May the fourth be with you - Waarom Star Wars-games niet werken

Artikel | -

May the fourth be with you. Het is vandaag 4 mei en dat betekent dat wereldwijd Star Wars ‘’gevierd’’ wordt. Ik zeg ‘’gevierd’’ omdat Star Wars allang niet meer de geliefde serie is die het ooit was. Overbodige prequels en allerlei andere slappe onzinnigheid zoals tekenfilmseries en speelgoed hebben een eens mooie sciencefictionserie een naar nasmaakje gegeven.

Hoewel de franchise in zijn algemeen niet altijd even sterk is geweest de laatste jaren zijn er altijd nog de Star Wars-games waar George Lucas, voor zover we weten, weinig mee te maken heeft. Het is daarom treurig om te zien dat de games de originele films maar zelden recht aan doen. Lucas zelf heeft ooit wel eens aangegeven dat ‘’zijn’’ Star Wars-game nog niet is gemaakt, maar waar gaat het met de huidige games zoal mis?

Geen respect voor lightsabers

Een lightsaber is het meest iconische wapen uit Star Wars. Enkel een waardige Jedi mag het zoemende lichtzwaard hanteren in de strijd om gerechtigheid. Het is zo’n verschrikkelijk krachtig wapen dat het met een simpele zwaai onwetende tegenstanders van ledenmaten ontdoet. Een lightsaber snijdt ook door stalen deuren heen alsof het boter is en dat maakt het een gevaarlijk wapen om te hanteren. Het is hét wapen van de edele ruimteridder die met zijn superieure kunsten iedere bandiet die denkt dat een blaster beter werkt een lesje leert.

Maar weinig games tonen de ware kracht die er in een lightsaber schuilt. In The Force Unleashed kan je tig keer op vijanden inhakken zonder dat ze het loodje leggen en ook in The Old Republic is dit het geval. Heeft iedere stormtrooper ineens een lichtzwaardbestendig pantser of werkt je lightsaber maar op halve kracht? Jedi Knight wist in 2002 al aardig de kracht van dit wapen na te bootsen, waarom is dat sindsdien niet meer gelukt? Een lightsaber moet moeilijk te hanteren zijn, maar tegelijkertijd ook extreem dodelijk. Die balans wordt maar zelden gevonden.

Teveel nadruk op Jedi’s

Ja natuurlijk, Jedi’s zijn super gaaf. Ze hebben lightsabers (zie punt één), ze zijn verschrikkelijk wijs en ze manipuleren mensen en krachten met behulp van the force. In zekere zin zijn Jedi’s videogamepersonages volgens het boekje en al snel het middelpunt van alle aandacht. Na zes films en tientallen games met deze personages in de hoofdrol zou je bijna vergeten dat de wereld van Star Wars groter is dan enkel de Jedi’s. Veel groter.

Het is bijvoorbeeld wel heel erg lang geleden dat we een game hebben kunnen spelen waarin we een X-wing of A-Wing fatsoenlijk besturen. Star Wars: Tie Fighter en Rogue Squadron zijn nog steeds behoorlijk geliefd en laten je vliegen in ruimtevoertuigen in allerlei verhalende missies, maar beide series lijken compleet vergeten te zijn.

Teveel nadruk op de films

Je hebt The Empire Strikes Back in iedere beschikbare taal gezien en A New Hope kan je scene voor scene meepraten. Zo onderhand weet je heus wel hoe het Star Wars-universum in elkaar steekt en ken je de sneeuwvlaktes van Hoth en de moerassen van Dagobah wel als je broekzak. Waarom moeten al die bekende personages, locaties en momenten uit de films dan altijd weer in iedere game voorbijkomen?

Natuurlijk, een beetje verwijzen is niet slecht, maar moeten we echt weer iedere keer Luke, Darth Vader, de Millenium Falcon en Pod Racers voorbij zien komen? Is het zoveelste bezoekje aan Tatooine echt nog interessant? Als de Tie Fighter-games iets hebben bewezen is het wel dat een verhaal vanuit een compleet ander perspectief erg verfrissend kan werken. Hoe vaak speel je namelijk als een piloot aan de kant van The Empire? Het wordt weer tijd dat we weer eens een nieuwe verrassende kant van Star Wars te zien krijgen.

Teveel focus op de kids

Misschien was je nog heel jong toen je Star Wars voor het eerst zag en het een diepe indruk op je maakte. Of de serie altijd al bedoeld was voor kinderen laten we in het midden, maar het feit is dat Star Wars anno nu veel meer gericht is op de jongere kijkers. Kids zijn toch ietsje sneller onder de indruk van een overdaad aan speciale effecten dan van een goed verhaal en interessante personages.

Nu willen we Lego Star Wars geen slechte game noemen, maar deze game is duidelijk gericht op de jongere gamers. Ook Star Wars Kinect is voor kinderen misschien nog verteerbaar. Menig volwassen fan krijgt echter spontaan buikpijn van een zingende en dansende Han Solo. Natuurlijk, een oudere gamer is minder snel tevreden, maar ontwikkelaars lijken met Star Wars misbruik te willen maken van de goedwilligheid van kinderen.

Een chronisch gebrek aan Battlefront 3

Het verhaal van Battlefront 3 is een tragische. Na twee succesvolle en leuke delen waarin je grootschalige Star Wars-slagvelden naspeelt, zoals in Battlefield, werd het angstvallig stil rondom het derde deel. Geruchten over het bestaan van Battlefront 3 doken meerdere malen op en de game werd bij verschillende ontwikkelaars onder gebracht. Helaas zonder enig succes.

Battlefront 3 heeft door die slepende ontwikkeling een haast legendarische status gekregen. Inmiddels weten we dat de game zo goed als dood is, al is alles mogelijk tijdens de E3. Toch zou een nieuwe Battlefront Star Wars enorm goed doen. Zelfs al zouden we alleen maar kunnen spelen als Clonetroopers en Gungans.

Op een enkele uitschieters na wil het tussen videogames en Star Wars maar nooit echt lukken. Ontwikkelaars zitten de ene keer de dicht op het bronmateriaal om er iets unieks van te maken en de andere keer creëren ze een game die nog maar weinig met Star Wars te maken heeft. Die perfecte middenweg is nog niet gevonden, maar hij bevindt zich vast ergens. Misschien wel in een sterrenstelsel hier ver, ver vandaan...


Plaats een reactie