Meer dan Games: Assassin's Creed - Deel één

Artikel | -

Jaar op jaar een succesvolle game afleveren, dat kan niet elke studio. Het lukt Ubisoft Montréal echter aardig met Assassin’s Creed. Vorige maand verscheen het vierde deel, dat op InsideGamer een acht scoorde Kennelijk vinden we het na vier jaar nog steeds ontzettend leuk om mensen neer te steken met een verstopt mesje. Voor wie écht niet genoeg van het universum krijgt, zijn er ook nog vier boeken, zes comics en drie (korte) films. Het mag dus duidelijk zijn: Assassin’s Creed is meer dan een game.

Met zo’n aanzienlijke hoeveelheid media buiten de games om, is het natuurlijk een beetje de vraag in hoeverre al deze boeken, comics en animatiefilms iets toe kunnen voegen. Is het commerciële rommel waar Ubisoft de naam ‘Assassin’s Creed’ op plakt om wat cash te innen bij de die-hard fans? Of ligt er eigenlijk een schat aan informatie en entertainment op je te wachten buiten de games om? Deze maand duiken we dieper in al deze Assassin’s Creed-spullen in een tweetal artikelen. Vandaag bekijken we de boeken en de films.

Novelisaties van de games

In 2009 verscheen het boek Assassin’s Creed: Renaissance, geschreven door Oliver Bowden. Het is het eerste boek in de Assassin’s Creed-reeks en een verboeking van de game Assassin’s Creed II. Ook tegelijk met de games Brotherhood en Revelations verscheen een gelijknamig boek van zijn hand en eerder dit jaar leverde Bowden The Secret Crusade aan, zodat ook het originele Assassin’s Creed in boekvorm te koop is.

 

De boeken gebaseerd op Assassin’s Creed worden overwegend positief ontvangen. Bowden neemt iets meer tijd om de levens van belangrijke personages als Altaïr Ibn-La’Ahad, het speelbare personage in de eerste game, en Ezio Auditore da Firenze, het hoofdpersonage uit de latere games, in beeld te brengen. Bowden wordt echter wel afgerekend op zijn simpele schrijfstijl, maar aangezien de boeken alleen in het Engels verkrijgbaar zijn, is dat voor ons inwoners van de lage landen misschien nog wel juist een pluspunt.

Merkwaardig aan de boekenserie is het feit dat ze geen aandacht hebben voor Desmond Miles. De games plaatsen je in de schoenen van Desmond Miles anno 2012, die via een apparaat dat de herinneringen van je voorouders kan aflezen (de Animus), de levens van Altaïr en Ezio herbeleeft. De boeken slaan dat gedeelte over en laten je direct meekijken met Altaïr en Ezio. Het voelt daardoor aan alsof de boekenserie slechts het halve verhaal vertelt. Als gamer heb je daardoor niet zoveel boodschap aan de boeken en lijken ze meer te mikken op het publiek dat juist niet de games speelt.

Assassin’s Creed: Lineage

Assassin’s Creed: Lineage is een korte film uit 2009 en Ubisofts eerste poging om het universum te verfilmen. De film is gratis via Youtube te zien en zat tevens bij de Codex Edition van Assassin’s Creed: Brotherhood. Lineage speelt zich af voor Assassin’s Creed II en de hoofdrol is voor Giovanni Auditore da Firenze, de vader van Ezio. In iets meer dan een half uur wordt verteld hoe Giovanni een groot complot ontdekt en als goed Assassin er alles aan wil doen om het complot te ontrafelen. Het verhaal uit Lineage vormt de aanleiding voor de intro van Assassin’s Creed II, waarin Ezio’s familie naar de galg wordt gebracht en Ezio als jonge knaap onvrijwillig in de wereld van de Assassin’s wordt getrokken.

 

De film, met echte acteurs, weet de juiste snaar te raken door authentieke kostuums en omgevingen. Net zoals in bijvoorbeeld de film 300 zijn de omgevingen grotendeels met de computer ontwikkeld. Daardoor lijken de gebouwen van het Italiaanse Florance zo uit de game te komen en zou je ze zo willen beklimmen. De diepgang van het verhaal verraadt echter toch een beetje dat Lineage vooral een pilot is, om te kijken of het Assassin’s Creed-universum zich leent voor een live-action film. De belangrijkste punten van het verhaal zijn al aan de orde gekomen in Assassin’s Creed II en de korte film bevat geen schokkende onthullingen.  Desondanks is Lineage erg geslaagd door de authentieke sfeer. Gek genoeg heeft Ubisoft vooralsnog geen nieuwe live-action film gemaakt; de filmpjes die later volgden zijn allebei met de computer geanimeerd.

Assassin’s Creed: Ascendance

In 2010 volgde Assassin’s Creed: Ascendance, een animatiefilm die zich afspeelt tussen Assassin’s Creed II en Brotherhood. Ascendance richt zich op het personage Cesare Borgia, Ezio’s aartsvijand in de game Brotherhood. Deze film is te koop via iTunes en Xbox Live Marketplace.

Ascendance vertelt in slechts enkele minuten hoe Cesare Borgia aan de macht is gekomen in Italië en waarom Ezio zijn zinnen heeft gezet op de dood van deze generaal. Het verhaal is echter zo kort en beknopt - de film duurt maar zes minuten en de remake die er aanvast zit, duurt langer – dat het simpelweg niet weet te boeien. Het verhaal is flinterdun en is van geen enkel belang om de games te kunnen begrijpen. Om dit verhaal te vertellen hanteert Ubisoft de stijl van een digitale comic. Om trouw te blijven aan de Renaissance-setting is er gekozen om de stijl van olieverftekeningen na te bootsen, met daarin bewegende elementen. Voor de mondbewegingen is echter juist gekozen voor een realistische benadering. De bewegende monden botsen erg met de verder fraaie stijl. Door die stijlbreuk is Ascendance zelfs een vrij lelijke animatiefilm geworden, in plaats van een artistieke digitale comic.

Assassin’s Creed: Embers

De derde en vooralsnog laatste film is Embers. Deze twintig minuten durende animatiefilm zit alleen bij de verschillende speciale uitgaven van Assassin’s Creed: Revelations. Embers speelt zich af na Revelations en is het definitieve einde van Ezio’s saga.

De inmiddels op leeftijd zijnde Ezio Auditore da Firenze heeft zijn hidden blade aan de wilgen gehangen om een rustiger leventje te leiden. Hij wordt echter benaderd door de Chinese Assassin Shao Jun die haar lokale orde er weer boven wil helpen door meer te leren over de Assassins, en dan is Ezio natuurlijk dé aangewezen persoon. Hoewel de grafische stijl van Embers erg afwijkt van die van de games, zijn de personages en omgevingen toch goed herkenbaar. Ezio en andere personages die ook een rol hebben in de game, worden bijvoorbeeld door dezelfde stemacteurs ingesproken. Embers knoopt de laatste eindjes in Ezio’s verhaal aan elkaar en is daardoor een waardige afsluiter van zijn saga.

Hoe de comics van Assassin’s Creed zijn, houd je nog even van ons tegoed. Over twee weken werpen we daar ons licht op. Deze artikelen zijn gemaakt in samenwerking met MeerdanGames, de site die je met nieuws, info en recensies laat zien wat er allemaal verder binnen jouw favoriete game-universum te beleven valt. 


Plaats een reactie