1. Dreams review - Voor de dromers en fans van Newgrounds

Dreams review - Voor de dromers en fans van Newgrounds

Dreams is uiteindelijk voor iedereen wat anders

Bijna vijf jaar na de oorspronkelijke onthulling is het tijd om wakker te worden: Dreams is eindelijk uit. Het spel leek altijd heel erg moeilijk om in een hokje te stoppen, maar het laatste half jaar in early access heeft Dreams goed gedaan.

Neem een kijkje tussen de meest populaire creaties van Dreams en je begrijpt al snel wat er in binnen dit raamwerk allemaal mogelijk is. Spelers hebben in de maanden waarin het spel nog niet officieel uit was de meest uiteenlopende creaties online gezet. Van platformers, first-person shooters, point-and-click games en onmogelijk te definiëren spellen over gefrustreerde kale tovenaars, de stroom van creaties voelt bijna oneindig.

Ontwikkelaar Media Monecule moedigt je aan om ook creatief bezig te zijn. Met een paar simpele tutorials worden de basisprincipes van het maken van een droom uitgelegd en er zijn natuurlijk ook al zat creaties van de genieën achter Dreams zelf. Art’s Dream is daarvan de indrukwekkendste. In deze ongeveer twee uur durende mix van (game)genres speel je als een gefrustreerde jazzmuzikant die al dromend met zijn eigen onzekerheden worstelt. Art’s Dream is grappig, werkelijk schitterend gemaakt en een handige manier om te laten zien wat er allemaal mogelijk is in Dreams.

Dreams

Gemeenschap van dromers

Als dat je niet aan het maken krijgt doet de haast ingebouwde gemeenschap van creatievelingen die zijn meegekomen uit LittleBigPlanet 3 dat wel. De vorige doe-het-zelf-game van ontwikkelaar Media Molecule was lang niet zo uitgebreid, maar is wel een uitstekende broedplaats gebleken voor grote dromers. Als beginnende maker word je in Dreams gestimuleerd om ook naar deze bestaande talenten te kijken.

Het spel is zo opgezet dat (her)gebruik van creaties van andere spelers wordt aangemoedigd. Ben jij bijvoorbeeld goed in het maken van platformlevels, maar niet zo handig als het aankomt op het maken van de omgevingen of de personages die de wereld bevolken, dan kunnen die onderdelen van andere spelers gebruikt worden. Binnen de gemeenschap van Dreams kun je je daarom prima specialiseren. Jij kan bijvoorbeeld de maker zijn die simpele AI van vijanden bedenkt of juist krokodillen in alle soorten en maten maakt. Andere spelers kunnen die creaties weer gebruiken voor hun eigen werk en jij krijgt er gewoon netjes de credits voor.

dreams

Aangepaste verwachtingen

De opzet van Dreams is na bijna een jaar in early access niet minder slim geworden, maar tegelijkertijd is het aan te raden je verwachtingen bij te stellen. Ja, er is veel variatie in het aanbod van games, maar het zijn lang niet allemaal prettig spelende meesterwerken. De platformers en first-person shooters kunnen zich bij lange na niet meten met het echte werk. Bovendien zijn er nauwelijks complete games, maar vooral korte techdemo’s te vinden. Dat is helemaal niet gek voor een spel dat draait om het werk van amateurs, maar de vraag is hoe leuk het blijft om onhandig spelende klonen van bestaande games te spelen.

Het is jammer dat er maar nauwelijks echt fijne games uit Dreams komen en tegelijkertijd ook volkomen logisch. De instapdrempel is ondanks het vriendelijke uiterlijk en uitgebreide trainingvideo’s behoorlijk hoog. Wie echt bij nul begint moet uren aan trainingen doorlopen. Die zijn uitgebreid, maar ook wel een beetje saai.

Een beetje cynicus kan zich afvragen waarom iemand met talent en geduld om allerlei verschillende creaties te maken ervoor kiest dit in Dreams te doen. De middelen om zelf te animeren of een game te bouwen op een pc zijn toegankelijker dan ooit. Zo gebruiksvriendelijk als Dreams is het natuurlijk nog niet, maar wie zelf iets maakt – los van de infrastructuur van Dreams – is er uiteindelijk wel zelf de baas over. In Dreams zijn je dromen uiteindelijk gewoon van Media Molecule en je zal er niet zo snel iets aan verdienen.

dreams

Kweekvijver

Toch is het lastig om al te lang negatief over Dreams te blijven. Als bouwgame doet het namelijk ongelofelijk veel goeds. Het is prettig in gebruik, creaties zien er al snel schitterend uit en hoewel er online al veel troep te vinden is, zijn er genoeg systemen ingebouwd om de echte pareltjes naar boven te halen. Dreams zou daardoor zomaar een kweekvijver kunnen worden voor een nieuwe generatie ontwikkelaars.

OOntwikkelaars die bovendien een publiek van gretige spelers hebben. Even snel een droom opstarten en uitproberen gaat bijzonder rap en dat maakt het ontdekken van nieuwe creaties wel zo fijn. Scrollen door de Dreamscape doet denken aan het vinden van nieuwe filmpjes en spelletjes op Newgrounds. Dat zegt de jongere generaties waarschijnlijk niets, maar iedereen die begin 2000 op het internet zat weet dat dat een groot compliment is.

Dreams is vanaf nu verkrijgbaar voor 39,99 op PlayStation 4

Dreams

Dreams is uiteindelijk voor iedereen wat anders en het is indrukwekkend hoe slim daarom iedereens onderdeel van het spel in elkaar steekt. Voor de makers zijn de mogelijkheden gigantisch en de gemeenschap een ongekende bron van hulp en middelen. Voor de spelers die een beetje amateurwerk wel kunnen waarderen is er een zee van creaties om te bekijken, bespelen en te beluisteren. Wie met een open geest durft te dromen kan in deze ‘game’ een eindeloze bron van vermaak, meligheid en genialiteit vinden. En wie weet wat Dreams in de toekomst nog meer heeft te bieden.
8,5
85
Score: 85