GC: Brink

Artikel | -

Ontwikkelaar Splash Damage heeft tot op heden niet echt titels voortgebracht die in mijn straatje liggen. De twee Enemy Territory-games waren absoluut niet slecht, maar ik liep er niet bepaald warm voor. Hun nieuwe game Brink doet met mij precies het tegenovergestelde. Na een uitgebreide live-demonstratie op de gamescom kan ik namelijk nog maar vier woorden uitkramen: game van de show!

id Tech 4

Brink draait op een aangepaste versie van de id Tech 4-engine. Inmiddels is ook de id Tech 5-engine in gebruik, welke nog vettere dingen op het scherm zou moeten toveren. Onder andere Rage (van id Software) maakt van deze techniek gebruik, maar ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik Brink er tot nu toe nog steeds een stuk vetter vind ogen. Nog werk aan de winkel voor de heren van id Software dus, voordat een game er dankzij hun oude technologie met alle eer vandoor gaat.

Het hoge woord is eruit, Brink belooft een ontzettend brute game te worden. De game draait op een aangepaste versie van de id Tech 4-engine (bekend van Doom 3), maar ziet er ondanks de toch wat verouderde technologie fantastisch uit. Dit komt voornamelijk door de combinatie van detail en een ietwat irrealistisch stijltje. De omlijningen zijn iets dikker aangezet en de personages hebben een ontzettend grauwe pokkenkop vol detail en reliëf. Het vette van zo'n maanlandschap op je gezicht is dat je bij lichtinval een ontzettend rijk schaduwspel te zien krijgt van gigantische proporties. Er zullen genoeg smoelwerken de revue passeren aangezien je op uitgebreide wijze je eigen personage kunt ontwerpen. Van gigantische spierbundels tot Keltische tatoeages, alles is aanpasbaar en uniek.

Naast het uiterlijk van de personages, ben ik ook zeer te spreken over de fantastische explosies en kogelregens. Het ziet er geweldig uit, maar weet ook qua audio te overdonderen. Elke inslaande kogel levert een mooi plaatje op en klinkt als een helse, korte knal. Het geluid en effect van de inslag hangt direct samen met het materiaal van inslag. Een kogel door metaal zorgt namelijk voor heerlijke metaalscherven en een snerpend geluid. De explosies klinken daarentegen als een doffe dreun en leveren een prachtige stofwolk op. Met die wolkpartijen zit het sowieso wel goed. Zowel de wolken afkomstig van explosies als de atmosferische wolken zien er namelijk ontzettend gaaf en echt uit.

Tijdens de demonstratie kregen we een tweetal omgevingen te zien die zich beiden bevinden in de drijvende stad The Ark. Allereerst een verlaten vliegveld, welke me sterk aan Mirror's Edge deed denken. Dit kwam niet alleen door de strakwitte muren, maar vooral door SMART (Smooth Movement Across Random Terrain). Deze speciale functie activeer je met een druk op de knop en zorgt ervoor dat jouw speler om, over of onder obstakels doorbeweegt. Zo sprint je naar een detectiepoortje op de luchthaven, druk je de SMART-knop in en duik je onder de laserstralen door. Even later ren je naar een trapgat, druk je wederom de SMART-knop in en maak je een vette snoekduik naar de overkant. En dit alles vanuit een eerste persoonsperspectief.

Het tweede level dat werd gedemonstreerd was de oude haven van The Ark. Ooit een hypermoderne overslaghaven, nu een verwaarloosd containerdorp en slagveld van de Resistance en Security. Tijdens deze demonstratie schaarden we ons aan de kant van de Security, maar in de uiteindelijke game is de keuze aan de speler zelf. Keuzes kwamen ook terug in dit havenlevel. Het hoofddoel was het onschadelijk maken van een bom. Op welke manier je dit doet is aan jezelf. Ga je liever knallend door de nauwe containersteegjes heen of sluip je achterlangs om de Resistance vanuit de rug te bestoken, jij bepaalt het.

Het keuzeaspect krijgt ook vorm in het kiezen van klassen. Door heel de missie heen kun je switchen van verschillende klassen door naar één van de velen computerterminals te lopen. Handig, want zo kan je, mits nodig, als medic je teamgenoten oplappen of als engineer een voertuig repareren. Op deze manier kan de diversiteit binnen de missies gewaarborgd blijven, maar er hangt ook een risico aan. Zo is het switchen wel heel gemakkelijk en hoef je dikwijls dus niet echt na te denken over je keuzes. De uitdaging kan tevens wat afnemen, aangezien je voor elke situatie een ideale en makkelijke klasse kunt kiezen.

Wanneer je als onbekende van de game als eerste in de wonderlijke wereld van The Ark stapt zul je Brink zien als de zoveelste shooter. Nu is dit in essentie ook wel zo, maar de game kent ook een veelbelovend ervaringssysteem. Met experience points kun je vette wapenupgrades uitvoeren. Deze experience points kun je niet alleen verdienen door vijanden af te knallen, maar ook door bepaalde doelen binnen je missie te voltooien. Voor wat lastigere subdoelen zul je vanzelfsprekend meer experience points opdoen dan voor een simpel karweitje.

Het is natuurlijk nog erg vroeg om Brink nu al een geweldig product te noemen, maar de eerste kennismaking was goud waard. De game bevindt zich nog in een vroege fase, maar liep alsnog vloeiend en nagenoeg zonder bugs en glitches. Tevens zag alles er haarscherp uit, wat veel doet beloven voor het uiteindelijke product. Voor de gamescom had ik nog nooit van deze game gehoord, maar na de ontzettend vette live-demonstratie ben ik helemaal lyrisch. Brink is een game om in de gaten te houden.


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.