1. Forza Horizon 4 review – Subliem scherp scheuren

Forza Horizon 4 review – Subliem scherp scheuren

Forza Horizon bestaat 'pas’ sinds 2012. Toen al wist de spin-off van het gepolijste en uitgebreide Forza Motorsport behendig uit de schaduw van Microsofts circuitracegame te stappen. Deel vier laat daar wederom geen twijfel over bestaan – sterker nog: Forza Horizon 4 bevat zo mogelijk het beste wat de franchise tot nu toe heeft voortgebracht.

Niet zomaar arcade

Maak vooral niet de fout om de Horizon-afsplitsing ‘arcade’ te noemen. In de basis onderscheidt de subreeks zich namelijk middels de open spelwereld – in dit geval een virtuele, samengeperste versie van het Verenigd Koninkrijk, maar daar komen we later op terug. De besturing van de auto’s komt in principe vrijwel overeen met die van Forza Motorsport 7, inclusief de vele instelbare hulpmiddelen en andere belangrijke, tweakbare parameters. Zowel absolute beginners als serieuze veteranen kunnen hiermee prima uit de voeten.

Forza

Waar Forza Horizon 4 zich echter wél onderscheidt ten opzichte van zowel z’n eigen voorgangers als de Motorsport-delen, is de extra scherpte van het rijgedrag. Nooit eerder voelden de auto’s in een Forza-game zo communicatief. In algemene zin lijkt er meer grip te zijn – al kun je ook nog steeds uitstekend driften in deze game – en wordt dit beter gecommuniceerd door het samenspel van graphics, audio en trilfeedback. Zo weet deze game een uitstekende balans te slaan tussen plezierig en waarheidsgetrouw rijgedrag: beter dan elke andere toegankelijke racegame die we ons kunnen heugen. Dat maakt bijna elke rit een feestje op zich is, of je nou gewoon een vlot ritje maakt van A naar B in een redelijk betaalbare BMW, of per Pagani Zonda door de sneeuw ploegt.

Dik pak sneeuw

Sneeuw is daarbij nog maar een voorbeeld van wat je tegen kunt komen tijdens je in-game kilometers. De grootste nieuwe feature is de aanwezigheid van alle vier de seizoenen, die de spelwereld daadwerkelijk flink beïnvloeden: in de zomer is er overzichtelijkheid, in de herfst en lente moet je oppassen voor plassen water en in de winter ligt vrijwel overal een dik pak sneeuw én zijn bepaalde meren dichtgevroren. Dat maakt de al serieus grote spelwerld nog diverser: zeker in de winter herken je veel plekken van eerder niet eens terug. Daarmee borduurt Forza Horizon 4 mooi door op het modderfestijn van weleer (de Storm Island-DLC van deel twee) en de eerste kennismaking met sneeuwval (Blizzard Mountain in het derde deel).

Het is een dikke kers op de taart die de virtuele interpretatie van Noord-Engeland en Schotland voorstelt, inclusief de centraal bovenin geplaatste stad Edinburgh. Daarnaast kom je ook nog wat serieuze bergen tegen om op vier wielen te beklimmen, evenals muurtjes en boompjes te vermorzelen – al is wederom niet altijd even duidelijk welke objecten wel en niet meegeven. Dat blijkt vooral irritant wanneer je besluit letterlijk van de gebaande paden te wijken in de open spelwereld of tijdens een crosscountryrace. De waarheidsgetrouwheid is op dat soort momenten ver te zoeken wanneer je een heuse supercar bestuurt. Gelukkig stimuleert de game je geregeld om de juiste soort auto voor de juiste ondergrond te kiezen, of het nou gaat om racen op straat of onverharde paden op vrij goed begaanbaar of juist ruig terrein. Opvallend en jammer voor liefhebbers: tussen de pakweg 450 auto’s zitten erg weinig Toyota’s en helemaal geen Mitsubishi’s.

Forza
Forza
Forza Horizon 4

In de breedte genomen is het wat irritant dat Forza Horizon 4 behoorlijk lang de tijd neemt om diverse facetten te introduceren door alle vier seizoenen af te werken. Verwacht zo’n vijf tot tien uur effectief aan het lijntje te worden gehouden: je kunt weliswaar grotendeels zelf bepalen welke races je doet, maar bent bijvoorbeeld voor onlineraces beperkt door je aantal ervaringspunten. Pas wanneer je een groot deel van de wedstrijden een keer gedaan hebt, ben je gekwalificeerd voor het ‘Horizon Roster’ en kun je écht vrijelijk scheuren. Deze mmorpg-achtige aanpak is enigszins begrijpelijk, maar werkt verwarrend voor wie gewoon lekker het volledige spel met of tegen vrienden wil spelen. Wel erg tof: je kunt met maximaal 71 anderen tegelijkertijd in dezelfde sessie rondrijden, waardoor de spelwereld net goed genoeg gevuld is.

Dynamische schaduwen

Het is daarnaast niet erg moeilijk onder de indruk te zijn van de graphics die deze game je voorschotelt, het landschap en de auto’s zien er namelijk adembenemend uit. De prachtige vergezichten, gave lichteffecten (zeker ook in de dynamische dag- en nachtcyclus) en acceptabele schademodellen zorgen voor misschien wel de mooiste beelden die je anno 2018 in een racegame kunt vinden – zeker op de Xbox One X of een fatsoenlijke pc, waarop 4K en HDR beschikbaar zijn. Op Microsofts krachtigere console kun je overigens kiezen om framerate of de algemene weergave te verbeteren. In het laatste geval levert dat ook een prachtig effect op met dynamische schaduwen, die ontstaan terwijl de koplampen van je auto op andere objecten schijnen.

Forza

Helemaal zonder technische onvolkomendheden is Forza Horizon 4 helaas niet. Tijdens onze speelsessies kwamen we wat rare bevriezingen van enkele seconden tegen, zowel van beeld als motorgeluid. Verder hadden we op de eerste dag dat Ultimate Edition-eigenaars konden spelen wat moeite om verbonden te blijven met de servers – al kun je de game gelukkig gewoon offline spelen. De visuele en connectieve probleempjes zijn gelukkig niet zo erg als die bij de lancering van Forza Motorsport 7, maar we zullen erop moeten vertrouwen dat ontwikkelaar Playground ze snel en adequaat aanpakt. Feit is dat de studio belooft om met grote regelmaat nieuwe content toe te voegen, waaronder twee auto’s per week. Ook kun je op termijn niet alleen je eigen races bepalen (qua toegelaten auto’s en ronden), maar ook zelf routes uitzetten.

Forza Horizon 4 is daarmee niet de meest geraffineerde game, maar zeker wel de mooiste, meest complete en bovenal leukste die de Forza-franchise heeft voortgebracht. Dit spel speel je voor het pure rijplezier in de meest diverse spelwereld die we zijn tegengekomen in een racegame. Absoluut niet slecht voor een spin-off.

Forza Horizon 4 is als Ultimate Edition nu verkrijgbaar op pc, Xbox One en Xbox One X. De Standard Edition verschijnt op 2 oktober. Voor deze recensie is de game gespeeld op een Xbox One.

Forza Horizon 4

Conclusie en beoordeling

9,1
Forza Horizon 4 is zonder twijfel de beste racegame die je op de Xbox One kunt spelen, of je nou een rechttoe-rechtaan potje wilt scheuren of uitgebreid wilt genieten van autocultuur en snelheid. De game maakt zich alleen schuldig aan ietwat overdreven lang de hand van de speler vasthouden én enkele technische probleempjes – maar dat zijn absoluut geen dealbrekers.
  • Uitgebreide(online)mogelijkheden
  • Prachtige gevarieerde spelwereld
  • Heerlijk verfijnd rijgedrag
  • Enkele technische foutjes
  • Speler wordt te lang beperkt en gestuurd

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Krijg je bij aankoop v/d fysieke Xbox versie een PC code erbij?
  • @Don Carpaccio Nee, alleen de digitale versie.
  • @Jack O

    Merci voor het antwoord!
  • Forza-reeks is m.i. beste race-franchise op de consoles, en Forza Horizon is pure fun, dus dat deze in huis gaat komen is een no-brainer. Zin in.

    Fijn geschreven, maar late review trouwens.
  • @barton Op GT na ja….
  • @HC-freak
    Mee oneens, m.i. is GT op vrijwel ieder vlak jaren geleden al ingehaald door Forza.
  • Lijkt me bij uitstek een game om op een Xbox One X te testen. Maar hij is dus gereviewd op een normale One? Ben wel benieuwd naar wat vergelijkingen, of die technische foutjes bijvoorbeeld weg zijn op de X.

    Zelf heb ik nog steeds het base model vanaf release in huis. Gevoelsmatig begin ik nu toch achter te lopen. Ben benieuwd hoe lang ontwikkelaars kunnen blijven zorgen voor goed lopende versies van hun game op alle consoleversies.

    Anyway, dit lijkt weer een heerlijke game te zijn. Haal ik zeker binnen via Gamepass!
  • Nice dan ga ik nu eindelijk die gamepass checken!
  • Waarom is deze game op de reguliere One gespeeld, en niet op de One X? Dit is dé titel voor de X.. En ik hoop niet dat jullie gaan vertellen dat er geen One X beschikbaar is bij IG.
  • @Gaaiz Ik denk dat Joe alleen een reguliere Xbox One heeft. Aankomende week ga ik de game testen op de One X en nemen we een video op.

    Voor een uitgebreide analyse raad ik die van Digital Foundry aan. In een notendop draait de One-versie op 1080p en 30 fps en de One X-versie op 1080p en 60fps of 4K en 30fps. Beide versies zijn retestrak en ogen prachtig. De One X-versie bevat een aantal extra's, zoals schaduwen van wagens die voor je rijden.
  • @Jack O

    Thanks voor je reactie Jacco, jij reageert vaak open en eerlijk op vragen, dat wordt gewaardeerd.

    Persoonlijk vind ik dat een van de grootste gamesites van NL dit soort zaken wel gewoon geregeld mag hebben in de review. Zeker als die relatief laat online komt. Er moet voor reviews toch gewoon een X/PS4 pro beschikbaar zijn. Zeker als het gaat om hun grootste exclusieve game van het jaar.
  • @That Mr Awesome Tja, het is niet helemaal gelopen zoals we hadden gehoopt. Persoonlijk vind ik dat een review op de gewone One moet kunnen, omdat die het meest verkocht is. Inhoudelijk zijn de games verder identiek en vanaf dinsdag kan ik de game in ieder geval zelf checken op de One X en dan verslag doen.
  • @Jack O

    Kan ik voor een hoop games wel inkomen, maar voor een 'vlaggenschip-game' als deze mogen die extra teraflops wel uit de kast worden getrokken toch? Daarbij hoeft het ook geen of-of situatie te zijn, juist een test na speelsessies op beide systemen zou toegevoegde waarde hebben. Juist om de reden die jij aangeeft. Uiteraard verwacht ik niet dat het zo diep gaat als Digital Foundry, maar iets uit eigen ervaring vertellen over de verschillen zou voor IG moeten kunnen.

    Maar hopelijk maakt de video volgende week het een beetje goed, ik kijk ernaar uit in ieder geval . Zit Joe daar ook bij?
  • @That Mr Awesome Een test op beide systemen zou ideaal zijn inderdaad, maar we hebben nu eenmaal weinig race-experts op de redactie, laat staan iemand met alle platformen. In principe gaan Dennis en ik ervoor zitten, maar we kunnen altijd vragen of Joe tijd heeft om langs te komen. Ik ga m'n best doen om de One X-features uit te lichten in ieder geval!
  • Jammer dat de game geen 60fps haalt in 4K, maar racegames zoals Driveclub bewijzen dat 30fps best nog wel okay zijn.

    Dus waarom zit ik hier weer te zeveren?
  • Hoezo spelen jullie dit op de normale xbox one als ik vragen mag? Vind dit een rare keuze?
  • @Robskeee Zie mijn reactie hierboven.
  • @Jack O Yes duidelijk! 👍
  • @Robskeee

    Ik vind het altijd leuk om te weten hoe Forza Horizon 4, Spider-Man en Red Dead Redemption draaien op een oude machine.

    Er zijn ook genoeg mensen (de meeste) die niet overstappen naar de X of de Pro.
  • @Don Carpaccio Natuurlijk draaien die daarop, sterker nog, op de PS4 is het een vereiste, en neem aan dat dat bij de machines van MS ook zo is.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren