1. God of War review - Goddelijke wedergeboorte

God of War review - Goddelijke wedergeboorte

Maakt het de torenhoge verwachtingen waar?

Een nieuwe God of War-game past uitstekend binnen het beleid dat Sony momenteel voert, namelijk: elk jaar verhalende blockbustergames uitbrengen. Hoewel Santa Monica Studio’s franchise ten tijde van de PlayStation 2 de standaard zette voor Westerse actiegames, werd de serie uiteindelijk ingehaald door de tijd. God of War voor de PlayStation 4 is echter niet zomaar een moderne versie van de geliefde hack ’n slash-games. Het is de goddelijke wedergeboorte van de serie. De wedergeboorte van Kratos.

In God of War is Kratos afgereisd naar de Noordse mythologie om zijn knagende verleden te vergeten en te leven als mens en als vader van de jonge Atreus. Na het tragische verlies van zijn tweede vrouw besluiten de Spartaan en de leergierige jongen haar laatste wens te vervullen: haar as verstrooien op de hoogste berg van het rijk Midgard. Hier begint een prachtige reis door oogstrelende mythologische omgevingen, langs Noordse goden en voorbij duizelingwekkende wezens.

Vader en zoon

Al vrij snel wordt duidelijk dat de band tussen de norse halfgod en de nieuwsgierige Atreus centraal staat. Kratos heeft moeite met zijn vaderschap en uit zijn bezorgdheid in een wringende hardheid naar de jongen. Toch zijn er momenten in de plot dat Atreus iets overkomt en de paniek in zijn ogen zichtbaar is, momenten die bewijzen hoe uitzonderlijk goed Santa Monica Kratos’ persoonlijkheid heeft neergezet. Niet alleen Atreus, maar ook Kratos maakt gedurende de game een bijzondere ontwikkeling mee die zijn visie verandert. God of War draait om vergiffenis, ouderschap en de vloek van het ‘zijn van een god’, en niet om een wraaktocht op specifieke goden. Sterker nog, de game blijft verder weg van de voor de hand liggende figuren dan gedacht en kiest een interessante antagonist die past binnen de thematiek van het verhaal.

Deze persoonlijke aanpak doet erg denken aan die van de Uncharted-serie, maar God of War ontstijgt elke soortgelijke game door alles weergaloos in beeld te brengen. Of het nu beeldvullende monsters zijn of juist dramatische dialogen tussen personages, de game blijft op een indrukwekkende manier spelen met de camera. God of War gaat vloeiend van de ene gebeurtenis over in de andere, zonder ook één beeldwisseling. Dankzij deze cinematografisch meesterlijke ‘truc’ is de game een aaneenschakeling van boeiende gesprekken, bloedstollende actie en bevredigende verkenningstochten. De game speelt als een denderende sneltrein en komt zonder een seconde te vervelen na ergens tussen de twintig en dertig uur tot stilstand.

Nieuw perspectief

Het feit dat de camera altijd bovenop Kratos en Atreus zit heeft ook gevolgen voor het vechtsysteem. Even waren we bang dat er weinig was overgebleven van het heerlijke gevoel van de voorgaande games, maar de gewichtige manier waarop je vijanden in de pan hakt overtuigt direct. Kratos combineert met gemak lichte en zware aanvallen met zijn Leviathan-bijl en is in staat om deze te werpen en weer terug te laten keren naar zijn hand. Elke rake klap voelt keihard en binnen een mum van tijd kom je in die heerlijke flow die de serie kenmerkt, maar dan met iets minder overzicht. Zo nu en dan word je in de hectiek van achteren geraakt door een scherp voorwerp, maar de game doet zijn best om je tijdig te waarschuwen. Er is bijvoorbeeld een speciale indicator, en Atreus en een net zo lugubere als hilarische andere compagnon schreeuwen het uit als er gevaar dreigt vanuit een onverwachte hoek.

Vader en zoon vechten heel wat af, en God of War weet alle knokpartijen op een zeer knappe manier interessant te houden. Kratos kan bijvoorbeeld een scala aan elementaire Runics instellen voor zijn lichte en zware aanvallen, die onwijs brute bewegingen mogelijk maken. Combo’s zijn middels xp nog verder uit te breiden in een skill tree voor de Leviathan-bijl, zijn blote vuisten en de allesvernietigende Spartan Rage. Halverwege introduceert de game zelfs nóg een nieuw element (waar we niets over kunnen zeggen), waardoor je actiever moet nadenken over vijanden die immuun zijn voor bepaalde elementen.

Dan is er nog Atreus, die zich nuttig maakt zonder dat hij in de weg loopt. Naast dat hij waarschuwingen geeft om het beperkte overzicht te compenseren verlamt hij vijanden met zijn pijlen, zodat Kratos ze kan pakken en ouderwets uit elkaar kan rijten. Voor bepaalde monsters is zijn pijlenvuur zelfs vereist, omdat ze de toch al wat oudere Kratos anders te snel af zijn. Al deze mechanieken bij elkaar maken de gevechten in God of War niet alleen heerlijk bruut, maar ook ontzettend gelaagd.

Hoekjes en gaatjes

Het vechten gaat gepaard met een sterk gevoel van progressie. Kratos’ uitrusting bepaalt zijn statistieken (strength, defense, luck, cooldown, runic en vitality) en geeft hem ook een ander uiterlijk. Elk onderdeel kan geüpgraded worden bij een van twee rivaliserende dwergen, door middel van grondstoffen die verspreid liggen over de wereld. Er is een groot aanbod aan tof uitziende pantserstukken om voor te sparen (en slechts een paar gedrochten), die op hun beurt weer verbeterd kunnen worden met enchantments. Het fijne is dat in ieder hoekje en gaatje wel een kist met spullen te vinden is, waarmee exploratie van de levels rijkelijk wordt beloond.

De omgevingen van de game ontdekken is een tijdrovende bezigheid, want de prachtige semi-open wereld van God of War is vele malen groter dan je denkt. Het hoofdverhaal brengt de protagonisten naar sneeuwlandschappen, zeeën, magische bossen en misschien wel andere werelden, waar zo nu en dan een zijmissie opduikt die bereikbaar is per boot. In deze activiteiten zit veel liefde en ze bieden nieuwe omgevingen met meer leuke puzzels die spelen met elementen en momentum. Ook zijn er tal van scrolls te verzamelen met mythen, geheime kamers met zeldzame spullen voor sterke uitrustingen, wezens die bevrijd dienen te worden en bikkelharde eindbazen. Ook op dit gebied maakt de game indruk en overtreft het de verwachtingen die je hebt van een ‘typische’ Sony-game.

Torenhoge verwachtingen

Het overtreffen van torenhoge verwachtingen lijkt synoniem te staan voor God of War. Alleen al de audiovisuele pracht van de game is ongeëvenaard op de PlayStation 4, laat staan de sfeer die gecreëerd wordt door de vele mythologisch accurate details en het betoverende koor op de achtergrond. Hoewel de game niet geheel de weg bewandelt die je verwacht, zuigt God of War je op en laat het je niet meer los. Vanaf het vredige begin tot aan het subtiele einde waren we geboeid door het verhaal van de nieuwe Kratos en Atreus. Een verhaal dat wat ons betreft nog niet hoeft te eindigen.

God of War verschijnt op 20 april voor PlayStation 4. Voor deze review is de game gespeeld op een PlayStation 4 Pro.

Conclusie en beoordeling

9,6
God of War is een ware revolutie voor de serie. De aandoenlijke dynamiek tussen Kratos en Atreus wordt bevorderd door een waanzinnig vloeiende camera die actie, drama en stilte op een fantastische manier vastlegt. Het veranderde vechtsysteem is gewichtiger en heeft meer lagen dan ooit, en de vele upgrademogelijkheden zijn een goede motivator voor het ontdekken van de verbazingwekkend grote wereld. God of War is wellicht de beste PlayStation 4-exclusive tot nu toe, dus ontneem jezelf deze reis niet.
  • Grafisch ongeëvenaard op PS4
  • Wereld vol geheimen en zijmissies
  • Vechtsysteem is gewichtig en gelaagd
  • Cinematografische mijlpaal
  • Dynamiek tussen Kratos en Atreus
  • Op enkele momenten lastig overzicht te houden tijdens gevechten

Dit artikel delen

Over de auteur

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Klink goed.. Hebben jullie hem ook op de PRO getest op 1080p? en zoja is er een 60fps optie?
  • @Zorewin Ja, ik heb de game op een Pro gespeeld in 4K. De 1080p-modus is een ultra strakke 30 fps.
  • @Jack O Dat is teleurstellend, thanks!
  • @Zorewin

    Jij met je 60 fps gezeur
  • @kaassouflee30

    Ach sommigen mensen vinden dat belangrijk. Laat ze het toch lekker belangrijk vinden.

    Ik zelf geef er ook geen fuck om. Ik heb 2 maanden lang in 4k en 60 fps (en sommige games zelfs op 144 fps )gespeeld en nu ik weer in mijn eigen huis ben moet ik het weer doen met 1080p en 30 fps en ik moet zeggen de ervaring is echt totaal niet anders.
  • @Meta_coola

    Veel onzin uit jij horen komen maar nu begin toch wel heel erg uit je duim te zuigen of ik zal ff langs de opticien gaan.

    @Zorewin ik zou niet teveel PC gerelateerde opmerkingen maken op deze site, De meeste waren er ook van overtuigd dat de Xbox one X 60 FPS op 4K ging draaien.
  • @tipederasi

    Verre van onzin wat ik uitkraam.
  • @Meta_coola Hij heeft een punt als jij verschil tussen 144 en 30 niet kan zien zou ik idd is naar de opticien gaan :P
  • @Zorewin

    Ik zie het verschil wel maar mijn ervaring met een een game op 30fps is er niet minder opgeworden na de zelfde game op 144 fps gespeeld te hebben
  • @Meta_coola

    Ligt geheel aan het type game wat je speelt. Een beetje snelle shooter hoort niet onder de 60 frames te gaan zitten. Een game zoals Resident Evil 8 heeft voldoende aan 30FPS.

    Vind dat 30 FPS soms een betere feel aan een game geeft. Beetje de bioscoop ervaring. Sommige games zijn op 144 FPS erg nep. Lastig uit te leggen wat ik bedoel maar beter is niet altijd beter :D
  • @TheTox Agree with you. Ligt eraan welke spel je speelt.
  • @tipederasi Zal mij aan mijn reet roesten :P PC master race ftw.. niets beat gamen op 144fps ultra graphics.. je moest is weten hoe FC 5 eruit ziet bij mij :D kwijl..

    En ik wou dat de One X of de Pro games op 60 fps draaide.. al was het maar op 1080p had ik al lang 1 van de 2 hier gehad.. Hou het nu wel op mijn gewone ps4 voor de exclusives
  • @Zorewin

    Weet je wat nou het grappige hiervan is…
    Dat je geen zak aan 144 fps hebt en die ultra graphics vaak onbenut is.
    En dat God of War nog mooier is dan Far Cry 5, maar ach.

    "Het is niet onbenut, je ziet het alleen niet" Als ze het zouden benutten, is het geen 3rd Party game. :)
  • @tipederasi

    Geef mij één reden waarom een singleplayer game zoals God of War op 60 fps zou moeten draaien…
  • @kaassouflee30 Hij vraagt het toch alleen? Wie is hier de grootste zeikerd? Ik vind 4K 30fps echt shit spelen en lelijker ogen dan 1080P 60+ fps. Ieder zo zijn voorkeur. Misschien dat GoW ook later 60fps kan.
  • @mightybundy Weet niet wat voor tv je hebt. Maar als ik een horizon zero dawn op 4k, welliswaar checkerboard rendering speelt of 1080p is een wereld van verschil hoor! Maybe naar de oogarts;-)
  • @SuperLuuk80 Dan adviseer ik jou om een 144 hertz scherm te proberen. Ik speel vooral competitive fps games en daarbij is een 60 hertz schermpje met extra pixels en 30 fps goed shit. vloeibaarheid opofferen voor meer pixels? No thanks. Neemt niet weg dat GoW er goed uitziet hoor. Voor zulke games is het perfect.
  • @mightybundy ik speel online voetbal. Loopt gewoon prima. En ben zeer goed in pes.
  • @mightybundy ik heb een tv die ook 60hz is. Welke niet. Tv was ook 2799 euro. En of een game 30 fps of 60fps is. Ik win toch wel met games. Lagvrije verbinding vind ik veel belangrijker
  • @kaassouflee30 Idd gezeik met die fps. Gewoon geweldige game!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord