1. Terugblik op Fallout 3

Terugblik op Fallout 3

Fallout 3, volgens velen hèt spel van 2008, is nog altijd een bijzondere game. Het is een game waarin zóveel te doen en ontdekken valt, dat maar weinig mensen je gek aankijken als je zegt dat je hem nu pas uitgespeeld hebt. Met zijn vele, zeer diverse uitbreidingen is het volledige pakket enorm tijdrovend, maar niemand die zich daar druk om kan maken. Toch is het wel handig om er vaart achter te zetten, want inmiddels komt Fallout: New Vegas al aanzetten.

Met liefde kijk ik terug naar Fallout 3, die ik meer dan vierhonderd uur gespeeld heb. Goed, ik heb ‘m dan ook twee keer uitgespeeld op twee verschillende platformen en hier en daar een uitbreiding gespeeld, maar toch. De meeste mensen steken niet meer zoveel tijd in een game, terwijl we vroeger toch ook games twintig keer uitspeelden, al was het maar omdat onze nieuwe games gekocht moesten worden met behulp van ons zakgeld. Maar goed, Fallout 3 heb ik ‘maar’ twee keer uitgespeeld, toch heeft daar zoveel tijd in gezeten. Ik zie direct waar het ‘m in zit, namelijk niet dat het een game is in het Fallout-universum, maar dat het een game van Bethesda is.

Ter vergelijking, mijn eerste Bethesda-game was The Elder Scrolls III: Morrowind. Die game heb ik een jaar lang iedere week, als niet iedere dag gespeeld. Oblivion? Ook een niet misselijke driehonderd uur gespeeld. Ik zie een overeenkomst, jullie ook? Fallout 3 is exact hetzelfde als de verschillende Elder Scrolls-games van Bethesda, maar dan met een geweldig goedpassend Fallout-jasje. Dat is waar ze nu eenmaal ontzettend goed in zijn. Grote open werelden bezaaid met interessante voorwerpen, locaties en personen. Zoveel toffe spullen te vinden dat je al snel lijdt aan verzamelwoede. Quests in alle soorten en maten, van voor de hand liggende tot de meest absurde of geheimzinnige. Oftewel: Bethesda.

Fallout 3 had al het herkenbare in zich van de Elder Scrolls-games, maar door het universum in te duiken van een cultserie wist het toch een nieuw en fris gevoel op te wekken. Nou ja, fris, eerder een stinkend, rottig, somber gevoel dankzij een omgeving die door atoomwapens compleet vernietigd is, mutanten die mensen ontleden en personen die eruit zien als halve zombies, maar je snapt wat ik bedoel. De game werd sowieso twee keer zo interessant omdat het jaren geleden was dat we iets gezien hadden dat met Fallout te maken had. Bovendien wilde Fallout 3 zich zoveel mogelijk houden aan het verhaal zoals dat neergezet is door de eerste twee games (afkomstig van studio Black Isle destijds).

Wat ik het allertofste aan Fallout 3 vind, is het simpelweg verkennen van de enorme spelwereld, ondertussen vijanden afschieten en vervolgens al het waardevolle spul dat je kan vinden, meeslepen. Ook het opbouwen van een goede of een slechte reputatie is erg leuk, hoewel ik dat wel eens wat beter uitgewerkt heb gezien (zoals bij de games van Bioware). Wat het wel echt onderscheidt van andere postapocalyptische First-Person action-RPG’s... oh wacht, die zijn er niet of nauwelijks he? Maar het onderscheid zit ‘m in de kleine details. Van menu-icoontjes tot de radiozenders, alles ademt Fallout. Natuurlijk zijn de eerste twee games in de serie iets anders in opzet en hoe ze zich laten spelen, maar Bethesda heeft op indrukwekkende wijze het universum van een ander gebruikt en daar hun bekende succesformule op losgelaten.

Als je echt inhoudelijk gaat kijken, dan staan mij ontzettend veel memorabele momenten bij. Zoals dat ik een bodyguard van een foute bareigenaar overkocht en toen door de bodyguard gevraagd werd om eventjes te wachten. Vervolgens loopt hij rechtstreeks op zijn voormalige werkgever af, knalt ‘m overhoop en komt dan rustig teruglopen. Kon hij niet doen onder zijn vorige contract, maar nu hield niets ‘m meer tegen. Of dat je een hond vindt bij een schroothoop, die je vervolgens de rest van het spel kan volgen om je bij te staan in gevechten. Over de aliens, slavendrijvers, pratende boom, nucleaire explosies en militante kinderen ga ik het niet eens hebben, want dan zitten jullie morgen hier nog.

Het heerlijke aan Fallout 3 was en is, dat je weliswaar een hoofdverhaallijn te volgen hebt, maar verder compleet vrij bent om te alles om je heen te verkennen in je eigen tempo en zo fanatiek als je zelf wilt. Het woeste landschap biedt genoeg bijzonders om te ontdekken voor de echte fanatiekeling, zonder andere spelers het gevoel te geven dat ze veel missen als ze dat ene gebouw of die ene grot links laten liggen. Zeg nu zelf, een game die je zowel in zestig als tweehonderd uur uit kunt spelen met een tevreden gevoel, dat maakt toch wel bijzonder een bijzondere game. Niet zozeer omdat het revolutionair is wat Bethesda er mee gedaan heeft, of omdat er niets vergelijkbaars is. Nee, omdat ze hun eigen vaardigheden losgelaten hebben op het werk van iemand anders. Met groot succes.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Heb alleen fallout 3 gespeeld maar kwam niet verder dan het eerste stuk.

    Maar heb van een vriend gehoord als je verder bent dat hij dan wel vet is.

    Dus misschien geef ik new Vegas een kans

  • heb fallout 3 nog steeds niet uitgespeeld

    ben tijdje geleden mn save game verloren



    nog paar dagen dan new vegas. kan niet wachten


  • I don't want to set the world on fire



    heerlijk ik heb de hele capitol waste land afgestruind heerlijk wat een spel!!

  • ga Vegas ook wel even spelen ja zin in

  • Fallout 3 was een complete tegenvaller. Natuurlijk, de vrijheden zijn heerlijk en er valt genoeg te doen, maar de game liet maar weer eens zien dat Bethesda telkens hetzelfde doet, alleen in een ander jasje.



    In Oblivion kwamen ze er nog mee weg, maar de houterige gameplay en bewegingen, de ronduit slechte AI, de voorgeprogrammeerde teksten en statistieken, het is te slecht voor woorden. Alles is vastgelegd in statistieken. Wanneer je in het begin een bepaalde klasse kiest in combinatie met een bepaald sterrenbeeld, dan ben je zo sterk, je levelt zo snel, er wordt zo op je gereageerd etc etc. Bijna niks in Fallout 3 is beinvloedbaar, vrijwel alles staat van tevoren vast. Tel daar nog het tergend korte en saaie hoofdverhaal bij op en Fallout 3 was niet meer dan een doodnormale game.



    Dat die game overal 10en heeft me gekregen is nog steeds verbazingwekkend. Dat het een toffe game is voor de RPG-die hards, dan kan ik nog begrijpen, maar deze game was verre van perfect.



  • Mooiste spel wat ik ooit heb gespeel, meer als 7 keer uitgespeeld en alle expansions…

  • Heb hem ook nie uitgespeeld. Vond hem tot nu toe aardig vermakelijk. Maar had niet de drang om egt verder te spelen speel hem af ent toe in een vakantie als ik slechte internet verbinding heb of fkes geen zin heb in andere spellen.

  • In every life some rain must fall…

  • Ben het eens met Furyan NL, alhoewel ik Oblivion wel geniaal vond, toendertijd was dat technisch gezien nog een wonder.

  • Beste game die ik in mijn hele leven gespeeld heb denk ;)

    Galaxy News Radio non-stop aangehad, ondanks de kleine selectie aan nummers, schitterend :D

  • Ik zag vandaag Fallout new vegas liggen in de free record shop. Maar omdat ik 3 nog niet uitgespeeld heb, niet gehaald.

  • Dat die game overal 10en heeft me gekregen is nog steeds verbazingwekkend. Dat het een toffe game is voor de RPG-die hards, dan kan ik nog begrijpen, maar deze game was verre van perfect.



    Je zegt het hier zelf al. Fallout 3 valt te beschouwen als een echt 'rollenspel'; een ouderwetse RPG. De punten die je maakt zijn allemaal onderdelen waar Fallout 3 (en ook oblivion) helemaal niet om draait. Het vermakelijke aan deze game is de vrijheid die je krijgt en de manier waarop je beloont word als je elk hoekje in de game bespeurt. Als je houd van dit type game is Fallout één van de beste in het genre. Zo niet, dan moet je er ook niet te veel van verwachten (lees: slechte AI, houterige gameplay etc.).

  • Ik vond het schieten dusdanig frustrerend, dat ik het na een uurtje of 10 volledig zat was. Snel verkocht.

  • Nog 2 dagen en ik heb mijn collectors edition van new vegas.

  • @MickZ



    Onzin, je mag een game afrekenen op de dingen die in de game zelf zitten. Elke game wordt er op afgerekend wanneer de A.I. niet in orde dus, dus waarom zou het bij Fallout 3 dan ineens kwijtgescholden worden?



    Als een shooter wat RPG elementen bevat die totaal niet werken, dan wordt die hier ook op afgerekend. Dan zie ik ook niemand zeggen dat dit niet mag, omdat het om een "shooter" gaat en niet om een RPG.



  • Onzin, je mag een game afrekenen op de dingen die in de game zelf zitten. Elke game wordt er op afgerekend wanneer de A.I. niet in orde dus, dus waarom zou het bij Fallout 3 dan ineens kwijtgescholden worden?



    Misschien omdat het bijzaak is in het spel? Fallout is een blijft een RPG. Reken je fable af op de AI van de vijanden? World of Warcraft? Zelfs Oblivion? De enemies doen gewoon hun ding, en nee, dit is niet sterk of baanbrekend, maar meer verwacht ik ook niet uit een game in een dergelijk genre.



    Als een shooter wat RPG elementen bevat die totaal niet werken, dan wordt die hier ook op afgerekend. Dan zie ik ook niemand zeggen dat dit niet mag, omdat het om een "shooter" gaat en niet om een RPG.



    Welke shooter word hierop afgerekend? Lees: afgerekend, oftewel met een onvoldoende beoordeeld. Af en toe proberen developers wat nieuws, en soms werkt dat niet. Dit is dan een minpuntje van een game die voor de rest prima wegspeeld.



    Verder zeg jij dat in Fallout niks beinvloedbaar is? Denk aan het opblazen van Megaton of niet, het helpen van mensen, of ombrengen daarvan, welke complete questlinen kan creëren of juist ontoegankelijk maken. In NV word dit juist alleen maar uitgebouwd. Je kan de game uitspelen door alles en iedereen te killen (lees: niemand leeft meer in de wereld), of daar helemaal niemand te killen (lees: iedereen leeft nog in de wereld, zelfs de NPC vijanden). Ook de statistieken die je aan het begin kiest zijn zeker van invloed op het verloop van het spel. Met lockpicking zul je wel degelijk gebieden ontdekken die anders niet toegankelijk waren, zelfde geld voor science, waarmee je robots kunt activeren die voor jouw beginnen te knallen. Het zijn deze dingen die er voor zorgen dat Fallout 3 een game was waar je zoveel uur in kon stoppen (ik heb echt geen 200 uur gevuld in één playthrough).







  • Ik heb Fallout 3 dit jaar nog gehaald, met alle uitbreidingen.

    Ik heb er 100 uur over gedaan om m helemaal uit te spelen en alle achievements te halen en ik vond het spel elk uur meer dan de moeite waard.

    In het begin was ik er nogal sceptisch over, maar toch maar gehaald voor 20 euro en ben zeker blij dat ik het gedaan heb :)



    In ieder geval kijk ik uit naar New Vegas. Kan ik lekker weer rondstruinen ;-)



  • Dit is dan een minpuntje van een game die voor de rest prima wegspeeld.



    Inderdaad een minput….. en een game met minpunten verdient geen 10 of 10-. Fallout 3 had genoeg minpunten, maar is derhalve wel een vermakelijke game, dat beaam ikzelf ook. Er zaten echter wel genoeg dingen in die de game minder goed maakte.

    Welke shooter word hierop afgerekend? Lees: afgerekend, oftewel met een onvoldoende beoordeeld.

    Jij hebt het over een onvoldoende. Ik heb Fallout 3 nooit een onvoldoende gegeven. Een 8 is naar mijn mening een eerlijker cijfer, dan een 10-, puur omdat er genoeg dingen inzitten die niet zo goed uitgewerkt zijn. Het telkens terugvallen op de gigantische vrijheid is leuk, maar in welk opzicht is dat anders dan Oblivion of Morrowind? Een game mag best afgerekend worden op zijn minpunten en op het feit dat hij weinig nieuws doet. Een 10 of 10- zijn cijfers voor games die perfect zijn en die bestaan helemaal niet.



  • Voor wat het waard is Furyan: Fallout 3 is de eerste RPG die me zo wist te boeien dat ik 'm heb uitgespeeld.

  • Voor wat het waard is Furyan

    Wat bedoel je daar mee? ;)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord