1. F.E.A.R. (PS3)

F.E.A.R. (PS3)

Hier sta ik dan. Mijn handen grijpen zich nog steviger rond mijn wapen vast. Mijn knieën bibberen oncontroleerbaar en staan op het punt om het te begeven. Ik zou liever nu op de grond vallen, opgeven en wachten tot de duisternis mij compleet opslokt. Maar zelfs daar heb ik de moed niet voor. Ik staar in de ogen van de duisternis en de duisternis staart terug. De adrenaline pompt zich een weg door mijn lichaam, het onmogelijk makend om na te denken. Bewoog die schaduw nu net? In een vlaag van gekmakende angst zet ik mijn wapen tegen mijn hoofd, gevolgd door een doffe klik. Niets. Ik werp mijn lege wapen naar de schim, om enkel mijn wapen te horen vallen op de koude, betonnen grond. Ik houd de PS-knop van mijn controller ingedrukt en sluit de console af om vervolgens twijfelachtig richting mijn bed te schuifelen. Waarom speel ik deze spellen toch zo laat?

Dit is maar een voorbeeld van wat dit spel met je doet. Dit is F.E.A.R. (First Encounter Assault Recon), een passende naam voor een groep elite-soldaten die paranormale zaken behandelen die anderen niet aankunnen. Maar wat je in deze game krijgt voorgeschoteld is wat horror echt moet zijn, iets wat we niet meer zo vaak tegenkomen op enkele prima games na. De versie die ik heb gespeeld, is de port voor de PS3, uitgegeven in 2007, terwijl de originele game op de PC eind 2005 is uitgekomen. Nadat ik F.E.A.R. 2 uitgespeeld had vond ik dit spel en startte ik met hoge verwachtingen aan het eerste deel.

F.E.A.R. is een first-person horrorgame die je in de schoenen plaatst van een soldaat genaamd Pointman, een nieuweling in het team. Hij en zijn team krijgen een missie binnen van groot belang, maar wat ze even later onder ogen moeten zien, is dat zelfs dit hun verwachtingen te boven gaat. Een man genaamd Fettel, een gek en kanibaal (wat vaak samen hoort) heeft een compleet gebouw overgenomen. Wat het alleen erger maakt is dat dit het gebouw is met waarschijnlijk de slechtste verlichtinginstallatie ooit. Vergeet ook niet een heel leger van AI-soldaten die tot zijn beschikking staan. Als dat al niet erg genoeg is, zwerft hier ook nog een klein meisje rond genaamd Alma. Dit meisje heeft sterke, destructieve telekinetische krachten. Gewapend tot de tanden naar binnen gaan, met een dozijn opgelopen trauma's terug naar buiten.

De aanschaf van deze game had voor mij twee redenen. De eerste hiervan is de gameplay. Nadat je de controls je eigen gemaakt hebt, kan je beginnen met het betere schietwerk. De soldaten zijn leuke en soms uitdagende doelwitten om een kogel door te jagen. Hun AI is namelijk zo aangepast, zodat ze als een team samenwerken. Ze lopen niet in het rond als een kip zonder kop, maar zitten achter cover en proberen je te omcirkelen en je de pas af te snijden. De interactiviteit tussen de levende schietschijven is ook interessant om aan te horen. Nadat je enkele welgemikte schoten hebt gelost en meer dan de helft van hun team hebt uitgeschakeld, zakt hun overtuiging hen in de schoenen. Sommige soldaten beginnen op je te vloeken terwijl de leider anderen verwijt dat ze lafaards zijn.

De andere reden is iets wat de combat een stuk leuker maakt; de zogenaamde Bullet Time. Dit is een speciale kracht die je personage heeft, die de tijd aanzienlijk vertraagt. Zo kan je van een hectisch vuurwapengevecht, een indrukwekkend ballet van bloed en ledematen maken. Bullet Time een zeer aangename toevoeging aan de game die elk gevecht dat ietsje meer spectaculairder maakt. 

De graphics in deze game zijn zeer goed, net als de Bullet Time animaties. Dit is natuurlijk, rekening houdend met het feit dat deze game ondertussen al zes jaren geleden in de winkel terecht is gekomen. De omgevingen zijn soms wel lineair of saai. Vele kamers lijken hetzelfde maar gelukkig is er af en toe nog wel iets van afwisseling. De laadtijden zijn ook nog ongelooflijk lang. Als je het aan de positieve kant bekijkt, de game geeft je genoeg tijd om warme chocomelk voor jezelf klaar te maken terwijl het laadt. Aardig toch?

Multiplayer

Deze game heeft ook nog een multiplayer die ik niet uit heb kunnen testen. De servers zijn ondertussen al helemaal uitgestorven en een andere speler online vinden is een grote opdracht. Spijtig, of misschien niet. De singleplayer is de reden van aankoop, dus treuren is niet nodig.

Nu zou ik graag nog het belangrijkste element van de game bespreken; de spanning. Als je geïnteresseerd bent in de F.E.A.R.-reeks, raad ik je het eerste deel ten sterkste aan. De volgende delen zijn al een stuk minder huiveringwekkend. Genoeg donkere ruimtes om je paranoïde te maken terwijl dit niet nodig is. Genoeg hallucinaties om je paranoïde te maken terwijl dit wel nodig is. Met Alma op de hielen, ben je bijna elke seconde van de game nerveus. Deze game heeft het vooral van zijn sfeer en de vraag die jij je constant stelt; "Bewoog er daar iets?". Het ergste is dat je niet genoeg ammunitie hebt om op elke schaduw te schieten om te testen of die degelijk wel bewoog.

Conclusie en beoordeling

F.E.A.R. is een modelvoorbeeld voor andere games. Het houdt de spanning er constant in en maakt je compleet paranoïde, wat niet altijd onverdiend is. De omgevingen zijn soms lineair en de laadtijden lang, maar de vlotte gameplay en de introductie van Bullet Time maken alles zoveel aangenamer. Ben je een rasechte horror-fan? Twijfel niet langer, je zal hier geen spijt van krijgen.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Vlotte gameplay
  • Vijandelijke AI
  • Bullet Time
  • Alma & Fettel
  • Sfeer
  • Minpunten
  • Laadtijden
  • Lineaire omgevingen

Dit artikel delen

Over de auteur

Aäron Van den Berghe Liefhebber van menig genre en dagelijkse inactieveling.

Reacties

  • En wat wil je met die koelkast doen :P? je kan hem niet in je broekzak houden omdat ie te groot is, hij is te klein om thuis te gebruiken als een applemacbook achtig ding xD

  • UT3 voor een iPhone ofzo lijkt me lastig gezien de enorme reactiesnelheid en de algemeen erg hoge snelheid van die specifieke game. Maar voor andere games kan dit heel erg vet zijn!



    Watik nergens lees over de iPad is hoelang de accu meegaat en of ik als die leeg is een andere erin kan doen en dan die ene ergens kan opladen? of wardt het een geïntegreerde accu zioals bij de iPhone of iPod? Dat ding kon ik na 1,5 jaar wegmieteren wegens een luie en defecte accu.

  • @Srebseig



    Apple zal wel weer alles dichthebben gespijkerd..

    Dus als je accu wat minder wordt, moet je lekker naar apple toe voor een dure nota. Daarnaast denk ik dat de accu ook niet echt lang mee zal gaan met zo'n groot scherm.



    maar Wat heeft die alles met insideGAMER te maken?

    gamen op mobile apparaten gaat alleen op apparaten die er speciaal voor zijn ontwikkeld niet dit soort troep.



    En nou niet gaan zeuren dat gamen op de Iphone goed werkt.

    Het werkt misschien maar daar blijft het ook bij zonder een fatsoenlijke input device naast de touchscreen is het gewoon waardeloos.







  • Nou, ik niet.

  • Ipad? heb ik iets gemist? :O

  • Wat moet je met dat ding echt? Tis te groot voor een smartphone of een portable game apparaat en voor al het grotere werk heb je een netbook/laptop. Ze kunnen misschien gebruiksvriendelijk shit bouwen, maar waarom moet er altijd zo'n kansloos apparaat bij? De iPhone (3G ook) was ook een stuk fossiele techniek die alleen maar leuk draait doordat de OS goed is getuned naar die antieke telefoon.



    Maar goed iedereen zal dit wel weer als een malle gaan kopen en ik zal me blijven afvragen: waarom?

  • @Srebseig



    Nieuwe Europese regelgeving, de batterijen moeten verwisselbaar zijn.

  • @ Erik991



    Heb je zelf al gespeeld op de iPhone?? Ik weet niet hoor, maar volgens mij ben jij degene die nu loopt te zeuren. Of word je hier boos om omdat je zelf geen iPhone hebt??



    iPhone speelt juist lekker weg, vooral in de trein of als je zit te wachten op iets. Het is DE port om alle oude spellen opnieuw uit te brengen (wat ze al veel doen gelukkig) en nieuwe spellen die niet op PS3, Xbox360 of wii zijn uit te brengen vanwege de accelerator. En spellen op de iPhone zijn veel goedkoper dan op de DS of PSP.



    Sorrie hoor, maar als je ZO gaat lopen zeuren kun je net zo goed dit artikel niet lezen en er al helemaal niet op reageren. Zielig!!!




  • Koop gewoon een laptop, nog goedkoper ook.

  • gwn een e-reader met multimediafunctie, maar nee je betaalt weer omdat er een appeltje achterop staat

  • geen usb, geen multitasking, geen flash, geen hdmi.. Mark Reid and Steven Jobs sitting on a tree..

  • Shadow Complex zal echt heerlijk spelen volgens mij op die iPad!

  • Oh ja geen multitasking vond ik nog het mooiste, dat kan me smartphone nog gvd en deze koelkast niet? XD



    En geen flash………



    ……..



    Hoeveel inet pagina's gebruiken dat ook alweer? 90% of zo?




  • Ik vind een leuke gadget en ik denk dat er ook wel leuk games op gaan komen. Zou hem bijna al halen voor een goed potje Mahjong. Accu houdt het 10 uur met video afspelen. Niet slecht dacht ik….

  • Wat een domme reacties van jullie, haha. Ik spreek jullie over een jaar wel weer ;)

  • Mark Rein is dik.

  • Ik vind dit ding zware bullshit. Serieus, wat moet je hier mee? Welk voordeel heeft dit ding nou tegenover een laptop? Ik zie alleen maar nadelen. Geen flash ondersteuning en niet eens een camera of webcam.



    Ik ben altijd al een grote fan geweest van producten van Apple, maar soms maken ze gewoon zwaar domme dingen waar niemand wat aan heeft (zoals die camera in een iPod Nano wtf?). Compleet nutteloos apparaat imo.

  • Ik wil hem wel graag hebben maar uit ervaring met de Touch wacht ik nog een extra jaartje zodat ik de compleetste versie heb voor even veel geld of zelfs minder :)

  • Unreal Tournament 3 forever =D

  • @Alcatraz: nou, ik denk eerder 1%

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren