1. Dragon Quest 11: Echoes of an Elusive Age

Dragon Quest 11: Echoes of an Elusive Age

Een brouwsel van oud en nieuw

De Dragon Quest-serie viert alweer haar 32ste verjaardag en dat is opmerkelijk. Zeker als je je bedenkt dat scenarioschrijver Yuji Horii, componist Koichi Sugiyama en character designer Akira Toriyama al vanaf deel één aan boord zijn. Dat is te merken aan de typische personages en vijanden, herkenbare muziek en droge humor die eigenlijk in elke Dragon Quest-game terugkeren. Liefhebbers van deze traditie-gebonden serie hebben aan Dragon Quest 11 weer een goede game te pakken. Toch weet het oeroude team de nodige vernieuwing naar een serie te brengen.

Een goed begin

Nog vóór je avontuur begint krijg je de mogelijkheid het jezelf moeilijker te maken met Draconian Quests. Hiermee kun je er bijvoorbeeld voor kiezen dat je niet mag vluchten van gevechten, dat alle vijanden sterker zijn of dat je geen gebruik mag maken van winkels. Dit zijn interessante opties voor Dragon Quest-veteranen die het zichzelf graag wat moeilijker maken. Bevalt het niet? Dan kun je de instellingen altijd nog weer veranderen, zodat je geen spijt hoeft te hebben van je (te grote) ambities.

Wat opvalt vanaf de eerste scène zijn de graphics, die mooier zijn dan ooit, zonder dat de game zijn authentieke Toriyama-stijl verliest. Daarbij zijn alle cutscenes voorzien van goede voice-acting. Hierdoor is de ervaring van het verhaal niet te vergelijken met die van een klassieke titel zoals Dragon Quest 6, waar de pixels toch wat aan de verbeelding overlaten.

Dragon Quest 11

Ook scoort Dragon Quest 11 veel punten met zijn spanningsboog. Menig jrpg (denk aan Persona 5) kan aan het begin vaak een doorbijtertje zijn, waarbij je overspoeld wordt door lange cutscenes en oneindige tutorial-gebieden. In Dragon Quest 11 is dat zeker geen probleem. Al snel ben je door het beginnersstukje heen en heb je de basis van combat onder de smiezen.

Niet lang nadat je vrijgelaten wordt in de grote boze wereld, in de hoop meer te leren over je identiteit als Luminary, leer je je eerste metgezel kennen. Binnen een uur of tien heb je een gebalanceerd team van vier personages bij elkaar en maak je een begin aan de kern van de game. Deze personages zijn stuk voor stuk te personaliseren, jij kiest bijvoorbeeld in welke wapens ze zich specialiseren. Niet tevreden? Dan kun je zonder moeite je skill points herverdelen bij de kerk of een kampvuur.

Frisse Wind

Eén van de beste aspecten van de game is zonder twijfel het tempo. Ook al is deze jrpg net als traditionele voorgangers turn-based, de animaties van aanvallen en spells zijn relatief kort en je staart je geen ongeluk op het overwinningsscherm – wat nogal het geval is in vorige delen. De kans dat je je ergert aan de hoeveelheid vijanden in een gebied is daardoor gelijk een stuk kleiner.

Dragon quest 11

Een ander welkome verandering aan de franchise is de manier waarop encounters verlopen. Jaren lang zijn deze willekeurig geweest en had je geen invloed op wanneer je welke vijanden tegenkwam. Nu kun je, net als in de remakes van Dragon Quest 7 en 8, zelf kiezen welke gevechten je aangaat. Je kunt ze ontwijken als je even geen zin meer in ze hebt en ze opzoeken als je levels moet grinden. Waarschijnlijk is dit door de positieve reacties op hiervoor genoemde delen een blijvende verandering.

Een toevoeging is dat het in dungeons nu mogelijk is sommige verslagen vijanden te gebruiken als vervoersmiddel. Klim in een verslagen robot om hoge sprongen te maken of berijd een draakachtig geraamte om muren te beklimmen. Daarnaast zijn er veel meer punten waar je je progressie kunt opslaan dan voorheen. In voorgaande titels kun je dit eigenlijk uitsluitend bij kerken in een stad of dorp doen, waar je nu zelfs in dungeons en in de open wereld plekken tegenkomt waar je snel even je spel kunt opslaan. In het huidige gametijdperk is het wellicht wenselijker dat je op elk moment kunt saven, maar het is toch een grote stap in de goede richting.

Als klap op de vuurpijl zijn er nu extra veel side quests toegevoegd en heb je tevens de mogelijkheid om je eigen uitrusting te maken. Tijdens je avonturen vind je allerlei ingrediënten. Sommige vind je op de weg, andere door speciale types van monsters te verslaan. Met de juiste recepten, die je leert door boeken te openen, maak je op deze manier je eigen uitrusting. Het voordeel hiervan is dat je er echt iets aan hebt om de wereld te verkennen en alles te verzamelen wat je tegenkomt.

Dragon quest 11

Nasmaakje

Het nadeel hieraan is echter dat je eigenlijk geen winkels meer nodig hebt en dat je al snel een overvloed aan geld hebt. De ingrediënten zijn immers niet moeilijk te vinden en door je wapens zelf te maken krijg je meestal nog een bonus ook, die je niet krijgt door hetzelfde voorwerp te kopen. Als je dus dacht jezelf een extra uitdaging te geven door aan te geven dat je geen gebruik mag maken van winkels, dan heb je het mis. Dit had makkelijk voorkomen kunnen worden door uitrustingen in winkels te plaatsen die je niet zelf kunt maken, zodat je alsnog een goede reden hebt om je welverdiende geld uit te geven.

Ook herbergen zijn vrijwel overbodig door de hoeveelheid kampvuren die je op de weg tegenkomt. Het lijkt alsof het geld daar is als je even geen zin meer hebt om je resources optimaal te benutten. Hierdoor verliest geld een beetje zijn waarde en is het hele idee van sparen voor je optimale uitrusting uit het raam gegooid.

Dragon Quest 11

Daarnaast is de mogelijkheid om rond te lopen tijdens gevechten overbodig; het heeft namelijk geen enkele invloed. Ook het feit dat je nu kunt springen in de overworld valt in deze categorie. Je springt namelijk 80% van de tijd tegen een onzichtbare muur of haalt net niet een sprong waarvan je vrij zeker zou zijn dat je hem kon halen.

Het verhaal zelf is bovendien niet bijster origineel, hoewel het een goede dosis tijdreizen en mysterieuze krachten bevat die je doen afvragen waar het lot jou heen brengt. De nadelen bederven de pret daarentegen niet, gezien we het hebben over veelal kleine aspecten van de game. Wie op zoek is naar een rasechte Dragon Quest-game met verbluffende kwaliteit is bij deel 11 aan het goede adres.

Voor deze review van Dragon Quest 11: Echoes of an Elusive Age is de PlayStation 4-versie van de game gespeeld.

Conclusie en beoordeling

8
Dragon Quest 11 is wat je van een Dragon Quest-game kunt verwachten en is van een kwaliteit die vorige delen overschaduwt. Hoewel sommige kleine gameplayaspecten wat te wensen overlaten is de kern sterk en biedt de game een fantastische ervaring voor liefhebbers van de traditionele jrpg.
  • Humor, snelle turn-based combat, visueel aantrekkelijk, toegevoegde moeilijkheidsgraden, veel extra's
  • Onnodige en soms onhandige nieuwe mechanics

Dit artikel delen

Over de auteur

Eline Oosterloo Van mainstream Hearthstone tot het obscure Drill Dozer: voor mij zijn alle games genieten!

Reacties

  • Zoveel zin in deze game. Dit kan wel eens mijn GotY gaan worden
  • Ik heb nog nooit een DQ game gespeeld. Zijn het losse verhalen?
  • @CerandoX.nl

    Ja net zoals bij final fantasy hebben de games op de titel na weinig met elkaar te maken. Er zitten wel easter eggs van de vorige games in maar qua verhaal mis je niks als je de vorige delen niet heb gespeeld.
  • @CerandoX.nl Ja, het zijn allemaal losse verhalen. Je kunt beginnen waar je wil.
  • Blij dat Dragon Quest nog turn-based is. Als Square het niet meer bij Final Fantasy doet, dan hebben we gelukkig deze serie nog.
  • Duidelijke review, fijn.
    Ik ga denk toch wachten op de draagbare versie (Switch), als die ooit nog komt.
  • Ik ben al meer dan 12 jaar fan van de serie. De graphics zijn nieuwer, maar de gameplay is ouderwets vertrouwd (ik heb de game al een stuk in het Japans gespeeld). Hopelijk kan ik er dinsdag mee aan de slag!
  • Zeer veel zin in deze game. Oldschool gameplay in een nieuwe prachtige HD-jas… Count me in!
  • Soeverein zijn ze toch op RPG gebied, die Jappanners.
    Uiteindelijk kom je toch altijd weer uit bij die vertrouwde franchises.
    Perfect? Nee maar ze laten net genoeg ruimte voor verbetering.

    'Yeah!' was het enige wat ik kon uitschreeuwen toen ik er aan begon.
    Al die tijd en creativiteit komt de sfeer in de game echt ten goede.
    Legio prachtige uitzichten, vloeiende waterpartijen en mooi spel met licht.
    Lekker wegdromen in een verhaal gaat zoveel beter als de graphics ook kloppen.

    Innovatie om het innoveren zoals je aangaf is niet altijd gewenst helaas.
    'T kan ook een keer goed uitpakken natuurlijk!
    Slecht was het nou ook weer niet naar mijn idee maar er zijn twijfels.

    Mogelijk was er nog meer ruimte geweest voor verdieping in het verhaal.
    Enkele plotholes konden vermeden worden maar al met al goed te doen.

    In deze versie had ik ook weinig behoefte meer om meer geld te farmen.
    Tegen de tijd dat je iets zou willen kopen kon je beter verder reizen of verder gaan.
    Selectief dingen kopen kwam mij nog het beste uit.

    Yuji en kornuiten slagen er toch weer in om een toffe soundtrack te droppen.
    Aanstekelijk is de soundtrack zeker, je zal nog dagen dezelfde melodietjes neuriën.

    Beste onderdelen van deze Dragon Age?
    Overweldigende world building, aangenaam vertrouwd.
    Inspirerend verhaal en waardige opvolger in de reeks.

    Ben ik door alles 100% weggeblazen?
    Ongetwijfeld niet, bijna niks is perfect.
    Aan de andere kant doet dit spel zoveel goed dat de kwaliteit er vanaf spat.
    Zoals altijd dus staat Dragon Quest weer synoniem voor een dijk van een spel.
  • @AsmGol It's your boii! Bedankt voor je prachtige review-reactie op mijn review. Mooie, sceptische opmerkingen over mijn kritiek op de innovatieve onderdelen van het spel. Ik vond de game ook echt fantastisch, maar ben slechts 80% weggeblazen. Vandaar het cijfer.
  • @AsmGol Wow, Sup yall it's me, it's your boi Boaz. XD Petje af!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren