1. Anime review - Dragon Ball: General Blue Saga

Anime review - Dragon Ball: General Blue Saga

Ik zat heel lang te twijfelen om verder te gaan met het schrijven van reviews (of wat voor artikelen dan ook). Maar ik heb besloten om toch maar sporadisch een artikel te gaan schrijven, en mijn eerste artikel van dit jaar is de review van de vierde saga van Dragon Ball oftewel de Genral Blue Saga.

Waarschuwing, deze review bevat lichte spoilers voor de vorige saga.

De zoektocht naar de four star dragon ball gaat door

De vierde saga gaat door waar de vorige saga was afgelopen. Goku heeft twee dragon balls bemachtigd en de dragon radar die in de vorige saga kapot ging, is weer gemaakt. Dus Goku kan weer verder gaan met zijn zoektocht naar de four star dragon ball. Maar dit keer gaat hij niet in z'n eentje op avontuur, want Bulma gaat dit keer met hem mee. Het probleem voor Goku is dat de Red Ribbon Army ook nog steeds opzoek is naar de dragon balls, en Goku krijgt in deze saga met zijn meest geduchte vijand tot nu toe te maken namelijke Genral Blue en zijn squad.

nog steeds een serieuze toon maar humor heeft weer een grotere rol

Net zoals bij de vorig saga heeft ook deze saga een serieuze ondertoon, weliswaar met een flinke scheut humor maar er vallen zeer zeker weer doden. De humor in deze saga is vooral te vinden in de vorm van Master Roshi ( en zijn perversiteiten) en General Blue (die overduidelijk stereotypische homoseksuele trekjes heeft en als deze saga in deze huidige SJW tijdperk zou gemaakt zijn, dan had dit echt gezeik opgeleverd. Maar gelukkig werd er in de jaren 80 nog niet zoveel gedaan aan die pure onzin). Maar vergis je niet General Blue is misschien dan wel een 80's homo, ijdel en zeer gesteld op zijn looks en hygiëne, maar hij is ook zeer gevaarlijk en schiet (weliswaar offscreen) zijn eigen manschappen door hun hoofd als ze iets doen wat hem niet aanstaat (daar valt onder andere neus peuteren onder). Ook slaat hij Goku helemaal bont en blauw. Maar juist omdat General Blue twee kanten heeft maakt hem zo'n geweldig personage, aan de ene kant is hij een mietje dat flipt zodra z'n gezicht beschadigd is maar aan de andere kant gebruikt hij extreem bruut geweld tegen zowel zijn vijand als bondgenoten. Deze saga heeft ook één van de meest donkerste momenten van de franchise, en dat is dat Bulma die op dat moment 16 is bijna verkracht word door twee soldaten van de Red Ribbon Army maar gelukkig red Goku haar optijd.

nog steeds geen perfectie

In de alinia hier boven zei ik dat het zeer zeker is dat er doden vallen in deze saga, en hoewel daar geen woord van gelogen is is het jammer genoeg net zoals in de vorige saga soms moeilijk om te zien of iemand nu dood is of nog leeft. De bijna verkrachtings scène van Bulma is net op het randje van wat ik persoonlijk nog kan gedogen, maar ik ben tegen censuratie en daarmee kom ik ook bij mijn laatste minpunt en dat is dat Funimation één scène heeft aangepast en dat is de scène waar General Blue een 13 jarig jongen probeert te versieren althans in de originele versie probeert hij dat, in de Funimation versie denkt General Blue dat de 13 jarige jongen zijn lang verloren broertje is. Nu kan je wel zeggen maar een 28 jarige die een 13 jarige probeert te versieren is fout, ja is het ook maar een serie of film censureren is ook heel erg fout.

Net zoals zijn voorganger kijkt deze saga heerlijk weg, er zit wel een betere mix tussen de serieuze toon en humor in dan in de voorgaande saga maar jammer genoeg heeft hij dus nog wel steeds het zelfde minpunt plus twee extra. Maar gelukkig staan die minpunten het plezier van de saga niet in de weg, en als je de vorige saga leuk vond dan is dit Wel echt een must watch.
7,8
78
  • Master Roshi (Roshi is altijd een pluspunt)
  • General Blue
  • Nog betere mix tussen serieuze en humoristische scènes
  • Serieuzere toon
  • Censuratie
  • Soms onduidelijk te zien of er een dode gevallen is

Meta_coola Fanatieke J-rpg en Assassin's Creed speler, je kan me ook wakker maken voor uncharted en Red Dead Redemption. Naast hardcore gamer ook een echt film freak hoe meer B film materiaal het is hoe blijer ik ben.