1. Agony review - Zelfkastijding

Agony review - Zelfkastijding

Agony is vanaf het begin af aan duidelijk gemaakt om te choqueren. De via Kickstarter gefinancierde game baarde de tijdens de campagne al opzien met een van de ranzigste beeltenissen van de hel, vol losse ledematen, foetussen en expliciete seksscènes. Hoewel de meest schokkende materie inmiddels verwijderd is om te game überhaupt uit te kunnen brengen, blijft Agony een schokkend spel – schokkend ondermaats.
Agony review

We hebben hier te maken met een rasechte survival-horrorgame, waarin vechten zelden een oplossing is en vluchten des te vaker. Om heelhuids een weg uit de hel te vinden, moet je heel voorzichtig te werk gaan. De gangen van de hel worden bevolkt door op seks beluste demonen en zitten verder vol vallen en puzzels. Voorzichtig rondsluipen en goed op je omgeving letten is dan ook de enige manier om een beetje vooruitgang te boeken. Word je gezien, dan is het al snel einde verhaal. Althans, voor je vleselijke verschijning.

Lichamen overnemen

Doodgaan is in de hel niet definitief – je bent immers al dood. Als je lichaam zojuist is opengereten door een hitsige Succubus, heeft je geest nog heel even de tijd om een ander lichaam te vinden. Mannelijk of vrouwelijk doet er even niet toe, in de hel is iedereen gelijk. Met dit nieuwe lichaam kun je gewoon weer verder, maar slaag je er niet in een lichaam over te nemen, dan word je teruggezet naar je vorige checkpoint. Gebeurt dat te vaak, dan word je zelfs nog verder teruggezet. De druk is dus hoog om snel een lichaam te vinden, wat voor extra spanning zorgt.

Agony review

Of ergernis, want het is de waslijst aan oneffenheden en ondoordachtheden die permanent roet in het eten gooit bij Agony. Niet alleen is de hel soms pikkedonker, het is ook alsof de hele hel is overgoten met speeksel. In die duistere glimboel is het lastig om interactieve objecten te spotten, of zelfs de dodelijke demonen. Esthetisch zorgt het bij vlagen voor sfeervolle plaatjes, maar pragmatisch is anders. Ook de besturing is niet goed toegespitst op de gameplay. Terwijl voorzichtigheid juist geboden is, is het bijvoorbeeld altijd een verrassing hoe je personage precies reageert als je de springknop indrukt.

Verrassend

Zo kom je vaker voor onaangename verrassingen te staan. Je kunt je verstoppen tussen hopen lichamen of in spleten in muren, maar hoe ongezien je dan daadwerkelijk bent is altijd een beetje afwachten tot het te laat is. De opjagende demonen gedragen zich sowieso veel te wispelturig om van Agony echt een spannende survival-horrorgame te maken. Hun kijkafstand en gehoor is erg willekeurig, waardoor je als speler nooit helemaal weet waar je aan toe bent en wat wel en niet mag. Dat is dodelijk bij survival-horror, voor jou als speler én voor de ervaring.
Agony review

Daarnaast bevat Agony nog een hele reeks aan bugs en andere irritaties. Van demonen die krampachtig bewegen alsof ze een epileptische aanval hebben gehad, tot doodgaan door een aanval die je simpelweg niet kan raken, tot vast komen te zitten in de astrale vorm; de lijst met empirisch bewijs dat Agony technisch niet goed in elkaar steekt is lang. Lang verhaal kort: doe jezelf dit gewoon niet aan.

Agony is verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Voor deze review is de game gespeeld op een PS4 Pro.

4
Agony is voornamelijk gemaakt om choquerend te zijn en daarbij heeft de ontwikkelaar uit het oog verloren wat de game speelbaar en leuk moet maken. Een bug hier en daar is normaal gesproken bij een game van een kleine studio best te vergeven, maar hier staan de technische mankementen haaks op de spelmechanismen, wat spelen tot een ware hel maakt. Een flauwe woordgrap, passend bij het niveau van deze game.
  • Lichamen overnemen is interessant
  • Vormgeving van de hel bij vlagen fascinerend
  • Onnodig moeilijk door onvoorspelbaar gedrag demonen