1. Gaat het nog wat worden met cloud gaming?

Gaat het nog wat worden met cloud gaming?

Cloud gaming, daar wil iedereen wel een hapje van, om er uiteindelijk met het grote publiek (en geld) vandoor te gaan. Zowel Geforce Now van Nvidia als PlayStation Now worden uitgebreid, Microsoft schijnt zelfs een cloud gaming-Xbox in de maak te hebben, Electronic Arts is hard bezig cloud gaming naar Origin Access te brengen, en dan is er ook nog Google dat een gooi wil doen naar cloud gaming-succes, al dan niet met een eigen console. Het komt eraan, maar waar staan we nu?

Cloud gaming, en dan in het specifiek de bekendste vorm ‘video streaming’, houdt grofweg in dat je games streamt op een apparaat, zonder dat er ook echt een bestand op je apparaat hoeft te staan. De server van het bedrijf dat de cloud-dienst aanbiedt speelt als het ware de game af, en jij krijgt de beelden gestreamd alsof je bijvoorbeeld Netflix kijkt. Jouw input, met een controller of een ander apparaat, wordt razendsnel via je internetverbinding naar die server gestuurd en het resultaat verschijnt weer op jouw scherm – zo kun je in de cloud gamen. Je kunt hierdoor met een niet extreem krachtige machine toch genieten van grafisch prachtige games: de server wordt nu belast in plaats van jouw hardware. Maar cloud gaming is meer, waardoor het als concept nog steeds wat vaag blijft.

Cloud gaming

Je gamet bijvoorbeeld ook in de cloud als jij op je mobiel een game speelt tegen een andere gamer op een mobiel. En de games die digitaal worden aangeboden in bijvoorbeeld de PlayStation Store staan ook in de cloud opgeslagen. In het verlengde daarvan kun je nu ook games digitaal huren of ze als onderdeel van een abonnement spelen, zoals met Xbox Game Pass en PlayStation Now. Bij PlayStation Now kun je ervoor kiezen games te streamen zoals hierboven beschreven, maar het gros moet je eerst downloaden.

Bij Xbox Game Pass en PlayStation Now is dat streamen niet vanzelfsprekend. Je hebt als lid van die diensten toegang tot een bibliotheek waaruit je games kunt downloaden. Dat zijn echter geen games die dan van jou worden: je hebt ze als het ware geleend alsof het om een bibliotheekboek gaat. Er zit zelfs een soort houdbaarheidsdatum aan de games vast, als de titel uit de bibliotheek van PlayStation Now of Xbox Game Pass verdwijnt, dan wordt het bestand op je console namelijk onbruikbaar.

Cloud gaming

Niet downloaden, maar streamen

Wil je geen bestanden downloaden, maar echt streamen vanuit de cloud, dan kun je bijvoorbeeld kijken naar Nvidia Shield met Geforce Now. Games worden in een server of op een (spel)computer in jouw huis gerenderd en elk frame wordt gecodeerd, waarvan het resultaat dan naar je Shield wordt verzonden. Zo werkt bijvoorbeeld de Steam Machine lokaal ook, evenals de Xbox in combinatie met Windows 10, zodat je een Xbox-game naar je pc kunt streamen.

Het jammere is dat beelden in de meeste gevallen worden gecomprimeerd, waardoor de beeldkwaliteit niet optimaal is. Bovendien moet jouw input een reis afleggen voor het doorkomt. Als je een game op je console of pc hebt staan en je op een knop drukt, dan is response lokaal natuurlijk veel sneller dan als die via het internet nog naar de cloud en weer terug naar je scherm moet. Volgens een test van Eurogamers Digital Foundry daarentegen niet enorm. Bijvoorbeeld Heavy Rain deed over het renderen van een frame 110 milliseconde als de game lokaal was opgeslagen en gestreamd had hij 188 milliseconde nodig.

Heavy Rain

Het begin van Cloud gaming

Cloud gaming begon al in 2000, toen G-cluster op E3 een demonstratie gaf van cloud gamen via Wi-Fi naar handhelds. OnLive ging vervolgens in maart 2010 online en dat werd een van de eerste grotere partijen in de cloud gaming-markt. Sinds Sony het kocht in 2015 zijn de servers echter offline gegaan. G-cluster heeft ook nog van zich laten horen na die demonstratie op E3: in november 2015 ging er een dienst online op IPTV in Frankrijk, dat wordt ondersteund door G-cluster. Uiteindelijk zijn de grote consolemakers der aarde er ook mee aan de slag gegaan, met als resultaat de eerder genoemde PlayStation Now en Xbox Game Pass.

Consoles

Eén console

In de toekomst kan cloud gaming een stap verder gaan, tot op het punt dat het consoles fundamenteel kan veranderen. Waarom zou je bijvoorbeeld meerdere consoles hebben, als je straks alle games kunt streamen? Je hebt niet een console nodig met veel opslag, je hoeft immers geen games meer te installeren op je console en hoeft niet bakken rekenkracht te hebben, dus de console kan technisch gezien een licht en compact apparaat zijn. De servers worden dan gebruikt om de game uiteindelijk af te spelen, en jij krijgt het op je scherm.

Het enige dat essentieel is, is dat je constant internetverbinding hebt. Dat is in Nederland, wat een van de best bekabelde landen ter wereld is, best te realiseren, maar elders in de wereld wordt dat al moeilijker. En we hebben in Nederland ook niet altijd even perfect internet: getuige de haperingen die iedereen weleens op Netflix ervaart. Op hoge kwaliteit kan een gestreamde game best veel bandbreedte kosten, wat betekent dat de hoeveelheid data over je verbinding zoveel wordt, dat die het niet aankan en je game gaat haperen. 1080p/60fps kan al veel bandbreedte eisen, laat staan als je 4K of in virtual reality wilt spelen.

Xbox Game Pass

Er broeit van alles

Maar goed, hoewel er voor diensten zoals Microsoft Game Pass en PlayStation Now al een flink publiek is, lijken de andere streamingdiensten wat meer tijd nodig te hebben om mainstream te worden. Steam Machine werd in 2016, ruim een half jaar nadat het was verschenen, al doodverklaard door website Ars Technica, met slechts een half miljoen verkochte exemplaren. Nu zijn we een paar jaar verder, en is er meer kans van slagen?

Op E3 dit jaar hebben we gezien dat er wel degelijk een strijd gaande is tussen grote gameontwikkelaars en consolemakers. Er broeit van alles bij zowel bekende gamegiganten als bedrijven die hun sporen in de gamewereld nog moeten verdienen. Het is nog veel te vroeg om te zeggen of en wanneer cloud gaming groter wordt dan het ouderwets aanschaffen van volledige games, of dat nu fysiek of digitaal is. Laat staan dat we al kunnen zeggen wie van al die hongerige bedrijven er straks met het publiek vandoor gaat.

Cloud gaming

Dit artikel delen

Over de auteur

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.

Reacties

  • Leuk artikel!

    Het grootste minpunt vind ik dat je te veel games tot je beschikking hebt. Als de opzet net als bij Netflix zou worden bijvoorbeeld. Je begint aan een game en na een uur denk je: nee ik ga toch wat anders doen. Dan is het simpel om gewoon even een andere game aan te klikken. Ik denk een beetje terug aan vroeger met mijn omgebouwde PSone met meer dan 80 spellen: je speelt slechts een enkele uit en je geniet er veel te weinig van.
  • @Luigi1985, dit ken ik daarom probeer ik nu eerst een spel uit te spelen en daarna pas een nieuwe te kopen. Moet ook eerlijk zeggen dat ik tegenwoordig meer van de gezellig multiplayer ben. Gun mezelf de tijd niet om aan een single player te beginnen. Enkel RDR2 gaat er komen. Maar als ik teveel moet borstelen dan gooi ik hem het raam uit.
  • @Grombeer @ Luigi1985

    Ik kan me zo erg in jullie beide comments vinden, he Had ook een PSX met veel te veel gekopieerde spellen, en speelde maar weinig per game. En tegenwoordig speel ik veel multiplayer spellen die niet uit te spelen zijn, waardoor ik wel veel toffe singleplayer verhalen mis.
  • @Luigi1985

    Dat is je eigen zwakte en geen probleem. Sommigen hebben de discipline een game gewoon uit te spelen, anderen weer niet. Geen issue dus.

    Wat wel een groot probleem is is de versplintering. Ik vraag mij af hoeveel mensen bereid zijn al die verschillende abonnementen te nemen. De kosten kunnen gigantisch oplopen voor gamers en uiteindelijk heb je niks.
  • @Ramirez

    'en uiteindelijk heb je niks.'
    En DIT vind ik dus (bijna) het grootste nadeel.
  • @Piet S.

    Klopt. Nu kan je nog je oude console tevoorschijn halen en een relatief zeldzame game die je altijd leuk vind alsnog spelen.

    In de cloud lig je op je knietjes voor de genade van publishers. Valt een publisher om of willen ze er geen ruimte meer voor vrijmaken op de server/hardware zijn al hun games waarschijnlijk verdwenen…geen leuk toekomstbeeld imo.

    Een schoolvoorbeeld is wellicht GoldenEye voor de n64. Er is zoveel gerotzooi over de rechten van die game.
  • @Ramirez

    Ik word er bang van… :'-(
  • @Piet S.

    Mwah denk niet dat je in de nabije toekomst extreem bang hoeft te worden van de complete overname van Cloud-Gaming. Daar zijn we zelfs in een land als Nederland, waar we enorm goed internet hebben nog niet klaar voor.

    Sowieso ben ik er totaal niet van overtuigd dat streaming het ooit helemaal gaat overnemen, kan me goed voorstellen dat console gaming op ten duur zal gaan verdwijnen, maar kan me niet zo goed voorstellen dat Handheld en PC gaming gaan verdwijnen.
  • @Ramirez

    Dan is mijn eigen zwakte toch een probleem. Ik denk dat het gros van de mensen dat wel heeft. Stel: je koopt een game die je erg leuk lijkt. Je begint eraan, speelt een aantal dagen en je hebt er even geen zin meer in. Dan leg je m even aan de kant en ga je later weer verder. Je zal dan minder snel naar de winkel gaan om een nieuwe game te kopen, terwijl je bij zo'n abonnement misschien gelijk een andere game gaat proberen die uiteindelijk net iets leuker blijkt, waardoor je eerste game blijft openstaan.

    Ik wen me nu ook aan om singleplayer games eerst uit te spelen, alvorens ik een nieuwe koop. Ik heb Dark Souls 3 nog openstaan, omdat ik tussendoor steeds andere games gekocht heb. Dat wil ik niet meer, want dat is zonde. Dark Souls 3 vond ik wel vet, maar er is een soort drempel.

    De versplintering kan ik me ook wel in vinden, al kan je nu ook niet alle games spelen. Dat ze wegvallen is inderdaad erger. Ik heb bijna alle consoles bewaard, omdat er gewoon spellen zijn die ik waarschijnlijk ooit nog een keer wil spelen. Tot nu toe bijna nog nooit opnieuw aangesloten, maar het gaat om het idee.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren