1. De resultaten van het grote InsideGamer-onderzoek

De resultaten van het grote InsideGamer-onderzoek

Dit vinden jullie!

Hier bij InsideGamer luisteren graag naar wat jullie te zeggen hebben. Al is het in een verhitte discussie onder een recensie of in de verschillende berichten die we in Commentaar bespreken, we luisteren ernaar. Jullie mening helpt ons de website te verbeteren. Daarom slingerden we recentelijk een zeer lange enquête op de website, waarvan we de resultaten graag delen.

Te beginnen met de demografische kenmerken van de InsideGamer-bezoeker. Althans, van de 190 personen die de vragenlijst invulden (waarvan 39 het voortijdig opgaven) Niet geheel verrassend bestonden participanten vrijwel volledig uit mannen: 97,2 procent is man en slechts 2,8 procent is vrouw. Hoewel we jullie niet vroegen naar je exacte leeftijd hebben we wel een overzicht van de categorieën waarin bezoekers zich ongeveer bevinden. De meeste bezoekers zijn tussen de 25 en 34 jaar oud, gevolgd door 18 tot 24 jaar. Slechts een respondent is jonger dan 18 jaar, waardoor we heel voorzichtig stellen dat InsideGamer een site voor ‘volwassenen’ is – of dat vooral onze volwassen bezoekers enquêtes invullen.

Gamegewoontes

Omdat het lekker actueel is, vroegen we ook naar jullie mening over lootboxes, specifiek of ze de game-ervaring verpesten. Gezien het aantal negatieve reacties op de website zou je verwachten dat het merendeel van de bezoekers het hiermee eens is, en dat is ook zo’n beetje het geval. Ongeveer 30 procent is het eens met de stelling en 20 procent is het zelfs totaal eens met de stelling. 30 procent van de deelnemers is neutraal en de rest is het niet eens of totaal niet eens met de stelling.

Enquete

Verder wilden we weten wat jullie graag spelen, op welke platformen en waarom. Op die laatste vraag kwam een eenduidig antwoord, want de IG-bezoeker speelt voornamelijk games ter ontspanning en als uitlaatklep. Ook laat een kleiner deel weten dat gamen met vrienden erg belangrijk is. Veruit het grootste deel speelt het liefst action-adventure-games (68 procent) en rpg’s (61 procent), gevolgd door first-person shooters (48 procent). Het moge geen verrassing zijn dat de PlayStation 4 met 69 procent het populairste platform is waarop deze games gespeeld worden. Daarna zegt 55 procent het meeste te gamen op een desktop-pc of laptop en 28 procent op de Nintendo Switch. De Xbox One (X) komt op de vierde plaats.

Enquete

Qua uren speelt de InsideGamer-bezoeker redelijk wat af. Ruim de helft speelt meer dan zeven uur per week en het grootste deel elf tot zestien uur. Ook blijkt dat de meeste bezoekers singleplayer-games spelen, want het merendeel geeft aan dat van de besteedde uren aan gamen er nul tot twee uur wordt besteed aan multiplayer-games.

Games kopen

Zeker de helft van onze bezoekers koopt drie of meer games per jaar, de grootste groep zelfs zes tot negen games . 59 procent geeft aan weleens een game te pre-orderen, met name vanwege bonussen en de zekerheid om de game op release in huis te hebben. Van de 41 procent die nooit games pre-ordert, geeft het merendeel aan dat een game kan tegenvallen. Daarnaast wacht een groot deel tot een game wordt afgeprijsd. Lekker traditioneel heeft de IG-bezoeker een game het liefst fysiek, want slechts 35 procent geeft aan digitale versies te prefereren. Dat is ook te zien aan de populairste (web)winkels, want Bol.com, Media Markt en daarna Game Mania winnen het van de PlayStation Store en Steam. Diverse grijze markten worden ook genoemd, maar goed, iedereen zit weleens krap bij kas.

Wat abonnementen betreft is Playstation Plus met 54 procent het populairst. 25 procent geeft aan geen game-abonnement te hebben en 23 procent is lid van Xbox Live Gold. Mensen die een PlayStation Plus- en Gold-abonnement afsluiten betalen meestal voor twaalf maanden vooruit en schaffen het vooral aan in de bijbehorende digitale winkels en Game Mania.

Livestreams en YouTube

De InsideGamer-bezoeker doet uiteraard meer dan alleen gamen, dus vroegen we naar jullie andere bezigheden en hobby’s. Gelukkig tellen games meer dan kattenvideo’s delen op Facebook, kijkende naar de 94 procent die zegt games belangrijker te vinden dan social media. Dat vertaalt zich echter niet naar bezoeken aan evenementen, want 62 procent geeft aan nog nooit een gamegerelateerd evenement bezocht te hebben. Van de bezochte beurzen is Firstlook de populairste, gevolgd door respectievelijk Dutch Comic Con en Gamescom.

Ongeveer de helft van onze bezoekers (47 procent) volgt geen livestreams van games. Van degenen die dit wel doen is dit minimaal een keer per maand. Zoals verwacht zijn Twitch en daarna YouTube het populairst voor livestreams en gebruikt maar een fractie Facebook of Mixer. Opgenomen YouTube-video’s van Nederlandse contentmakers zijn overigens absoluut niet populair: 87 procent geeft aan hier nooit naar te kijken. Onder de bezoekers die wel Nederlandse YouTubers volgen, staan Yarasky en GameMeneer op de eerste plek.

Televisie en Netflix

Wat kijken jullie dan wel? Ongeveer een derde zegt nog dagelijks ‘traditionele’ televisie te kijken en slechts een kwart zegt dit nooit meer te doen. De populairste kanalen zijn NPO 1, Comedy Central en Ziggo Sport. Een bezoeker gaf aan vooral naar Njam TV te kijken, iets wat we alleen maar kunnen aanmoedigen. Behalve televisie consumeren bezoekers vooral naar Netflix. 77 procent zegt een abonnement te hebben, gevolgd door Ziggo on Demand met 13 procent. Geen wonder dat de Netflix-artikelen zo populair zijn op de website.

Precies de helft gebruikt streamingdiensten dagelijks en de populairste genres zijn actie, sciencefiction en comedy. Ook gaan bezoekers graag naar de film, want alle deelnemers gaven aan minstens een tot twee keer per maand de bioscoop te bezoeken.

E-sports

Zo nu en dan brengen we e-sportnieuws op de website, maar we vroegen ons af in hoeverre jullie competities volgen of zelfs meedoen aan toernooien. Zoals ook vaak uit de reacties blijkt, leeft e-sport niet echt onder de bezoekers. 21 procent zegt het te volgen, waarvan het merendeel een specifieke game en vooral via internationale platformen. YouTube is het belangrijkste platform om op de hoogte te blijven van e-sport, gevolgd door Twitch en specifieke e-sportwebsites. 68 procent van de bezoekers heeft geen behoefte aan meer verslaggeving van e-sport en 15 procent ziet graag meer nieuws en achtergrondartikelen. De populairste games zijn Super Smash Bros. en Overwatch, en het liefst zien jullie Battlefield en Mario Kart nieuwe e-sporttitels worden. Hopelijk met blauwe schilden, want dat levert vast prachtige beelden op.

Gezien de pc een razend populair platform is, wilden we ook het een en ander weten over hoe jullie de aanschaf van nieuwe hardware aanpakken. De pc-gamer op IG bouwt het liefst zijn pc zelf (76 procent), behalve als het gaat om een laptop. 96 procent koopt gaming-laptops kant en klaar van een bepaald merk. De meesten vervangen hun grafische kaart elke drie jaar, terwijl onderdelen als de koeling en voeding elke vijf jaar worden vervangen. De merken Asus, Intel, Razer en Sony zijn het populairst als het gaat om pc’s in het algemeen.

InsideGamer

Tot slot vroegen we naar feedback over de website en de invulling daarvan. Hoewel jullie graag IGN, Budgetgaming.nl en zustersites PU.nl en Gamer.nl bezoeken, is InsideGamer (gelukkig voor ons) het populairst. 66 procent bezoekt de website vooral voor het nieuws en 13 procent voor reviews. Slechts 5 procent komt langs voor de community, een getal dat we graag zien stijgen.

En zo blijkt dat feedback ook hard kan aankomen. We kregen over het algemeen veel complimentjes over InsideGamer als geheel, maar ook veel opbouwende kritiek over de sfeer en het uiterlijk van de nieuwe website. Sommigen bezoeken de website minder vanwege ‘mopperende leden’ en de nieuwe versie wordt met name beschreven als ‘mooi, maar onoverzichtelijk’. Dat laatste heeft ertoe geleid dat we de website gaan aanpassen om de boel overzichtelijk te maken. Op deze manier heeft de enquête zich bewezen, want met al jullie feedback kunnen we doelgericht werken om de website te verbeteren. Bedankt daarvoor!

Dit artikel delen

Over de auteur

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Volgens de richtlijn van de universiteit Utrecht is dus ongeveer 9% van de bezoekers hier verslaafd.
  • @casartelli nee hoor, gespeelde uren is in geen enkel geval een criterium voor gameverslaving. Ook niet in dat onderzoek.
  • @Jack O @Casartelli
    Zolang het stukje "… Vind gaming belangrijker dan Social media" niet het gewone sociale leven vervangt is er nog weinig reden voor zorgen.

    Ik vind zo'n resultaten overzicht altijd wel interessant om te lezen, zeker naar aanleiding van de diverse mening die hier hevig geuit worden.

    Ik vraag mij trouwens ook af - naar de pc gamers van IG - op wat voor settings jullie dan spelen. Ik vond de (gemiddelde ) vervanging van 3 ~ 5 jaar nog best meevallen, zeker mocht hier de kwaliteit gelijk of beter zijn dan minimale PS4 pro settings.
  • @AWESOMEDUDE3 Ja, het leek ons een goed idee om uitgebreid verslag te doen, zodat iedereen op de hoogte is van de algemene opinie.

    Ik de resultaten over het vervangen van onderdelen ook opvallend. Wellicht dat het komt door de hoge prijzen van de laatste tijd. In ieder geval reden genoeg om meer aandacht aan pc te besteden.
  • @AWESOMEDUDE3 Als pc gamer speel ik op high settings met 1080p en 60fps met iets van een drie jaar oude build. De ultra settings zijn vaak voor 4K met hogere res textures e.d.

    Voor mensen die 4K en 120fps willen gamen en de nieuwste tech in hun pc willen hebben zal het upgraden vast vaker gebeuren.
  • @Bloempjes
    Juist, dan vind ik een build van drie jaar nog redelijk meevallen. Het lijkt mij namelijk wel interessant om zelf een gaming pc te bouwen echter na wat research lopen de mogelijkheden aardig ver uiteen, en daarmee ook de prijzen. Daarom vond ik het best opmerkelijk om de bovenstaande statistieken te lezen. Maar bedankt voor je input!
  • Interessante statistieken!
    O ja: FYSIEK FTW!!!!!
  • Fijn dat er de resultaten openbaar (of tenminste een groot deel) gemaakt wordt. Ik hou wel van transparantie bij websites die dagelijks bezoek!
  • Gelukkig een open onderzoek. Niet zoals sommige sites het achter een paywall gooien en alleen maar 1 richting hebt.

    Ik kan wel begrijpen waarom mensen mindere moeite hebben met lootboxes. In sommige games zijn de rewards het gewoon waard en sommige niet.
  • @ShadowhunterrX precies, de ene lootbox is de andere niet.
  • Inderdaad mooi om te zien dat de resultaten openbaar zijn gemaakt.

    Bij de meeste onderdelen val ik bij de grote doelgroep, want ik speel games inderdaad vooral voor ontspanning en het liefste speel ik (J)RPGs ( sommige zullen het niet geloven maar dat is toch echt wel mijn favo genre) en daarnaast speel ik inderdaad ook graag action adventures, en de PS4 is inderdaad mijn main game machine gevolgd door de pc. Qua uren speel ik rond de 10 uur ( ligt er aan hoe goed ik kan slapen en dat is door medische reden erg zeldzaam) enige onderdeel waarbij ik bij de minderheid zit is de lootbox kwestie want daar sta ik neutraal in, zolang ze enkel met ingame geld te verkrijgen zijn en mensen niet te veel voordelen geeft ben ik er niet tegen. De lootboxes die enkel met echt geld te kopen zijn ben ik dan wel weer fel tegen.
  • Altijd leuk om te weten
  • Ben benieuwd hoelang het gaat duren voordat de site overzichtelijker word
  • Koop tegenwoordig steeds vaker digitaal, ben druk zat en heb geen zin om fysiek de game te halen. Daarnaast heb ik elke console dubbel (switch alleen niet). Waardoor ik de game op beide plekken kan spelen zo der iedere keer het schijfje moet overhevelen.
  • @pe-ah
    Het online kopen via PSN is over het algemeen duurder maar puur alleen al vanwege het feit dat ik het kan delen met mijn broeder maakt het al een stuk aantrekkelijker. Dan is het €35 p.p. of allebei een fysieke game kopen van minimaal €55. Ik heb mijn games graag fysiek maar dit bespaart ons toch een heleboel op jaarbasis.
  • @AWESOMEDUDE3
    Goed idee. Moet ik ook eens proberen… whaha

    Ik vind digitaal ook wel fijn, niet telkens lopen kutten met Cd's wisselen als je andere games wilt spelen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren