1. Call of Duty: Black Ops 4-bèta (hands-on) – Tactische supersoldaten

Call of Duty: Black Ops 4-bèta (hands-on) – Tactische supersoldaten

Een weekend knallen

Eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de onthulling van Black Ops 4 te wensen overliet. Het evenement stond in de schaduw van de ontbrekende campagne en nóg een futuristische setting is lastig te verkopen aan het altijd kritische Call of Duty-publiek. We zagen voor het eerst zeer prominente gezondheidsbalken, een handmatige heelmechaniek en een verzameling nietszeggende personages. Als een studio echter op succesvolle wijze weet te breken met conventies, dan is het Treyarch wel.

Na onze eerste stapjes op E3 2018 noemden we Black Ops 4 ‘Tactical Ops’, vanwege de vele mechanieken die je stimuleren om samen te werken en de compacte maps. Dat is nog steeds waar, maar op basis van de gesloten bèta moeten we dit ietwat nuanceren. Voor een Call of Duty is Black Ops 4 behoorlijk andere koek, maar Treyarchs obsessie met supersoldaten weerhoudt de game ervan de volgende Rainbow Six: Siege te worden.

Rondspringen als een haas

Vanwege het feit dat spelers in Black Ops 4 de helft meer gezondheid hebben, duren vuurgevechten merkbaar langer. Daardoor is er meer ruimte om uit de baan van de kogels te bewegen door, zoals velen afgelopen weekend, rond te springen als een haas. Handmatig helen heeft hier een grote invloed op. Waar gevechten in voorgaande delen vaak binnen een mum van tijd over zijn, is er nu voldoende tijd om op het laatste moment in dekking de glijden, jezelf te helen en het gevecht te hervatten.

Voor wie de game nog niet in de vingers heeft gehad klinkt deze verandering wellicht onaangenaam, maar na vele potjes Control, Capture Moshpit en Chaos Team Deathmatch waren we prima gewend aan deze lange time to kill. Het is maar goed ook dat je iets meer tijd hebt om te reageren, want de bewegingssnelheid van spelers is hoger dan ooit. Binnen een paar seconden ren je naar de andere kant van de map en ontmoet je onderweg minstens een andere supersoldaat. Naar onze mening past de manier waarop spelers bewegen niet helemaal bij de strategische opzet van de game, met name omdat de maps ontzettend klein zijn. Voor het komende weekend wordt het glijden en springen aangepakt, dus dat is een stap in de goede richting.

Maps leunen erg op hetzelfde concept, namelijk nauwe gangen, waar spelers elkaar van zeer dichtbij ontmoeten, en een relatief open plek in het midden. Alle zes beschikbare maps zijn ook gebouwd volgens het iconische drielanenconcept van de studio en ze zijn door hun kleine omvang gemakkelijk de bestuderen. Het is al gauw duidelijk waar vijanden zich vermoedelijk begeven bij doelgerichte modi, bijvoorbeeld aan de overzijde van de brug op Contraband of het plein in Seaside. In tegenstelling tot eerdere Call of Duty-games bevallen vrijwel alle maps meteen qua design en zijn ze lekker kleurrijk.

Futuristische trucs

In de tijdlijn van de Black Ops-franchise speelt het vierde deel zich af voor Black Ops 3. Dat betekent dat jetpacks klaarblijkelijk nog niet betrouwbaar genoeg zijn om in te zetten, maar ook dat er een hoop andere futuristische trucs bij komen kijken. Het valt op dat de primaire en secundaire vaardigheid van elke Specialist minder offensief is dan de voorgaande games. Lang niet ieder personage krijgt afhankelijk van zijn of haar prestaties een bommenwerper die het spel ontregelt. In plaats daarvan krijg je bijvoorbeeld de mogelijkheid barricades neer te zetten als Torque, teammaten een gezondheids-boost te geven als Crash, of de locaties van vijanden te onthullen als Recon.

Uiteraard is er ook plaats voor aanvallende vaardigheden, zoals Seraphs bekend Annihalator-revolver uit Black Ops 3 of Crash’ vlammenwerper. De game doet er alles aan om spelers in teams van vijf een Specialist-rol te geven. Niet in de laatste plaats omdat elke specialist slechts eenmaal gekozen mag worden in reguliere modi, waardoor het de bedoeling is dit in samenspraak te doen. Als solospeler in een team van onbekenden ben je daarom veelal minder effectief dan een groep spelers die nadenkt over de keuze van hun personage. Je maakt bijvoorbeeld een grotere kans om te winnen in Control als je spelers eerst verblindt met Ajax’ 9-Bang en er vervolgens Firebreaks vlammenwerper op loslaat. Samenwerken in Black Ops 4 is zeldzaam, maar het geeft ontzettend veel voldoening als het lukt.

Sommige vaardigheden dienen nog te worden bijgesteld. Zo is de K9-hond bijna niet te stoppen en de Tac Deploy Unit van Seraph weet vrijwel altijd het tij van een potje te keren. Dit mobiele spawnpunt zorgt er namelijk voor dat het gehele team kan blijven spawnen bij het doel en uiteindelijk de overhand krijgt. Ook is er vrijwel geen reden om Body Armor niet te gebruiken, omdat je een merkbaar voordeel hebt tijdens duels. Gelukkig neemt Treyarch dit soort dingen snel onder handen, dus waarschijnlijk is het bij de uiteindelijke release al lang en breed rechtgetrokken.

Balans

De studio mag zich ook richten op de submachine guns, die vanwege de compacte omgevingen momenteel iets sneller en gevaarlijker zijn dan de andere wapencategorieën. Voor de rest zit het qua wapenbalans behoorlijk goed, met name dankzij het verschrikkelijk prettige Pick 10-systeem. Nog steeds kun je tien punten spenderen aan opzetstukken, perks en andere uitrusting, waarbij je ontzettend veel vrijheid hebt. Dit jaar is je klasse samenstellen echter interessanter dan ooit, omdat elk wapen een uniek arsenaal bevat om uit te kiezen.

Het kan zomaar zijn dat je op de ene assault rifle een verstelbaar vizier en rapid fire kunt zetten, terwijl deze niet te vinden zijn bij een ander wapen in dezelfde categorie. Daarbij komen ook nog Operator Mods, ontzettend krachtige opzetstukken die twee plekken in beslag nemen en de potentie van een geweer of pistool volledig benutten. Treyarch kennende zijn deze bonussen goed uitgedacht en een complexe manier om de metagame in balans te houden, maar we hopen dat het niet te gek wordt.

Compacter en tactischer

Uiteraard is Black Ops 4 nu al constant aan verandering onderhevig en staan de meeste plus- en minpunten uit deze preview niet vast. Wat wel vaststaat is dat Black Ops 4 het beste uit de verf komt met een of meerdere vrienden, omdat de maps, Specialists en modi je in die richting duwen. Deze compactere en tactischere Call of Duty is vooralsnog een genot om te spelen en we zien graag hoe de game zich blijft ontwikkelen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Van de week even getest op de PS4, en vanaf morgen verder op de X1.

    Ik vond het vertouwd aanvoelen maar wel een stuk chaotischer dan BO3, ook al zit er dan geen exosuit meer in. Overigens had ik een hekel aan iedereen die koos voor extra armor want wat waren die over-powered ten opzichte van de mensen die zichzelf moesten healen.

    Ik kan het verder nog niet goed beoordelen want ik heb pas 3 potjes gespeeld, maar ik ben nog niet overtuigd.
  • @Robskeee Ja de Body Armor is vervelend. Treyarch heeft er expres voor gekozen dit zo te houden gedurende het afgelopen weekend, om wellicht voor volgend weekend aanpassingen te maken.
  • @Robskeee
    Begrijp ik dat je op beide platformen een pre-order hebt staan? Of zijn er weer trucjes via de Japanse store?
    Zelf ben ik alleen nieuwsgierig naar de "Battle Royale" modus die ze aan gaan bieden.
  • @Gaaiz
    Volgens mij kun je via bol.com pre-orderen met achteraf betalen. Dan heb je dus "gratis" een pre-order. De HongKong manier werkt niet meer gezien je daar dus ook een aankoop voor nodig hebt.
  • Ik heb de beta voor de ps4 hier gekocht. http://www.indegamer.nl/artikel/call-of-duty-black-ops-4-beta-hands-on-tactische-supersoldaten/

    Op de Xbox heb ik hem wel gepre-orderd. Eigenlijk alleen voor de Zombies en misschien die Battle Royaal modus.
  • Ik hoor slechte dingen maar zal zelf eens checke..
  • @Hyuga-Gray De meningen over Call of Duty zijn altijd verdeeld. Zelf hoor ik veel goeie dingen, met kritiek op punten die eenvoudig bij te stellen zijn.
  • Deze site is totaal niet objectief meer. Pes 2019 demo was gisteren uit. Niet eens een bericht op jullie site erover. Zodra fifa 19 demo online in de store is, staat het er in no time op. Blijft toch wel een machtspelletje.
  • @SuperLuuk80 http://www.insidegamer.nl/artikel/schop-een-balletje-in-de-aankomende-pes-2019-demo/
  • @Jack O Die link is al dood hoor;-) @ CyberFl, ik jank niet. Ik zeg hoe het is! Toen Jelle hier nog hoofdredacteur was, was het wel anders. Op de dag van de demo stond het altijd op deze site. Zodat er reacties geplaatst konden worden wat iedereen van de demo vond. Het moet geen censuur worden. Een gamesite hoort objectief te blijven. Of het nou een Fifa is of een Pes. Maar helaas gaat het hier ook alleen maar om geld.
  • @SuperLuuk80
    Ik moet zeggen dat ik met Kezman eens ben dat hier wel een artikel over mag komen. Maar had je hier niet beter een forum post o.i.d. over kunnen maken? Want dit heeft niets met het artikel te maken.
  • @SuperLuuk80 Ik heb de link aangepast, er ging iets mis.

    Fifa is nu eenmaal populairder, dus zijn we geneigd nieuws over die game eerder te brengen. Het is een balans die we moeten houden en dat is lastig. Dat we vandaag niks over de demo hebben geplaatst betekent niet dat we geen nieuws over PES 2019 plaatsen. Maak je er niet te druk om.
  • @SuperLuuk80
    Niet janken superluuk.
  • De game spreekt mij na het zien van de gameplay beelden nog wel aan, maar zoals gewoonlijk is er weer wat mis met de content van de game. Dit al een aantal jaren aan de gang. Eerst met Supply Drop weapons, een oneerlijk systeem. Dit hebben ze gedeeltelijk goed gemaakt in Infinite Warfare en MWR (hoewel in MWR niemand er op zat te wachten). In Call of Duty WWII waren er veel minder maps aanwezig. In Black Ops 4 is er ook een flink gebrek aan content.

    • 11 maps in de standaard game i.p.v. 16 maps die je normaal in een Call of Duty game kunt verwachten
    • 12 maps in de Black Ops Pass, terwijl je er normaal 16 kunt verwachten in een Season Pass.
    • Geen Single Player campaign, hoewel ik ze niet allemaal speelt.

    Je krijgt dan wel drie zombie maps i.p.v. twee en BlackOut Battle Royale. De verhouding is toch wel totaal scheef om dan 60 euro te vragen.

    In totaal zijn er 9 multiplayer maps (als je de BO Pass meerekent) geschrapt en een Single Player. Gewoon belachelijk.

    Ik begrijp het gewoon ook niet, ze kunnen er echt wel meer uitpersen en dat wil je toch ook als developer zijnde? Je wilt toch gewoon value for money leveren. Ik snap ook niet waarom Activision niet gewoon met een steengoede CoD wilt komen die de franchise weer volledig op de kaart zet met een goed verdienmodel en een game die een instant classic genoemd mag worden. De moeite die ze daar in zouden steken, zou zoveel opleveren.

    Daarnaast zie ik liever een realistische moderne oorlogssetting. Op deze manier passen heroes niet in de game.

    Ik laat deze game hierdoor helemaal links liggen en richt mij echt op games die wel value for money bieden.
  • @CerandoX.nl Ik denk dat je iets te voorbarig bent over de hoeveelheid content in de uiteindelijke game. Black Ops 4 is nog niet uit en het is nog niet bekend over hoeveel multiplayer maps er verschijnen. Er zitten er zes in de bèta en vijf oude bekenden keren terug. Volgens een gelekte lijst uit januari, die nog steeds klopt, worden het er in totaal 17 op lancering.

    Ik heb zelfs het gevoel dat Black Ops 4 de meest uitgebreide CoD ooit wordt, aangezien drie Zombies-maps en nog een aantal exclusieve met de Black Ops Pass meer is dan ooit. Ook weten we niet hoe de Blackout-modus eruitziet, en misschien wordt dat wel een game op zich.
  • @Jack O Ik hoop oprecht dat je gelijk hebt, maar ik zeg dit inderdaad op basis van wat er nu bekend is. 12 multiplayer maps in de Black Ops Pass staat helaas al vast.
  • @CerandoX.nl Ja klopt, jammer dat het er inderdaad maar twaalf zijn. Dit vind ik ook erg jammer aan WW2, want de War-modus speel ik toch minder dan de andere modi.
  • @Jack O Misschien nieuwe BlackOut content ervoor in de plaats. Dat zou mooi zijn
  • Vindt de game maar meer Cartoon achtig lijken
  • @BiohazardJP Hij is in mijn beleving veel kleurrijker dan andere delen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren