Assassin's Creed III - Hands-on met de Wii U-versie

Artikel | -

Als er één game is waar de patriottisch ingestelde Amerikaan razend enthousiast van wordt, is het wel Assassin's Creed III. De avonturen van sluipmoordenaar Connor spelen zich namelijk volledig af in en rondom Amerika's grootste wapenfeit; de onafhankelijkheidsstrijd tegen de Britse bezetter. Ook wij, als niet-Amerikanen, kunnen deze game erg waarderen, al moesten we even slikken toen we de Wii U-versie gedemonstreerd kregen.

Assassin's Creed III was op de E3 namelijk aanwezig op Nintendo's nieuwste spelcomputer en op zich is dat prachtig nieuws voor Nintendo. Tenminste, als je even buiten beschouwing laat dat de Wii U-versie er beduidend slechter uitziet dan zijn Xbox 360- en PlayStation 3-broer. Waar de laatstgenoemde versie schitterden met een hoge detaillering en soepele gameplay, viel bij de Wii U-versie direct op dat de game onscherp oogt en meer dan eens kampt met vervelende framerateproblemen.

Desgevraagd liet de ontwikkelaar weten dat de Wii U-versie nog in ontwikkeling is en op gelijk niveau met de Xbox 360- en PlayStation 3-versie zou komen. Er zouden zelfs al dezelfde assets (textures en charactermodels, etcetera) worden gebruikt. Het baart ons alleen lichtelijk zorgen dat juist die textures er op de Wii U een stuk vlakker en ongedetailleerder uitzagen. Wij houden hierdoor graag een slag om de arm.

Afgezien van de visuele kant is het fantastisch nieuws dat Wii U-bezitters vanaf de lancering kunnen genieten van zo'n veelomvattende en grootse game als Assassin's Creed III. Op de E3 werd eens te meer duidelijk dat dit derde hoofddeel ongekend groot is. Niet alleen speel je in de steden Boston en New York, maar kan Conner ook vrolijk rondbanjeren in de Frontier (de bossen in New England), dat een oppervlakte beslaat van anderhalve keer de grootte van de stad Rome uit Brotherhood. De gameplaydemonstratie liet zien dat de Frontier, ondanks de grootte, genoeg te bieden heeft. Van wilde beren, herten en wolven tot unieke beklimbare rotsformaties. Daarnaast stikt het in de bossen van de nederzettingen, die volgens Ubisoft met de grootst mogelijke zorg zijn ontworpen, opdat ze allemaal authentiek en uniek zouden aanvoelen.

Voor diegenen die de steden te benauwend vinden en de bossen van New England te koud, introduceerde Ubisoft op deze E3 zeeslagen in Assassin's Creed III. De zeeslagen brengen Connor naar het Caribisch gebied en zijn groots opgezet. Sluipmoordenaar Connor krijgt de volledige controle over een slagschip, waarmee hij zelf moet navigeren en de strijd met andere schepen moet aanbinden. Bij een conflictsituatie moeten alle kanonnen aan boord worden aangewend en kan je als speler het traject van de af te schieten kanonskogels bepalen. Uiteraard is dit alles verre van realistisch, maar daardoor niet minder vet. Een tijdens een demo getoonde zeeslag zag er in ieder geval verbluffend uit.

De toevoeging van grootschalige zeeslagen zorgt voor nog meer dynamiek in een game die toch al zo uitgebreid is. Het kan haast niet anders dat de toekomstige Wii U-bezitters, zelfs als die versie op visueel vlak toch achterblijft, zich kunnen opmaken voor een complete en enerverende game. Datzelfde geldt uiteraard ook voor de Xbox 360- en PlayStation 3-versies, met als enige verschil dat die edities er nu al prachtig uitzien.


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.