1. Call of Duty: Black Ops 4 review - meest innovatieve CoD sinds jaren

Call of Duty: Black Ops 4 review - meest innovatieve CoD sinds jaren

Deze generatie zijn de Call of Duty-games matig tot goed ontvangen. De futuristische praktijken in Advanced Warfare waren oprecht een frisse wind, maar opvolgers toonden aan dat wallruns en jetpacks beperkt houdbaar zijn. WW2 was vorig jaar daarom een opluchting, maar achteraf gezien wellicht té traditioneel. Black Ops 4 breekt met veel tradities en is zelfs de beste en innovatiefste Call of Duty sinds jaren.

Nee, Black Ops 4 bevat geen verhaalmodus. Maar laten we eerlijk zijn, van de afgelopen Call of Duty-campagnes voldeed alleen die van Infinite Warfare aan de verwachtingen. Gek genoeg is er toch een verhaal te vinden in de game, dat zich afspeelt tussen Black Ops 2 en 3: in de vorm van tutorial-missies en prachtige tussenfilmpjes worden de achtergronden van tien Specialists onthuld. Helaas valt het vrijspelen van deze Black Ops-lore flink tegen, omdat spelers worden gedwongen oersaaie multiplayer-potjes te spelen tegen bots, die bij vlagen dommer zijn dan Stormtroopers. Jammer, want los van wat geforceerde oneliners krijgen de anders zoutloze personages eindelijk een eigen smoel.

Call of Duty: Black Ops 4

Tactical Ops

De release van Black Ops 4 wordt overschaduwd door de nieuwe Blackout-modus, maar het is de multiplayer-modus waar de game schittert als nooit tevoren. Handmatig helen brengt een dynamiek in het spel die Call of Duty innoveert en veteranen dwingt zich aan te passen. Alsmede door de toevoeging van gezondheidsbalken en vijftig procent meer gezondheid zijn gevechten langer, intenser en eerlijker. Voor het eerst heb je de kans om in dekking jezelf te helen en het gevecht te herstarten, en komen plotselinge kills nog amper voor. In Black Ops 4 is het hard tegen hard, maar je tactisch inzicht komt op de eerste plaats.

E-sports staat dan ook op het lijf van de game geschreven, met name vanwege de evolutie van Specialists. Waar ze in het vorige deel nog vliegende moordmachines zijn, blijven de voeten nu aan de grond en beschikken ze over handige gadgets. Zo profiteert het hele team van Recons infraroodvizier, sluit je doorgangen af met Torque’s prikkeldraad en is er zelfs een toegewijde Support-klasse. Het feit dat teams in doelgerichte modi nu bestaan uit vijf man en elke Specialist slechts eenmaal gekozen mag worden, zorgt voor uiterst tactische en gebalanceerde gameplay. De enige kritiekpunten die we op dit moment hebben, zijn de dominante assault rifles en de invloed van body armor.

Call of Duty: Black Ops 4
Call of Duty: Black Ops 4

Het hoofdgerecht

Van de nieuwe multiplayer-modi benut Control het beste de potentie van de game. De combinatie van twee doelen controleren en een beperkt aantal levens stimuleert een voorzichtige en slimmere speelstijl. Control is ontzettend spannend en wat ons betreft zelfs onmisbaar. Liefhebbers van ‘traditionelere’ Call of Duty-gameplay worden dankzij flexibelere regels in Team Deathmatch en Kill Confirmed gelukkig niet in de steek gelaten. In net iets grotere teams kun je naar hartenlust experimenteren met alle Specialists, bij voorkeur uiteraard die met de beste superaanvallen.

Dan zijn er nog veertien maps, een prima aantal als je het vergelijkt met de voorgaande delen. Toegegeven zijn er vier afkomstig uit eerdere delen, maar wie Firing Range of Summit betreedt, begrijpt dat het een heerlijk gevoel is om ze weer terug te zien. De nieuwe omgevingen zijn overigens ook van uitzonderlijk hoge kwaliteit. Zo heb je Hacienda, een Italiaanse villa met prachtige tuinen en peperdure bolides, en Icebreaker, een heerlijke sneeuwmap met een vastgelopen onderzeeër. Grafisch gezien is Treyarchs game daarnaast superieur aan die van de andere studio’s. Kleuren spatten van het scherm af, wapens klinken bombastischer dan ooit en kogels worden net als in Battlefield gerenderd als daadwerkelijke objecten. De multiplayer-modus van Black Ops 4 innoveert op alle fronten en is daarom het hoofdgerecht van de game.

Call of Duty: Black Ops 4
Call of Duty: Black Ops 4

Waardige Fortnite-concurrent

Op de gigantische map van bijgerecht Blackout is het even schrikken als je landt. Er is veel pop-in, huizen zijn leeg en gras doet ons vreemd genoeg denken aan Windows 98. Ook laadt de map soms laat in, gaat spullen oppakken moeizaam en is je inventaris sorteren soms erg onhandig. Veel belangrijker is daarentegen dat Blackout ontzettend lekker speelt. Treyarch heeft het voor elkaar gekregen dat typische Call of Duty-gevoel toe te passen op een indrukwekkende schaal en neemt spelers qua invulling op een fijne nostalgietrip. Bekende Black Ops-maps als Nuketown en Array zijn natuurlijk verweven in de omgeving, hier en daar verschijnen zombies om zeldzame loot te verdedigen en zijn er bekende personages vrij te spelen.

Nergens vindt Treyarch het battle royale-wiel opnieuw uit, maar gezien de hoeveelheid lol die we met de modus hebben is dat van ondergeschikt belang. Met honderd man (88 in Solo’s en Duo’s) naar een bestemming vliegen op de kaart en zo snel mogelijk wapens en uitrusting vinden is nog steeds machtig spannend. Een van de grote verschillen met andere battle royale-games is de toevoeging van perks en body armor. Perks zijn tijdelijk in te zetten en kunnen de uitkomst van een potje bepalen. Goede voorbeelden zijn Dead Silence, waarmee je geruisloos beweegt, en Outlander, waarmee de cirkel minder schade aanbrengt en je zo dus mensen kunt verrassen.

Call of Duty: Black Ops 4
Call of Duty: Black Ops 4

Net als bij de multiplayer-modus hebben we onze bedenkingen bij body armor, omdat een speler die pech heeft en slechts level 1-armor vindt behoorlijk in het nadeel is tegen iemand met level 3-armor. Dat zijn gelukkig problemen die later nog rechtgezet kunnen worden en nemen niets weg van de funfactor van Blackout. In de vele potjes die we met de modus spendeerden hebben we vliegende spelers uit de lucht geschoten, tegenstanders platgewalst met een truck en mensen laten schrikken met een radiografisch wagentje. Blackout is knotsgek en speelt strak, en is daarom een waardige concurrent voor Fortnite en PUBG.

Een nieuw hoofdstuk

Ook Zombies is dit jaar uitgebreider en socialer dan ooit. Met maar liefst drie maps (vier voor bezitters van de Black Ops Pass) en talloze opties voelt de modus niet langer aan als een ondergeschoven kindje. De maps IX en Voyage of Despair introduceren zelfs een nieuw verhaal met hilarische personages, die te maken krijgen met de oorsprong van de levende doden. In IX geraakt een viertal in een droomstatus die hen brengt naar een Egyptische gladiatorenarena met verschillende mythologieën. Dankzij de wisselwerking van thema’s als Noordse, Keltische en Egyptische mythologie is de map verrassend gevarieerd en een genot om in rond te lopen.

Call of Duty: Black Ops 4
Call of Duty: Black Ops 4

Voyage of Despair is een traditionelere Zombies-map, die draait om het zinken van de Titanic vanwege een zombieplaag. Het gigantische schip, dat kennelijk zo waarheidsgetrouw mogelijk is nagebouwd, is een prachtige achtergrond voor ouderwets zombies afschieten. De Titanic voegt zelfs nieuwe gameplayelementen toe door spelers onderwatersegmenten te laten doorkruisen en, jawel, zwemmende zombies te lijf te gaan. Voor Zombies-veteranen is er nog Blood of the Dead, een remake van Mob of the Dead uit Black Ops 2. Het is een prettige bijkomstigheid dat een van de beste zombie-ervaringen nu in 4K beschikbaar is en Treyarch heeft de map zelfs uitgebreid met nieuwe omgevingen en doorgangen.

Zelfreflectie

Net als bij de multiplayer-modus heeft Treyarch goed gekeken naar de modus en is een aantal belangrijke dingen veranderd. Zo zijn veel perks verdwenen en stellen spelers deze van tevoren in, om ze tijdens de game aan te schaffen bij een mythologisch altaar. Ook is het niet meer nodig om een kauwgomballenautomaat te bezoeken dankzij vier elixers die je van tevoren mengt en instelt met verdiende punten. Zo is er een drankje dat de kans op een instakill verhoogt en een die je teleporteert naar een willekeurige plek als het je te heet onder de voeten wordt.

Call of Duty: Black Ops 4

Zombies lijkt wat intimiderend vanwege de wirwar aan systemen, maar het revolutionaire Custom Mutations maakt de modus eindelijk toegankelijker. Hiermee kunnen spelers namelijk een bizarre hoeveelheid variabelen naar hun smaak aanpassen. Denk aan startwapens, je gezondheid, headshot-only-potjes, de snelheid en spreiding van zombies en de tijdsduur van rondes. Waar je ook op het spectrum van zombiejager valt, je kunt de modus zo makkelijk en moeilijk maken als je wilt. Daarnaast is het nu ook mogelijk om opvallend slimme bots in te stellen, om ook zonder medespelers de beste ervaring te krijgen.

Een ervaring die bovendien net als de rest van Call of Duty: Black Ops 4 het resultaat is van uitstekende zelfreflectie. Treyarch heeft gekeken naar wat de serie nodig heeft en levert daarom de meest vernieuwende Call of Duty-game sinds jaren af. Games als Black Ops 4 zijn constant aan verandering onderhevig en recensies zijn tegenwoordig slechts een momentopname, maar momenteel zijn we verliefd op Black Ops 4.

Black Ops 4

Conclusie en beoordeling

9
Call of Duty: Black Ops 4 excelleert en innoveert op vele fronten. De multiplayer-modus is interessanter dan ooit, Blackout biedt ondanks technische tekortkomingen puur plezier en Zombies is nog nooit zo uitgebreid en toegankelijk geweest.
  • Handmatig helen zorgt voor nieuwe dynamiek
  • Multiplayer-modus tactischer dan ooit
  • Blackout speelt strak
  • Zombies uitgebreider en toegankelijker dan ooit
  • Blackout technisch nog niet in orde

Dit artikel delen

Over de auteur

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • De game is al uit, maar: AMA!
  • @Jack O
    Hoe zit het met de rendering op de PS4(pro)? Ik weet nog dat ik bij de beta best storend vond, ''een vijand in de verte? oh nee gewoon slechte rendering''. Ik hoorde al wel dat de 3 armour zeldzamer is, maar ben je nog steeds bestand tegen headshots?
  • @AWESOMEDUDE3 Voor zover ik weet zijn zowel de renderafstand als headshot damage niet veranderd.

    Op de Pro heb ik zelf nog geen problemen gehad met redeneren, maar ik kan begrijpen dat het voor sommigen in de weg zit. Ik heb wel dat items en de map laat inladen, waardoor ik een paar keer doodging bij het landen.

    Armor level 3 vind ik ook erg sterk, vandaar dat ik het noem. Wat mij betreft moet er gewoon één soort armor komen.
  • Ondanks CoD al een hele lange tijd niet meer mijn game is, is dit cijfer volgens mij wel redelijk terecht zeker als ik hoor hoeveel plezier een aantal maten van me ermee hebben.
  • Ieder jaar heb ik wel weer zin om te knallen, maar ik ben denk ik een beetje verzadigd wat Call of Duty betreft. Na MW3 ben ik met ieder deel dat ik aangeschaft heb niet langer dan enkele weken zoet geweest.

    Daarom laat ik deze liggen en omdat ik toch niet zoveel tijd heb om er goed in te worden.

    Verder goede en duidelijke review!
  • @Luigi1985

    Heb precies hetzelfde!
  • Helemaal eens met de recensie, ik ben eindelijk blij verrast door cod!
  • Tot nu toe heb ik het meest de multiplayer modus gespeeld. Ik heb twee potjes Blackout gespeeld en voelde me wel een stuk competitiever dan in bijvoorbeeld PUBG of Fortnite. Ik had iets van zes kills in het tweede potje, misschien omdat ik de movement van CoD al gewend ben.

    Ik heb deze game in het begin echt onderschat. Hij speelt echt heerlijk weg en voor het eerst sinds jaren heb ik weer echt zin om een CoD game te spelen. WWII heb ik zelfs niet eens gekocht, omdat ik verwachtte dat Supply Drop-wapens alsnog zouden komen.

    Ik vraag mij af of ik de game gekocht had als het een traditionele SP had gehad en geen Blackout modus. In het begin vond ik het missen van de SP echt een groot punt, nu ben ik tevreden met de huidige samenstelling. Daarnaast ben ik ook tevreden met het missen van Supply Drops in het algemeen. Ik hoop dat Activision met een eerlijk systeem komt.

    Ik speel niet zo veel zombies en ik vind het vaak ook intimiderend, maar misschien ga ik dit nu ook een kans geven.
  • @CerandoX.nl ik las ergens dat ze een verdienmodel aangaan zoals bij Fortnite. Een battlepass ofzo. Eerlijk gezegd hoop ik dat ze dat niet doen. Het spel zelf kost namelijk al 60 euro terwijl Fortnite gratis is.

    Voor de rest heb ik ook sinds jaren plezier aan COD.
  • @mightybundy

    Misschien dat je net als bij IW en MWR een soort depot credits kan krijgen om de items los te kunnen kopen. Dan is het niet zo erg, maar Free to Play modellen in full priced games is altijd een slecht idee. Persoonlijk heb ik niets met cosmetische items, zolang ze de gameplay maar niet beïnvloeden. Er is trouwens al een soort unlock path te vinden in de Barracks, dat idd lijkt op dat van Fortnite.
  • @CerandoX.nl is straks even checken dan
  • Strakke review Jacco! Blij dat Call of duty af is gestapt van de standaard formule. Die campaign is misschien een klein gemis, maar je krijgt er blackout terug, wat in mijn ogen al een stand-alone game zou kunnen zijn.

    Multiplayer speelt vloeiend en gebalanceerd, maar het zou mijn minste bezigheid worden.
    Blackout is een gelikte versie van PUBG. Wat ik zelf al een zeer vermakelijke game vond.
    Zombies spant voor mij de kroon, man oh man wat is die IX een dikke map. En dan zijn er nog 3 anderen.

    Jep hier ga ik nog vele uurtjes van genieten, Top game!
  • @Robskeee
    "Blackout is een gelikte versie van PUBG"
    Perfecte omschrijving van deze game.
  • @Robskeee Thanks! Eigenlijk hadden alledrie de modi losstaande games kunnen zijn vind ik. Heb er even aan gedacht om ze los te reviewen, maar je koopt het uiteindelijk als één pakket.
  • De pers is volledig de weg kwijt Cod een negen geven. De maps bekeken via yt die zijn zwak Geen goede Single-player toegevoegd en grafisch een drol. Hoe kan dit een negen scoren. Wat zal rdr2 een echte topper scoren hier een 15?
  • @kaassoufleeisback De enige hier die de weg kwijt is ben jij.
  • @Robskeee

    Een erg goede opmerking weer. Bedankt voor je reactie. Een triple a game als deze die een 9 scoort kan grafisch geen drol zijn en behoort een fatsoenlijke Single-player te hebben. Beide minpunten Dus is een 9 en 8.7 gemiddeld lachwekkend.
  • @kaassoufleeisback
    De game is grafisch echt niet slecht. Ik begrijp niet waar je het over hebt. De Multiplayer is erg gedetailleerd en Blackout is misschien iets minder gedetailleerd, maar nog steeds goed.

    Ik dacht trouwens dat jij gameplay boven graphics zo belangrijk vond? Ik vind het overigens beide belangrijk.
  • @CerandoX.nl

    Kom op grafisch loopt hij op die oude engine en heb wel de oudere gespeeld en die zagen er niet uit.
  • @kaassoufleeisback
    Hij maakt gewoon gebruik van de laatste CoD-Engine en ja de basis stamt uit de jaren 90, maar dit geldt ook voor Doom Eternal en heel veel games op de Unreal Engine.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren