Secret Agent Clank (PSP)

Anno 2007 waren heel wat ogen gericht op High Impact Games. De kersverse studio mocht aan de slag met een van de populairste IP’s van die tijd, Ratchet & Clank, en moest zich bewijzen door de serie succesvol naar Sony’s eerste handheld te brengen. Wie mijn recensie van Size Matters gelezen heeft, weet dat ik van mening ben daar ze meer dan in geslaagd zijn en het is dan ook niet verwonderlijk dat ze zich met Secret Agent Clank wat meer creatieve vrijheid mochten toe-eigenen.


Het eerste gevolg van deze vrijheid springt direct in het oog: een gebrek aan Ratchet. Clank siert in zijn eentje de boxart en ook in de titel ontbreekt enige verwijzing naar de gele Lombax waar Clank altijd een duo mee vormde. Toch duurt het niet lang voor we de wijsneus in de game zien.

Een verhaal van verraad

Het verhaal van Clank begint namelijk met Ratchet die inbreekt in een museum en hier het Eye of Infinity, een gigantische edelsteen, ontvreemdt. Dat misdaad niet loont blijkt echter al snel, wanneer de Lombax wordt afgevoerd nadat de politie hem in de kraag vat. Overtuigd van Ratchets onschuld, besluit Clank uit te zoeken waar het Eye of Infinity is gebleven, waarbij hij geholpen wordt door de organisatie waar hij als geheim agent in dienst is.

In het verleden draaiden de solostukken van Clank volledig om het oplossen van puzzels. In Secret Agent Clank is de kleine robot echter tot de moerbouten bewapend met allerlei wapens die vermomd zijn als alledaagse voorwerpen. Zo heeft hij een paraplu die bliksem schiet, exploderende manchetknopen en een strikje die in een werpster verandert. Dit betekent echter niet dat Secret Agent Clank een actiegame is.


De luidruchtigste spion

Hoewel Clank beschikking heeft over een noemenswaardig offensief arsenaal, wordt het gebruik hiervan namelijk zoveel mogelijk ontmoedigd. De game probeert je als speler stilletjes te werk te laten gaan en beloont je wanneer je vallen ontmantelt of omzeilt, vijanden stilletjes uitschakelt en gadgets gebruikt om ongezien van punt A naar punt B te komen.

Deze stealth gameplay is een redelijk afwijkend ingrediënt in de Ratchet &Clank-formule, maar is er wel een die past bij Clank. In tegenstelling tot Ratchet is de robot immers geen vechtersbaas die guns blazing een vijandelijke basis in rent, al kan het ventje zich aardig redden wanneer een gevecht uitbreekt nadat hij gesnapt wordt. Dit hoeft echter niet te vaak voor te komen, daar Secret Agent Clank meestal voldoende mogelijkheden biedt om ongezien te werk te gaan, mede dankzij de hele domme AI die het niet merkt wanneer je een robot die enkele centimeters naast zijn compagnon staat onklaar maakt.


Quick time madness

Het geruisloos uitschakelen van vijanden kan overigens op den duur een erg vervelende bedoeling worden. Aan elke stealth kill gaat namelijk een quick time event vooraf, welke beloond wordt met exact dezelfde takedown move voor elke vijand. Ik begrijp dat ontwikkelen voor de PSP de nodige beperkingen met zich meebrengt, maar High Impact Games bewees eerder al dat de handheld tot meer in staat is.

Het maken van een stealth kill is niet het enige moment waarop quick time events zich laten zien. De meeste levels in Secret Agent Clank eindigen met een cutscene die jij in goede banen moet zien te leiden door veel te lange sequenties aan quick time events. De aankleding maakt duidelijk dat deze momenten bedoeld zijn als een ritmische minigame, maar het gebrek aan een echte beat en de nadruk op het visuele gebeuren zorgen ervoor dat je nooit lekker in de flow kunt komen en dus maar reageert op de visuele prompts op het scherm.


Verandering van spijs

Het eerdergenoemde ritmespel mag dan wel veruit de zwakste schakel van Secret Agent Clank zijn, maar het toont wel aan dat men bij High Impact Games kennis heeft genomen van een van de belangrijkste fundamenten van de Ratchet & Clank-formule: voldoende variatie. De stealth-secties van Clank worden van tijd tot tijd onderbroken door stukken waarin je als speler de controle krijgt over Ratchet, Captain Qwark of een drietal Gadgebots, welke allen andere gameplay met zich meebrengen.

Zo probeer je als Ratchet te overleven in de gevangenis door in arenagevechten – die we kennen uit eerdere games –  als winnaar uit de bus te komen, speel je als Captain Qwark enkele van zijn broodje aap-verhalen na, welke doen denken aan de Giant Clank-levels uit eerdere games, en mag je weer gaan puzzelen met de Gadgebots. Zelfs met Clank mag je zo nu en dan wat anders doen, zoals vluchten in voertuigen of op een snowboard.

Wist je dat ik de volledige Ratchet en Clank-serie aan het recenseren ben? Kijk op mijn profiel voor recensies van onder andere Ratchet & Clank: Trilogy, Gladiator HD en Size Matters



Het constant wisselen tussen verschillende soorten gameplay zorgt ervoor dat je je nooit hoeft te vervelen tijdens het spelen van Secret Agent Clank, maar het zorgt er tegelijkertijd voor dat geen een onderdeel voldoende gepolijst voelt. Op de quick time event-stukken na is elk onderdeel vermakelijk op zijn eigen manier, maar helaas wordt het ook nooit meer dan dat, waardoor je vrij onvoldaan achterblijft wanneer de credits na pakweg zeven uur over je scherm rollen, al kunnen de echte diehards hierna nog alle skills points en bolts gaan verzamelen en zichzelf wagen aan de Challenge Mode.

Conclusie en beoordeling

7
High Impact Games heeft zichzelf met Size Matters bewezen als een capabele ontwikkelaar die raad wist met de Ratchet & Clank-franchise en het is dan ook niet gek dat ze met Secret Agent Clank hun eigen stempel op de serie mochten drukken. Helaas zijn ze echter zo bezig geweest met het anders maken van de game, dat ze het goed maken ervan enigszins uit het oog zijn verloren. Het resultaat is een game die van alles en nog wat aardig doet, maar nergens boven de middenmoot weet uit te schieten.
  • Spionnenwapens!
  • Stealth is een verrassend goeie toevoeging aan het Ratchet & Clank-serie
  • Ratchet, Clank, Qwark en de Gadgebots brengen allen andere gameplay met zich mee
  • De uitspraak ‘Jack of all trades, master of none’ is zelden meer van toepassing geweest
  • De ''ritme-games'' zijn verschrikkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Met Secret Agent Clank sluiten we het PSP-tijdperk van Imsomniac af en gaan we door naar de PlayStation 3. Tools of Destruction zal zeer spoedig volgen :)

  • Mooie eerlijke recensie, maar kijk de volgende keer je grammatica, spelling, en interpunctie nog even na ;)

  • Dat heb ik gedaan en ik heb ook nog een tweede persoon het laten nakijken. Ik verneem dus graag wat er niet zou kloppen, zodat ik het als feedback mee kan nemen :)

  • Hier een drietal voorbeelden:



    "…weet dat ik van mening ben daar ze meer dan in geslaagd zijn…"
    Dit rolt er niet helemaal lekker uit, wat het lastig maakt om te lezen.



    "…maar het zorgt er tegelijkertijd voor dat geen een onderdeel voldoende gepolijst voelt."
    "geen een" is ook geen schrijf(/lees)taal, gebruik hiervoor "geen enkel" of iets dergelijks.



    "…dat ze het goed maken ervan enigszins uit het oog zijn verloren."
    Wederom geen schrijf(/lees)taal



    Verder bedoelde ik ook niet per se dat er echte grammaticale fouten in staan, maar dat de manier waarop je sommige zinnen samenstelt ze onnodig lang of omslachtig maakt.

  • Bedankt voor de moeite :) Bij de eerste ontbreekt inderdaad een woord in de zin en bij de tweede kan ik erin komen. De derde kan ik op eerste oogopslag weinig mee, maar zal het in het achterhoofd houden.

  • Gaat over het stukje "het goed maken ervan", klinkt veel te abstract.
    Gaat dus over deze zin:
    "Helaas zijn ze echter zo bezig geweest met het anders maken van de game, dat ze het goed maken ervan enigszins uit het oog zijn verloren."



    Ik had er misschien zoiets van gemaakt:
    "Helaas hadden ze het zo druk met de game te veranderen, dat ze de essentie ervan enigszins uit het oog zijn verloren."



    Het is een beetje mierenneuken, maar alle kritiek is mooi meegenomen toch?
    Nogmaals, je hebt qua inhoud wel een hele goede recensie geschreven, complimenten ;)

  • Het abstract schrijven en veel metaforen gebruiken is inderdaad mijn stijl, maar kritiek erop is inderdaad meer dan welkom. De belangrijkste reden dat ik mijn recensies hier plaats, is om feedback te krijgen en mijn schrijfvaardigheden te verbeteren. Ik wil je dan ook bedanken dat je nogmaals de tijd hebt genomen om die kritiek te leveren.

  • Ik moet eerlijk toegeven dat ik je vorige recensies nooit gelezen heb, waarschijnlijk omdat ik niets met Ratchet & Clank heb. Wel vind ik dit een leuke recensie waarin je duidelijk je mening naar voren brengt. ;)



    Wel kan ik mij vinden in de opbouwende kritiek die gertjun je al gegeven heeft. Daarnaast valt het me op dat veel van je zinnen aan de lange kant zijn. Ik denk dat je dit soort zinnen beter in twee kan splitsen waardoor het aangenamer leest. Om er even een voorbeeld bij te halen:



    "Wie mijn recensie van Size Matters gelezen heeft, weet dat ik van mening ben daar ze meer dan in geslaagd zijn en het is dan ook niet verwonderlijk dat ze zich met Secret Agent Clank wat meer creatieve vrijheid mochten toe-eigenen."



    Hier zou ik van maken:



    "Wie mijn recensie van Size Matters gelezen heeft, weet dat ik van mening ben daar ze meer dan in geslaagd zijn. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze zich met Secret Agent Clank wat meer creatieve vrijheid mochten toe-eigenen."



    Maar nogmaals, leuke recensie! Ik hoop dat je iets aan mijn kritiek hebt.

  • Ik zal het meenemen, dank voor de feedback en dat je het gelezen hebt. Ik ga de rest van de Ratchet & Clank-serie ook doen en daarna weer iets heel anders, dus allicht kun je dan iets vinden wat meer in je straatje ligt.

  • Ik vond je recensie leuk om te lezen dus ik zal je volgende artikels van de Ratchet & Clank-serie ook wel lezen. ;) Op deze manier leer ik toch weer wat bij over een franchise waar ik weinig van weet.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord