde persoon kan aannemen. Al dit vechten en consumeren gaat natuurlijk gepaard met ongelooflijk veel bloed. Ik moet toegeven dat deze game echt een zeer grote indruk heeft achtergelaten, het is in een woord: Bruut!

Tijdens het spelen kwamen er aardig wat redactieleden kijken hoe het ging en dat zorgde voor de nodige gezelligheid! (o.a. Rob die zelf ook even wilde spelen en Jelle die even kwam kijken wat wij deden met zijn Save Game). Rond een uur of half zes kregen we een action-figurine van Alex Mercer en gingen we weer op weg naar huis. Ik wil graag Arthur en InsideGamer bedanken voor de gastvrijheid en de middag!

Eend

Je komt aan op een onbekend station, op zoek naar een onbekend pand. Hoge gebouwen kijken intimiderend op de kleine mens neer, op zoek naar een bestemming. Had je maar een HUD, zodat je direct op een map kon zien waar je naartoe moest. En dan door die straten heen lopen langs al die andere mensen, dat duurt allemaal veel te lang. Kon je maar hoog springen, dan ging het al wat sneller. Toch kan het sneller en beter. Kon je ook maar gewoon dat hele gebouw opklimmen, en dan naar je bestemming toe zweven. Okay, direct er naar toe vliegen zou nog sneller zijn, maar je bent Superman niet. En ondanks dat Radical Entertainment twee Hulk-spellen heeft gemaakt, ben je ook geen Hulk.

Alex Mercer is dat ook niet. Dat probeert ie wel. Gebouwen op lopen, tegenstanders tot pulp slaan (en absorberen), air dash, double air dash, running grab, Critical Mass... klinkt als Hulk: Ultimate Destruction. Prototype windt er geen doekjes om waar de game vandaan komt, maar Alex Mercer is natuurlijk geen Hulk. Dus kan de game ook niet hetzelfde spelen. In Prototype ben je dan ook niet zozeer een beukmachine, als wel een sadist. Een vijand op brute wijze uitschakelen, absorberen (wat er even creepy als komisch uitziet), dekking zoeken en snel een vermomming aandoen is wat je in Prototype vooral lijkt te moeten doen in de missies. Helaas was mijn sessie niet lang genoeg om te kunnen zeggen of er veel variatie in de missies zit, maar ik verwacht het eigenlijk niet. Dat is echter geen enkel bezwaar, want bij de Hulk-game was die variatie ook niet zo groot. Ik heb alleen nog niet kunnen zien of Prototype ook de humor van Ultimate Destruction heeft overgenomen. Ik ben allemaal bang dat er misschien een of andere zware, serieuze verhaallijn bij zit. Pffff. Daarvoor speel je dit soort spellen niet.

Prototype is net als Hulk een 'guilty pleasure', een game die je puur speelt om de boel kort en klein te slaan en heerlijke chaos te creëren. Een robbertje straatvechten met een infected mutant breng je naar een legerbasis, het leger dat je achterna zit breng je naar een infected hive. Overal in paniek rondlopende mensen brengen de mix op smaak. Aanschouw je gemaakte chaos en schep nog meer. Heerlijk. Alleen ben je niet groen en kun je niet met tanks slingeren. Je kon het erger treffen. Je kon Superman zijn ("vlieg door de ring, Superman, vlieg door de ring!" Superman: "ik wil nie-iet. Waaaaah").InsideGamer wil Coen, Julien en Erwin bedanken voor het langskomen, hun enthousiasme en natuurlijk de gezelligheid. Binnenkort verschijnt ook de recensie van Jelle, dus houd InsideGamer in de gaten. Het is sowieso verstandig InsideGamer in de gaten te houden, want er komen vaker User Preview-gelegenheden als deze langs.


Plaats een reactie


X
Lees meer over PROTOTYPE: