Brothers in Arms Road to Hill 30

Artikel | -

Op de E3 van 2004 kwam ik voor het eerst in aanraking met Brothers in Arms. In de impressie die ik toen schreef, sprak ik de verwachting uit dat Brothers in Arms Ubisoft’s grootste hit van het jaar kon worden. Toen dacht ik nog dat het spel eind 2004 zou uitkomen, maar inmiddels staat hij gepland voor midden maart. Ontwikkelaar Gearbox heeft dus een aantal extra maanden gekregen om het spel te verbeteren. En na het spelen van een eerste speelbare versie lijkt het erop dat ze die tijd goed hebben benut.

We beginnen het spel met een vliegtuigscène. Jij speelt Matt Baker en staat met je medesoldaten klaar om eruit te springen. Maar net op het moment dat je dat wilt doen, wordt het vliegtuig beschoten, waardoor het uit koers raakt. Hierdoor land je op een heel andere plaats dan gepland. Bovendien ben je jouw kameraden kwijt en tot overmaat van ramp heb je geen schietijzers. Gelukkig is er wel een radar die aangeeft waar je heen moet. Eenmaal op de plaats aangekomen waar je moet zijn, vind je een paar vrienden terug, die jou met wapens voorzien.

Snel daarna kwam ik mijn eerste Duitser tegen en maakte ik kennis met de situational awareness view. Hierbij kom je op een soort van interactieve kaart terecht, waarop je rustig de omgeving kunt bekijken. Zo zie je waar de vijanden zich bevinden en hoe jij hen het best kunt flanken. Het viel mij wel op dat je de camera geen 360 graden kunt draaien. Hierdoor is het niet mogelijk om te kijken hoe het zit met de mogelijkheden om je vijand van achter te verrassen door om te lopen.

In Brothers in Arms zul je nooit moeite hebben met het ontdekken van vijanden. Zij hebben namelijk altijd een cirkel boven hun hoofd. Als die cirkel rood is, betekend dat dat de vijanden niet onder vuur worden genomen, terwijl dat bij een grijze cirkel wel het geval is. Het gaat in Brothers in Arms dan ook niet om vijanden die opeens vanuit een schuur voor je staan, maar om de tactiek. Jij staat namelijk aan het hoofd van een groep soldaten en jij zult hen moeten commanderen. Dit wist iedereen die het spel volgt allang.

Wat zij misschien niet wisten, is dat het enorm simpel is om je medesoldaten te commanderen. Als de linkertrigger van de Xbox wordt ingedrukt verschijnt er een icoontje. Richt je dat icoontje op een locatie, dan zal de soldaat zich daar naartoe verplaatsen. Dit doet hij overigens wel met zijn volle verstand. Zo zal hij niet via een vuurlinie naar de afgesproken plaats lopen, maar doet hij dat liever via een (veilige) omweg. Richt je echter op een vijand, dan kan die vijand een regen van kogels verwachten. Druk je vervolgens ook nog op de rechtertrigger, dan zullen jouw soldaten opstaan en naar de vijand toerennen om hen van dichtbij af te maken. Het is een zeer effectief systeem en je hebt het na de tutorial die het spel biedt snel door.

Wat mij verder opviel, was dat de crosshair (het vizier midden in beeld) standaard uitstaat. In plaats daarvan zul je moeten inzoomen, om zo door de richter van het geweer zelf te kijken. Mocht je hier teveel moeite mee krijgen, dan is het overigens wel mogelijk om de crosshair aan te zetten. Daarbij komt nog de extra moeilijkheid dat je je geweer niet volledig stil kunt houden terwijl je richt. Pittig, maar natuurlijk wel zo realistisch.

Als we het dan toch over realisme hebben, dan moet ik zeggen dat ik zelden zulke realistische omgevingen heb ervaren. Tijdens het spelen krijg je echt het idee alsof je in Frankrijk ten tijde van de Tweede Wereldoorlog leeft. Ik kwam huizen, landwegen, moestuintjes, boerderijen en uiteindelijk een Duitse bunker tegen en alles ademde een enorm realistische sfeer uit. Hoe ik dat moet uitleggen weet ik niet, want visueel gezien heb ik betere spellen gezien. Op de één of andere manier heeft dit spel het gewoon.

Ja, Brothers in Arms lijkt zijn belofte waar te gaan maken. Het spel biedt tactiek, sfeer en actie in de juiste kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast komt er uiteindelijk een multiplayer bij te zitten, zodat het spel ook na het voltooien van de campagne interessant blijft.


Plaats een reactie


X
Lees meer over Brothers in Arms: Road to Hill 30:

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.