1. Call of Duty: Modern Warfare review – Neemt geen blad voor de mond
Call of Duty: Modern Warfare
72% hot!
1 member volgt dit
0 members willen dit
6 members hebben dit

Call of Duty: Modern Warfare review – Neemt geen blad voor de mond

Terug naar waar het allemaal begon

De impact van Call of Duty 4: Modern Warfare is onmiskenbaar en heeft de franchise gemaakt tot wat het is. Als afsluiter van een polariserende generatie games besluit Infinity Ward het op safe te spelen: terug naar de verschrikkelijk populaire Modern Warfare-franchise. Het nieuwe deel, simpelweg getiteld Modern Warfare, is bikkelhard, een technische sprong vooruit en op veel vlakken een fantastische terugkeer naar waar het allemaal begon.

Voorafgaand aan het verschijnen van de game onthulde de ontwikkelaar dat Modern Warfare de moreel grijze gebieden van moderne oorlogsvoering opzoekt. Vanaf het moment dat een terrorist met een bomvest Piccadilly, Londen instapt, nog even kijkt naar panikerende burgers en zichzelf vervolgens opblaast, is het duidelijk: Modern Warfare neemt geen blad voor de mond.

Modern Warfare

Recht in je gezicht

De campagne zit barstensvol van dit soort momenten, waarvan we sommige zelfs zouden scharen onder de meest indrukwekkende uit de franchise. Operation Clean House bijvoorbeeld: een muisstille, maar zeer intense infiltratie van een benauwend huis waarbij je in het pikkedonker onderscheid probeert te maken tussen onschuldige burgers en gevaarlijke terroristen. Modern Warfare duwt de actie op kille en brute wijze in je gezicht, in plaats van de Micheal Bay-achtige slagvelden van sommige delen. Wie oorlogen of aanslagen van dichtbij heeft meegemaakt of absoluut niet tegen kinderlichamen kan, moet ver wegblijven van deze game.

We vlogen door de campagne heen. Dat is niet alleen vanwege de korte speelduur: de afwisseling qua setting, grootte van omgevingen, stealth en knalpartijen en zelfs enkele vindingrijke gameplayelementen maakt het verhaal namelijk gevarieerd. Spelers wisselen constant tussen vrijheidsstrijder Farah, S.A.S.-sergeant Kyle – die naast icoon Captain John Price vecht - en CIA-agent Alex constant, die aan verschillende fronten van een complexe oorlog vechten.

De game zadelt spelers succesvol op met de verantwoordelijkheden van Tier One-soldaten, maar is qua verhaal vrij zwart-wit. Het is snel duidelijk wie de slechterik is, en de vraag of de Verenigde Staten mogelijk de boosdoener is maakt plaats voor een ouderwetse klopjacht. Dat is jammer, want ergens in deze Hollywood-achtbaan zit absoluut een boodschap verstopt, maar die wordt eigenlijk niet verkend. Wel verdient Infinity Ward een pluim voor de filmische presentatie van het geheel, met variërend overtuigende personages. Price z’n no nonsense-aanpak maakt hem erg boeiend en Farah Kareems verhaal is een mooie verwijzing naar Koerdische YPJ-troepen die het moeten doen met geducttapete AK-47’s.

Rommelig

Bij de campagne houdt het verhaal echter niet op, want de vernieuwde Spec Ops-modus beloont vier spelers die missies voltooien zo nu en dan met nieuwe tussenfilmpjes. Vergeleken met de andere facetten van de game is de modus echter wat zwak. Dat komt met name door de rommelige opzet en de moeilijkheidsgraad, waarbij spelers op een grote map van hot naar her worden gestuurd en hele legers aan vijanden moeten doorstaan.

Hoewel tegenstanders weinig moeite doen om een positie in te nemen en gewoon op je af rennen, verschijnen ze uit het niets en moet je van goeden huize komen om te overleven. Eenmaal de overwinning behaald is Spec Ops zeer bevredigend, maar het biedt niet de ervaring waarop we hadden gehoopt is niet vergelijkbaar met de modus uit de oude Modern Warfare-games.

call of duty modern warfare

Van alle markten thuis

In z’n geheel voelt de gameplay van Modern Warfare zeer realistisch dankzij een technische sprong voorwaarts. Wapens hebben flinke terugslag, schieten voelt zwaarder aan en aspecten als gezichtsanimaties, geluid en licht zijn zeer indrukwekkend. Dit is zeer bepalend voor de multiplayermodus, immers nog steeds het hoofdgerecht van de game. Vergeleken met vorige delen is de bewegen een stuk trager, maar is de time to kill weer gigantisch kort ten opzichte van Black Ops 4. Het resultaat is dat spelers gebaat zijn bij tactischer bewegen en mounten, waarbij je een wapen kunt neerzetten op of tegen een object. Dit laatste gebeurt niet altijd zoals je het voor ogen hebt, maar over het algemeen is het een fantastische mechaniek om terugslag te verminderen en secuurder te spelen.

Wat maps en modi betreft heeft Infinity Ward alles uit de kast gehaald. Er zijn ultrakleine maps voor de 2v2 Gunfight-modus, traditionele maps voor 12 spelers en Battlefield-achtige slagvelden voor 64 man. Wat met name opvalt aan het ontwerp van de maps is hoe dynamisch ze zijn opgezet. Er is weinig plek voor Treyarchs drielanenmodel, want ze bestaan vooral uit een verzameling gebouwen en een aantal strategisch voordelige posities. In combinatie met de trage gameplay en zeer dodelijke kogels worden spelers gedwongen om bepaalde posities in te nemen en die te verdedigen, in plaats van over de map te sprinten. Gezien de effectiviteit van campen is dit niet altijd even wenselijk, maar anderzijds betreft het een nieuwe, frisse speelwijze.

Momenteel ontbreken de nachtversies van bepaalde maps overigens nog, maar uit eerdere speelsessies kunnen we concluderen dat knokken in het donker met lasers en nachtkijkers het tempo nóg verder omlaag brengt en daarmee het spanningsniveau verder omhoog.

call of duty modern warfare

Battlefield achterna

De grootste maps, voor de nieuwe versie van Ground War, zijn overigens verbazingwekkend aangenaam. Wie de modus voor het eerst opstart moet wellicht even achter de oren krabben vanwege de bij vlagen ongeremde chaos, maar eenmaal op gang gekomen is het een sterke tegenhanger van Battlefield. Minus de destructie en uitgebreide voertuigen dan, want met een handvol tanks, helikopters en pantserwagens draait de actie voornamelijk om knallen van behoorlijke afstanden en vlaggen veroveren. Wat Ground War voornamelijk goed doet is alle speelstijlen faciliteren: je kunt met de nog altijd verdienstelijke MP5 warenhuizen van binnen controleren of – eindelijk weer – van grote afstanden vijanden op de korrel nemen met een sniper.

Daarbij komt ook een zeer uitgebreid customization-systeem kijken, genaamd Gunsmith. Hierbij kunnen spelers, zonder perks of uitrusting op te hoeven geven zoals bij het Pick 10-model, in negen categorieën vijf onderdelen instellen. De mogelijkheden zijn haast eindeloos, want per wapen zijn er tot zestig onderdelen vrij te spelen, die allen een uniek effect hebben op de statistieken van het wapen én deze fysiek aanpast. Er komt in potentie dan ook een behoorlijke grind aan te pas om de ultieme samenstelling – voor bijvoorbeeld de momenteel veel te dominante M4A1 – te krijgen, maar het zorgt anderzijds voor een ongekende veelzijdigheid van wapens.

De tegenpool van Ground War is Gunfight. Gunfight bestaat uit kleine, intense gevechten tussen twee teams van twee spelers. Elke ronde starten beide teams met een willekeurige set wapens, waardoor je van alle markten thuis moet zijn. Vanwege de kleine speelruimtes zijn rondes binnen een minuut voorbij, ontzettend spannend en ideaal als je ‘even een potje wilt spelen’.

call of duty modern warfare

Een blijvertje

De multiplayermodus schittert in z’n veelzijdigheid zonder de kern van de franchise overboord te gooien. Bovendien is cross-platform éindelijk toegevoegd aan de franchise en delen spelers progressie tussen de Spec Ops- en multiplayermodi. Uiteraard is de multiplayer nog lang niet perfect en kan er nog een hoop aan gesleuteld worden. Zo zijn voetstappen veel te luid, gebruikt zoals gezegd vrijwel iedereen de M4 en mag het aanbod aan maps – hoewel in z’n totaliteit indrukwekkend – nog wat uitgebreider.

De toekomst van Modern Warfare is echter veelbelovend. Nieuwe maps worden gratis aan de game toegevoegd en Infinity Ward belooft geen lootboxes, maar een ‘eerlijk’ verdienmodel toe te passen. Momenteel is dit systeem nog niet actief en valt daar nog geen oordeel over te vellen, maar gezien het traject dat Black Ops 4 heeft doorlopen houden we het verdienmodel nauwlettend in de gaten.

Net als Call of Duty: Modern Warfare in z’n geheel, want met de indrukwekkende campagne in het achterhoofd en de veelzijdige multiplayermodus is de game een absoluut blijvertje die we nog maanden blijven spelen.

Conclusie en beoordeling

Conclusie

Call of Duty: Modern Warfare is qua campagne, techniek en multiplayer de grootste sprong vooruit sinds jaren. De game laat wat kleine steekjes vallen, maar brengt Call of Duty terug naar de hoogtijdagen van de reeks.
8,8
Score
88
Score: 90
  • Pluspunten
  • Customization van wapens
  • IJzersterke, veelzijdige multiplayermodus
  • Grafisch een sprong vooruit
  • Zeer intense en indrukwekkende campagne
  • Minpunten
  • Spec Ops rommelig en érg pittig
  • Campagne beantwoordt geen vraagstukken

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Ik zat al even te dubben om 'm te halen, en het ziet er erg tof uit! Er zijn echter heel wat pc/console meldingen (voornamelijk One X) over volledige crashes van het system, welke soms niet eens meer opstarten.
    Van mijn part mag dat een flink minpunt zijn en ook in de reviews verwerkt worden. Ik wacht 't in ieder geval nog even af..
  • @Gaaiz
    Oh dat wist ik nog niet eens. zag al wel in de DF video van gisteren met vergelijkingen tussen de console versies dat de X af en toe wat screentearing had terwijl dat op de pro niet gebeurt. Ik vermoed dat er nog wel een patch komt die dat op zn minst gelijk gaat trekken.
  • @xevulutionx Jep, vriend heeft continu last van dat de game crashed, eerst hangt de game, en 10 seconde later crashed heel de console. Gelukkig zelf nog geen last van gehad maar dit is toch wel een ernstige zaak.
  • @Robskeee
    Dan zou ik 'm even adviseren de game niet op te starten (hoe verleidelijk 't ook is). Anders kan hij straks helemaal niets meer.
    Wat de precieze oorzaak is, is nog onbekend. Heb jij specifieke dingen aangepast? Zoals crossplay aan/uit, en wat zijn je video instellingen?
  • @Gaaiz Het enige wat wij opmerken is dat hij het alleen heeft wanneer hij in een party zit met anderen. De gehele campaign heeft hij uitgespeeld zonder 1 crash. Wanneer die met andere (uit xbox friends list) speelt om het half uur.

    Mijn video instellingen zijn ongewijzigd, en crossplay staat aan bij mij.
  • @Gaaiz Ik begrijp het helemaal. Is altijd lastig, want in het geval van CoD krijg je altijd de PS4-versie.
  • Wel geneigd om hem te halen, maar zoals Gaaiz al aangeeft, ik wacht nog even. Ik vind het overigens wel weer typisch dat de geschiedenis wordt verdraaid. (Doelend op de Highway of Death) Maar dat zal toch nauwelijks wat mensen iets boeien.
  • @MythicZ Inderdaad boeiend. Niet zo druk over maken en lekker gamen.
  • @Robskeee Nou ja, het is meer dat ze het 'ruig en realistisch' willen maken, maar vervolgens wel een enorme oorlogsmisdaad verbloemen. Als je het dan echt ruig en realistisch wil maken, laat dan de geschiedenis ook in zijn waarde.
  • @MythicZ Waarom? Een game hoeft toch helemaal niet gebaseerd te zijn op realistische gebeurtenissen.
  • @Robskeee Dat hoeft zeker niet, maar als je die gebeurtenissen er toch in doet, zorg dan wel dat ze kloppen.
  • @MythicZ Kan me er niet druk over maken of het nu allemaal accuraat is of niet. Maargoed ieder zijn ding.;)
  • toch wel de beste CoD tot nu toe blij dat ze weer deze kant op zijn gegaan, ook geinige nieuwe mechanics
    speelt zo zalig weg gewoon, weapon list is ook zeer aangenaam
  • Snap oprecht niet dat de reviews zo positief zijn over de game. Campagne is top ben ik het mee eens. Maar de multiplayer is echt zwaar ondermaats. Alleen maar campers, verschrikkelijke maps. Ik mis de tijden van Black Ops 2 en zo waar je gewoon lekker rond kon rennen zonder beschoten te worden vanuit weet ik hoeveel raampjes en verdiepingen. Je moet echt superrustig spelen wil je een goede score halen. Nee voor mij zet cod de trend die met Infinite warfare begonnen is door. Elk jaar een nòg slechter deel uitbrengen.
  • @Real13

    Campers heb je overal, plus met bepaalde perks kun je ze direct spotten. Dus niet zo zeuren.

    Btw ik behaal toch elke potje minstens boven de 15 kills, en dat zonder rustig te spelen. Je moet het slim aanpakken, smoke, flash, bepaalde perks en je bepaalde settings veranderen.
  • @CyberFl In deze game loopt letterlijk niemand en dan is het gewoon niet leuk meer. Ook een bizarre keuze om er geen dead silence in te doen want campers horen je al van 1 km aankomen. Daarnaast zijn claymores ook bizar OP. Deze gamen is gewoon ingericht voor Campen en dat is heel jammer.
  • @Real13

    Volgens mij speel je echt een andere game. Mijn langste killstreak tot nu toe is 13 en die heb ik in nog geen 2 minuten gemaakt. Komt continu mensen tegen zolang je maar in beweging blijft. Dead silence zit er overigens wel gewoon in…
  • @gertjun Dead silence zit erin als field upgrade ja, leuk voor heel ff maar verder heb je er geen zak aan. En ja je komt mensen tegen als je in beweging blijft maar die zitten echt 90% van de tijd geaimd achter een headglitch en dan ben je kansloos. Ik wil niet overal ingeaimd de hoek om moeten enzo dan ga ik wel Rainbow Six spelen. Ik wil gewoon Call of Duty spelen maar heb met elk deel minder hoop dat het echte cod gevoel weer terugkomt. En daar baal ik gewoon als fan van de serie die er heel wat uurtjes in heeft zitten.
  • @Real13 sls je elke 15 seconden iemand kilt heb je oneindig deadsilence
  • @Real13

    Ik weet niet op welke console je speelt, maar kan me hier totaal niet in vinden. Alle potten die ik speel (PS4) wordt er amper gecamped, de enkeling die wel aan het campen is, wordt in no-time afgestrafd door bij respawn hem te verrassen. Wat betreft dead silence, tja zonder skill is ie niks waard inderdaad…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren