1. E3 PREVIEW Anthem – Vliegen en knallen in een dynamische wereld

E3 PREVIEW Anthem – Vliegen en knallen in een dynamische wereld

De EA-persconferentie liet een hoop te wensen over. De presentatie was hier en daar knullig, de geforceerde e-sports-blokjes waren er nog steeds niet uitgesloopt en hysterische commentaar was weer volop aanwezig. Gelukkig was daar nog Anthem, de veelbelovende shared world sciencefictiongame van de verhalenvertellers van BioWare. Hoewel we de game helaas niet zelf konden spelen, kregen we een uitgebreide demonstratie van vier spelers en lead producer Mike Gamble.

Een voordeel van zo’n opstelling is dat je perfect kunt aanschouwen hoe een game als Anthem bedoeld is. In een team van vier personen stappen spelers in exo-pakken, genaamd Javelins, om samen in een prachtige wereld missies aan te nemen. Als je de demonstratie hebt gezien, dan heb je een redelijk beeld van wat de game biedt. Toch zijn we tijdens onze presentatie een hoop wijzer geworden over de game.

’COMBO’

Zo kregen we een blik op de thuisbasis van de zogenaamde freelancers, jagers die gemuteerde beesten en ander kwaad bestrijden en tegelijkertijd de wereld van Anthem stabiel houden. Spelers hebben hun persoonlijke omgeving in een AT-AT-achtig voertuig, waarin Javelins worden samengesteld, wapens worden gekozen en nog een aantal andere customization-opties beschikbaar zijn. Het belangrijkste wat je hier kunt doen is missies aannemen, waarna je op spectaculaire wijze de buitenlucht invliegt met drie vrienden, drie vreemden of in je uppie.

Samenwerking vormt duidelijk een belangrijk onderdeel van de game. Het is mogelijk om vanuit je basis het uitnodigingsscherm te skippen en zelf op weg te gaan, maar volgens de ontwikkelaars ligt de moeilijkheidsgraad dan wel een stuk hoger. Veel toffer is een doordacht samenspel tussen vier soorten Javelins. Je hebt de veelzijdige Ranger, de massieve Colossus, de precieze Interceptor en de elementaire Storm. Bepaalde combinaties zijn ontzettend effectief en toveren, overdreven groot, het woord ‘combo’ op het scherm. Storm kan bijvoorbeeld vijanden bevriezen, waarna een speler met de Colossus met een paar raketten of kogels ze tot duizend stukjes kan blazen. We moeten toegeven: het ziet er wel heel gaaf uit.

Destiny, Monster Hunter en Iron Man

De gameplay doet zoals verwacht erg denken aan Destiny met een vleugje Monster Hunter en het vliegen uit Iron Man. Naast hordes vijanden verslaan, bevatte de demonstratie een eindbaasgevecht aan het einde van een grottenstelsel, waarbij een afgrijselijke reuzenspin van vier kanten werd bestookt. Met een spectaculaire superaanval die onder bepaalde omstandigheden inzetbaar is, werd het beest eindelijk verslagen.

Hoewel het knallen en combineren van de vaardigheden zeer spectaculair oogt, is het vliegen de reden dat we de game zo snel mogelijk zelf onder de vingers willen krijgen. Uiterst vloeiend kun je vrijwel onbeperkt door de lucht vliegen en vervolgens een duik nemen tot je op plaats van bestemming bent. Het is hoe we de open wereld van de game hadden voorgesteld: met drie anderen rondvliegen in dynamische omgevingen die gevuld zijn met schitterende natuur.

Weinig verhaal

Een vraag die we van tevoren hadden, is hoe de wereld van Anthem verweven wordt met het verhaal, van origine het beste element in BioWare-games. Helaas kregen we hier slechts half antwoord op, omdat de presentatie eindigde voordat de game terugkeerde naar de basis. Hier wordt namelijk het verhaal hervat in de vorm van tussenfilmpjes, waar we een glimp van opvingen voor aanvang van de missie. In ons geval was het een instructie om een instabiele Echo-kern te stabiliseren, de kracht die aan de basis staat van het kwaad in de wereld. De wereld van Anthem is namelijk tijdens de schepping van de goden verlaten en ligt klaar voor diegene die het beste weet te overleven tussen dodelijke beesten en gevaarlijke stormen.

BioWare gaat voor een ‘dynamische wereld’ die op het gebied van gameplay en verhaal constant aan verandering onderhevig is. Stormen kunnen zomaar opduiken tijdens een verkenningstocht en wellicht hele landschappen veranderen, en de studio beoogt de game uit te blijven breiden met nieuwe content en verhaal. Tot nu toe is er nog geen spoor van een meeslepend verhaal of interessante personages te vinden, maar de gedachte achter de wereld klinkt uiterst interessant.

unieke gedeelde wereld

Daarom is het verstandig om Anthem vooral in de gaten te houden voor de unieke ervaring die de game biedt als gedeelde openwereld-rpg. Als team kun je ongetwijfeld fantastisch spannende gevechten beleven, waarbij het ogenschijnlijk loont om vaardigheden te combineren. Ook het naadloos bewegen door de wereld ziet er ontzettend goed uit en we kunnen daarom niet wachten om zelf met de game aan de slag te gaan. Maar een écht BioWare-verhaal, dat hebben we nog niet gezien.

Anthem verschijnt op 22 februari voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • 22 februari wordt de datum dat de portefeuilles van menig gamer de absolute bodem zullen zien xD Heel veel zin in deze game!
  • @Sjazie
    Anthem, Days Gone en Metro Exodus allemaal op dezelfde dag. Mooi man !
  • @Cypher Desastreus bedoel je! xD hahaha pfff, ik ga moeten kiezen man
  • @Sjazie
    Koop je eerst Anthem en later de andere 2 (als je daar natuurlijk interesse in hebt). Zijn ze nog goedkoper ook.
  • Oei deze of metro, lastig lastig.
  • Hopelijk ligt de focus niet te veel op alleen maar online. Ik heb veel interesse in deze titel als single player ook mogelijk is (bijv. met 3 AI allies oid)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren